Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Jag hade tidigare en Griffin Haflinger dressyr som blev alldeles för smal och var nog egentligen för rak i modellen och gav tryck där bak.

Provade sedan några olika bomlösa; Masterback dressyr, Barefoot Cheyenne och Barefoot London. Både jag och Romeo fastnade för London sadeln. Jag har haft den i tre veckor nu och är supernöjd! Jag tycker den är kanon att rida i och Romeo har fått ett helt annat steg :). Den ger bra stöd och har paneler som ger frihet för ryggraden. Jag använder en Grandeurpad för ytterligare tryckfördelning.

Jag är bara så nöjd med min nya sadel :bump::bump:.
 
Sv: Haflinger

Hej, jag har den bomlösa från www.stallvra.com Barefoot Cheyenne fast inte så ny modell som på deras bild.
Den är skitbra och man kan använda den på flera hästar, behöver inte ha en specialliserad sadel på en häst.
Padden har ingenting med DIN vikt att göra utan alla är "samma" fast av olika typ, western, schabrak, vojlock, antiglid, välj vad du vill!!
Jag har en som har utgått som man kan sätta fast knästöd med kardborre på.

Du kan köpa sadeln till hästen när du börjar rida in den som ung tanig unghäst och sedan ha samma sadel typ tills hästen dör eller sadeln går sönder! Hästen kan muskla sig bli fet på sommarbete WHATEVER!! och det spelar ingen roll och det är det ja tycker är så skönt för jag är inte så bra på att passa till sadlar....

Det jag tycker känns bra är att det inte blir några bossor liggande och trycka vid sidorna av ryggraden så att hon inte kan bilda muskler där eftersom jag kör henne med så jag vill ha ryggmuskler.

Tänk bara på att du vänder på stiglädren så att du inte har spännet uppe och sitter på det så det ger tryck på hästen.

Vissa tror att de bomlösa är som barbackasadlar men det är helt fel för sån har jag provat!
Och de bomlösa glider inte runt när man hoppar upp, beror väl kanske på smidigheten, en vanlig sadel kan ju oxå göra det.

Du kommer nämre hästen och sitter "PÅ" den och känner när den välver ryggen och jobbar rätt i dressyren, du känner även när den spänner minsta lilla muskel när den är osäker för något.

Det behöver heller inte bli skitdyrt, jag köpte min begagnad på blocket för 3000 inkl, pad och dressyrgjord annars kostar padden en extra tusing.
Ska se om jag kan vaska fram någon bild...

IMG_0116.jpg
[/IMG]
IMG_0112.jpg
[/IMG]
IMG_0114.jpg
[/IMG]

vänta jag har en bild när ja tog kort på själva sadeln när jag var hos Shones mor, hon har den bomlösa från Börjes men den har ja hemma på min dator så jag lägger in den ikväll!
 
Sv: Haflinger

Ystad! flyttar dit den 26! En toppen trevlig hästfamilj.:banana:
Så min lilla Orsella får det riktigt bra!:love:

OJ då -ända ner till Ystad!
Det var ju "synd" - alltid kul när det hamnar fler flingor i närheten av där man bor, men Ystad ligger en bra bit bort! ;)
Så skönt det måste kännas när man säljer en häst och familjen bara känns helt WOW! :love:
Du får se till att dom blir medlemmar här på Buke och kommer in i här i tråden! :bump:
 
Sv: Haflinger

En fråga bara kommer inte ihåg om det har varit på tapeten förut,orkar inte kolla igenom hela tråden,
Vad har ni för sadlar till era flingor,det är ju ett knepigt kapitel.

Usch ja - sadelkapitlet e ju en plåga i sig!!! :cool:
Är i tagen att köpa ny sadel till Maxi med då den jag haft visat sig vara alldeles för smal. :crazy:
Har velat fram och tillbaka 1000ggr om vad för typ det ska bli. Bomlös vs. bomsadel!
Hade nästan bestämt mig för en bomlös av märket Torsion, deras dressyrmodell. Sen halkade jag in på bomsadel igen och nu tror jag att jag iaf till 99,99% bestämt mig för att det blir en "vanlig" dressyrsadel.
Tänkte åka ner till Jensen i Lund och köpa en av deras sadlar som är anpassade för de bredare ryggarna. Jensen Exmoor heter den - den hittar du här.
Den får man direkt anpassad efter hästens rygg, antingen om man tar med sig hästen ner så de måttar den på plats eller så måttar man hästen hemma själv efter en mall man kan få av dem.
Sen kan man åka dit ner och få bommen justerad (breddad eller minskad) hur ofta man behöver = mycket bra för en Haflinger rygg som tycks ändras i bredd stup i kvarten! :angel:
Så jag tror som sagt att det bli en sådan...

Drömmen är ju dock en Jensen Amiral - men några 30 000kr har jag tyvärr inte att lägga på en sadel! :eek::D Men den var skön som en fåtölj att sitta i!:love:
 
Sv: Haflinger

Tänkte nog ha kvar min M&N (den var dyr och är nog svår att sälja)den sitter inte direkt illa vad jag kan se så får hon inga konstiga tryck efter den men jag skulle vilja ha en bomlös att alternera med.
Blev sugen på en Barefoot efter Persikans bilder de fr Börjes,hööks,Pfiff o Horze känns inte så seriösa:o. Obs! inget ont om företagen jag handlar från dem alla, men jag tror att kvalitet kostar. Även om många "fina" märken är överreklamerade.
Ska nog prata med Vråfolken o få låna en på prov.:idea:
 
Sv: Haflinger

Hej arna nu har jag tagit kort på min sadel istället!

IMG_0101.jpg
[/IMG]
Här ser du mina knästöd på padden oxå och den s.k kondomen på stiglädret! :rofl:

IMG_0105.jpg
[/IMG]
Här är spännet upp&ner

IMG_0117-1.jpg
[/IMG]
Och detta är då den fina kanalen längs ryggraden!
Det är nått öra där fram som säger- Va gör du där bak?!

Hoppas du blev liiiite klokare har lånat ut min sadel två gånger till folk som varit nyfikna, ska nog börja sälja sånna här haha det bästa är ju om du själv tror på vad du säljer!
Nu ska jag göra en helgbildvisning åt er! Kraam
 
Sv: Haflinger

Detta är en vanlig dag i mitt extremt påfrestande liv som Jessicas häst:eek:

IMG_0124.jpg

Här kommer man hem från en EXTREMT arbetssam ridtur och det första "hon" gör är och ställer sig och klickar en massa kort med den där nedrans kameran som ska me överallt, ja se glad ut nu, jaadå smile!


IMG_0119.jpg

Jaha såklart underifrån oxå, ja menar hur snygg är jag i grodpersperktiv:mad:

IMG_0125.jpg

This sucks! Jag måste ha det tråkigaste hästlivet i världen:crazy:

IMG_0131-1.jpg

Å puss vad ja älskar dej! Puss puss puss:love:
 
Sv: Haflinger

IMG_0134.jpg

Fast jag måste säga att jag gillar när hon säger att jag är det vackraste hon har:smirk:

IMG_0145.jpg

Men shiiit va gör hon nu då?? Så tar hon av mej tränset:o
Hur ska hon nu kunna ha koll på mej, ja kan ju dra vart ja vill!!
Jag måste säga att denna människa är den mäst oansvarige hästägare jag någonsin träffat!!

IMG_0142.jpg

Hon kanske tyckte jag vart vackrare så... :D

IMG_0143-1.jpg

Nu somnar jag snart på fläcken I´m so boooord

IMG_0141-1.jpg

Om jag fular mej det värsta jag kan så måste hon sluta klicka snart:idea:
 
Sv: Haflinger

IMG_0146.jpg

ÄÄHHH! Ja drar det här va ju värdelöst!

IMG_0158-1.jpg

Vi drog bara in i stallet en sväng för här inne får man alltid godis!:d

IMG_0157.jpg

Gott Gott Gott ja tror ja gillar min matte ibland iaf;)
Ps, kolla in självaste godisskåpet i egen hög person i bakgrunden!
Det är där inne hon gömmer allt GOTT! Det vet jag.
 
Sv: Haflinger

Tror jag har sagt det innan men hon är helt fantastiskt vacker din Shone!!!:love::love::love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflinger

Men Maxi har en så snygg fuxfärg! Så speciell lixom.. Ser han ut sådär på sommaren oxå?
Shone blir bara helt tokröd på vintern och ljus ljus fux på sommaren.
Vad är dina framtidsversioner med Maxi då? Vad har du tänkt prova på?
 
Sv: Haflinger

Småttingarnas nya hage blev klar idag, så nu slipper dom paddoken, tänkte ta med kameran ut imorn, glömde den idag..

tvätta manen sisådär 2-3ggr med starkt skimmel schampoo så brukar den bli vit!;)
 
Sv: Haflinger

Men Maxi har en så snygg fuxfärg! Så speciell lixom.. Ser han ut sådär på sommaren oxå?
Shone blir bara helt tokröd på vintern och ljus ljus fux på sommaren.
Vad är dina framtidsversioner med Maxi då? Vad har du tänkt prova på?

Jaaa, han har en så härligt kopparglänsande färg! :love:
På sommaren har han i stort sett samma färg, ngt lite gråare, eller vad man ska säga, bara.
Bild från juli i år - inte världens bästa men man ser färgen lite iaf:smirk::
IMG_6546.jpg


Vi har väl inte några direkta planer. Ville ju gärna testa på bruksridningen men dom som hade hand om region syd vill visst inte svara på mitt mail! :crazy: Så jag vet inte vilka klubbar här nere som sysslar med det.
Annars håller vi väl på att bygga upp kondisen efter vår 2 månaders vila och inom körningen är målet att fegismatte (=jag:D) ska våga köra ut i skogen utan tränaren på vagnen! :angel: Inte utan annat sällskap men just utan min stora trygghet i körningen som är vår underbare tärnare! :)

Annars satsar vi på att ha KUL tillsammans!!! :bump:

Och ni då?
Vad har du och Shone - ja ni andra haflingertokar oxå för den delen;) - för framtidsplaner???
 
Sv: Haflinger

Det ligger ju westernsadlar på hästarna här med undantag för hector sadeln http://www.uppfinnaren.com/vi/vi_47.htm
Som är nåt mitt imellan!;)

Bomlöst är jättebra, men den blir aldrig bättre än en välanpassad bomsadel, då tryckfördelningen är mindre..

Det bästa är att fördela vikten på så stor yta som möjligt, vilket bladsadlar gör, westernsadlar, hector, Montsegur mm
Dom saknar bossor men paddas istället upp med en tjock pad under sadeln!
 
Sv: Haflinger

Ja det låter onekligen som en väldigt bra kombination!!!:bump:
Några speciella tävlingar inom nån av grenarna som ni siktar på eller?
 
Sv: Haflinger

:rofl:

Ha ha - det är bra - du planerar verkligen in i framtiden då!!! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp