Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

*kl*

Funderar lite på hovar idag och fick för mig att slänga ut frågan: om hur många av er som har haflinger, för normalt bruk, behöver sko sin häst?
 
Sv: Haflinger

Faffie var skodd fram o Hannie likaså.provade utan på Faffie men hon var ju så sned o vind så hovis ville att hon skulle vara skodd.Hannie vet jag inte än hon var ju skodd när hon kom o är inåttåad så jag tror att han vill att hon ska ha skor fram hon med.
 
Sv: Haflinger

Skor min på alla 4.
Hade honom barfota bak i ca en månad för ett tag sen då han hade trampat av sig samma baksko 3 ggr på mindre än 3 veckor, så hovis hade inte mycket att fästa i (mycket spring på betet och väldigt trång mellan bakhovarna). Gick inte direkt att rida med nån reda då -vi är ju inte så intresserade av att vara i ridhuset varje dag, någon av oss :crazy:

Nu var han skodd runt om när jag köpte honom och har antagligen varit det ganska länge=vant sig vid det.
Men har man en häst som inte är van vid att vara skodd och klarar det bra så hade jag nog inte skott mer än "nödvändigt" tror jag.:)
 
Sv: Haflinger

Du kan ju inte bara byta bild sådär mormor!
Jag ska ju som sagt prova easyboots men de är restnoterade så de kommer inte förrens nästa vecka:(
Men nu har hon gått barfota över en månad tror jag..
Innan har jag haft skor bara fram men sen började jag ju träna för den där distansen så då var det TVUNGET med skor på alla 4 med allt spring på vägarna. Annars skulle ja bara ha fram..

Men föder jag någon gång upp en egen häst så ska jag iaf försöka få den till barfota häst +boots ibland när det behövs.
Jamenar en unghäst som aldrig haft skor på fötterna går ju inte och ömmar som Shone gjorde när man tagit av henne skorna!

Nu ska ja duscha o åka på hockey!
 
Sv: Haflinger

*kl*

Bra fråga/ämne!
Funderar lite på hovar idag och fick för mig att slänga ut frågan: om hur många av er som har haflinger, för normalt bruk, behöver sko sin häst?
Vill påstå att det inte behövs beroende på vad "normalt bruk är". Min erfarenhet säger att de generellt har bra hovkvalité som ras.
Vi skor inte våra unghästar, valacker och avelston (som även rids) och det fungerar fint. Hovis(ex) är/var supernöjd!
Dock är liz.120/T Wintertarum och liz.301/T Alpkogel skodda, då de rids ofta och i lite tuffare terräng.
Skulle det vara nödvändigt räcker det som regel med skor fram.
Har bytt hovis så vi får se vad han säger när han kommer om en vecka.:D
 
Sv: Haflinger

Du kan ju inte bara byta bild sådär mormor!

He he he....får jag inte:confused: säg det till barnbarnen då.. för får den ena vara med så: skaaaa den andra oxå vara med, så det så! jag har ingen talan där inte:D
*kl*
Har en ponny som går fel (intåad) på ett bakben och hovslagaren menade på att hon MÅSTE ha skor på sig, så vid 3 års ålder fick hon skor och gick med det i 3 år med omskoning ca var 6:e till 8:e vecka. När hon var nyverkad o nyskodd gick hon perfekt i ca 3-4 veckor sen kunde man se att skon började slitas mer på ena sidan. Då äntligen började min gamla hjärna reagera:smirk:. Om hon nu går rätt i x antal veckor o sen börjar slita fel så måste hon ju verkas tätare. Så för 2 år sen åkte skorna av helt o vi började själva med rasp o hovkniv fixa hennes hovar var 3:e vecka och nu har hon inga som helst problem. Så där sparade vi in både hovslagare och skor o ponnyn går näst intill perfekt! Vill nu absolut inte påstå att detta fungerar på ALLA hästar, men många har nog skor i onödan enligt min åsikt.
Haflingern ska ju ha hårda och tåliga hovar och jag funderar rätt mycket på om det är så att installningen av våra pållar gör hovkvaliteten sämre. Som sagt den gamla hjärnan börjar tänka om och börjar mer o mer tro på att lösdrift är det bästa för våra hästar i alla fall? Synpunkter o idéer på lösdrift kontra installning av haflinger?
 
Sv: Haflinger

klart du får byta bild, bara jag som blev förvirrad;)
Lösdrift är det bästa som finns!! Jag har det inte själv men kanske i framtiden..
Det ända negativa jag kan se med det är just att hästarna inte blir lika mycket "hanterade" av människan utan blir och leva lite mer fritt hästliv. Tänkte när man har unghästar och så.. Klart man kan gå in i lösdriften och binda upp dem och så, jag menar bara att man får så mycket gratis som man inte tänker på när man hämtar hästen från hagen varje kväll och går in med den. Man kan göra olika övningar efter vägen, ledövningar lägga en pressening mitt i vägen.
Allt sånt! .. Om man måste gå in och hämta hästen från lösdriften bara för att göra lite småskit så kan det lätt hända att det inte blir av, iaf inte lika ofta...
Men lösdrift är det bästa för hästen! Bara jag som är lat:smirk:
Speciellt för våra flingor med så mycke päls

Bara att jag märker verkligen på Shone när hon bara gått i hagen 1 vecka och man tar ut henne. Hon är ouppfostrad i början och har typ "glömt" alla regler så man får påminna henne då så blir hon normal efter en stund..
Annat var det när jag red varannan dag hela tiden då var hon fromm som ett lamm:love:

En ful bild i dystra novembermörkret på en SKITTRÅKIG ridtur, man kan inte ha roligt jämt:(

IMG_0106-2.jpg


Men sen kom vi hem och då fick Shone en fläta

IMG_0111-2.jpg



Och så var det ju lördag så mamsingen lyxa till det med potatisgratäng och massa morötter men skalen får man inte slänga!
De måste hästarna få, de säger ju att alla vitaminer sitter i skalet på potatisen men för det tänker inte jag äta det.
Men MUMS säger hästarna:d

IMG_0117-4.jpg


Hejsvejs nu ska ja ut på praktik i 2 veckor och köra i skogen så ja får tillbaks mina vintermuskler:devil:
 
Sv: Haflinger

Kan bara säga att Hannie efter en veckas vila är HELGALEN. Jag har en Westernhäst fast av rodeoslaget! Stiftade en väldigt nära bekantskap med en stackars gran i går som nog aldrig kommer att bli sig själv och i dag så såg vi tydligen ut som något taget ur en serieteckning när Hannie spang i 100 km/h fast stillastående:crazy:.Vet inte vad det tagit åt det lilla livet,jag är på tok för gammal för sådana här vilda ritter! Får inte ramla av o göra mig illa för det finns ingen vikarie för mig på jobbet:D
Mina ryttarkompisar har dock fruktansvärt roligt åt mig när Hannie eldar på och jag skriker som en stucken gris.
Gamla ledbrutna kärringar och unghästar är ingen speciellt bra kombination(fast lite roligt är det allt!;))/Lisa
 
Sv: Haflinger

Åååh... vilken tjusig fläta du gjort på Shone. Undrar just om jag kan lära mig att göra en sådan:confused: Vill ju ha lååång man på min blivande haflinger oxå.:love:
 
Sv: Haflinger

Jag har en Westernhäst fast av rodeoslaget! Stiftade en väldigt nära bekantskap med en stackars gran i går som nog aldrig kommer att bli sig själv och i dag så såg vi tydligen ut som något taget ur en serieteckning när Hannie spang i 100 km/h fast stillastående:crazy:.

Ha ha ha.... den beskrivningen låter ju bara föör rolig:rofl:

[/QUOTE]Gamla ledbrutna kärringar och unghästar är ingen speciellt bra kombination(fast lite roligt är det allt!;))/Lisa[/QUOTE]

Låter som en beskrivning av mig också!! Det kanske blir lite western för dig med framöver. Vi kan bilda en egen kärring-klubb o ge ungdomarna här en utmaning... åtminstone kan de få lite roligt och de kan man ju bjuda på.:D
 
Sv: Haflinger

Min har gått utan skor sen i somras pga att han hela tiden tappade skorna. Det har fungerat jätte bra så här långt, men han rids inte så hårdt just nu heller. Ska bli spännande och se om det fortsätter så här bra. Jag hoppas det, för det känns så mycket bättre att inte behöva skor.

Var på kurs i akademisk med honom för en vecka sen. Det var jättesvårt då tyckte jag, men nu i helgen när jag var där o tränade med honom igen, var det som att poletten hade ramlat ner för oss båda två och det gick mycket bättre.

Jag har aldrig varit så mycket för dressyr, men har ju förstått att min häst behöver det för att bilda lite musklar och inte bli för stel, så det känns som att akademisk är ett bra alternativ. Tänkte varva det med tömkörning och så smånigom riktig körning och självklart SKOGSTURER! Dom kommer jag aldrig att ge upp...
 
Sv: Haflinger

Förresten Arna! Jag kan trösta dig med att Hanni inte är den ända som verkar ha överskott på energi nu. Hörde hos fodervärden att deras hästar (inkl. min) var helt tokiga nu. Vilket ledde till en okontrollerad gallopp genom gårdsplanen nu i helgen - med den gamla (32 år!!!) i täten!

Såg att grannens häst var på bra humör i helgen också. Den lilla pnnyn rev sig loss och sprang full galopp runt på allas gräsmattor med högt lyftat svans.... Två gånger i rad....
 
Sv: Haflinger

Hur gammal måste man vara för att få vara med i "kärring-klubben" :D? Med mina 38 år känner jag mig som en kärring när mitt busfrö (unghäst född -03) är pigg och jag rider barbacka (dock med ridgjord och stigbyglar). Sitter mest och funderar på HUR mycket jag kommer att slå mig när jag ramlar av, och om det verkligen är värt det...

Men nu har jag precis beställt en Barefoot London :) och längtar verkligen till en sadel igen! Ville ha en brun, så jag har beställt från Tyskland. Passade samtidigt på att beställa en blå sadelpadd som passar till Barefoot London. LÄNGTAR tills det paketet anländer, kan ni tro!
 
Sv: Haflinger

Blev det billigare att ta den fr tyskland? Jag vill iofs ha en svart men jag väntar på att mitt förra jobb ska betala ut min 3 veckors inneståendes semester i pengar,för annars blir det för tomt i penningapungen. Verkar svårt att sälja min M&N sadel tyvärr, annars skulle jag få en London för vad den är värd.

Skönt att höra att det är fler som är galna,jag höll på att bli av med huvudet idag när jag longerade Hannie för att vänja henne med svanskappan,hon sparkade bakut så hovarna ven runt öronen!:crazy:
Jo,hjälmen satt på men jag hade nog känt mig säkrare med sonens integralhjälm på skallen!:rofl: Galna märr!!! Fast hon är för söt det lilla livet. Tvärnit o full fart fram till matte för att mysa lite sen hopp o skutt igen....Ja,ja.....
 
Sv: Haflinger

Äntligen hittat en tråd som passar mig ! Är en ledbruten kärring som på gamla dar (45) skaffat en unghäst - en Haflinger madam på 5,5 år från Nurnberg - samma ställe som du Arna och någon till här i tråden. En unghäst som trots enl uppgift ska vara mycket väluppfostrad visat lite olika sidor sedan hon kom hit. Det som är problemet nu är att jag inte kan leda henne mer än ca 50 m från stallet utan att hon plötsligt drar iväg.Hade jag inte använt ett riktigt ledrep på ca 4,5 m hade jag aldrig kunnat hålla emot. Madam är inte så noga var jag står utan tar gärna ett bocksprång farligt nära samtidigt som det bär iväg. Senast detta hände var jag beredd och fröken fick vackert fortsätta att springa runt runt tills hon bad att få stanna, var då helsvettig då hon ej har någon kondition, men följde därefter snällt tillbacka till stallet. Kände att jag klarade av dette men jag vill inte hålla å så här i evighet, maken måste kunna leda även han då jag ej har mina sommarhagar i anslutning till stallet. Har någon samma problem? Hur har ni löst detta? Och hur har ni byggt upp konditionen på era hästar? Tycker det skulle vara så bra att höra från er som har samma ras och ålder och dessutom från samma ställe.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp