Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Linea pea - har du lust att förklara skillnaden mellan tyroler-haflinger och "vanlig"? Gärna så en icke-insatt i stamböckernas finlir förstår.
Hej Linea pea!
Jag har ingen höanalys att diskutera ännu!
![]()
![]()
12 gram protein per kilo foder?! Det blir svårt att göra en vettig foderstat till era dräktiga ston och växande unghästar på det hö't. Även till de vuxna ridhästarna är jag rädd.
Underhållsbehovet är 5,5 gram protein per MJ. I tilläggsfodret för dräktiga ston ska kvoten vara 14 gram/MJ! Tar man en 450 kilos häst som exempel så blir behovet för ett högdräktigt sto 62,5 MJ och 450 gram protein, vilket ger en total kvot på över 7 gram/MJ. Digivande ston har ännu högre behov, där blir behovet för en 450 kilos häst 100 MJ och 975 gram protein. (Per dag!) Det ger en kvot på 9,75. Ert hö har en kvot på 1,875. Det är riktigt, riktigt LÅGT! Tror inte alls att ni ska blanda in halm i det hela med det hö't, då blir det ännu lägre kvot (halm har "tabellvärde" 3,7 MJ/kilo och 0 gram protein/kilo). Betesgräs är oslagbart, men det finns ju tyvärr inte året runt i vårt klimat. Där ligger kvoten på cirka 14 enligt "tabellen".
Cämz och Utte, ni tycks ha hittat perfekt hö för en ridhäst! Lyckostar! Behövs nog inget kraftfoder där alls, så länge hästen ser ut att må bra. Fast berätta inte för era hästar att jag sa det där ... Då kanske de blir sura och börjar skriva protestlistor.![]()
Nu väntar jag med spänning på att få "min" analys. Det ska bli riktigt intressant. Köper visserligen av en granne, vilket jag gjort även tidigare, men i år har jag bytt granne.Ska bli intressant att se om det skiljer i näringsinnehåll och i så fall på vilket sätt (hoppas på lite högre proteinvärden ...). Min "nya" granne odlar ekologiskt så det känns bra också. Båda är duktiga på att skörda, pressa och torka.
Jag önskar att jag hade LineaPeas hö att ge till mina tjockisar
Har tyvärr
(eller det är nog tur,tycker att det verkar vara rena grekiskan att försöka tyda alla siffror )
ingan analys på "vårt" ensilage men det behövs inte några större mängder för att hålla hullet. Ska försöka att få tag på havrehalm alt näringsfattigt hö så de kan få till kväll/nattmat. Det blir så lite för dem att tugga på annars.