Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

15751280.jpg


GIVE MEEE!!!! :love::love::love::love:

Guuud så söta dom e båda 2!!! :)
 
Sv: Haflinger

E den sadeln så skön som den ser ut att vara??
Har tittat runt lite på bomlösa men nu ändå bestämt mig för en "vanlig" bomsadel - men det kan ju vara bra att vet vad som är bra och dåligt/mindre bra ifall man skulle bli sugen på nått bomlöst senare! :D
 
Sv: Haflinger

*kl*
Tack för alla fina nya bilder, jättekul att se allas hästar. Kommer nya bilder på min fetknopp snart. Skulle ha fixat det idag men allting kom av sig eftersom jag "glömde sitta kvar" :o igår under barbackaritten och därför är tvågradigt halt idag.
 
Sv: Haflinger

Aj..hoppas du snart blir helt återställd...

*kl*

Alltså...det här med mat........igen....:rofl:

Min kille har nu lyckats "hänga" av elstaketet 4 gånger för att gräset är grönare på andra sida...snacka om matvrak.
(Ja..elen är väl inte så bra kanske heller ;))
 
Sv: Haflinger

Hmm.......kan det vara så??? :rofl:

Men faktiskt...jag har tänkt mer och mer på det här med att dom är hungriga jämt. Han är som en magnet mot grästuvorna, oavsett om jag rider, leder eller vad som.

Och vet ni vad......på fredag så vet jag om han blir min (om unghästen åker) men ska ju förstås gå igenom en vetbesiktning först.
 
Sv: Haflinger

Aj, det låter inte kul!

Var faktiskt glad att jag hade sadel häromdagen när jag var ute. Vi hade ridit förbi en gård med många hästar, fast de stod på avstånd och tittade då. En liten bit efter gården vände vi för att rida samma väg tillbaka (japp, tyvärr ont om ridvägar här...). Pållan och jag travade glatt upp för backen och så, helt plötsligt, TVÄRNIT! Då hade 5-6 nyfikna pållar kommit ända fram till staketet och stod och stirrade på oss. Hade jag inte haft sadel då hade jag, garanterat, inte suttit kvar!

Roliga små hästar på den här gården förresten. Det är en blanding av islandshästar och islandskorsningar. Supernyfikna och jättesöta! Till stora pållans förtret är de dock allra mest intresserade av shettisen. De har kanske aldrig sett en shettis förr?
 
Sv: Haflinger

Skönt att se att det inte bara är min pålla som har lite mage ...

Ja de där sommarmagarna, suck. Ändå har min gått med betesbegränsare nästan hela sommaren. Han lyckades utveckla en fantastisk ätteknik genom det lilla hålet i "munkorgen".
 
Sv: Haflinger

E den sadeln så skön som den ser ut att vara??

Ja den är riktigt, riktigt skön att rida i :love: och verkar vara bra kvalitet.

Jag var lite skeptisk över om det skulle fungera med bomlöst efter att ha läst/hört att man måste ha riktigt bra balans när man rider i en sådan, och jag är verkligen ingen superryttare. Men jag måste säga att närheten jag får till hästen i sadeln snarare hjälper mig att hitta rätt balanspunkt.
 
Sv: Haflinger

Vet du inte det att Islandshästar är farliga! Så fort Tinka ser en töltande isis blir hon hyper nervös och vet inte var hon ska ta vägen... oftast brukar hon försöka ta till flykt till mimba som är tryggheten själv!

På tal om farliga grejer, var ute på en lång härlig skogstur idag, på väg hem hör vi på avstånd ett högt ljud, men gissar på att det kommeer från den större vägen längre bort.
Men inser snart att ljudet närmar sig FORT!:eek:
Våra härliga bohusklippor gör ju att vägarna sicksackar sig fram med många backar och krön, så vi ställer oss och väntar på det som kommer dyka upp bakom närmsta kurva!
Hästarna är måttligt nervösa..
Bredsladdande, för att sedan lyckas tvärnita 15m ifrån oss kommer först en fyrhjuling och sedan en cross, suck dessa ligister, dom hade iaf vett på att pasera oss försigtigt medans hästarna mer än gärna ville krypa upp i deras knän.
Tur att dom är så lugna som dom är...
resten av turen gick åt till att skutta hit och dit då tinka inbillade sig att fyrhjulingarna lurade i dikena..:o;)
 
Sv: Haflinger

Dags att presentera våra två "Ebbs föl". Bilderna är från då vi hämtade dem i Kinna, nyanlända med buss från Österrike. Ska plåga er med fler bilder här hemifrån nu när jag lärt hur man lägger ut bilderna på forumet!:banana:



Fabirella :love: f.2007.05.06
e liz.310/T Skorpion
u.E15564/T Fabienne (halvsyster till 14118/T Frülingstraum)
mf liz,101/T Amadeus



Sidney :love: f.2007.02.26
e liz.220/T Morgenrot
u EL17527/T Sowina
mf liz.101/T Amadeus
 
Sv: Haflinger

De var väldigt fina!! Ska de gå in i aveln hos dig?

Ja tanken är att de ska bli "Alpkotte Fruar" men vägen går ju över ett par kåringar först där Hannes Schweizgut bedömmer. Den först som ettåringar nu till våren hos STH och sedan som treåringar innan de sätts i avel som Tyroler Haflinger.:rofl:
 
Sv: Haflinger

Hur blir det alpkogel nästa år, kommer han behållas i "egen" avel lr kommer han ta emot alla tyroler ston?;)

era småttingar är jättefina, framförallt Fabirella!:d
Skall bli kul att se vad det blir av alla småttingar när dom blir stora!
 
Sv: Haflinger

Hur blir det alpkogel nästa år, kommer han behållas i "egen" avel lr kommer han ta emot alla tyroler ston?;)

era småttingar är jättefina, framförallt Fabirella!:d
Skall bli kul att se vad det blir av alla småttingar när dom blir stora!
Ja det ska bli jätte roligt att se gängets utveckling, det var ju en hel del som kom till Sverige! Tycker alla fölen är lika fina, svårt att favorisera någon.
Angående Alpkogel så lär det vara ganska så tyst omkring honom nästa år. Egna ston och någon enkel utifrån som har enorm stor önskan om att använda honom, så har vi väl tänkt oss.
Tyrolerstona har ju Nachtmann och då är det väl en bra idé att utnyttja den chancen. Med tanke på den pris hans helsyster gick för i Ebbs!!!:banana:
 
Sv: Haflinger

Nä det är sant, han kommer ju bli ännu populärare nu! men det är ju bra att det finns fler än en tyroler hingst i sverige, nachtman passar ju inte alla!
Och sen är det ju osäkert på hur länge han får stanna!

Själv hoppas jag att dom kan byta honom efter nästa säsong mot nån annan hingst av nån annan linje som kan stanna ett par säsonger!;)
 
Sv: Haflinger

Nä det är sant, han kommer ju bli ännu populärare nu! men det är ju bra att det finns fler än en tyroler hingst i sverige, nachtman passar ju inte alla!
Och sen är det ju osäkert på hur länge han får stanna!

Själv hoppas jag att dom kan byta honom efter nästa säsong mot nån annan hingst av nån annan linje som kan stanna ett par säsonger!;)

Nej det är klart Nachtmann passar inte till alla men det finns heller inte så många som är intresserade av tyroleravel i Sverige i dag.:cry:
Dock kan naturligtvis 100% renavlade också betäckas av tyrolerhingstarna så lite underlag för tyrolerhingstarna finns naturligtvis utöver ägarna till tyrolerstona.:D
Ja, vi får väl se vad som sker på framtidsfronten mycket är beroende på utvecklingen och intresset för tyrolerhaflingeravlen i Sverige. Det är ju inte helt kostnadsfritt heller att hålla hingst och de är inte billiga varken i inköp eller licing.:crazy:
I dag arbetar vi seriöst i STH (Svensk Tyrolerhaflingeravel) på en utvecklingen men allt tar tid och sker inte helt friktionsfritt heller, tyvärr.:mad:
Sen går det ju att resa till hingst i utlandet samt att ta in semin på rätt smidiga sätt om inte den/de hingstar som står i landet passar, så helt U-land är väl Sverige inte även med bara en aktiv tyrolerhingst och en på halvprivat!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp