Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Dessutom reggad i shetlandsponnyföreningen :rofl:.
Men jag har pratat med dom och de reggar/skriver ut pass till hästar som ingen stam har.
Antar att det är lite som SH samt att det är billigare att göra så.

:o Shetlandsponnyförbundet??? :rofl:

Konstigt att dom går in å reggar ponnys utan stam när det ju finns Ridponnyförbund!??! :smirk:
 
Sv: Haflinger

Det är ju en flaxfux:idea:

"Fux med ljus man och svans" heter det enligt Bo Furugren. Så ska vi ID-kontrollanter skriva enligt SH när vi ID-kontrollerar hästar med denna färg.

Jag får regelbundet in ID-kontroller där det står att hästen (haflingern) är isabell ... :crazy: Jag brukar skicka tillbaka dem! :devil: Så att ID-kontrollanterna lär sig att det heter "Fux med ljus man och svans" och inget annat. Gjorde dock undantag för de ansökningar som kom in november-december 2005 (då när "alla" kom på att det var dags att skaffa pass ... :crazy: ) eftersom jag då liksom alla andra registratorer höll på att drunkna i passansökningar.

Att kalla hästens färg isabell är nog det vanligaste felet vid ID-kontroll av haflinger. Det är dock inte det enda. Jag har även fått in en ID-kontroll där hästen sades vara silverbrun! Det var en väldigt mörk fux! Med ljus man och svans.
 
Sv: Haflinger

:o Shetlandsponnyförbundet??? :rofl:

Konstigt att dom går in å reggar ponnys utan stam när det ju finns Ridponnyförbund!??! :smirk:

Säg aldrig det så att ASRP hör ... "Ridponny" är också en ras, så det är egentligen helt ologiskt att ponnyer utan känd stam ska registreras av dem. De är ju inte ridponnyer utan ponnyer utan känd härstamning.
 
Sv: Haflinger

Men var du inte med när han ID-kontrollerades? Jag brukar alltid prata med hästägaren medan jag gör ID-kontrollen. Då kan man undvika en del pinsamheter! :)

Nä jag var inte med, det var hans förra ägare som fixa med passet!
Men när jag skulle slutmäta och chipmärka honom förra året så stod dom (vet. + mätman) länge och diskuterade och kollade verkligen alla märken och virvlar han har för dom var nästan tveksamma till om det var samma häst :angel:
 
Sv: Haflinger

Säg aldrig det så att ASRP hör ... "Ridponny" är också en ras, så det är egentligen helt ologiskt att ponnyer utan känd stam ska registreras av dem. De är ju inte ridponnyer utan ponnyer utan känd härstamning.

Jo jag vet att Ridponnyn oxå är en egen ras men det känns lite mer logiskt ändå, i mina öron, att regga en större ponny utan stam i ASRP - inte i Shettisförbundet! ;)
Maxi är ju reggad i ASRP som "ponny av korsningstyp" så det borde väl andra ponnys utan stam oxå kunna bli?
Eller hur funkar det eg? Jag har noll koll på sånt :D
Annars får man ju göra ett eget förbund för "stamlösa" ponnys! :o:D

Men går det att tex att ändra i ett pass som är felaktigt? Som Maxis då där det står att han är en isabell med frysmärkning?!
 
Sv: Haflinger

De skrev tydligen ut pass i alla fall åt hästar utan namn.

Kan jag få ställa en fråga här...igen;).

Eldfuxen, jag ser att du är ID kontrollant, då kanske du är lite kunnig vad som gäller angående min fråga.
Min kille har ju som sagt utländskt pass men han är ännu inte registrerad här i Sverige.
Jag har fått höra att det räcker med att skicka in passet, antar att det blir till SH, så får man ett svenskt registreringsnummer?
Eller behövs det något mer?

Sedan undrar jag också om jag kan ändra hans namn när jag reggar honom här? Jag vill lägga till lite på hans nuvarande namn..
 
Sv: Haflinger

Eldfuxen, jag ser att du är ID kontrollant, då kanske du är lite kunnig vad som gäller angående min fråga.
Min kille har ju som sagt utländskt pass men han är ännu inte registrerad här i Sverige.
Jag har fått höra att det räcker med att skicka in passet, antar att det blir till SH, så får man ett svenskt registreringsnummer?
Eller behövs det något mer?

Sedan undrar jag också om jag kan ändra hans namn när jag reggar honom här? Jag vill lägga till lite på hans nuvarande namn..

Hej lakrits!

Om din pålle är max 148 cm i mankhöjd registreras han av ASRP (Avelsföreningen för Svensk Ridponny). Om han är över 148 cm i mankhöjd registreras han av Svenska Hästavelsförbundet (SH).

All information om vad du behöver skicka in finns på deras hemsidor: www.asrp.se respektive www.svehast.se! Där finns även telefonnummer, adress och e-postadress så att du kan fråga om tillägg på namnet, för det är lite olika i olika föreningar, så det kan jag tyvärr inte svara på vad som gäller just i ASRP och SH.

Läs informationen på hemsidorna noga, för det går mycket fortare att få pass till hästen om alla papper som ska skickas in är med redan i första omgången.
 
Sv: Haflinger

Hmm... Måste man ha ett svenskt hästpass alltså? Det var det ingen som sa till mig när jag tog in min från Danmark. Jag fick ju se till att han hade ett danskt pass, för att han överhuvudtaget kunde komma med in i Sverige. Men jag måste altså regga honom i Sverige också eller?

Ska det i så fall vara i en rasförening och hur vet man vilken? Han har ju stamtavla från DTH och sitt pass, men inget annat därifrån heller...

Känner mig lite dum. Ta in en häst i Sverige och ett år efter komma på att han kanske ska registreras här på något vis - för jag tror inte han är det:confused:
 
Sv: Haflinger

Ursäkta om jag ställer en dum fråga.. Men visst är det Haflingerstam på din pålle?
Går det inte att få pass från Haflingerföreningen då? :confused:
 
Sv: Haflinger

Jag fick ett svar i en tråd jag har gjort där man frågade samma sak, behöver hästen reggas i Sverige?

Jag har inte kollat upp med någon men det var något jag antog att man behövde göra...jag kanske har fel? Man kanske inte behöver registrera dom?
Jag trodde de behövde ett svenskt registreringsnummer?

Jag ska ringa till ASRP på deras telefontid och höra vad dom säger. Jag återkommer med svar sedan.
 
Sv: Haflinger

Alltså, vi registratorer har fått lite olika besked från Jordbruksverket :crazy: så jag kan inte svara på den frågan riktigt. Jag har fått veta att hästen inte behöver registreras i Sverige, men däremot ska den tilldelas ett svenskt datahanteringsnummer. Vilket i min värld är samma sak! Jag antar att det är "ordvrängeri" men rekommenderar dig att fråga Jordbruksverket direkt, eftersom det är de som är ytterst ansvariga för alla regelverk. ASRP:s registrator har fått veta att alla hästar ska registreras om i Sverige! Men, men, jag registrerar de som så vill! :) I alla fall året ut. Sen vet jag inte vem som tar över.

Ochj ja, Mormor, haflinger registreras i Svenska Haflingerföreningen. Nu finns ju även STH, men de är inte godkända som Register- och stambokförande förening för haflinger i Sverige, så det är SHF man vänder sig till som hästägare om man vill registrera sin haflinger här.
 
Sv: Haflinger

Ja, nu surrar det lite frågor i skallen. Hoppas någon vill svara på dem!
Om jag nu skulle köpa 2 lite äldre ston från något/några av dessa länder: Danmark, Österrike, Nederländerna och bägge har en för Sverige godkänd härstamning. En är registrerad som Tyrolerhaflinger, har alltså ett nr med /T efter, och den andra är registrerad (stamboksförd) haflinger med ett reg.nr.
När jag då får hem dem så vill jag givetvis att de registreras här i Sverige, men gäller det olika regler för dessa ston då? Blir tex. Tyrolerhaflingern överförd i den svenska Tyrolerhaflingerboken på sitt reg.nr då eller ska båda registreras om i Svenska Haflingerförbundet? Gäller olika regler för import från olika länder?
 
Sv: Haflinger

Då ska vi se...nu har jag pratat med både jordbruksverket och ASRP, där han då ska registreras.

Jordbruksverket sa att man måste inte regga en importhäst i Sverige MEN om man har ett sto eller hingst och avkommor, meriter m.m ska "noteras" så bör den ha ett "hanteringsnummer" för att allt efter sto/hingst ska kunna finnas till hands för "allmänheten". Har man en valack (som i mitt fall) så är det bra om man tex. ska tävla för licensernas skull och tävlingsresultat osv osv.

ASRP sa att de SKA registreras så lite olika bud var det. Däremot så kunde jag inte ändra/lägga till i hans namn (som jag önskade ;)) utan då måste jag i så fall ta kontakt med dom som ordnade passet/reggade honom i Holland, alltså är det något jag får avstå ifrån.

Så till Mormor:
Med tanke på de svar jag fick idag så gör du nog bäst i att registrera dom här i Sverige om dina hästar ska ha några avkommor osv.
 
Sv: Haflinger

Hej Mormor!

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Vilka regler som gäller för att registrera hästen i STH, alltså Tyrolerföreningen, får någon annan svara på, eftersom jag inte har något med den föreningen att göra.

Haflinger från alla de länder du nämner kan registreras i Svenska Haflingerföreningen (SHF) om de uppfyller härstamningskraven, d.v.s. stambokförd far, mor, morfar och mormors far samt max 1,563 % arab i stammen. Hela regelverket för registrering och stambokföring i SHF hittar du här: http://www.svenskahaflinger.se/nyheter/por2007.htm .

Registrerad blir hästen som föl. Då tilldelas den ett registreringsnummer. I Sverige (SHF) är numret uppbyggt så här: raskod-födelseår-löpnummer. T.ex. min gammeltant: Sindy 32-76-0031. I Tyrolen får alla föl ett löpnummer. Vid stambokföring får hästen sedan ett stamboksnummer, i Sindys fall är det 303. I Tyrolen får de /T-nummer efter stambokföringen. Tyska haflinger får ett Lebensnummer som föl och inget nytt nummer när de stambokförs. Holländska haflinger får ett registreringsnummer som föl och ett nytt nummer när de stambokförs. Alltså lite olika system med nummer beroende på land.

Men summan av kardemumman är att du kan registrera och stambokföra en haflinger med godkänd härstamning i SHF oavsett varifrån i världen den kommer.

Hoppas att det klarnade! :)
 
Sv: Haflinger

Ja, nu surrar det lite frågor i skallen. Hoppas någon vill svara på dem!
Om jag nu skulle köpa 2 lite äldre ston från något/några av dessa länder: Danmark, Österrike, Nederländerna och bägge har en för Sverige godkänd härstamning. En är registrerad som Tyrolerhaflinger, har alltså ett nr med /T efter, och den andra är registrerad (stamboksförd) haflinger med ett reg.nr.
När jag då får hem dem så vill jag givetvis att de registreras här i Sverige, men gäller det olika regler för dessa ston då? Blir tex. Tyrolerhaflingern överförd i den svenska Tyrolerhaflingerboken på sitt reg.nr då eller ska båda registreras om i Svenska Haflingerförbundet? Gäller olika regler för import från olika länder?

Jag känner mig manad till att svara.

Alla renavlade haflinger, oavsett var i världen de kommer ifrån kan, efter godkänd kåring för Hannes Schweisgut stamboksföras som tyrolerhaflinger. Detta oavsett vilken förening man är medlem i eller hästen registrerad i.
Våra svenska tyrolerhaflinger stamboksförs i den danska tyrolerstamboken som förs dels i Danmark men rapporteras till Ebbs och finns naturligtvis registrerade i den "stora Haupstambuch" vilket löpande förs på Fohlenhof. I den "Internationale Hingststammtafel" finner man alla de sju hingsstammarna ända tillbaka till Folie där finns hingstar från hela världen införda. Stolinjerna förs på samma sätt så generationerna tillbaka till stammoderen kan alltid hittas.
För några år sedan fick Danmark sin egen stambok med beteckningen DK efter stamboksnummret då de är så många tyrolerhaflinger i DTH.
De haflinger som stamboksförs från Sverige får tex 12345/DK efter sitt namn det gäller även de som "överförs" till den danska tyrolerstamboken då byter man ut T med DK. Vad gäller hingstarna har jag ännu inte sett någon ändring.
Alla tyrolerföl får ett löpande registreringsnummer som införs i deras tyrolerpass vilket de får när de registreras på Fohlenhof eller visas som ett år. Detta gäller endast för föl vars ägare är medlem i STH/DTH/HPT, övriga söker pass och registreras i sina respektive lands föreningar.
Efter godkänd kåring som treår (eller äldre) får alla oavsett vilket pass eller var de är registrerade någonstand ett stamboksnummer som gäller för Tyrolerstamboken. Även resultatet från kåringen med alla tio delpoäng införs i passet.
STHs registrator finns i Danmark, dit sänder STH medlemmar all info angående våra små nyfödda och även äldre kommande tyrolare.
Vad gäller registrering kan man även registrerar sina haflinger i Sverige och får ett så kallat "databas nummer" raskod 32, det underlättar när hästen bor här i landet, men enlig info från SJV behövdes det inte om hästen är reggad i annat utländskt godkänt modersförbund. (Vilket HPT är).
Om man vill ha ett svenskt "databas nummer" görs der smidigast hos SHF(Eldfuxen:D) som är den registrerande föreningen i Sverige för Haflinger. Även SH är behjälplig och jag har aldrig hört att mankhöjden skulle vara avgörande men jag kan ju ha uppfattat något fel!:confused: STH är liksom SHF medlemmar i Svenska Hästavelsförbundet.
Stamboksföringen av Tyrolerhaflinger ser STH naturligtvis helst sker i "vår egen stambok" men visst kan man stamboksföra sina tyrolare även i SHF och står ändå med i Tyrolerstamboken.:D
STH Svenska Tyrolerhaflingerförening är en ung förening som bildades 2005 för att ta vara på tyrolerhaflingernas intresse i Sverige.
Mycket arbete återstår innan vi kan stå på egna ben därför är vi en del av DTH med allt det stöd och hjälp de kan ge oss. STH medlemmar är även medlemmar i DTH och HPT.
Finns säkert mycket mer att skriva men undrar någon om något specifikt så hör gärna av er direkt till STH via deras hemsida.:bump:
Ha det så gott................ jag kikar in på forumet ibland, måste ju uppdateras!:rofl:
 
Sv: Haflinger

Måste ändra något ...........STH heter Svensk Tyrolerhaflingeravel och inte som jag snurrade ihop det i förra inlägget.
F´låt!!:) Ibland blir det fnurra på tråden!:o
Njut av helgen!:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp