Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Välkommen wahtra, kan tyvär inte heller se bilderna!

Vad kul med en Wildhüter avkomma! berätta mer!:)

Tack så mycket! :D

Ja märkte det med bilderna :mad:..

I ärlighetens namn vet jag inte så mycket om Wildhüter.. vet du något? :laugh: mitt sto heter ponyta och kommer från en liten uppfödning i lönsboda, skåne. hon har en avkomma efter nilton, en jättefin hingst! hennes mamma heter Paola och mormor Pandora och morfar Arras :)

Vet du vad? Jag tycker faktiskt att era ston är finare än de flesta av de där elitstona ... :banana:
Oj.............Tack, tycker du..........:Nu blev jag generad:o

Äsch, skriv ut att Alpenstein och Alpkogel har samma pappa! Det är väl inte reklam?! Eller? :banana:
OK, då ska rätt vara rätt.....liz.150/T Alpenstein är pappa till liz.301/T Alpkogel(liz.301/T Alpkogel står i Sverige) och liz.150/T Alpensteins pappa är 1509 Archimedes.......

Ha ha ha! Där fick du in en femetta! :rofl:
Kunde inte låta bli och jag kan skriva mycket mer om vad jag tycker om SHFs agerande i den frågan, men väljer att endast konstatera att delar av SHFs styrelse tycks gilla vad de ser i Tyrol.

Som sagt, JAG tycker att era ston är mycket finare än de där Elitstona! :p Jovisst, de är lätta, de österrikiska damerna, men era är faktiskt bättre byggda, om du frågar mig!
:bow:Tack igen, jag frågar gärna dig.........vet att du har stor kunskap dessangående. Ofta blir man hemmablind.

Här blev det också höst helt plötsligt! Mina går ute fortfarande ändå, allihop, fast Waradero är hemma i väntan på veterinären som ska operera honom litegrann ... :crazy:

Nååååååå, "lille mand".

Trevlig helg på dig själv! :banana:
Detsamma all Bukevänner, nu ska min data få helgledigt

Visst är det härligt?

ahh, märkte det med bilderna :mad:.. nått tips på hur jag kan få det att funka?

Ladda upp dem till Photobucket eller Pixbox i stället så brukar det fungera!

Jag bor bara ungefär 1,5 mil ifrån stället där du köpte din häst, och brukar köra förbi där ibland och spanar då alltid efter "flingor" :).

Välkommen till flingtråden Whatra :bump:!

*kl*

Ja, då har veterinären varit ute och kikat på Rambos öga. Han har ett sår som var relativt djupt på hornhinnan. Det såg rent och bra ut så det skulle nog inte vara några problem till att få det att läka som det ska. Han ska nu behandlas i 14 dagar med ögonsalva.
Tyvärr så är det då också 14 dagars tävlingskarens så än en gång blir vår tävlingsdebut inställd....men, men sånt är livet och hästen går ju i första hand.
Eftersom veterinären ändå var ute så tog hon ett kik på gammeltantens senskada. Det konstaterades att hon har en blödning på djupa böjsenan.
Det kommer ju att läka men det kan ta lång tid, hon är ju ändå till åren.
Det som kan hända är att senan kan gå av, om hon får för sig att bralla till och hamna snett eller dyl.
Det låter kanske hemskt men det får bli som det blir. Det ultimata är ju en liten, liten hage alternativt att stå på box men resten av hennes kropp klarar inte av det i stället och då får man välja.
Ja, tragiskt givetvis men vad ska man göra.
Det är bara att hoppas på att hon behåller sitt lugn.

Nåväl....nog om det. Nu ska jag snart iväg och jobba igen. Gick av kl. 10.00 i morse och ska åter till jobbet nu kl. 15.00 till 22 ikväll. Inte nog med det...jag ska jobba 9-17 i morgon också. Tuff helg....suck.

Ha en trevlig helg så länge....kramar

Så typiskt att det ska blåsa nu med då. Det kan ju inte vara bra för ögat heller.

Kunde inte låta bli och jag kan skriva mycket mer om vad jag tycker om SHFs agerande i den frågan, men väljer att endast konstatera att delar av SHFs styrelse tycks gilla vad de ser i Tyrol.

Förändringar sker inte över en natt!:)
Jag tror inte nån ogillar det man kan se i nord tyrolen, åtminstånde inte nån jag träffat på!
Jag tror även att Haflinger aveln i sverige har en ljus framtid oavsett vilken förening man hör till!:laugh:

Trevlig helg!

Vad trist med både ögonskadan och senskadan!
Usch minns när Tinka opererat ögat och var tvungen att stå i mörker i 7 dagar...

Hoppas båda blir bra, och att du får genomfört din debut nångång!;)

Nä, och så har ju Wolfgang WINTERSTEIN :love: till farfar! :d

Och alla tre har WINTERSTEIN :love: i stammen, eller hur? Du har så god smak så det är inte klokt! :D

Och Wintersteins farfars far Wirbel är u. Kalterer-Moid 1790/T som i sin tur är u. kreuzwegerin-Fanny.
Wirbel är helbror till Kubis 8238/T som är Nimbus mormors mormors mor!:laugh:

om nu blå basen stämmer i den frågan....

Vet du om det finns bilder på såpass gamla ston som Kalterer-Moid 1790/T och kreuzwegerin-Fanny.:)

Du kommer att få se mer av Waradero :cool:.

HAN SKA NÄMLIGEN FLYTTA HEM TILL UTTE OCH ROMEO!!!!!:banana::bump::banana:

Ok då, maken är också med på ett hörn.

Åh Utte, jag är också så glad att Waradero skall få komma till dig och din familj. Pratade nyss med Waradero, som hälsade att han också längtar efter er, ensam som han nu är när sommarkompisen åkt hem och han inte får leka med flickorna heller :cry:

Du undrade varifrån Waradero fått sitt namn och eftersom det är mitt "påhitt" får jag förklara. Jag har haft spanska namn på mina uppfödningar eftersom mitt första sto som jag köpte på Ebbs för 20 år sedan (som 4-åring, inte som föl) hette Marquesa (markisinnan). Waradero fick sitt namn efter Kubas största badort, Varadero, som består av några mil ljusfuxfärgad sand med det turkosblå havet bakom, ett hav fullt av hajar :cool: - Spansktalande ...

I ärlighetens namn vet jag inte så mycket om Wildhüter.. vet du något? :laugh: mitt sto heter ponyta och kommer från en liten uppfödning i lönsboda, skåne. hon har en avkomma efter nilton, en jättefin hingst! hennes mamma heter Paola och mormor Pandora och morfar Arras :)

Välkommen till Bukes haflingertråd!

Jag kände Wildhüter (och hans första svenska ägare) mycket väl. Wildhüter levde 1980-2002 och kom till Sverige från Tyskland i slutet av 80-talet - många av er var ju knappast mer än små barn då :angel: - Han var en mycket trevlig liten (bara 138 i mankhöjd) hingst som uppvaktade sina fruar som "en riktig gentleman". Han betäckte några av våra ston, bla a fick min Marquesa två stoföl med honom, Knappekullas Maya och Knappekullas Mona (apa på spanska) som flyttat hemifrån för länge sen.

Jag har förresten ett foto av honom här

Wildhuter3.jpg

Du kan få mer fakta om honom och även om Ponyta i Riksstamboken och du kan läsa en hel del om honom i Eldfuxens och min bok .... som jag inte får göra reklam för i den här tråden ... Du kan låna böckerna på ditt bibliotek eller köpa dem både här och där :)

Men GT vilka vackra bilder,fick inte något vettigt gjort på jobbet i kväll,tittade bara på vackra flingor. Det är en ren fröjd att titta på dina foton!:love::love:

Grattis Utte till nya pållen! Jättekul att få följa hans utveckling!

Välkommen till flingatråden,wathra hoppas att du lyckas peta in lite bilder,det är alltid roligt att få se hur andras flingor ser ut.

Och jag undrar också var Persikan har tagit vägen,HALLÅ VAR ÄR DU!!!! /L

*knapplån*

Som ni vet är kräldjur - t ex Dailan - långsamma ... och därför har jag äntligen vaknat upp efter vår resa till Ebbs ...

jo ni hörde rätt - jag var också där - i dagarna tre från morgon till kväll -

bevis 1 vackra vägen till Fohlenhof

Ebbs0809.jpg

och eftersom GT visat upp det mesta från lördagens och söndagens haflinger tänkte jag visa litet från fredagkvällens fantastiska show.

Jag börjar med superkvinnan Monika Schweisgut som höll i alla trådar och visade upp sig i mer än hälften av alla inslag.

Här rider hon in på championchampion liz. 200/T Abendstern ... framför hedersgästerna som sitter och huttrar i sina hedersfiltar ..

abendstern1.jpg

och här gör hon nånting svårt med honom :bow:

abendstern2.jpg

Om ni tittar riktigt noga ser ni en bild av 1406 Winterstein skymta bakom ekipaget

Fortsätter med några foton från den tjusiga pas de deux där Monika S rider EL15600/T Astra (Nachtmanns mamma) i damsadel, och Sabrina Stöckel rider EL15603/T Ravella

pas_de_deux1.jpg

pas_de_deux2.jpg

pas_de_deux3.jpg

Sen gjorde Monika S en massa otroliga konster på och under L14483/T Dorlis, där de två följande fotona visar hur "man" rider baklänges på sin haflinger - skritt - trav - galopp :eek:

baklnges1.jpg

baklnges2.jpg

Och som om inte detta var nog kastade sig sedan Monika S upp och red ungersk post på de två stona Melani och Savina II, som var helt synkroniserade från steg ett.

ungerskpost.jpg

Halllåååå .... PERSIKAAAAN .... :bump:

Det blev mörkare framåt kvällen så det här fyrspannet med valackerna (tror jag) Neuberg, Wichtl, Wakhan och Allegrini blev litet svårfångat och suddigt men håll till godo. Kusk är Josef Kronbichler.

4spann2.jpg

4spann1.jpg

En härlig final var fotbollsmatchen mellan Spanien (Monika S på Dorlis) och Tyskland (Magdalena Auer på Almsee (voltigehaflingern) som båda gav järnet.

Publiken hejade på Tyskland, jag hejade förståss på Spanien. :banana: :banana:

Inspark:

fotboll1ny.jpg

Spelet i gång. Tyskland har bollen

fotboll2.jpg

MÅÅÅÅL :banana:

fotboll3.jpg

... men vi vann, Spanien alltså ...:banana:

PS

Jag måste erkänna att jag dröjt så länge med mina foton därför att jag inte visste hur man stoppar in foton så här i tråden :cry:

och jag fick vänta tills Eldfuxen hade tid att lära mig.

Idag har vi gjort ett arbetsbyte. Hon lärde mig lägga in bilder och jag lärde henne göra äppelmos.... livslångt lärande:)

Det här är en bildbomb då, va? :rofl: :rofl:

Trevligt med bilder från showen!:) själv satt man ju i kö på autobahn pga vägarbete, och hann inte dit...:mad::laugh:

Usch vad trist att båda dina hästar är krassliga :(. Jag förstår att du resonerar som du gör angående gammeltanten och hennes skada. Jag skulle inte utsätta Romeo för en riktigt lång boxvila heller. Det är ju inte precis några två veckor det är frågan om när det är en senskada.

Jag håller tummarna för att båda ska repa sig och att du och Rambo ska få genomföra er tävlingsdebut snart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka