Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Tyvärr är Penny inte min men jag har lyckan att få rida henne en dag i veckan. Jag tycker hon är lagom stor, hon känns större än araben jag rider ibland som är 155 cm.
Jag är 176 cm lång och van vid att rida islandshäst.
 
Sv: Haflinger

Jag är fodervärd på världens finaste haflinger(enligt mig förstås) här. ^^

Attila
* 96
E: Andi 9
U: Galja 341
UE: Mortag


Atte är en sån fin och underbar ponny. Han är inkörd och rids just nu mest i skogen. Vi tränar lite dressyr ibland och han har även tävlat för ett par år sen. Men efter en skada så är vi i fullt sjå med att sätta igång honom och få upp muskler + kondis.
Jag har inte provat köra honom än. Men tids nog så ska vi prova det med.
Han är en finurlig häst kan man säga. Han hittar "spöken" lite här och var, som en undanflykt för att få vända och gå hem. Man blir lite trött på det ibland. Men det går oftast att få honom att fortsätta ändå. :P

Jag var medryttare på honom för flera år sen, men pga gymnasie och dylikt så avslutades det och ägaren sålde honom. Jag höll kontakten med dom nya ägarna och nu är jag ÄNTLIGEN hans fodervärd! Efter så många års väntan! Nu vill jag aldrig släppa honom mera.

Här är lite bilder på honom.
20070829445_edit.jpg


20070708055.jpg


20070708001.jpg
 
Sv: Haflinger

Jag upplever, precis som du, att min flinga testar på ofarliga sätt. Hon skulle aldrig bitas, sparkas eller kasta av (peppar, peppar kanske ;)). Däremot kan hon ta för givet att jag ska flytta mig när hon kommer stegandes. Men en rytning, och ev en liten knuff, brukar påminna henne om att matte står där hon står... Tror att min tjej har blivit bra uppfostrad, och hon har egentligen inte testat mig alls - ännu.
Detta kan jag skriva under på också. Janne testar, men på ett väldigt "mjukt" sätt och han är så positivt inställd till människor så han tuffar sig aldrig hårt, mest av princip, så jag inte ska tro att det går hur lätt som helst att få honom att ge sig (även om han förvandlas till en knähund så fort jag kliar honom i örat) :rofl:
 
Sv: Haflinger

:love: En sån sommarprins!

Och em76, din Silke är också en skönhet. Gillar traven :) Det verkar vara en av haflingerns stora styrkor, just traven?
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Jag tror faktiskt att jag ska lämna bort Hannie på tillridning framåt våren ,Vad tycker ni om det? Är det dumt? Jag känner att jag inte räcker till när det gäller att utbilda henne./Lisa

Det tycker i alla fall jag är helt OK. Det gäller ju, som du säger, att hitta någon duktig ryttare. Helst vill man väl då hitta någon som inte är alltför långt bort så man kan åka o kolla lite då och då.
Eller om det finns någon duktig i närheten som kan komma till dig några ggr per vecka. Men bättre att ta hjälp när man känner att man inte själv klarar av utbildningen.
 
Sv: Haflinger

Tack alla snälla för välkomnadet, det värmde! Hästfröken heter Melissa och är e: Namibia U: Marlies född 2002 kom till mig 10 Sept. Åter till mitt "led"problem. Inga bekymmerl till och från hagen utan problemen med att leda henne har uppstått när vi gått iväg en bit hemifrån för att ta en promenad på egen hand. När hästfröken dragit iväg har jag bara haft grimma då jag tidigare utan några som helst problem promenerat med henne och gamla hästen tillsammans. Var inte beredd på detta beteende. Har nu försökt igen men nu med träns, grimma utanpå detta och ett rejält ledrep och se det gick bra...inga problem. Hoppas detta håller i sig. Det var nån som rådde att ta henne till en terygg plats och vad jag nu klurat fram är att hon inte alls är van att gå själv utan är väldigt bunden till andra hästar.Försöker använda NH ledarskap i hanteringen av mina hästar. Var på en helt toppen introduktionskurs i ledarskap/hästahantering hos O. W i skogen utanför Möklinta för ett par veckor sedan och kommer att åka på fortsättningskurserna.
 
Sv: Haflinger

hann inte skriva klart..har själv just nu problem med ryggen som förhoppningsvis skall snart vara avklarat ,går hos kiropraktor som lägger rätt. Funderar på att låta hästfröken ta vintervila c:a 4 -?veckor from nu. Tänkte dock inte låta henne vila totalt utan träna lite från hand och promenera i skogen ( om det nu kommer att gå). Vad tror ni om det? Är det för tidigt då jag bara haft henne sedan mitten av sept?
 
Sv: Haflinger

*kl*

Oj..vilken trevlig dag jag har haft idag.
Red ut på min pojke för andra gången sedan jag fick hem honom och han skötte sig exemplariskt.
Först var han pigg som attan och taktade den första biten men sedan så slutade han. Vi red sedan förbi en hage med fyra andra hästar i och dom sprang och showade men min kille bara tittade på dom och undrade vad dom höll på med :D.
Under ritten gjorde vi halvhalter och han sökte sig nedåt efter varje. Efter 25 min. så gick han lågt,lågt med huvudet och jobbade med ryggen, på lång tygel :D.
På tillbaka vägen blev de andra hästarna lite pigga och de började trava på. Min var ju inte sen att haka på trots mina uppmaningar till att ta det lugnt:smirk:, och sedan föll han i galopp ett par steg, å vilken underbar galopp han hade. Första galoppstegen på honom överhuvudtaget :D
Jag ska säga att han är lite seg i munnen och jag jobbar mycket på detta, därav att han var lite svår att få stopp på när de andra travade.

När vi kom tillbaka till stallet var han genomblöt. Han har ju ingen kondis alls men ack så nöjd han såg ut. Han tyckte det var jättekul att komma ut.
Efter en stunds torkning så åkte klippmaskinen fram men det blev inte helt klart för maskinen haverera. Som tur var hade jag bara finputsningen kvar..och kanske att jämna till så det är lika på båda sidor. Men jag ska låna en kompis maskin som också är lite mindre så jag kan snygga till han.
En bild på klippningen kommer strax.
 
Sv: Haflinger

Din häst är skitsöt!! Han ser ut som ett gosedjur!

Mormor: Tack så mkt. Attila är fantastiskt snygg. ;) Tyvärr så tror jag att han vet om det också. ;)

Meodeo: Shit vad roligt! Vilken fin bild på honom. Ovanligt att se honom med rutmönster i manen. ^^ Du menar Anne va? Eller är det Magdalena vi pratar om?
 
Sv: Haflinger

Ja definitivt!!!!!!!:banana:
Haflingermästerskapen och Grillbyträffen med Atte :bump:
Hoppas att få se honom igen på HM 2008!
Vad fin han är och det syns att han trivs och är älskad hos dig!!:love:
Det gör mig riktigt glad.


Ååååh! Vad glad jag blir att höra det!

Jag hoppas att han kan åka på Haflingermästerskapen 2008. Absolut!
Vore dödsroligt att simma omkring i havet med BARA haflingers!:love:

Ni som känner igen Atte, ni får jätte gärna berätta lite vad erat intryck av honom har varit! :D Det är jag super nyfiken på!
 
Sv: Haflinger

Ja Haflinger Mästerskapen 2008 - 10 års Jubileum:bump::banana:
Det hoppas vi blir något i "hästväg" med klasser för alla!!!
Roligt ska det vara för att umgås med andra haflinger är väl det viktigaste!
Vill slå ett slag för Haflingerasens egen Haflinger Rid&Körklubb där alla borde vara med!;) Vi är anslutna till Ridsport som en av de få rasrelaterade klubbar, bara det är unikt och borde göra att många många fler blev medlemmar. Ju fler vi är destu roligare blir det och destu fler händer finns det att fördela arbetet på.
Snälla ni som är så glada för haflinger:love: stöd även denna unika del av vår ras........:bow: sporten är så viktig att få gång i!! Hoppas detta inte räknas för reklam det är mer en bön!:bow:
 
Sv: Haflinger

Hon ser verkligen fin och fräsch ut! Så Cushings går så att säga att "leva med"?

Hej alla "nya" och välkomna till haflingertråden!

Nu kan jag sent om sider svara utte om cushings ... Vågade inte riktigt komma med ett svar innan jag fått provsvaren, men dem har jag fått nu! Man vill att de ska ha ACTH lägre än 50, och i somras när "gammeltanten" diagnosticerades med cushings så låg hon på 134. Nu, efter några månaders medicinering, är hon nere på 22! :banana: :bump: :banana: Den lösa tanden är fortfarande till lite besvär, men man KAN leva på uppblötta lucernpellets, så det så! :)

Så, ja, utte, det går att "leva med" Cushings, i alla fall så länge medicinen har bra verkan. Sen tar ju inte medicinen bort orsaken till sjukdomen utan dämpar bara symptomen, så det är ingen "bot" men dock ett sätt att låta hästen ha ett bra liv. Och det är Eldfuxens lilla gammeltant verkligen värd! :love:

Tillägg: Såg nu att utte är bortrest, men hoppas h*n ser detta när h*n kommer hem! Och hoppas att du får en trevlig resa!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Hade börjat fundera på om du också hade åkt "down under",Eldfuxen:D

Måste bara få fråga -vargtänder var i munnen sitter de?:confused:
Upptäckte i morse att Hannie har en vass liten pigg precis brevid framtänderna i nederkäken,hon har en "bulle" på andra sidan så det kommer en gadd där med. Bettet sitter ju mycket längre upp i munnen så det ligger inte emot. Vet kollade henne i munnen för ca 4 veckor sedan o han sa inget om dessa.
Finns det någon bra sida på nätet om hästar o deras tänder,jag hittar inget bra. Hilfe!/Lisa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp