Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Fantastiskt bra info, mången tack :bow::bow::bow:
Det var mycket nytt som jag inte visste om där. Alltid bra att ha lite förhandskoll på hur det fungerar i stort. När det blir så dax, så kommer jag ju att kontakta respektive förening om jag behöver ytterligare information.:)
 
Sv: Haflinger

Hej detta är pessimisten som talar, det går inte att njuta av denna helgen på grund av att det spöregnat hela dagen och är hockeyrink överallt
 
Sv: Haflinger

Här är en till pessismist. Det ÖSREGNAR här också, och jag som skulle testa nya sadeln idag :mad:. Istället har det knappast gått att ens gå ut ur huset på hela dagen... Ska regna imorgon också, vad jag förstått, och sedan är helgen över och jag kommer hem från jobbet när det är mörkt. Denna årstiden är INTE kul när man är heltidsarbetande hästägare...:(
 
Sv: Haflinger

Här är en till pessismist. Det ÖSREGNAR här också, och jag som skulle testa nya sadeln idag :mad:. Istället har det knappast gått att ens gå ut ur huset på hela dagen... Ska regna imorgon också, vad jag förstått, och sedan är helgen över och jag kommer hem från jobbet när det är mörkt. Denna årstiden är INTE kul när man är heltidsarbetande hästägare...:(

Men se här är en optimist!!!!!!!!!!:D
Om tre veckor vänder det och vi går mot ljusare tider:idea:
Snart kommer våren och alla små söta föl!:love:
Ta vara på varandra och njut av era vänner i stallet. Går det inte att rida kan man ju alltid pyssla!:), midvinternatten är mjuk och go i ett stall med hästar.
Ha dé!:banana:
 
Sv: Haflinger

Usch ja -idag har det verkligen inte varit nått trevligt hästväder!:crazy:

Fick besök idag av Diabolical-Kitten här på Buke. Hon kom ner med sin stora, vackra flinga, Nasse, och vi skulle då ge oss ut på en härlig långtur i skogen! :smirk:

ÖÖÖÖÖÖSSSregna när vi gav oss iväg -för ut skulle vi ju- och lagom till vi hade ca 20 min hem så började solen titta fram! :mad:
E de typiskt eller vad!!!!
Dock blev det ju inte en så lång runda som det väl var tänkt från början men vi var iaf ute i ca 1-1,5 timme i regnet -det var duktigt av oss tycker jag! :D
Å det var ju faktiskt roligt ändå, trots vädret!!! :bump:
 
Sv: Haflinger

*Knapplån*

Hej alla pessimister och optimister! Här spöregnar det också. Hoppas faktiskt att det fortsätter ett tag ... åtminstone tills isen har töat bort, för åtminstone mina haflinger är inte så bra på det där med skridskoåkning ... :crazy:

Hursomhelst, Mormor, jag vet inte om jag har gett dig denna länk tidigare, men för oss "härstamningsnördar" är den :love: :love: :love:

http://www.haflinger-suedtirol.com/content2.asp?L=2&idMen=112

Du kan välja blodslinje, och sen inom linjen välja en hingst. På varje hingst får du hästen själv (MED nummer!) plus 5 generationer härstamning (varav 4 MED nummer!). Så här kan det till exempel se ut:
http://www.haflinger-suedtirol.com/content2.asp?Subc=700&L=2&idmen=158

Var bara tvungen att välja just Wind, då hans mamma Blitze är en helsyster till min lilla prinsessa Fira! :love:

Trevlig läsning! / Eldfuxen
 
Sv: Haflinger

Ja, du har så rätt så. Det här vädret och den här årstiden varar ju inte för evigt, men just nu känns det så! Jag blev ytterligare lite deppad när det öste ner hela dagen igår, och jag vaknade till ösregn mot taket idag med. Mina hästar är täckeshatare dessutom, men att släppa ut dem i 5 grader och hällande regn en hel dag utan regntäcke, det vill jag inte. Det blir nog till att skaffa ytterligare ett set med regntäcken också, för idag fick de på sig halvfuktiga (dock torra på insidan!) täcken som inte hade hunnit torka helt i källaren. BLURK!!
 
Sv: Haflinger

Vad kul att ni lyckades genomföra det ni hade planerat, vädret till trots :D!! Blåste det mycket hos er igår också? Här tog det i så det knakade i fönstrena ett par gånger, men det var nog i och för sig lite senare på eftermiddagen/kvällen.
 
Sv: Haflinger

Aaah .... gulle dej Eldfuxen, det var precis vad Mormor behövde det!
Har ju varit på Südtirol sidan förut men inte hittat den sökningen så jättemycket tack för den:bow::bow::bow:

PERSIKAN: Så trist att det inte gick att rida den här helgen, var lite nyfiken på hur det skulle gå att rida med Shones nya boots. Hon var så perfekt som "sko-fotomodell" på den lilla filmsnutten. Hi hi ... hennes hovar såg så små och söta ut där....:love: Har faktiskt aldrig sett såna där boots användas i verkligheten och inte varit övertygad om att de fungerar så bra. Men du får lämna rapport så snart du har testat. Och glöm nu inte att efter regn så kommer sol :banana:
 
Sv: Haflinger

Så äntligen har jag lyckats rida i min nya sadel :bump:!! Vi tog en minitur mellan skurarna.

Jag och hästen gillade sadeln skarpt. Den känns mest som en bomsadel av de bomlösa jag provat, även om den inte ser riktigt ut som en sådan. Man sitter mjukt, inte alldeles ruskigt brett, och stadigt. Man får ju med två par knästöd, ett par större och ett par mindre. Jag red med de större, och det kändes som om man fick bra stöd med dem. Min pålla var heltokig idag (inte riden på LÄNGE!) och taktade och skuttade en del, men det kändes bra ändå. Det ENDA klagomål jag har är att sadeln kändes lite hal, men det är nog lätt fixat med ett par helskodda ridbyxor.

Hästen kändes också bara positiv till sadeln. När hon inte trivs kan hon bl.a. bli snubblig, men det fanns bara framåtanda idag...

Här är ett par inomhusbilder:

PC020003.jpg

PC020001.jpg


Ev. "matchningsfreak" får bortse från att jag har en brun sadel och svarta stigläder...;)

En bonusbild på pållan i hagen efter ridturen:
PC020004.jpg
 
Sv: Haflinger

Hi,hi jag har svart sadel o bruna stigläder!!!:rofl: Snygg sadel min kommer i slutet av veckan:love:

Var ute i spöregnet i går trots en genomblöt pålla.Glömmer alltid bort att klä på min pålla:o. Hon gillar definitivt inte täcken men som hon såg ut idag efter att ha rullat sig x fler i lerhagen........
Pigg o glad är hon nu för tiden,synd bara att det alltid måste "kickas" i galoppen-jag blir ju så jädra rädd varje gång! Måste tydligen vänja mig om nu ingen vet hur man får dem att sluta med dylika dumheter! Tips????/L
 
Sv: Haflinger

Mina HATAR också täcken! Man blir inte poppis när man kommer med regntäcket i högsta hugg. Jag måste binda upp Belle, annars skulle hon aldrig stå stilla när jag lägger på täcket. Men sedan känner jag inte att jag gillar att ha dem sjöblöta i hagen i 14 timmar heller... Fast egentligen är det kanske inget som behövs om hästarna nu hatar det så? Vet inte? Kör ni andra haflingerägare med täcken? Isåfall vilka, och vid vilken temperatur/vilket väder? Jag äger bara ett regntäcke och ett fleecetäcke till varje häst, så någon "täckesfanatiker" är jag INTE, men man blir ju alltid tveksam till hur man ska göra för att pållarna ska må bäst...?!
 
Sv: Haflinger

Jag har samma bekymmer. Janosch har gått otäckad i hela sitt liv och klarar sig nog egentligen bra på sin tjocka vinterpäls, men det blir svårt att kombinera med ridning om hästen först måste torka och sen borstas i typ två timmar för att få bort all lera (Janne ÄLSKAR lera, han är den första häst jag träffat som rullar sig så intensivt så han får lera inuti öronen...:rofl:). Hur blöt och lerig han än är är det ändå torrt längst in mot huden, för pälsen är så bastant. Än så länge har han fått gå utan täcke, men jag har åtminstone införskaffat ett regntäcke, så får vi se om det kommer att användas.
 
Sv: Haflinger

Jag tillhör dom som täckar!
Nu när Maxi är halvklippt har han på sig ett regntäcke med tunnt fleecefoder i. Det klarar han sig med hela vintern här nere i Skåne. Skulle det mot förmodan vara nån dag då det är riktigt kallt så har jag vintertäcke som jag slänger på istället.
Annars under vår och höst går han med regntäcke vid dåligt väder -just för det blir så jobbigt om man ska rida och hästen är dyngsur och täckt i blöt lera!;)
I regntäcke investerade jag nu i höstas i ett lite "dyrare" (allt är ju relativt) från Horseware, modellen Amigo Turnout. Har funkat skitbra inga läckage trots ihållande, fleratimmarsregn!!! Det kan jag verkligen rekommendera!!!:bump: Tål även lite tuffare tag om man har en häst i samma hage som kanske biter i täcken eller om det är mycket buskage och slöj som dom drar sig igenom!
 
Sv: Haflinger

Vad kul att det blev en London och att ni är nöjda både du och Belle. Det var fint med en brun, det visste jag inte ens att det fanns. Har du den normala eller vida frampommeln? Jag har den normala i min men jag har insett att den nog en anings för smal. Sadeln hamnar i lite bakåtlutning så det är nog bara att bita i det sura äpplet och beställa den vida.

Beställde du Grandeurpaden från Tyskland också? Jag inser att jag måste köpa en till för att ha att byta med. De är så hiskeligt dyra bara så om du har tips på något prisvärt ställe att beställa från får du gärna PMa :).
 
Sv: Haflinger

Nu kan jag sent om sider svara utte om cushings ... Vågade inte riktigt komma med ett svar innan jag fått provsvaren, men dem har jag fått nu! Man vill att de ska ha ACTH lägre än 50, och i somras när "gammeltanten" diagnosticerades med cushings så låg hon på 134. Nu, efter några månaders medicinering, är hon nere på 22! Den lösa tanden är fortfarande till lite besvär, men man KAN leva på uppblötta lucernpellets, så det så!

Så, ja, utte, det går att "leva med" Cushings, i alla fall så länge medicinen har bra verkan. Sen tar ju inte medicinen bort orsaken till sjukdomen utan dämpar bara symptomen, så det är ingen "bot" men dock ett sätt att låta hästen ha ett bra liv. Och det är Eldfuxens lilla gammeltant verkligen värd!

Tillägg: Såg nu att utte är bortrest, men hoppas h*n ser detta när h*n kommer hem! Och hoppas att du får en trevlig resa!

Nu är jag tillbaka i det underbara skånska vintervädret :(. Men det var mysigt att komma till stallet. Jag har aldrig varit borta så länge från min lilla Romeo tidigare och har faktiskt saknat honom. Vi tog en långpromenad och mös i regnrusket.

Tack för svaret om Cushings. Vad skönt att det har gått åt rätt håll och att medicineringen fungerar! Anledningen till att jag var nyfiken var att en av stallägarens hästar, 25 år gammal, misstänktes ha Cushings. Den hade den typiska långa pälsen året om och även andra symptom. De hann dock inte utreda om det var Cushings eftersom den tyvärr fick tas bort pga fång.

Till sist ett välkommen från mig också till alla nya som kommit när jag har varit borta. Här har det skrivits flitigt som vanligt. Det var så roligt att komma hem till en massa nya sidor Haflingerläsning :)!
 
Sv: Haflinger

Mina HATAR också täcken!

Jag har hittills använt täcken rätt sparsamt under de snart 23 år :eek: som jag haft haflinger. Min första häst, min älskade "gammeltant" är ett litet naturbarn som alltid avskytt allt som inte är NATURLIGT, t.ex. vattenkoppar och täcken (hästar ska inte ha kläder, och vatten dricker man lämmpligen ur en pöl ... :d ). Förut skämdes hon alldeles förfärligt om jag la på henne ett täcke, t.ex. om vi varit ute och ridit på vintern och hon blivit lite svettig. Men nu fick jag ju lov att klippa henne när hon inte släppte vinterpälsen, så ett tag under slutet av sommaren fick hon ha täcke så fort det regnade eller blåste det allra minsta, annars FRÖS hon! :eek: Och det går ju inte för sig, naturbarn eller ej! Så då fick hon ha ett fleecetäcke med regntäcke över när det blåste och regnade. Nu har hon "normal vinterpäls" igen, så hon slipper ha täcke, om det inte är jätteruskväder. De andra klarar sig bra med sin päls, men jag funderar på att klippa Wacker lite så att han slipper svettas så mycket. Vi får väl se vad han tycker om saken ... :crazy::D
 
Sv: Haflinger

Tack för svaret om Cushings. Vad skönt att det har gått åt rätt håll och att medicineringen fungerar! Anledningen till att jag var nyfiken var att en av stallägarens hästar, 25 år gammal, misstänktes ha Cushings. Den hade den typiska långa pälsen året om och även andra symptom. De hann dock inte utreda om det var Cushings eftersom den tyvärr fick tas bort pga fång.

Välkommen tillbaka till det härliga vintervädret! :D

Ja, fång är en vanlig "följdsjukdom" till Cushings. Jag tror det är den vanligaste orsaken till att de måste avlivas ... :cry: Min "gammeltant" har aldrig haft fång (peppar, peppar ...) däremot den långa pälsen, mjölk i juvret och "päronmage". Det värsta var dock de återkommande såren på hornhinnan ... :crazy: Riktigt jobbigt. Hoppas hon slipper det nästa sommar!
 
Sv: Haflinger

Kul att du tycker den är snygg. Brunt finns nog bara om man beställer direkt från Tyskland. Jag har faktiskt vare sig den vidare eller smalare frampommeln! När jag såg hur smal den som följde med var plockade jag ur den och stoppade i skumgummi i stället. Det funkar jättebra! Annars finns ju frampommeln i ull att köpa. Ja, jag beställde padden från Tyskland också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp