Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Men problemet är sele, vad ska man ha för någon?
Kan tänka mig det finns en hel del som kör sina flingor..

Bilder kanske?

Min hingst fick en måttsydd sele som jag köpte av mamman till hon som tävlade honom (del i bruksprovet). Han fick även ett matchande körträns! Jag har även en svart bröstsele av lägre kvalitet, samt två lite för små lokselar från Överskottslagret i Floby!

Ser ut så här:
Hassan.jpg
Lite dålig bildkvalité, jag vet inte varför bilden blivit så "smulig" ...

Tillägg: Jag kan PM:a adressen till hon som sydde selen (ingen reklam här inte!) ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

okej, ska kolla in läget:P:P haha ska bli spännade o se om det kommer gå:P haha fast först ska hon vila efter fången...
 
Sv: Haflinger

Här var det tyst i dag! Är det fler än jag som börjar känna sig insnöade? det har vräkt ner hela dagen:crazy:
Skulle behöva lite hjälp om någon känner sig hågad: Har nu lagt in över 100 hingstar i min databas och då stöter jag på något som jag inte vet vad det är. Hingstarna från Salzburg-området har några konstiga bokstäver inom parentes på förfäderna i sin stamtavla ex.vis (F) - (Lif) - (LRF) - (DF) - (Lef)
Vad innebär det? Samma anfäder för andra hingstar i övriga områden har där inte dessa parenteser! :confused::confused:
 
Sv: Haflinger

Skulle behöva lite hjälp om någon känner sig hågad: Har nu lagt in över 100 hingstar i min databas och då stöter jag på något som jag inte vet vad det är. Hingstarna från Salzburg-området har några konstiga bokstäver inom parentes på förfäderna i sin stamtavla ex.vis (F) - (Lif) - (LRF) - (DF) - (Lef)
Vad innebär det? Samma anfäder för andra hingstar i övriga områden har där inte dessa parenteser! :confused::confused:

Salzburg gör lite annorlunda än övriga "övriga Österrike" ... Bokstäverna du nämner beskriver i alla fall hästens färg:

F=Fuchs=Fux
Lif=Lichtfuchs=Ljusfux
LRF=Lichtrotfuchs=Ljus rödfux
DF=Dunkelfuchs=Mörkfux
Lef=Lehmfuchs=Lerfux (som mina nu alltså ... här har det inte snöat tillräckligt för att dölja all LERA! :rofl:)
 
Sv: Haflinger

Här var det tyst i dag! Är det fler än jag som börjar känna sig insnöade? det har vräkt ner hela dagen:crazy:

Jo då här är det minsann också vinter vitt, mysigt tycker jag! ;)
Samlar du på haflingerhingstar:love: eller kandiderar du till en framtida registrator post?:rofl: Inte illa, över 100 hingstar fast det var förståds hela 64 på Hingstvisningen på Fohlenhof 30 september! (Förlåt nu kom jag åter in på Tyrol:o)
 
Sv: Haflinger

Men javisst....:idea: blev ju solklart nu när du skrev det! Det var faktiskt det enda som jag inte hade en tanke på, eftersom ju alla flingor är fux (fast i olika nyanser). Tack snälla du för svaret:bow: (Har haft uppfödning av flera olika raser och där har jag alltid varit noga med att föra in färger i stammen för att kunna följa upp).
En sak till jag tycker är knepigt är att det finns hingstar med SAMMA NAMN och det enda som skiljer dem åt är ju deras reg.nr. Samtidigt står ju inte reg.nr i de stamtavlor som visas i hingstpresentationerna!

Linéa Pea: Nej du, några planer på att kandidera för något annat än mitt eget behov har jag då rakt inte:rofl:
Men med tanke på att jag ska skaffa in en (eller två:d) haflinger vill jag förbereda lite så att jag lätt kan komma åt och följa upp olika stammar och resultatet av dem. Smidigt sen när man ska försöka hitta rätt stam på hingst att kombinera med eget sto för kommande föl.:love:
Synd bara att det är så svårt att hitta bilder på många hingstar.
 
Sv: Haflinger

Nej du, några planer på att kandidera för något annat än mitt eget behov har jag då rakt inte:rofl:
Men med tanke på att jag ska skaffa in en (eller två:d) haflinger vill jag förbereda lite så att jag lätt kan komma åt och följa upp olika stammar och resultatet av dem. Smidigt sen när man ska försöka hitta rätt stam på hingst att kombinera med eget sto för kommande föl.:love:
Synd bara att det är så svårt att hitta bilder på många hingstar.

Mormor:Jag bara skojade!:rofl: Tycker faktiskt det är väldigt bra det du gör nu med att sammla en massa information om en ny ras.:bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

:love:Sommar! *suckar lyckligt*
Just nu känns det lite svårt att tro att ljuset komemr tillbaka, även om det hittills alltid blivit vår efter varenda vinter :rofl:

Jag får trösta mig med att Janne - och alla era fina flingor - gör sig väldigt bra i vinterpäls. Aldrig har jag träffat en häst med så mycket tjock och varm man att gömma vinterfrusna fingrar under!
 
Sv: Haflinger

Det "lukter" seriøsitet og haflingerglede av innleggene- og den genuine interessen varmer helt hit til Norge- hvor jeg sitter foran min knitrende vedovn i ettermiddag.
Etter at dere her inne diskuterte foring og for kvalitet har jeg også fått analysert høyet vårt. Hva tror dere om :

protein 91g/kg TS
fosfor 2,6g/kg
Kalsium 3,1g/kg
Magnesium 1,6g/kg
Kobber 5,8mg/kg
Sink 33,2mg/kg

Det er vel etter hva jeg skjønner et godt for, men jeg synest det er vanskelig å legge til rett mengde i tillegg til vedlikeholdsforing- hoppen min har jo fremdeles adel som dier... Kan jeg driste meg til å spørre hva dere tror?

Pr i dag gir jeg 7 kg høy+ 9 dl havre+ 2 dl knust bygg+ halv dl soyamel+ 1,5 dl oppbløtt lucernepellets+ vitaminer+ havsalt....
Hm....

Ellers må jeg si jeg lar meg lett rive med når det gjelder tanker/ funderinger om hingstmaterialet. Jeg kunne godt tenke meg å bedekke Elly igjen til sommeren (og "bestille" en hoppe...:) Ville gjerne kunne importere frisk sperm igjen- det var så fint å ha henne hjemme hele sommeren- ellers ser jeg jo at det er flere vakre hingster i deres land...Vet jo at S og B linjen er noe sjeldnere- burde man da tenke at man burde "støtte" disse linjene?? Eller hva bør utvalgskriteriene være til en hingst (foruten om å dekke opp/ forsterke hoppas svake trekk)???

Uff, nå maser jeg uten å bidra med noe...håper dere bærer over med meg...

Alt vel- fra meg ,som har glemt å fortelle at jeg er midt oppi byggingen av en tett rundpaddock- som jeg skal longere og ri i- det har vært mye hard tankevirksomhet og engasjement bak- materialevalg og konstruksjon- for her var det lite å finne på nett. Kanskje er det noen som er interessert i hvordan vi gjør dette??

God kveld fra hesteNorge
 
Sv: Haflinger

Jag är mycket intresserad! :idea:

Om detta inte är rätt tråd så får ni säga till, men här diskuteras ju en massa intressanta saker som vagnar, selar, avel och foder, så då kanske ett rundkorallsbygge kan passa in också?

God natt alla haflingerentusiaster, nu törnar även Göteborgsfalangen in...
jannesvans.jpg
 
Sv: Haflinger

Alt vel- fra meg ,som har glemt å fortelle at jeg er midt oppi byggingen av en tett rundpaddock- som jeg skal longere og ri i- det har vært mye hard tankevirksomhet og engasjement bak- materialevalg og konstruksjon- for her var det lite å finne på nett. Kanskje er det noen som er interessert i hvordan vi gjør dette??

Är mycket intresserad av hur du bygger en rundpaddock. Vilken storlek blir den? Vad använder du för material mm.
 
Sv: Haflinger

Jag är mycket intresserad! :idea:

Om detta inte är rätt tråd så får ni säga till, men här diskuteras ju en massa intressanta saker som vagnar, selar, avel och foder, så då kanske ett rundkorallsbygge kan passa in också?

God natt alla haflingerentusiaster, nu törnar även Göteborgsfalangen in...
jannesvans.jpg

Vilken underbar rumpa :love::D
 
Sv: Haflinger

KL

Nu lämnar jag er också ett par veckor för varmare breddgrader :). Jag ser fram emot massor med läsning och fina bilder när jag kommer hem i December!

Bidrar med några vinterbilder från 2006. Än finns ingen snö i Skåne.

vinter2.jpg


vinter3.jpg
 
Sv: Haflinger

Så mysigt det såg ut på bilderna! :)

Ha en skön semester -lite värme hade inte skadat!:crazy:

Får man fråga vart ni ska hän?:)
 
Sv: Haflinger

Nydelige bilder igjen... og riktig god ferie til heldige deg.

Jeg skal forsøke å forklare og å legge inn bilder av rundpaddock tankene.
Først søkte jeg etter å kjøpe ny- fant ikke mange gode alternativ- det beste var Monty Roberts atgaven- men den kostet over 50 000..., dessuten var/ er jeg skeptisk til at den er åpen det nederste feltet mot bakken- dette etter å ha snakket med en "garvet hestemann".
Vi planerte en runding på jordet, diameter 15 meter- gravde en liten grøft rundt- så var det å feste stolpene- da sto valget mellom å støpe eller slå ned stolpesko, også kalt jordspyd (metall firkant med plass til stokk 10 x 10 og et spyd som slåes halv meter ned i bakken)
Vi slo ned disse med 1,90 m mellomrom, det ble plass til 28 jordspyd. Vi lot det stå igjen plass til 3 meter dør- så traktor kan komme inn og brøyte.
Vi vatret opp øverste pkt av jordspydene og fylte de med 2 cm småstein (for avrenning)- satte oppi 2 meter høye stolper som vi impregnerte nederst. Så var det å vatre opp stolpene og feste disse i en retningen inn mot sentrum før vi delte opp materialene til å feste i stokkene med fire skruer.
Materialene er ujustert 5 cm brede/ tykke planker i varierende høyder. Veggene i paddocken blir altså 5 cm tykke- noe som virker solid nok så langt vi hittil har kommet. Den nederste rekken med bord flottet vi på oss å ta i impregnert materiale (dyyrt). Vi legger bordene på tett i tett ( se bilde -bilde sier mer enn tusen ord...) Når vi slo på første bord så vatret vi stokkene den andre retningen også..
Når det gjelder underlaget så har vi så langt lagt duk og oppå den kjørt 4 traktorlass med sand- i kveld har jeg plukket stein der... og rukket en tur på 40 min med Elly ut i høst mørke med hodelykt og reflekser..

Nå høres jeg veldig "eplekjekk" ut her, men jeg må jo føye til at jeg ikke har gjort altfor mye av dette selv...Men takknemlig DET er jeg:)Dessuten klarer jeg siste del av jobben- kutte og skru opp på stolpene nå som de er i vater alle veier.

Prøver å legge ut noen bilder
alb_show_id624567_page0.html
 
Sv: Haflinger

Huff, jeg beklager og prøver igjen http://www.pixbox.se/alb_show_id624567_page0.html[/URL]
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp