Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Tycker att du inte har rätta fuxfärgen,manen stämmer men du är lite för mager för att vara flinga:rofl:/L
 
Sv: Haflinger

Ja, enda fördelen är ju tölten i så fall, om man nu är lite bekväm av sig..he he.. :angel: Men är man lite sugen på Western, enklare varianten då, och ev hinderkörning så ligger ju en flinga bättre till:d
Har kollat på era fantastiska bilder och en del av dem går direkt till hjärteroten :love: Det finns ju både grövre och lättare modell och undrar lite över vad rasstandarden säger om helhetsintrycket på en Haflinger. Någon som vet?
 
Sv: Haflinger

Hej Mormor!

Så här står det i Svenska Haflingerföreningens Plan och Riktlinjer, godkända av Jordbruksverket: "Allmänintrycket skall vara en harmoniskt byggd rid- och körhäst med goda proportioner. Höjd och längd skall vara proportionerliga och sedda från sidan ha formen av en liggande rektangel."

Fullständiga PoR finns här: http://www.svenskahaflinger.se/nyheter/por2007.htm

Bläddra ner till punkt 4 så hittar du hela rasbeskrivningen (som alltså är godkänd av Jordbruksverket).

Hoppas att du hittar en "flinga"! Lycka till!
 
Sv: Haflinger

*kl*

Som ev. snart blivande haflingerägare så har jag lite frågor;

* Hur är dessa hästar att hålla i hull? Behöver de ha mycket? Är de lättgödda?

* Är det bara i deras hemland som man döper hästen efter första begynnelsebokstaven i hingstens namn?

* Något speciellt man ska tänka på med denna ras?

Som flera redan har sagt - de är oftast MYCKET lätta att hålla i hull.

Namngivningen varierar lite mellan olika länder, men det vanligaste är att hingstföl får samma första bokstav i namnet som pappan och stoföl samma som mamman.

Något speciellt att tänka på? Mja, jag har sagt det förr ... de är beroendeframkallande! ;)
 
Sv: Haflinger

http://www.svenskahaflinger.se/
Tycker att det står en hel del läsvärt här.
Nu är det de smäckrare varianterna som gäller iaf när det gäller utställningar. Jag gillar de grövre bättre eftersom jag kräver en mer viktbärande individ.(skulle egentligen behöva en ardenner eller shire men jag har höjdskräck så det fick bli en flinga!:D)/L
 
Sv: Haflinger

Ja, enda fördelen är ju tölten i så fall, om man nu är lite bekväm av sig..he he.. :angel:

Jo, det är ju tycke och smak. Islandshästar kan ha problem med traven istället, och om man vill ha en bra tölt och inte "grisepass" krävs det lite jobb och kunnande förstås som i all annan hästhantering.

Så man får fråga sig vad man vill kunna göra tillsammans med sin häst och vad man tycker är roligt. När jag ville "byta ned mig" i storlek och temperament funderade jag också på islandshäst men valde haflinger och har verkligen blivit nöjd. Jag inbillar mig att jag hade fått "lära om" mer om jag hade valt en islandshäst, min flinga rider jag ju på samma sätt som min förra häst.
 
Sv: Haflinger

Tack för länken,:bow: nu har jag kollat igenom så jag har fått lite mer kött på benen. Håller med dej om höjden,( min gamling är 162 cm men skulle aldrig vilja kravla mig upp i den höjden igen):crazy:. Tänker mig ett äldre sto, medelgrov, gärna dräktig. Behöver nog ligga på 148-150 cm med tanke på min längd 175cm. Fått reda på en flinga i närheten som jag tänker våldgästa så snart jag kan.
 
Sv: Haflinger

*kl*

Som ev. snart blivande haflingerägare så har jag lite frågor;

* Hur är dessa hästar att hålla i hull? Är de lättgödda?

Hm, ja, de är MYCKET lätta att hålla i hull. Ibland undrar man om de kan äta NÅGOT utan att se ut som om de svalt en mindre badboll. Men, men de är ju billiga i drift ;)!
 
Sv: Haflinger

Jag skulle vilja se Haflingerhof Karlsbad, för där har jag aldrig varit. Och Pony-Park (www.haflingerzucht.com) förstås! Fast där har jag varit mååånga gånger! :love:

P.S. Ha det så trevligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Det blev en liten kille:love:...............och han är såååå sööööttttt!!!
Får se om vi hinner/orkar med att åka till Ebbs också här i slutet av veckan!! Lördagen och fölauktionen är en spännande dag........ vill ha...vill ha!!!
Njut av resan ni som åker i morgon!:rofl:
 
Sv: Haflinger

Hei hei!

Velkommen hit til vores lille forum.:banana:
Alltid greit med nytt folk!:)
Fortell gerne litt mer om hästen din och litt mere bilder takk!!!:bump::D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflinger

Välkommen till haflingertråden, Starut!

Tyvärr måste jag vara "tråkig" och rätta den danska informationen. Staruts far är INTE den tyske dressyrhaflingerhingsten Steinadler 630012589! Den tyske Steinadler 630012589 är född 1989 e. 1409 Stuart u. 13684/T Erle e. 1311 Ainet. Staruts far Steinadler är den österrikiske 901 Steinadler, född 1969 e. 505 Stüber u. 6260/T Verona-Nora e. 578 Magnat.

Jag tror förresten att jag såg Starut i Danmark 1991! :)

P.S. Förlåt att jag inte ens försöker skriva på norsk ... :o D.S.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp