Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Jag vill oxå välkomna alla nya Haflingervänner som hittat hit till vår tråd!!! :bump:
Jättekul med nytt folk och nya hästar att beundra!:)


Jorunn - Din Elly er kjempe flott!!! :love:
 
Sv: Haflinger

OJ! Så många inlägg det blev från mig där på en gång! :angel:

Ja, ja så blir det när man varit en vecka i de norska ödemarkerna UTAN internet!!!!:o;)
Händer mycket i den här tråden!:bump: Man vill ju inte missa ngt!:D
 
Sv: Haflinger

Bor också i Skåne och letade efter bruksridning i trakterna efter att ha sett Persikans bilder. Hittade inget tills jag upptäckte att klubben jag i princip bor granne med undersöker om det finns intresse för träningar!

http://www.kolbora.se/

Men det kanske blir lite långt för dig.
 
Sv: Haflinger

Hei igjen

Så supert å høre om Ellys slektninger i Sverige, og om Abendsturms avkom også. Vet du forresten mer om hennes far Aschau?- tror han er i Nederland- mer vet jeg ikke...
Takk for de gode ordene om Elly- og for at dere husker henne- det gjør meg varm i hjertet.
Skal prøve å legge en link til noen bilder av mine to haffiser..har også noen fine bilder fra forrige helgs utstilling, men de ligger et annet sted- I`ll be back...

http://www.haflinger.no/gallery/index.php?cat=10086

Supert å ha funnet så mange engasjerte haf. svensker:bump:

Jorunn; Elly og Adel

Hej Jorunn!

Åh, Elly är så VACKER! :love:

Här finns en fin bild av liz. 153/T Aschau: http://user.tninet.se/~kvc963s/varahastar/Aschau2.jpg

Så här såg hans far (=Ellys farfar) 1487 Andrit ut, tror det var 2001 vid hingstutställningen i Ebbs: http://user.tninet.se/~kvc963s/varahastar/Andrit.jpg

liz. 153/T Aschau står i Holland, ja. Jag hade kontakt med hans första holländska ägare, ett jätterart äldre par. Tyvärr var de tvungna att sälja sin älskade Aschau. Jag hade kontakt med hans nya ägare för några år sedan, men har tappat bort deras e-postadress. Jag ska se om jag kan hitta den igen, återkommer!

Hälsningar från Kerstin alias Eldfuxen
 
Sv: Haflinger

I dessa "stam tider" både här i Forumt och i stofölkatalogen blir man ju mer uppmärksam på släkten till sina älskade pållar.:rofl: Tänkte tala om att våran "Alpkotte" (liz.301/T Alpkogel) mamma är ur stofamiljen Marietta född 27 april 1931. Är säker på att Elfuxen har något spännande att tillägga:)
Foton finns på http://www.pixbox.se/pic_show_id 11116598 html
 
Sv: Haflinger

Bor också i Skåne och letade efter bruksridning i trakterna efter att ha sett Persikans bilder. Hittade inget tills jag upptäckte att klubben jag i princip bor granne med undersöker om det finns intresse för träningar!

http://www.kolbora.se/

Men det kanske blir lite långt för dig.

OH! En Skåning till! Så trevligt! Synd vi inte visste det i somras när vi hade haflingerträff här i Åstorp! Då hade du ju oxå kunnat vara med! Men det blir väl förhoppningsvis fler träffar framöver! :)

Malmö är lite långt att köra ja om man ska träna... Men blir det något av det nån gång och ni ska ha nån tävling eller så så säg gärna till så kan man ju komma å kolla iaf! :)

Du vet ingen annan klubb i Skåne som har det?
 
Sv: Haflinger

OH! En Skåning till! Så trevligt! Synd vi inte visste det i somras när vi hade haflingerträff här i Åstorp! Då hade du ju oxå kunnat vara med! Men det blir väl förhoppningsvis fler träffar framöver!

Haflingerträff låter kul! Det vill jag inte missa om det blir fler. Fast Romeo är ett monster att lasta.:mad:

Malmö är lite långt att köra ja om man ska träna... Men blir det något av det nån gång och ni ska ha nån tävling eller så så säg gärna till så kan man ju komma å kolla iaf!

Det ska jag absolut göra.

Du vet ingen annan klubb i Skåne som har det?

Jag hittade iallafall inget. Det verkar tyvärr rätt dött på bruksridningsfronten i Skåne.
 
Sv: Haflinger

Nä jag har inte hittat nått heller!
Men mailade till JUF och hon skrev att dom hade några olika klubbar i Skåne och Halland som sysslade med bruksridning och undrade var i Skåne jag bodde - så jag väntar på svar därifrån igen! :)
 
Sv: Haflinger

Faktiskt har jag inte så mycket att tillägga ... :o Mina detaljerade källor på "/III"-ston slutar dumt nog vid 352/III Joch-Weibele.

Det enda jag kan säga är att 365/III Marietta föddes 1931 och var e. Mandl-I-8 (se mitt inlägg 1158!) u. Ohast. Kati. Marietta var klass IIb, fick 11 föl på 14 betäckningar och levde tills hon var 22 år.

Men för att inte verka helt "off" så kan jag ju nämna att katalognummer 95 i Ebbskatalogen har 12704/T Marga som mormors mor.

Just den hästen (katalognummer 95) är f.ö. ett utmärkt exempel på varför jag tycker att det är fånigt att prata så mycket om vilken linje en haflinger tillhör. Detta är ett S-linjeföl, men morfar, mormors far och farmorsfar är alla A-linjehingstar. Morfar och farmorsfar är dessutom halvbröder (samma mamma, Akelei) och farmors far och mormors far är också halvbröder (samma pappa, Afghan II). Det formligen kryllar av Afghan II och liz. Afghan (far till Afghan II och farfar till Archimedes) i detta föls stam. Det är säkert ett jättefint föl, men även om hon är efter en S-hingst så skulle jag inte i detta fall prata om ovanliga linjer.

Nu hamnade jag helt på ett sidospår, ursäkta! :o

Förresten kan jag inte se bilderna! :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Faktiskt har jag inte så mycket att tillägga ... :o Mina detaljerade källor på "/III"-ston slutar dumt nog vid 352/III Joch-Weibele.

Det enda jag kan säga är att 365/III Marietta föddes 1931 och var e. Mandl-I-8 (se mitt inlägg 1158!) u. Ohast. Kati. Marietta var klass IIb, fick 11 föl på 14 betäckningar och levde tills hon var 22 år.

Men för att inte verka helt "off" så kan jag ju nämna att katalognummer 95 i Ebbskatalogen har 12704/T Marga som mormors mor.

Just den hästen (katalognummer 95) är f.ö. ett utmärkt exempel på varför jag tycker att det är fånigt att prata så mycket om vilken linje en haflinger tillhör. Detta är ett S-linjeföl, men morfar, mormors far och farmorsfar är alla A-linjehingstar. Morfar och farmorsfar är dessutom halvbröder (samma mamma, Akelei) och farmors far och mormors far är också halvbröder (samma pappa, Afghan II). Det formligen kryllar av Afghan II och liz. Afghan (far till Afghan II och farfar till Archimedes) i detta föls stam. Det är säkert ett jättefint föl, men även om hon är efter en S-hingst så skulle jag inte i detta fall prata om ovanliga linjer.

Nu hamnade jag helt på ett sidospår, ursäkta! :o

Förresten kan jag inte se bilderna! :cry:

Ha..ha... vi är nog inte så oeniga, det gäller att ha familjens "bakland" i ordning och inte bara kalla någon ditt eller datt. Personligen gillar jag upplägget med hingstlinjerna. Däremot gillar jag inte när man ger stona samma namn(vilket ju är omöjligt att undgå, jag vet!) men det ger ofta problem när stammar ska spåras om de senare exporteras och får nya stamboksnummer!:devil:
Det var mitt sidospår (och käpphäst);)
Nåja, jag har sett nr 95 och hennes stam.
Tack:bow: för infon om "Alpkotten" och hans familj!
Nej jag vet inte varför det inte går att komma in på sidan men jag är eländig till "nymodigher" så glöm den!:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

(Jag har själv ingen halflinger men gosh vilken snygg, stilren sele! :love:)
 
Sv: Haflinger

nu har jag också hunnit läsa igenom stoföl katalogen!:D
Hittade en helsyster till en av hästarna här! nr. 218.
är hon lika fin och trevlig som sin syster kommer dom nya ägarna bli lyckliga!;) vem vet kanske styr hon kosan mot sverige..

ni som vet hur dömer dom fölen till dom olika klasserna? dvs klass I, klass IIa+ och klass IIa?:confused:
 
Sv: Haflinger

nu har jag också hunnit läsa igenom stoföl katalogen!:D
Hittade en helsyster till en av hästarna här! nr. 218.
är hon lika fin och trevlig som sin syster kommer dom nya ägarna bli lyckliga!;) vem vet kanske styr hon kosan mot sverige..

ni som vet hur dömer dom fölen till dom olika klasserna? dvs klass I, klass IIa+ och klass IIa?:confused:

Jag hoppas att det blir flera busslass med vackra tyrolerhaflinger stoföl som kommer till Sverige i år:bow: och att de fortsätter i tyroleravlen.:D
 
Sv: Haflinger

Det hoppas jag med! lite sugen är man ju på att köpa framförallt när man precis skrivit kontrakt på en gård med tre boxplatser:angel: men den är väl inte tänkt som hästgård, studierna väntar och likaså en fölunge till våren...:)
 
Sv: Haflinger

Det hoppas jag med! lite sugen är man ju på att köpa framförallt när man precis skrivit kontrakt på en gård med tre boxplatser:angel: men den är väl inte tänkt som hästgård, studierna väntar och likaså en fölunge till våren...:)

Vadå inte tänkt som hästgård??! :eek: vad ska en hästtjej då med 3 boxar till!!! :angel:
Bara till å fylla upp dom med vacka flingor såklart!!! :D
 
Sv: Haflinger

ha ha jo jag är väldigt sugen, men mkt mark och bra ridvägar är viktigast för mig! här finns bara 2hektar äng och skog och resten berg!:mad:

fast för ett kort tag kanske nån pålla får bo där..;)
 
Sv: Haflinger

Om jag minns rätt går det till så här: Fölen bedöms exteriört av ett domarteam som åker runt till de olika gårdarna. Dessutom bedöms deras stam.
Hakar på tråden här med ett förslag!

Till våren kommer Hannes Schweisgut till Sverige igen.:banana: Efter kåringen brukar han (precis som i år) ha ett "seminarium" på några timmar. Det är otroligt "matnyttigt" och inga frågor är för dumma.:confused: Tycker vi ska ta upp den frågan! Då får vi ett exakt svar på hur fölen indelas i de olika grupperna, hur man väljer ut dem och hela hanteringen fram till fölauktionen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp