Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Hej och MYCKET VÄLKOMMEN till Bukes bästa tråd..:D
Har nu ingen haflinger själv ännu, men följer tråden för att lära så mycket som möjligt om rasen. Men att din dam behöver mycket markarbete och ledarskapsträning är ju uppenbart. Vet inte om du tränar NH annars finns det en hel del bra sidor med tips på just ledarskapsträning. (Eller har hon kanske svårt för språket, har du testat med tyska kommandon:angel:)
I alla fall välkommen hit så överlåter jag till de som har erfarenhet av haflinger att ge dig råd.
 
Sv: Haflinger

Berätta mer om din pålla! Vad heter hon o när fick du hem henne? Stam? BILDER!!!!
Jag träffade ju flera flingor i somras.
Ridnivå o fostran enl uppgift är INTE att lita på tyvärr.Det har varit lite si o så med de uppgifterna fr Tysklandet:devil:
Flingor är i grund o botten snälla men ack så envisa, de testar gärna o ofta,spec stona har jag fått för mig. Det är bara att vara konsekvent och sakta bygga upp en relation som bygger på ömsesidig respekt.Rätta mig om jag svamlar:o
Tycker att lite NH kör funkar i markarbetet och naturligtvis mycket beröm o lite godis.Misströsta inte det tar lite tid,tycker att jag har börjat få lite pli på Hannie nu efter 3 månader men vi har fortfarande en lååång väg kvar och då är hon ändå av den lite "vekare" sorten.
 
Sv: Haflinger

Håller med! Här behövs det NH:banana:

Hello and WELCOME!! Vi är hjärtligt glada över att ha dig här!
Please stay with us;)

Här är lite bilder från min praktik!
Måndagens vackra väder:

IMG_0103.jpg


Och all denna massaven fick jag ur skogen första dagen med den hingsten och den kälken:)
Vante det bra gjort? För o va nybörjare? Det är inte lätt terräng kan ja säga.

IMG_0101-2.jpg


Idag körde jag en annan av Lars hästar och de är likadana allihop, när du slänger tömmarna så står de still men håller du i dem så e det dags att gå. Det är ju bra i skogskörning, nästan ett måste.
Lite roligt bara att hästen kan vara hur pigg och stissig som helst när du kör den men så fort du proar och slänger tömmarna så e det som om fötterna sugs fast i marken på hästen.
Typ som cowboysarna kanske när ena tygeln hänger ner i backen.

Själv är jag vek och öm i hela kroppen, detta kallas hästjobb tror ja
 
Sv: Haflinger

WOW! *imponerad* :bump:
Då e de rejäl träningsvärk för dig imorgon kan tänkas!:D

Det måste ju vara skitkul å jobba lite så i skogen! :)
Är så grymt imponerad över hästar som är så lydiga! Så som du skrev -kan vara stissiga och pigga men så fort man slänger tömmen står dom blickstilla!!:eek::bump:
Maxi har väääldiga problem med stillaståendet -inte hans melodi alls. Ingen bra egenskap hos en körhäst :angel:

Visa gärna fler bilder om du ska ut å jobba nått mer!:)
 
Sv: Haflinger

VÄLKOMMEN till denna tråden!
Kul att du hittat hit! :bump:

Har dock inga tips att dela med mig då jag är ganska dålig på NH biten -lite problem med att vara konsekvent. :angel:
Hade gärna lärt mig lite dock så om nån har några bra och kul övningar så får ni gärna dela med er! :D
 
Sv: Haflinger

Läste nog inte så noga förut... men är det när du ska leda henne till hagen NU eller är det när du ska "gå en sväng med henne" som hon sticker iväg? Använder du bara grimma eller har du provat även med träns på?
 
Sv: Haflinger

:banana::banana: Fantastiskt duktig du är Persikan!! Visst är det väl något helt överdådigt att få arbeta tillsammans med hästen o göra ett helt "karl jobb" i tystnaden. Utan bullrande skördare o skotare o annat mojs i skogen. Och vilken hääärlig träningsvärk du kommer att få, men då känns det ju att man gjort något rejält. Vackra bilder!! :)
 
Sv: Haflinger

Välkommen säger jag som är bland de nyaste i tråden :D Här har jag redan lärt mig massor om den här underbara hästrasen, det finns otroligt mycket kunniga haflingerentusaiater här :bow:

Vad gäller kondition så tycker jag att långa skritturer, klättring (vid hand och uppsuttet) och så smångingom joggingrundor med trav och skritt omväxlat är riktigt oslagbart! Vad gäller ledövningar så är dte helt fantastiskt hur snabbt det visar sig hos hästen. Har jobbat massor med ledarskapsövningar med min lille stridsvagn, och det ger verkligen reslutat. Men det är lite svårt att beskriva tyvärr. Nu gäller det ju att du befäster hennes respekt för ditt presonliga utrymme. Testa att gå med henne på ett ställe där hon är trygg (om du har tillgång till paddock kanske e dyl) och låt henne gå på "långt" grimskaft efter dig. Bestäm dig för hur nära du tycker att hon får komma och om hon tränger sig så backa undan henne. Använd fysiskt tryck om det behövs. Repetera hundratusen gånger tills flinghjärnan förstår att du menar allvar.

Vill du ha tips på bra övningar så kan jag rekommendera "från ryttare till häst" och "boken om horsemanship". Båda är odogmatiska och väääldigt pedagogiska. Jag har kunnat plocka och välja lite ur de olika böckerna, som inspriation. Men det som ger mest tycker jag (och nu låter jag jättetråkig) är att ta hjälp av en tränare/någon som jobbat med mycket ledövningar innan som kan förklara IRL så att säga. Det ger så himla mkt att träna sin häst under överinseende av någon som har plåtkoll på vad som händer och hur man bör jobba. För oss med förvuxna shettisar är detta kanon! Lycka till :banana:
 
Sv: Haflinger

Åhr vad jag saknar att jobba i skogen när jag hör om din pratik Persikan! Den här härliga känslan av att man har gjort nytta, haft roligt och tränat SAMTIDIGT. Man känner sig så härligt nöjd efter en sån dag...

Välkommen till tråden! Jag är inte här så ofta, men följer tråden varje dag... Har själv lite ledarskap att jobba med på min flinga. Men det är ovanligt för mig att höra att hon inte bryr sig om var hon har dig, för min uppfattning av både min och andra flingor är att dom är försiktiga med folk fast att dom är envisa och egensinniga (rätta mig om jag har fel).

Jag menar att dom kan hålla på att testa och trixas för att testa ledarskapet, men sällan så att dom är farliga eller gör någon skada. Ser t.ex. hur min egen tester mig och min fodervärd på helt olika sätt.

Är det bara när hon ska leda till hagen hon gör så eller är det när hon ska ledas överhuvudtaget? Är det på en bestämd punkt hon gör så eller beror det på något annat tror du?

Ledarskapsövningar behövs ju, så som dom andra säger, men jag är osäker på om du kommer runt det momentet som du skrev om. Det finns ju egentligen inga genvägar... Det gäller att vara konsekvent, ha tålamod och vara mer envis en hästen...
 
Sv: Haflinger

*kl*

Jag har lite allmänna haflingerfrågor.

Vad är idealmankhöjden?
Hur många haflingerhästar finns det i Sverige?
Hur många föl har fötts i år?
Hur många olika pappor har de?
 
Sv: Haflinger

oj oj oj detta är en fråga för eldfuxen det hör jag det.
Men hon har inte varit här på ett tag nu så jag får försöka svara liiite jag men inte på allt.

Hur många pappor de har? nja, många har ju utlänska pappor så hur många haflingerhingstar det finns i hela världen har jag ingen aning om! Men här i Sverige har vi just nu 18 godkända hingstar varav alla inte är i avel -08 och så har vi några tyrolerhingstar oxå förstås.
Om du går in på www.svenskahaflinger.org så hittar du alla hingstarna där under avelshingstar.

I sverige finns det ca 1150 registrerade haflinger och det må jag säga är riktigt bra gjort med tanke på att det inte fanns en ända i Sverige år 1970.
I hela världen ungefär 250.000.

Mankhöjden på ston och hingstar skiljer sig.
idealmått på hingstar 142-148 cm
idealmått på ston 140-146 cm
Men de kan variera både upp och ner.

Hoppas du blev lite klokare!
Kramar Jessica

Ps, du kan även gå in på www.hrkk.org och titta på fina bilder!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Jag upplever, precis som du, att min flinga testar på ofarliga sätt. Hon skulle aldrig bitas, sparkas eller kasta av (peppar, peppar kanske ;)). Däremot kan hon ta för givet att jag ska flytta mig när hon kommer stegandes. Men en rytning, och ev en liten knuff, brukar påminna henne om att matte står där hon står... Tror att min tjej har blivit bra uppfostrad, och hon har egentligen inte testat mig alls - ännu.
 
Sv: Haflinger

hehe Shone skulle både bitas och sparkas om hon ville, hon är riktigt rå "on the inside"
Kommer in i mitten och ska attackera en i korallen men det är nog för att hon inte gillar Monthy Roberts sättet att bli runtjagad, går nämligen inte att longera henne heller. Hon tycker det är totalt värdelöst och blir skitförbannad.
Det är dags att alla här börjar få reda på den BISTRA SANNINGEN om Shoshone :D Haha, nerå...

Jag blir mycket glad av er uppskattning gällande mitt "hästjobb"
Jag kan säga, det behövs lite uppmuntran för att orka fortsätta.
Men idag har jag frisörtid så idag pausar jag, och ni har all rätt gällande träningsvärken! Men ryggen är värst.
Har t.o.m fått träningsvärk i vaderna för man måste skutta runt i de där tunga huggarstövlarna som känns som slalompjäxor!
 
Sv: Haflinger

Jag tror att många flingor är allergiska mot ridbanor öht! :rofl:
Traska omkring i skog o mark är helt OK men att behöva jobba o springa runt på en volt ,-Nä Fy Farao! Det tänker jag inte göra,SÅ DÈ SÅ!! tycker Hannie och tyckte Faffie. Specellt att gå i det varv som är jobbigast,det görs bara inte frivilligt.
Jag tror faktiskt att jag ska lämna bort Hannie på tillridning framåt våren ,Vad tycker ni om det? Är det dumt? Jag känner att jag inte räcker till när det gäller att utbilda henne.
Det gäller väl bara att hitta rätt människa men det är nog inte så lätt.

Fina skogsbilder Persikan,låter som ett roligt men tungt jobb,vi vill gärna se fler bilder även om det inte är en flingahäst som jobbar!
/Lisa
 
Sv: Haflinger

Jag var inne på en tyskspråkig sida och där var hingstarna över 150 cm, och högställda. Jag tänkte att det är med haflingern som islandshästen att mankhöjden ökat senaste decenniet. De haflingerhästar jag träffat födda på 1980-talet har varit runt 140 cm och ganska lågställda, de man ser nu är ofta uppåt 150 cm.
Penny som jag rider är runt 149 cm och hennes treåriga dotter bara drygt 140 cm.
 
Sv: Haflinger

Måste skryta lite med Penny. Hon gör alltid sitt bästa, longering, ridbana, terräng o s v Alltid vänlig mot människor, inga tendenser till dåligt humör.
 
Sv: Haflinger

Silke född 1987 142 cm
Silketravar21122003.jpg


Det fanns två haflingervalacker på ridskolan i början av 1990-talet. De var under 140 cm. Tyvärr har jag inga digitala bilder på dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Det står ju i rasstandarden att ston BÖR ej överstiga 148 cm o hingstar 150 cm. Men har hästen en bra exteriör o positiva saker att tillföra rasen så godkänns de ju ändå. Vilket jag tycker är bra eftersom rasen mer betraktas som en vuxenhäst än barnhäst. Vill helst ha en på 149-150 cm och hoppas jag hittar en med samma lynne som din Penny:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp