Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Faffie skämmdes också något alldeles kopiöst om man tog på henne täcke,speciellt som om det såg ut som om hon hade klänning på sig. Hade ett grönrutigt fr B***es som var lite långt på sidorna. Hon var så söt! Men hon hatade det. Fleccetäcke efter ridning tyckte hon dock var ok.
Hannie ser mest förvirrad ut om man trär på henne ett täcke,tror inte att hon fattar ett dugg vad det ska vara bra för, men sen är hon inte heller den smartaste pålla jag träffat heller:o
 
Sv: Haflinger

Min favvis på Buke! Både pålla o människa!!

IMG_0155.jpg
[/IMG]
 
Sv: Haflinger

Jag har faktiskt vare sig den vidare eller smalare frampommeln! När jag såg hur smal den som följde med var plockade jag ur den och stoppade i skumgummi i stället. Det funkar jättebra!

Aha, vad smart. Det måste jag också prova. Men blir inte sadeln väldigt mjuk och plattas ut över manken när det inte finns något ”fast” material i framvalvet?

Fast jag ser ju förresten på dina bilder att det inte alls ser ihopplattat ut :).
 
Sv: Haflinger

Haha, gud vad du är gullig:bow:
Måste tillägga att jag är brunett nu, hihi fick en chock när jag såg det där ljushuvet!

Tyvärr Arna så måste jag säga att du sitter nog i exakt samma sitts som jag gjort.
Men det possitiva är att jag kanske kan hjälpa dej!
Vi kanske skulle tagit detta på ett PM men skitsamma, kommer bli långt.
Jag kan först förklara min och shones "förra" situation:

När jag skulle fatta galopp (uteritt) så samlade jag in traven och kortade tyglarna och gjorde galoppfattning med båda benen och fick ibland på en gång en bakutspark eller ökad trav först och sedan en bakutspark när galoppen skulle komma.
Detta var ett SKITJOBBIGT problem för det är ju så roligt att galoppera=)
Jag blev rädd till slut och satt hela ridturen och var nervös över galoppen och hur hon skulle reagera denna gång.
Jag började komma med undanflykter till mamma att inte galoppera, skyllde på att hon låg bakom med sin häst blabla, vi blev osams.
Jag blev ännu räddare ju längre det gick och fick en klump i magen redan i skolan när jag visste jag skulle åka hem och rida.
Många gånger struntade jag i att galoppera på ridturerna.

Jag funderade på sadeln, kan det vara att det nyper till när hon ska ta första galoppsprånget? Hade då en bomsadel.
Vi köpte den bomlösa, däremot inte utav den anledningen men det blev inte bättre.
En gång sparkade hon inte i början men när hon fått upp farten så kom det först två hopp åt vardera håll sedan tog hon satts rakt upp i luften som om hon skulle hoppa ett hinder på 2m och när hon var där uppe så krökte hon ryggen allt vad hon hade och sparkade RÄTT UPP! Jag åkte såklart av, stupande rakt ner med huvet först i min nya hjälm för 700 (SUR) jag använder den iaf!
Men den gången är iaf enda gången jag ramlat av henne.
Efter den gången fick jag lixom flyt på hur man skulle göra för att sitta kvar och vara med på hennes sparkar.
Men hon har inte gjort så vulgär grej nå mer, har inte vågat släppt upp henne i fart nå mer.
ALLTSÅ sammanfattningsvis så kunde hon göra allt från småsparkar med ena benet till förut nämda.

Jag insåg att jag behövde hjälp, jag kom ingenstans med problemet!
Så jag ringde Therese igen (uppfödaren) och hon lovade att försöka.
Nu vet ju jag att therese har *fling* erfarenhet sen tidigare vilket krävdes här. Hade inte gått med en vanlig "halvblodsmänniska" här inte.
Vi insåg båda två att detta görs inte på en dag utan jag skulle vara tvungen att fortsätta älta efter henne.
Nu var Shone inne i en period att hon VÄGRADE fatta galopp över huvud taget! Hon slängtrava slängtrava slängtrava men det kom aldrig någon galopp, och man bröt ner traven och började om hela tiden för att hon inte får slängtrava in i galoppen.
När det var som värst så var jag och mamma på HEMVÄG och mamma red för jag var helt slut av alla galoppfattningsklämningar och hon började och hon skänklade och smackade och skänklade och smackade OAVBRUTET på den där skogsvägen hemmåt. Hon var nog på med spöt några gånger oxå och hästen travade det snabbaste hon någonsin kunde men det kom aldrig någon galopp!
I över 2 km kämpade hon och saktade aldrig ner till kort trav utan bara manade på och sen kom den till slut.
Stackars mamma hade en jacka på sig som svetten gått igenom på ryggen. haha, glasögonen var alldeles igen-immade.

Men vi fattade aldrig varför hon inte ville, hon var inte trött hade inte ont och var inte särskilt arg som hon kan vara.

Så kom iaf therese och vi red iväg till grannens padock, 2,5 km.
Det var därifrån den där filmen var när therese rider shone och hon sparkar bakut "några gånger".
Hon gav galoppskänkel och var på med spöet när hon bara föll in i slängtraven, hon jävlades och jävlades och stackars shone har inte ork till att galoppera på volt så det vart mest fyrkantsspår men det var bara skälva galoppFATTNINGEN hon jobbade med så när hon äntligen fått en galoppfattning hon var nöjd med utan spark och utan slängtrav så saktade hon av och gav skritt som belöning som talade om att det var bara det där lilla jag ville ha.
Synd för dej att det tog en halvtimme och en hel del svett innan du fattade det bara!
Sen tog hon andra varvet, likadant.

Sedan förklarade hon det vässentliga för mej:
Att när hon sparkat har jag tagit tag i henne och saktat av istället för att (som theres gjorde) bara gav henne en dask vid varje spark och visade att det är inte det där jag vill ha, fortsätt framåt, spring framåt! Det måste man få in, sluta tänk bakåt, driv framåt, spring du har inte tid att sparka bakut du ska springa!

Nu säger jag inte att du ska slå din häst, therese är lite hård ibland men det ger bra resultat för sedan behövs det inte när det gått in i deras hjärnor.

jaha, sen red vi hem, kände väl inte direkt att vi nått nånstans...
sen kom då dagen D när jag slulle ut och rida första gången efter Theres ritt.
Jag var skitnervös men var såklart tvungen att prova galoppen, kom aldrig någon spark och jag skyndade hem till mamma för att berätta, hon trodde dock bara att det var en engångsgrej.

Ridturen efter det kom det inte heller någon bakutspark och den gången galopperade jag nog 4-5 ggr på samma ridtur, till skillnad mot en.
Jag tänkte, jag måste få henne att förstå att galopp inte är något ovanligt eller utrotningshotat utan det ska ses likadant som på trav, man ber om det oftare helt enkelt och det ska inte va några konstigheter.
Så efter den gången kunde jag sitta på ryggen och istället för att se den där galoppsträckan framför sej och planera för den så tänkte jag mer: Jag får plats med 3 galoppsprång NU innan det där steniga partiet kommer.
Och gav helt enkelt fler fattningar under en ridtur så det inte blir sådan chock när den kommer.
Berömde och bröt av när hon skött sig och nu vet hon vad jag vill.

Tipsen är:

*Uppförsbackar, men de kan även där, ja vet men för att de inte ska bli galna vid en uppförsbacke och vilja galoppera så travar jag uppför och BESTÄMMER trav INTE galopp och när jag kommit nästan upp så ger jag galoppfattning, då har de fått travat uppför först.

*Trötta ut lite innan du kräver galopp, det hjälper liiite iaf.
Ta ett eller två låååånga travpass innan du vill galoppera.

*Fatta galopp vid konstiga ställen, som de aldrig tror...
Så de blir tveksamma och lite bromsade. Att de måste titta och har inte tid att busa. Det är där vi ofta gör fel med våra inpräntade galoppsträckor med bra underlag och raksträcka.
Det går att galoppera på andra ställen med! man behöver inte ha 1 km där över till nästa punkt.

*Galoppera FLER gånger och kortare, gör det till en vanligare tråkigare grej som händer oftare. Du kan fatta galopp och gör hon inget utan är snäll så bryt av och beröm massor, behövs bara 2 galoppsprång. Börja såklart att berömma med rösten när hon fattar galopp inte vänta tills du brutit av.

*Börja iaf med att inte galopper hemåt vilket jag säkert tror att du redan gör.

*Kräv inte kort trav innan på en orutinerad häst.
Du kan rida lätt och ha lite "fart" och fatta galopp då blir det lättare för hästen att bara ramla in i galoppen och de förstår bättre.

Just där är jag och Shone idag, för jag vet att skulle jag sitta ner i samlad trav och ge galoppskänkel så skulle ja få mej en, tror jag iaf.
Det är det svåra för henne, denna kraftansträngning att komma upp i galopp från sakta fart. Krävs mycket träning! Träning som vi inte börjat med ännu.
Jag är väl lite rädd att problemet ska komma tillbaka.
Men du ska inte tro att hon är helt ren, neru framridningen på bruksridningen fick jag mej en jävla dynga från TRAV skulle inte ens galoppera. Men där visste man varför, det kröp i hela henne att bli omkringriden på en stubbåker och ha stått i en transport i 3 timmar (varav knapp 1 timme åkande)
På distansritten i sommras blev det kickar två gånger men det hade ju oxå förklaring, 65 andra hästar som springer FÖRE!
Hon kan även sparka lite i skakeln när hon blir arg när jag kör henne men det är mest för att varna mig att -Nu är jag ARG!
Så hon kan deffinitivt fortfarande, bara det att jag har lite mer att säga till om nu.
Och är hon extremt pigg eller inte blivit galopperad med på länge så får man ju vänta sej en spark eller två. Som jag kommer få göra nästa ridtur *längtar* så fortsättningsvis att hålla god pli på dem är att ge regelbunden motion, som jag inte gett på sista tiden heller, haha.

A, jag hoppas jag varit till lite hjälp iallafall.
Ursäkta detta långa inlägg men det krävs en hel historia.
Du får fråga om mer när du holkat igenom all text;)
Puss Kram
 
Sv: Haflinger

Jag känner mig manad till att svara.

Alla renavlade haflinger, oavsett var i världen de kommer ifrån kan, efter godkänd kåring för Hannes Schweisgut stamboksföras som tyrolerhaflinger. Detta oavsett vilken förening man är medlem i eller hästen registrerad i.
Våra svenska tyrolerhaflinger stamboksförs i den danska tyrolerstamboken som förs dels i Danmark men rapporteras till Ebbs och finns naturligtvis registrerade i den "stora Haupstambuch" vilket löpande förs på Fohlenhof. I den "Internationale Hingststammtafel" finner man alla de sju hingsstammarna ända tillbaka till Folie där finns hingstar från hela världen införda. Stolinjerna förs på samma sätt så generationerna tillbaka till stammoderen kan alltid hittas.
För några år sedan fick Danmark sin egen stambok med beteckningen DK efter stamboksnummret då de är så många tyrolerhaflinger i DTH...........
SÅ eftersom att min har stamtavla från DTH borde det räcka??
Betyder det även att han blev godkänd av Sweissgut? Jag vet att han visades för honom när han var bara ett år gammal och inte sen, samt att han tyvärr fick rätt dåliga poäng, men har dåligt koll p åom de var så låga att han inte blev godkänd. Men som jag förstår det du skriver kan jag ta stamtavlan som bevis på att han blev godkänd ellr:confused:??
 
Sv: Haflinger

Nej, det blev bra med skumgummit. Det är en rättså stor kvadratisk bit tunn skumgummi som jag rullat till en lagom lång rulle (så den passar i pommeln på längden). Det blir faktiskt rätt fast, tro det eller ej. Varken sadel eller padd låg och tryckte på manken när jag provred. Det finns ju, som sagt, också ett mjukt ullilägg som man kan köpa.
 
Sv: Haflinger

Ursäkta om jag uttrycker mig lite oklart:o!

Du skrev följande:

SÅ eftersom att min har stamtavla från DTH borde det räcka??Nej det räcker inte. Det krävs en avelsvärdering vid tre års ålder för att kunna stamboksföras.(Dock görs det undantag för svenska äldre renavlade ston eftersom vi just börjat med kåringen i Sverige)
Betyder det även att han blev godkänd av Sweissgut?Nej, för att godkännas måste han vara visad vid hingstkåringen som treåring. Jag vet att han visades för honom när han var bara ett år gammal och inte sen, samt att han tyvärr fick rätt dåliga poäng,Av den anledningen blev han inte "bevaringsvärdig" som hingstkandidat. Om han har pass från DTH kastrerades han först och fick därefter sitt Ebbspass och registreringsnummer det framgår även i passet att han är valack. men har dåligt koll p åom de var så låga att han inte blev godkänd. Men som jag förstår det du skriver kan jag ta stamtavlan som bevis på att han blev godkänd ellr:confused:??[/QUOTE] Att han har en stamtavla som visar att han är av tyrolerhärkomst är inte lika med att han blivit avelsgodkänd. MEN din pojke är förmodligen en registrerad tyrolerhaflingervalack med Ebbspass och renavlad är han i alla fall också.;)
Hans förra ägare var antagligen medlem i DTH/HPT och får liksom STH medlemmar sina haflinger registrerade i Tyrol och pass från Ebbs.

Jag tror många blandar ihop registrering och stamboksföring!?


Känns det fortfarande oklart så skicka gärna ett privat mail:D.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Tack för ditt utförliga svar(det tog en stund att ta sig igenom!:D)

Jag har ett STORT problem bara! Hannie vet inte vad galoppfattning betyder! Faffie hade inte heller koll på det men på henne vågade jag sitta ner ordentligt och ta galoppfattningen i vår racerbacke så hon kopplade efter ett tag o fattade sambandet mellan fattningen och kommandot "galopp".

På Hannie så vågar jag inte sitta utan står i fältsits med hårt sammanbitna tänder väser jag -"galopp" och någon galoppfattning blir det inte. Oftast så håller jag igen och låter henne trava för hon hänger ändå med de andra i trav.
Vi har inte kommit så långt att vi vågar oss ut själva än och prova att galoppa själv ute på henne ser jag som ett skräcksenario! Gud,vilket mjäk jag är ,tänk om man vore 20 kg lättare och 25 år yngre........

Det får nog bli tillridning i vår av rutinerad hästmänniska-någon som känner sig manad?????:angel:
/Lisa-HäxanMjäktant
 
Sv: Haflinger

På tal om täcken...
Stormwind är visserligen härdad, men när man kommer från Skåne till snön i södra Norrland så kan man behöva något varmt
på ryggen. En dag kom pappa med detta täcke.

16799774.jpg
16800040.jpg


Ja, suck, vi har för många användarnamn. Det är samma Stormwind hur som helst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflinger

:D Vi provade det täcket på Queso också eftersom han är frusen av sig. Det var en syn det, hans hals är så kort så öronen försvann. :rofl: Han såg inte såå glad ut.
 
Sv: Haflinger

Jisses vilket täcke :D. Vad söt han ser ut Stormwind :love:.

I förra stallet där Romeo stod fanns en annan haflinger som hade en mycket frusen matte. Hon bytte till tjockare och tjockare täcken allteftersom hon frös själv. Till sist stod stackarn i full vinterpäls och svettades med ett liknande täcke som Stormwind har på bilderna i flera plusgrader och solsken :crazy:. Inte lyssnade hon på oss andra i stallet heller, han var ju så frusen hennes lille pålle!
 
Sv: Haflinger

Jisses vilket täcke :D. Vad söt han ser ut Stormwind :love:.

I förra stallet där Romeo stod fanns en annan haflinger som hade en mycket frusen matte. Hon bytte till tjockare och tjockare täcken allteftersom hon frös själv. Till sist stod stackarn i full vinterpäls och svettades med ett liknande täcke som Stormwind har på bilderna i flera plusgrader och solsken :crazy:. Inte lyssnade hon på oss andra i stallet heller, han var ju så frusen hennes lille pålle!

Oj, det låter varmt!
Men täcken är bra. Queso har vinterpäls men fryser så han skakar om han inte får ha täcke.
 
Sv: Haflinger

:idea: Jaha, så det är därför täckena snurrar. Hästarna här är runda de med, för en gångs skull.:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflinger

Ursäkta om jag uttrycker mig lite oklart:o!

Jag tror många blandar ihop registrering och stamboksföring!?

Det tror jag inte du gör - det är nog bara jag som är lite trög:(

Betyder det att en valack inte kan vara tyrolerhaflinger (medmindre man har struntat i att hingsten var godkänd för avel och kastrerat den ändå).

Jag är visst lite trög - hoppas ni andra inte somnar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp