Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Linea pea - har du lust att förklara skillnaden mellan tyroler-haflinger och "vanlig"? Gärna så en icke-insatt i stamböckernas finlir förstår.
 
Sv: Haflinger

Linea pea - har du lust att förklara skillnaden mellan tyroler-haflinger och "vanlig"? Gärna så en icke-insatt i stamböckernas finlir förstår.

Nej, då det tyvärr ville ta alldeles för mycket tid!
Det mesta ligger i avelsinriktningen och år av strängt avelsarbete. Inga slinger i valsen accepteras från avelsledningen. Att förklara detta är alldeles för tidskrävande.
Är ni väldigt nyfikna på tyroleravlen så kika in på DTHs (Dansk Tyrolerhaflingeravel) hemsida under fliken "Haflingerhesten" där står allt eller det mesta. Är det något som är svårt att förstå skicka ett PM så ska jag försöka förklara.
Danska är inte så svårt!:D
 
Sv: Haflinger

Tack för svaret. Vad jag kan förstå efter att ha läst på DTH:s sida så finns det en konkret skillnad och det är att ston i tyrolerhaflingeravel ska vara 140 cm medan i "vanlig" räcker det med 136 cm. I övrigt handlar det om lite olika regler för bedömningen av avelsdjuren och att tyrolerhaflinger inte tillåter något "främmande" blod över huvud taget.

Det finns alltså ingen "skillnad" mellan tyrolerhaflinger och "vanlig" som ras men man kanske kan gissa att det lite strängare urvalet av avelsdjur inom tyrolerhaflinger leder till något högre kvalitet generellt, även om det säkert finns bra och dåliga individer i båda grenarna av trädet.

Var det rätt uppfattat?

(till er som nu föredrar "vanlig" haflinger vill jag säga att jag inte är ute efter att reta upp någon utan bara försökt förstå vad det är som är skillnaden)
 
Sv: Haflinger

Ja, i stort sett är det så. När man senare inom avelsinriktningen börjar "bena ut det" de olika avelsmålen upptäcker man fler olikheter men inte så att det påverkar rasen Haflinger i helhet, utan endast vilket val av avelsinriktning man som uppfödare väljer.
Därför går det inte att sammanföra dessa två avelsinriktningar i en och samma avelsförening men med ett nära sammarbete och tillsammans med sporten kan vi nå långt för haflingerrasens framtid i Sverige.:)
 
Sv: Haflinger

Utte, den där sadeln såg enormt skön ut! Det är ju lite dressyrstuk på den, det älskar jag! Att sitta med långa raka ben och dressyra!
Får man fråga vad den kosta? Så kan jag lägga den till mina drömmar=)

Har hittat filmen på när Shone är arg!:devil:
Det var så att theres kom för andra gången och skulle hjälpa mig rida "till" det lilla monstret och shone hade inga bra minnen från första gången hon var där för då var det bara JOBB så nu protesterade hon det första hon gjorde och det var just det här hon skulle tränas på att kunna galoppera utan bakutsprång men jag får tillägga att detta bara är små fisiga sparkar.. De riktiga har jag tyvärr inte på film:crazy: för då har jag suttit på o landat på backen.
Capriolerna.
Se och njut!



Men sen har jag en bild som jag har frågor om och det är denna undre, ni som vet vad rätt form är. Här har hon helt lodrät nosrygg vilket jag läst är bra och sen ser det iaf UT som att hon trampar in under sig.. Är detta en bra form? Snälla tyck till ni får va elaka jag vill bara lära mig!


klke3.jpg


Jag byggde min rockard i helgen och detta vart resultatet!

IMG_0170.jpg


Och sen hade jag lånat hem ett par partömmar från skolan så då var ja ju tvungen att prova:angel:

IMG_0184.jpg


Ha en bra vecka!
 
Sv: Haflinger

Sadeln är enormt skön! Den kostar 5950 kr hos Stall Vrå men jag lyckades hitta ett danskt ställe på nätet där den var nästan 1000 kr billigare så jag har köpt den därifrån :). Jag kan PM:a adressen (det räknas väl som reklam?) om du tänker förverkliga dina drömmar :).

Kul film! Det var ju rejäla bocksprång. Jag känner så väl igen det där protestruskandet med huvudet när det blir för jobbigt :).

Jag tycker Shone ser ut att gå i en trevlig form på bilden.

Du är förresten verkligen mångsidig Persikan. Bygga en egen rockard!! Nu är jag riktigt imponerad :bow:.
 
Sv: Haflinger

Hej Linea pea!

Jag har ingen höanalys att diskutera ännu!

Vi har bytt höleverantör i år så här ser den nya analysrapporten ut.
Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 12 g/kg foder
Energi.foder 6,4 Mj/kg foder
Kalcium Ca 1,6 g/kg
Fosfor P 1,2 -"-
Magnesium Mg 0,7 -"-
Kalium K 10,7 -"-
______________________________________________________
Råprotein 49 g/kg Torrsubstans
Smältbar råprotein 15 -"-
Energi 7,6 -"-
Kalcium Ca 1,9 -"-
Fosfor P 1,4 -"-
Magnesium Mg 0,9 -"-
Kalcium K 12,7 -"-

Ser inte så tokigt ut eller? Borde kunna täcka största delen av deras energi underhåll med havrehalm som utfyllnad. Nu har vi ju olika katergorier haflinger från föl, unghästar,dräktiga ston, valacker, ston som arbetas med, samt avelshingst, så detta får bli grunden i deras foderstat.
Sen får vi lägga till utifrån den enkla individens behov. Vill gärna hitta en så enkel och bra foderform till vårt haflingergäng som möjligt.
Inte en massa pyttsande hit och dit!
Åsikter och förslag mottages det är alltid bra med andras synvinkel!:D Man blir lite hemmablind när man har eget stall och bara har "gubben" att diskutera med. Saknar ibland "tantgänget" i mitt gammla föreningsstall, så det får bli ni här på forumet i stället.
Skicka gärna ett PM!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Hejsan!

Kan ingenting om hur man läser höanalyser men har fått höra att vårt hö i år ska vara bra!

Så här ser analysen ut (hösilage):

Torrsubstans 84%

Råprotein 94g/kg TS
Smältbart råprotein 57g/kg TS
Omsättningsbar energi 8,5MJ/kg TS
Kalcium 4,3g/kg TS
Fosfor 2,0g/kg TS
Kalium 22,3g/kg TS
Magnesium 1,0g/kg TS
__________________________________

Råprotein 79g/kg foder
Smältbart råprotein 48g/kg foder
Omsättningsbar energi 7,1MJ/kg foder
Kalcium 3,6g/kg foder
Fosfor 2,0g/kg foder
Kalium 18,8g/kg foder
Magnesium 0,9g/kg foder
 
Sv: Haflinger

Jag har bara protein/energivärden på vårt hö men så här ser det ut:

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 56 g/kg foder
Energi, foder 8.6 MJ/kg foder
______________________________

Råprotein 104 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein 66 g/kg torrsubstans
Energi 10.2 MJ/Kg Torrsubstans

Den ungefärliga protein/energi kvoten som behövs för att hästen ska få tillräckligt med protein ska väl ligga runt 6. Vårt hö har i år en kvot på 56/8.6=6.5.

Lineà Pea; om dina siffror stämmer verkar det vara riktigt dåligt med protein i ditt hö.

Vi hade en kvot förra året på 4.5. Då tilläggsfodrade jag min flinga och vår B-ponny med en hel del lucern för att få upp proteinet och de var de enda hästarna i stallet som inte tappade en massa muskler den vintern.
 
Sv: Haflinger

:eek: :eek: :eek:

12 gram protein per kilo foder?! Det blir svårt att göra en vettig foderstat till era dräktiga ston och växande unghästar på det hö't. Även till de vuxna ridhästarna är jag rädd.

Underhållsbehovet är 5,5 gram protein per MJ. I tilläggsfodret för dräktiga ston ska kvoten vara 14 gram/MJ! Tar man en 450 kilos häst som exempel så blir behovet för ett högdräktigt sto 62,5 MJ och 450 gram protein, vilket ger en total kvot på över 7 gram/MJ. Digivande ston har ännu högre behov, där blir behovet för en 450 kilos häst 100 MJ och 975 gram protein. (Per dag!) Det ger en kvot på 9,75. Ert hö har en kvot på 1,875. Det är riktigt, riktigt LÅGT! Tror inte alls att ni ska blanda in halm i det hela med det hö't, då blir det ännu lägre kvot (halm har "tabellvärde" 3,7 MJ/kilo och 0 gram protein/kilo). Betesgräs är oslagbart, men det finns ju tyvärr inte året runt i vårt klimat. Där ligger kvoten på cirka 14 enligt "tabellen".

Cämz och Utte, ni tycks ha hittat perfekt hö för en ridhäst! Lyckostar! Behövs nog inget kraftfoder där alls, så länge hästen ser ut att må bra. Fast berätta inte för era hästar att jag sa det där ... Då kanske de blir sura och börjar skriva protestlistor. :rofl:

Nu väntar jag med spänning på att få "min" analys. Det ska bli riktigt intressant. Köper visserligen av en granne, vilket jag gjort även tidigare, men i år har jag bytt granne. :D Ska bli intressant att se om det skiljer i näringsinnehåll och i så fall på vilket sätt (hoppas på lite högre proteinvärden ...). Min "nya" granne odlar ekologiskt så det känns bra också. Båda är duktiga på att skörda, pressa och torka.
 
Sv: Haflinger

Slänger in min: ;)
(Hösilage)
Torrsubstans 72%
Smältbart råprotein 23 g/kg foder
Energi 6,2 MJ/kg foder
Kalcium 2,7 g/kg foder
Fosfor 1,40 g/kg foder
Magnesium 0,7 g/kg foder
Kalium 10,4 g/kg foder

Råprotein 68 g/kg TS
Smältbart råprotein 33 g/kg TS
Energi 8,6 MJ/kg TS
Kalcium 3,7 g/kg TS
Fosfor 2,0 g/kg TS
Magnesium 1,0 g/kg TS
Kalium 14,6 g/kg TS
 
Sv: Haflinger

Jag önskar att jag hade LineaPeas hö att ge till mina tjockisar:D
Har tyvärr
(eller det är nog tur,tycker att det verkar vara rena grekiskan att försöka tyda alla siffror )
ingan analys på "vårt" ensilage men det behövs inte några större mängder för att hålla hullet. Ska försöka att få tag på havrehalm alt näringsfattigt hö så de kan få till kväll/nattmat. Det blir så lite för dem att tugga på annars.
 
Sv: Haflinger

Utte: Snälla PM:a mig om sadeladressen också!

Persikan: Fina bilder på fina flickor, Formen ser bra ut men jag är ingen expert precis:rofl:
Har du byggt rockarden själv??? Jag är impad jag med!:bow:/Lisa
 
Sv: Haflinger

:eek:
:eek: :eek: :eek:

12 gram protein per kilo foder?! Det blir svårt att göra en vettig foderstat till era dräktiga ston och växande unghästar på det hö't. Även till de vuxna ridhästarna är jag rädd.

Underhållsbehovet är 5,5 gram protein per MJ. I tilläggsfodret för dräktiga ston ska kvoten vara 14 gram/MJ! Tar man en 450 kilos häst som exempel så blir behovet för ett högdräktigt sto 62,5 MJ och 450 gram protein, vilket ger en total kvot på över 7 gram/MJ. Digivande ston har ännu högre behov, där blir behovet för en 450 kilos häst 100 MJ och 975 gram protein. (Per dag!) Det ger en kvot på 9,75. Ert hö har en kvot på 1,875. Det är riktigt, riktigt LÅGT! Tror inte alls att ni ska blanda in halm i det hela med det hö't, då blir det ännu lägre kvot (halm har "tabellvärde" 3,7 MJ/kilo och 0 gram protein/kilo). Betesgräs är oslagbart, men det finns ju tyvärr inte året runt i vårt klimat. Där ligger kvoten på cirka 14 enligt "tabellen".

Cämz och Utte, ni tycks ha hittat perfekt hö för en ridhäst! Lyckostar! Behövs nog inget kraftfoder där alls, så länge hästen ser ut att må bra. Fast berätta inte för era hästar att jag sa det där ... Då kanske de blir sura och börjar skriva protestlistor. :rofl:

Nu väntar jag med spänning på att få "min" analys. Det ska bli riktigt intressant. Köper visserligen av en granne, vilket jag gjort även tidigare, men i år har jag bytt granne. :D Ska bli intressant att se om det skiljer i näringsinnehåll och i så fall på vilket sätt (hoppas på lite högre proteinvärden ...). Min "nya" granne odlar ekologiskt så det känns bra också. Båda är duktiga på att skörda, pressa och torka.

:devil:DET ÄR ETT RIKTIGT SKIT HÖ så går det när man litar på folk.
Kan vara att jag verkar lite naiv ibland(vill helst tro gott om allt och alla) men när jag blir retad och lurad då ilsknar jag till ordentligt så sista ordet är inte sagt i denna saken!

Vi har inte fått hem "skit" hö´t eftersom jag trots allt krävde att se en höanalys först, vilket de drog ut på! Fick den i slutet på förra veckan och hade inte tid att gå igenom den, glömde sen allt ja, resten vet ni.
Nu förstår man ju varför, hur hittar man 10 ton hö i slutet av oktober i ett i förvägen dåligt hö år!?
Tur att vår gammla höleverantör fortfarande har kvar "vårt" hö och gärna tog oss tillbaka som kunder! Gissa om det var svettigt ett par timmar i går kväll efter jag läste era fantastiska inlägg och plötsligt insåg hur grundlurad jag blivit i min tro på en "medhästmänniska"!!!

TACK KÄRA VÄNNER:love: utan er hade jag nog bara ögat igenom analysen och gissat att de otydliga siffrorna berodde på faxens dåliga skrift. TACK, TACK, TACK!!!!!!!
Jag skriver mer senare!
 
Sv: Haflinger

Jag önskar att jag hade LineaPeas hö att ge till mina tjockisar:D
Har tyvärr
(eller det är nog tur,tycker att det verkar vara rena grekiskan att försöka tyda alla siffror )
ingan analys på "vårt" ensilage men det behövs inte några större mängder för att hålla hullet. Ska försöka att få tag på havrehalm alt näringsfattigt hö så de kan få till kväll/nattmat. Det blir så lite för dem att tugga på annars.

Håller med dig Arna det är inte lätt detta med foder...... och därför gick jag på denna "hömina" genom att gå den lättaste vägen och lita blindt på en ny höleverantör:eek: Altså lätt lurad!
Men nu har jag fått årets genomsnitts siffror från AnalyCen i Lidköping och de är som följer på ett hö med
Torrsubstans på 84%
Smältbart råprotein 42 g/kg foder
Energi. foder 7.7 MJ/kg foder
Kalcium Ca 3.1 g/foder
Fosfor P 1,7 g/foder
Magnesium Mg 1,1 g/foder
Kalium K 13,3 g/foder

Grattis till ni som lyckats få tag på ett bra hö vi andra får "pyttsa hit och dit" för att få det till att gå ihop.
Tjockisarna i haflingergänget här på forumet, (vi har också ett par stycken) de får leva på halm och luft:D
 
Sv: Haflinger

Men usch nu vill jag oxå ha en analys men what a fuck olika gärden har väl HELT olika värden??! Och t.o.m i olika hörn på gärden. fast man kanske går och tussar ihop från olika ställen och sammanställer.
Nej hörni jag har inte byggt HELA rockarden själv!
Stommen har ju pappa svettsat ihop av en gammal saabaxel och ryggstödet lejde jag bort till sambon att svettsa men jag har målat stommen och sågat och skruvat ihop alla bitarna så det blev nått av det!
Är i skolan och har dressyrkörning, skitkul! Det har kommit en lärare från strömsholm som har oss! *spännande* och jag har lärt mej att göra hörnpasseringar och serpentiner med VAGN!! Helt annat vill jag lova.. Men jag ska bli mästare!! muahahahaaa
 
Sv: Haflinger

Nej, Arna, du önskar INTE att du hade Linea peas hö! Så det så! :D

Du skulle täcka din hästs energibehov (MJ) med en högiva på c:a 8 kilo per dag, MEN då skulle det fattas 185 gram protein! Med ett proteinbehov på c:a 280 gram/dag ... Detta skulle leda till att din häst visserligen var normal i hullet, men muskler skulle hon inte ha några alls. Förmodligen skulle hon se ut som en urvriden disktrasa efter ett litet tag (been there, done that, got the t-shirt, som man säger på utrikiska).

Det som gör hästar (och människor) feta är för mycket energi. Proteinet är det som används som "byggstenar" för växande hästar (och människor) och för att bygga muskler av.

Man skulle kunna jämföra Linea peas (gamla) hö med att leva på chokladkakor, medan Cämz' och Uttes hön mera är som potatis, ris, lite kött och fisk och bönor och linser, frukt och grönsaker, alltså en välbalanserad och nyttig kost.

Jag tycker inte att detta med utfodring är så konstigt alls egentligen. Man tar underhållsbehovet, lägger till ett tillägg för arbete, dräktighet, digivning eller tillväxt och så har man totalbehovet för den hästen. Sen tar man sin höanalys och ser vad hästen får i sig med den högiva man vill ge. Sen ser man om det fattas något eller om man måste komplettera med något. Orkar man inte räkna själv finns det ett fiffigt foderstatsberäkningsprogram på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm ! Lycka till alla!

Tillägg: Såg Persikans inlägg nu också, och ja, man tar "stickprov" från flera olika balar och får fram ett genomsnittsvärde på höet.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Det är alltid tråkigt med folk som försöker lura en :mad:. Bra att vi kunde vara till hjälp :), och vilken otrolig tur ändå att det fortfarande fanns möjlighet att få tag på annat hö, som ju ser ut att ha betydligt bättre värden.
 
Sv: Haflinger

:rofl::rofl::rofl: Man blir bara sååå glad av att gå in och titta på den här tråden med alla ljuvliga haflingerbilder.:love::love::love:
PERSIKAN: Kan du inte göra någon form av vecko eller månadsupplaga från "Shones dagbok". (Alltså som Bukes egen HaflingerMulle). För såna bilder som du lyckas ta är det inte många som gör eftersom man aldrig har kameran med när det verkligen händer något roligt. Jag skulle i alla fall se fram emot det.
Verkligen jättegoa föl ni importerat o jätte tack för att ni skriver ut stammen. Jag samlar nu allt material om stammar mm som jag kan hitta på nätet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp