Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Vart och när ska detta evenemang hållas? Lär inte ta med mitt lilla ök men man skulle ju kunna komma utan bara för att titta på alla andras./L
 
Sv: Haflinger

Försöker använda NH ledarskap i hanteringen av mina hästar. Var på en helt toppen introduktionskurs i ledarskap/hästahantering hos O. W i skogen utanför Möklinta för ett par veckor sedan och kommer att åka på fortsättningskurserna.
Oooh ... jag har under flera år velat åka på Olles kurser, men tyvärr ligger det lite för långt från mig. Är i alla fall ofta på hans hemsida o plockar lite tips här o där som kan användas i vardagsarbetet med hästarna. Tycker han har en sund inställning till hantering o ridning :)

vad jag nu klurat fram är att hon inte alls är van att gå själv utan är väldigt bunden till andra hästar..

Jaha.. då var det kanske förståeligt att hon bar sig åt som hon gjorde, ville såklart inte lämna kompisarna:cry:. Flingorna ska ju ha en väldigt stark flockinstinkt vad jag läst tidigare i tråden. Men det blir en träningssak, hon lär sig ju att hon får komma tillbaks till de andra sen.
Varför ska du ställa av henne nu? Rids eller körs hon också nu då? I vilket fall tycker nog jag i alla fall att du ska fortsätta att gå med henne så mycket du hinner. Viktigt är också att hon under promenaderna får lite "hjärngympa", sidoförflyttningar, halt, back, volter över stockar mm. då får hon lite att tänka på och hon lär sig dina kommandon. Ni blir mer sammansvetsade till fortsatta äventyr framöver på det viset.:)
 
Sv: Haflinger

eeh, vargtänderna ja! Det kan jag, eller kunde fan att man glömmer allt man lär sig!
De sitter iaf precis framför kindtänderna och kan komma i både under och överkäken men de heter olika namn beroende på vart de sitter.
Det är oftast hingstar som får det men kan även drabba ston.

De rekomenderas att tas bort eftersom det kan ge störningar med bettet och dylikt.
De sitter inte så hårt säger de så det är ett rätt lätt ingrepp.
Vår nordsvensk har en som det fastnar mat emellan så den borde igenligen tas bort.

Kanske dum fråga men har hon fått alla sina tänder då? Kommer inte ihåg hur gammal hon är. 6 uppe 6 nere och sen får de ju "betarna" emellan kindtänderna och framtänderna och de sitter i underkäken.

Nåra heter molarer och nåra incisiver , ere nån som kan detta bättre än mig?
 
Sv: Haflinger

Flockinstinkten tycker jag inte du ska lita på, för Shone är det bara en träningssak, när jag red kontinuerligt så gick det hur bra som helst hon sket totalt i att UniStjärn stog hemma o gnäggade vi kunde t.o.m möta hästar på vägen och hon gick bara vidare.

Hon såg nog mej som tillräckligt sällskap så nej det måste ja vara negativ till.
DÄREMOT fjordingar tycker jag (de jag mött) är sjukt galet kompisberoende.
har träffat 7 olika fjordingar i mitt liv och 1 av dom har varit någelunda bra men han var bara 2 år då så han svävade mest omkring.
Och de andra 6 är tokiga!
 
Sv: Haflinger

Han ÄR ett gosedjur...tror han i alla fall :rofl:
Vill att man ska pyssla med han heeeela tiden...och gör man inte det så stökar man tills man blir ompysslad...olater..nähä...vadå :angel::rofl:
 
Sv: Haflinger

:rofl::rofl: ja....plockad kyckling...det har du rätt i.

Det är väl inte värt att tala högt om det i hans närhet..:rofl:
 
Sv: Haflinger

Vart och när ska detta evenemang hållas? Lär inte ta med mitt lilla ök men man skulle ju kunna komma utan bara för att titta på alla andras./L

Ja, det är alltid kul:rofl: och sedan träffar man en massa haffisar som är lika runda, glada och bredrumpade som sina egna:banana:.
Det är definitivt inget snobberi så alla som kan bör komma och uppleva det roliga med att vara på en ren haflingertävling. .:bump:
Vet inte när och var det blir i 2008. Det brukar ligga i augusti/september beroende på SHFs premieringar..... kollisioner vill vi ju undgå, i år slogs de till och med ihop så vem vet. STH har sina kåringar i Danmark och Sverige mars/april och SHF premiering brukar ligga i början av september så Haflingermästerskapen blir kanske i augusti. Ni får hålla koll på HRKKs hemsida.
KUL:rofl::banana::D är det i alla fall!
Har precis kommit hem från England och sett en massa gosiga haflinger men lämnar er igen för en resa.:cry:
Ha det så mysigt här på Buke och sköt om varandra!:D/P-M
 
Sv: Haflinger

Upptäckte i morse att Hannie har en vass liten pigg precis brevid framtänderna i nederkäken,hon har en "bulle" på andra sidan så det kommer en gadd där med. Bettet sitter ju mycket längre upp i munnen så det ligger inte emot. Vet kollade henne i munnen för ca 4 veckor sedan o han sa inget om dessa.

Min Melissa har precis likadant, kanske är det betar (tror det kallas så) som håller på att växa fram? Min gamla pålla har friliggande tänder en bit bakom framtänderna men ändå tillräckligt långt fram för att bettet ej ska ligga an.
 
Sv: Haflinger

Meodeo: Shit vad roligt! Vilken fin bild på honom. Ovanligt att se honom med rutmönster i manen. ^^ Du menar Anne va? Eller är det Magdalena vi pratar om?
Känner igen båda två, men mest Anne. De "berömda" Grillbylägren var hos min mor! Vi har varit med i gänget ett tag... :angel:
 
Sv: Haflinger

:banana: Wihiii nu har vi testat bootsen:banana:
Vi fick både på dem och av dem!! (På inte så lång tid)

Ne men vadå syns det att jag är efter Harras?? NEee :rofl: usch
IMG_0116-2.jpg




Det hade hunnit blivit mörkt men vi försökte filma i ljuset av knutlampan!
 
Sv: Haflinger

Men innan det så drog vi massavedsbitar med våran nymålade kälke!
Men det blev tyvärr inga kort från körningen för mor tog inte med kameran så vi fick ta när vi kom tillbaka.

IMG_0111-3.jpg


Lägg märke till den julröda banken!

IMG_0114-1.jpg


Nej, det finns inge viktigare än mat. punkt slut.
Men det var jag värd för jag var så duktig, bara hötte liiite med benet nån gång när det vart för tråkigt att stå still vid pålastningen.
Men matte vart så glad idag för när vi svängde tvärt så satte jag ena bakbenet snett framför det andra och det har jag inte kunnat så bra med rockarden utan då går jag jämfota med bakbenen och försöker böja kroppen i svängen och det går ju inge bra när man sitter fast emellan ett par skaklar!
Och klen hade jag heller inte blivit trotts all vila i hagen så jag får dra släde i år mé tyckte hon. Det handlar om teknik säger hon och den har jag hittat;) //Shone

Som ni märker så får Shone bara motion på lördagarna men ja hoppas ni inte tycker jag är en djurplågare för jag hinner vekligen inte i veckorna och när jag kommer hem är det becksvart och på söndagarna jobbar jag på smörgåsfabriken för att ha råd att gå denna Kuskutbildning utan att ta några lån.

MEN DEN 14:E MARS MINA VÄNNER!!
Då händer det! Då slutar Jessica och det är inte långt kvar nu, och det ska bli så skönt! Och då lovar jag att då blir det ändring.
Jag vet ju att man inte ska ha häst om man inte har tid men skötsel får hon ju för det och jag vill ju inte sälja henne bara för några månader.
 
Sv: Haflinger

Kolla vad många högar vi har fått ihop nu på praktiken!
En jättelång bakom kojan oxå!

IMG_0107.jpg


Men NEJ vi var inte alls blöta i fredas:smirk:

IMG_0106-3.jpg

Om ni tycker synd om denna häst eller tycker den ser tanig ut så är det för han är en hingst född -85 så han har några år på nacken och han kan sitt jobb kan man säga, Djizez han är som en robot!
Men han är frisk och kry än så länge så därför används han fortfarande, men inte så hårt.


Här kör Lars (ägaren) ja älskar hans ÄÄHH han säger jämt så när han anser att hästen fjantar sig å det gör de oxå då.

Inte så fina bilder kanske men det har inte varit sådär fint väder nå mer, men nu kanske det blir kallare till nästa vecka så lervällingen fryser.
Bay Bay, håller på o kokar soppa på morötter o potatis
 
Sv: Haflinger

*kl*

Hur gör ni med era hästars manar, de som är riktigt långa?

Jag började fläta och han hade det ett tag. En dag när jag kom så hade troligtivs en annan häst lekt/bitit honom i manen och för en del av en fläta var rakt av:crazy:, inte hela som tur var utan bara en slinga.
Nu vågar jag inte ha den flätad med risk för att det ska försvinna ännu mera.
 
Sv: Haflinger

Usch, jag går runt med samma dåliga samvete som du! Jobbar heltid på dagtid, så i stort sett alla dagar är det beckmörkt när jag kommer hem. Dessutom är jag en fegis som inte gillar att ge mig ut på vägarna i mörkret och någon upplyst paddock har jag inte tillgång till. Hästen får därför en ofrivillig vila just nu. Jag väntar ju också på min sadel, som jag hoppas kommer RIKTIGT snart :D!
 
Sv: Haflinger

Vi kan skylla på att vi har unga damer som mår bra av att ta det lite lugnt emellanåt:D
Hovis kommer i morgon så då blir det snösulor ist för styltor så då kan jag inte skylla på det heller!

Tog en liten tur i fredags morse innan jobbet,höll på att landa i diket efter en bakutspark! Märren ÄR galen! (Eller möjligtvis pigg o glad.) Tur att hon har taskig kondis så hon inte orkar "bralla" så mycket med feta tanten på ryggen:rofl:

Persikan:Är avundsjuk på dina skogsäventyr! (inte i blötvädret,dock!)Är alltid skoj att få vara med när någon som kan visar hur saker o ting ska gå till.Har varit med lite o tittat på vid körning i skog,man blir SÅ imponerad av duktiga kuskar o hästar! Hon är bra fin Shone och hon dör inte av att bara få jobba på helgerna hon verkar ha bra grundkondis eller hur?
 
Sv: Haflinger

Jag vågar inte fläta, trots att det innebär att jag får stå lääänge varje dag och pilla ur lera ur manen och trassla ut den. Janne går med shettisar som mer än gärna gnager på honom, så jag vill inte ge dom så fiffiga handtag att dra/bita i som flätorna skulle vara.

Sen älskar han ju när man står och pillar på honom, så dom där stunderna med man-uttrassling är ganska mysiga :love:

Angående kvällsvila har jag turen att ha tillgång till upplyst ridbana, annars hade jag också varit hänvisad till ridning enbart på lediga dagar. Nu är det ju mörkt redan vid fyratiden och då är ett fortfarande ett par timmar kvar tills jag kommer från jobbet. Passar på att rida ut under helgerna och sen banjobbar jag under veckan. Men det är ju som det är, och kallblod är ju ofta tåliga vad gäller perioder av vila. Har dom bara god grundkondis så brukar dom ju komma sig väldigt fort och "hålla sig fräscha" länge även om motionen blir lite ryckig. Men det är bara min personliga erfarenhet, inget jag kan styrka med hjälp av böcker eller så...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp