Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Åh Utte, jag är också så glad att Waradero skall få komma till dig och din familj. Pratade nyss med Waradero, som hälsade att han också längtar efter er, ensam som han nu är när sommarkompisen åkt hem och han inte får leka med flickorna heller :cry:

Tack! Det är riktigt fin liten kille du har fött upp :love:. Du får hälsa tillbaka att vi också längtar!

Waradero fick sitt namn efter Kubas största badort, Varadero, som består av några mil ljusfuxfärgad sand med det turkosblå havet bakom, ett hav fullt av hajar :cool: - Spansktalande ...

Åh, jag kan riktigt se det framför mig. Jag tycker jättemycket om namnet. Som Eldfuxen sa, "det ligger bra i munnen". Trots att namnet är ganska långt känns det inte som det behövs något smeknamn.

Vad roligt att få se dina fina bilder från showen!

Så otroligt slimmad och tunn championchampion liz. Abendstern är. Jag tyckte detsamma när jag såg honom live i somras. Tjusig på sitt sätt, men inte min typ av haflinger :).

Knapplånar litegrann här...
Först, tack för fotona från Ebbs. :)
Och kul med Waradero, hästen med det näst finaste namnet ;) (Efter Knappekullas Waquero så klart:D).

Vi har nyss kommit hem från tävling vi, jag tar förresten ett nytt inlägg om det...

Ni ser vad det står va? :banana: :bump: :banana:

Nu är det bara dressyr kvar! :angel:

Fem ekipage var felfria i grundomgångarna till båda LA-klasserna och red omhoppning om 4 DM-placeringar. I första klassen glömde Isabelle vägen i omhoppningen och blev oplacerad. I andra klassen blev de tredjeplacerade.
Tredje rundan fick vi se en utmärkt riden omhoppning av det sista startande ekipaget, Isabelle och Queso. :D

Nu är det bara dressyr kvar!

263.gif

Det där är en smiley som svimmar, för den som inte ser det direkt!

JÄTTEGRATTIS till hela familjen Stormpil, inklusive världens bästa Quesodjur :love: förstås, och Isabelle! :bow:

Ja, jag kommer inte på något mer att skriva. Jag är helt mållös!

Jisses vad ni skriver!!!!

Jag vet inte var jag ska börja någonstans. Har inte hunnit kolla auktions albummet heller.

Vilka underbara bilder - med underbara hästar! Tittade bara snabbt igår kväll, måste titta en eller några gånger till.Och läsa vad ni har skrivit sen igår kväll.Vad otroligt vacker är Ashonata! Lerke kom jag också ihag att hon är snygg, i alla fall efter min smak.

Jag tyckte med om dessa två! Jag saknade lite rundare former på många av dom. Är de unga allihoppa? Dom kanske bygger på sig lite till.

Annars var de ju väldigt fina - fattar inte hur dom lyckas få dom så rena och manar och svansar vitare än snö.....

Jag har en daglig kamp med detta....

Hade visst glömt att göra albumet från auktionen öppen..:angel:

men här är det för er som vill kolla!
ALBUM

Nu har jag kollat de små liven också!!!:d

Och håller med Lakrits om nr. 10, 25 och 96! Hon nr. 25 verkar ju veta hur man bäst visar upp sig:love:;)

Tyckte även om nr. 13, 14, 74, 118 och 151. Nr 18 hade ett fint huvud.
Men jag tycker fortfarande det är svårt med sånna unga hästar att se hur dom kommer att utvecklas.

Vore kul att höra ni som har hålt på med avel ett tag vilka ni tycker om (både ston och "fölen"). Jag vet att smaken är som baken, men vore ändå roligt att höra vilka ni tycker om och vad ni tittar efter, Linea Pea, Eldfuxen och Dailan Kifki:idea::angel:

Ja, då har veterinären varit ute och kikat på Rambos öga. Han har ett sår som var relativt djupt på hornhinnan. Det såg rent och bra ut så det skulle nog inte vara några problem till att få det att läka som det ska. Han ska nu behandlas i 14 dagar med ögonsalva.

Usch, såg det här först nu. Ögonskador är verkligen INTE roliga! Hoppas att det läker bra nu. Får han atropin också? Så tråkigt med "gammeltanten" men jag förstår hur du menar. Sindy borde ju inte gå ute dynget runt på bete, det är inte bra för cushinghästar, men samtidigt måste hon ju få vara häst också. Hon skulle deppa ihop totalt om jag höll henne hemma jämt!

Och Wintersteins farfars far Wirbel är u. Kalterer-Moid 1790/T som i sin tur är u. kreuzwegerin-Fanny.
Wirbel är helbror till Kubis 8238/T som är Nimbus mormors mormors mor!:laugh:

om nu blå basen stämmer i den frågan....

Just där stämmer faktiskt blå basen ...

Vet du om det finns bilder på såpass gamla ston som Kalterer-Moid 1790/T och kreuzwegerin-Fanny.

Jag har en bok, Der Haflinger und seine Zuchtgebiete, som jag fått tag i genom en tysk vän, som nästan är nördigare än jag :eek: och där finns några bilder på riktigt gamla haflinger, bl.a. en på Kreuzwegerin-Fanny. Visserligen ser man bara huvudet (framifrån) och frambenen, plus lasten hon bär på ryggen, men ändå! Boken är från 1938, så den är väl inte helt lätt att få tag i, men fråga i Ebbs eller leta på antikvariat är mitt tips.

*knapplån*

Men hallå - PERSIKAN - var är du? :confused:

Kom hit igen! Jag saknar dig :cry:

Jag också! PERSIKAN kom hit och visa lite bilder på vackra Shone!

Vore kul att höra ni som har hålt på med avel ett tag vilka ni tycker om (både ston och "fölen"). Jag vet att smaken är som baken, men vore ändå roligt att höra vilka ni tycker om och vad ni tittar efter, Linea Pea, Eldfuxen och Dailan Kifki:idea::angel:

Oj, det där lät intressant! Nu måste jag jobba och måla klart stallet (har kommit en bit på väg med den blå halvan också nu) men sen ...

Vad trist med både ögonskadan och senskadan!
Usch minns när Tinka opererat ögat och var tvungen att stå i mörker i 7 dagar...

Hoppas båda blir bra, och att du får genomfört din debut nångång!;)

Ja, jag hoppas vi slipper åka till klinik...roligare kan man ha.

Hahaha...ja..det där med debut. Det ska bli intressant och se när den blir av ;)

Usch vad trist att båda dina hästar är krassliga :(. Jag förstår att du resonerar som du gör angående gammeltanten och hennes skada. Jag skulle inte utsätta Romeo för en riktigt lång boxvila heller. Det är ju inte precis några två veckor det är frågan om när det är en senskada.

Jag håller tummarna för att båda ska repa sig och att du och Rambo ska få genomföra er tävlingsdebut snart!

Tack så mycket.
Ja, gammeltanten har ju förslitningar och pålagringar i sina båda bakknän + att hon har haft korsförlamning ett par gånger. Att sätta henne på boxvila vore ren katastrof så därför känner jag att det är bättre hon får gå ute och sen får det sker ske.

Nu är det bara dressyr kvar! :angel:

Fem ekipage var felfria i grundomgångarna till båda LA-klasserna och red omhoppning om 4 DM-placeringar. I första klassen glömde Isabelle vägen i omhoppningen och blev oplacerad. I andra klassen blev de tredjeplacerade.
Tredje rundan fick vi se en utmärkt riden omhoppning av det sista startande ekipaget, Isabelle och Queso. :D

Grattis Grattis :bump:

Jisses vad ni skriver!!!!

Jag vet inte var jag ska börja någonstans. Har inte hunnit kolla auktions albummet heller.

Jag tyckte med om dessa två! Jag saknade lite rundare former på många av dom. Är de unga allihopa? Dom kanske bygger på sig lite till.

Annars var de ju väldigt fina - fattar inte hur dom lyckas få dom så rena och manar och svansar vitare än snö.....

Jag har en daglig kamp med detta....

Är de unga allihopa?
Ja, nr 1 - 17 är 4 år, nr 18 - 31 är 3 år, så visst kommer de att bredda en del. - Dagen efter stofölauktionen hålls vartannat år en elitstoutställning med klasserna 4-åriga och 3-åriga ston, vartannat år en hingstutställning - ännu häftigare :love:

Jag tycker också att de flesta stona är för spretiga, kanske mest för att de är så höga och några till och med förvuxna, men visst är de vackra och extremt välansade och blixtrande rena - håller med. Kanske ingår det i begreppet RENavel :rofl:

Ovanstående var mina åsikter men jag såg ju dem live också.

Nu har jag kollat de små liven också!!!:d

Och håller med Lakrits om nr. 10, 25 och 96! Hon nr. 25 verkar ju veta hur man bäst visar upp sig:love:;)

Tyckte även om nr. 13, 14, 74, 118 och 151. Nr 18 hade ett fint huvud.
Men jag tycker fortfarande det är svårt med sånna unga hästar att se hur dom kommer att utvecklas.

25-an var verkligen underbar. Har antecknat i min katalog "ÖRONEN!" och då vet ni vad jag menar - Quesospjut rakt fram!

Tack för din idé att vi skulle diskutera vad vi tittar på på fölen och stona - men det tar litet tid - återkommer. Lika intressant att höra vad även ni yngre haflingerägare tycker - jag tycker mig ha sett ett mönster ...:angel:

*25-an var verkligen underbar. Har antecknat i min katalog "ÖRONEN!" och då vet ni vad jag menar - Quesospjut rakt fram!
:[/QUOTE]

Glömde säga att hon, Madagaskar nr 25, såldes till Tyskland - så nära att vi kan åka och hälsa på ...:love:

Lakrits jag hoppas verkligen det blir bra snart med Rambos öga. Hur gammal är gammeltanten egentligen??

Själv ska jag åka till kliniken på fredag igen. Hoppas verkligen det blir positivt svar då. Vi hade ju precis kommit i gång med lite vettig träning och jag var hur motiverad som helst och sen hände detta... Känns som en evighet sen vi gjorde något "vettigt", träningen har ju sats tillbaka jätte mycket och jag som hade så mycket planer för hösten:cry: Jag var inte äns särskild ledsen från början, men nu börjar jag bli trött på detta. Nu missar jag nästa AR-träning också:cry:

Stormpil Stort grattis till dig och syrran, Queso och hans duktiga ryttarinna! Tur att någon hinner träna sin flinga:bump:

Wahrta Välkommen:bump: Väntar spännt på foton och att höra om din blondin!

Är de unga allihopa?
Ja, nr 1 - 17 är 4 år, nr 18 - 31 är 3 år, så visst kommer de att bredda en del.

Jo, men det är ju ungt. Det är ju stor skillnad på hur Wincent såg ut när han var 3 år och nu tycker jag. Man är ju van att se hästar som rids, så dom flesta ger ju säkert ett helt annat intryck om bara ett år kan jag tänka mig.

Tack för din idé att vi skulle diskutera vad vi tittar på på fölen och stona - men det tar litet tid - återkommer. Lika intressant att höra vad även ni yngre haflingerägare tycker - jag tycker mig ha sett ett mönster ...:angel:

Jag kan nog inte räknas som en yngre haflingerägare i någon annan bemärkelse än att jag inte har haft haflinger så länge :D, men nu har jag iallafall haft tid att titta ordentligt på bilderna.

Precis som många tidigare i tråden så tycker jag bland fölen mycket om nr. 10 och 25. Även nr 7 tilltalar mig och ett föl med grön grimma där inget nr syns. Hon finns på två bilder mellan bilder på föl nr 77 och nr 118. Vem kan det vara tro?

Bland stona har jag fastnat speciellt för nr 9 och nr 14.

Jag kan inte riktigt avgöra vad det är hos dessa hästar som gör att jag gillar dem. Det är ju definivt inte de tunnaste damerna förstås, en del av fölen är som skira små fjärilar. Generellt är det väl dem med lite mer massa som jag tycker är vackrast.

Stormpil: Vilken fantastisk liten häst han är, grattis!! :bow:

Jag glömde ju att tacka för dina fina bilder!!!! Dom var verkligen sköna också. Dorlis, var inte det hon vi pratade om för ett tag sen, minns inte riktigt i vilken sammanhang, men det var ett äldre sto va??:confused:

Nu har jag tittat på stona igen - Ashonata är nog fortfarande favoriten - men gillar även 6 Himana, 12 Menja och 22 Hedina.

Utte Jag ska nog titta en gång till fö att titta efter dom du skrev om.

Linea Pea Jag tycker att nummer 15's huvud påminner om Grattis, men likheten ligger kanske närmre i manen - huvudet syns ju knappt på grund av allt hår:D Nämen alvar; jag tycker det finns en viss likhet.

Albummet från Almen kan jag titta på hur många gånger som helst:love: Vilken stämning det är i dom bilderna:bow:

Jag kan nog inte räknas som en yngre haflingerägare i någon annan bemärkelse än att jag inte har haft haflinger så länge :D, men nu har jag iallafall haft tid att titta ordentligt på bilderna.

Precis som många tidigare i tråden så tycker jag bland fölen mycket om nr. 10 och 25. Även nr 7 tilltalar mig och ett föl med grön grimma där inget nr syns. Hon finns på två bilder mellan bilder på föl nr 77 och nr 118. Vem kan det vara tro?

Bland stona har jag fastnat speciellt för nr 9 och nr 14.

Jag kan inte riktigt avgöra vad det är hos dessa hästar som gör att jag gillar dem. Det är ju definivt inte de tunnaste damerna förstås, en del av fölen är som skira små fjärilar. Generellt är det väl dem med lite mer massa som jag tycker är vackrast.

Stormpil: Vilken fantastisk liten häst han är, grattis!! :bow:

Jag hittar inte nr 7:confused: Var ser du den? Men kan hålla med om den i gröna grimman.

Nummer 9 var ju Lerke, som jag och Gerry också gillade. Jag har ju aldrig sett Winterstein annat än på bild och sen har jag sett några av hans avkommors avkommor, men tycker att jag kan se lite av "honom" i henne. Någon som ser samma?:confused::p

Måste säga att alla ser ut att ha väldigt bra trav i alla fall. Det är klart att man inte riktigt kan bedöma det utifrån bilder, men jag tycker ändå att det ser ut så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka