Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Från det ena till det andra.....
Jag skulle kunna behöva lite råd ang foder. Har hösilage + bete än så länge sedan blir det bara hösilage.Ev ska jag försöka få hem vanligt hö som det inte är så mycket "kräm" i. Men frågan är om o isf hur mycket kraftfoder Hanni behöver. Håller ju på att sätta igång henne både konditions o muskelmässigt. Hur gör ni andra? Vad o hur mycket ger ni era pållar.(vet att det är i fel tråd men jag vill ha foder för flingor specifikt o den kunskapen finns HÄR!)/L

Hej arna!

Börja med att göra en grovfoderanalys på det hö eller hösilage du ska använda. Om det inte redan är analyserat förstås!

Sen kan du gå hit: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm och beräkna en foderstat till din häst anpassad efter hennes behov och ditt grovfoders näringsinnehåll.

Jag fodrar mina pållar väldigt olika. Dels varierar de i ålder från 0 till 31 år, dels arbetar de olika mycket. Dräktiga och digivande ston har sina behov, växande unghästar likaså. Hingsten är hingst :rofl: och gammeltanten är gammal (nähä?!) och behöver fodras speciellt efter sina behov.
 
Sv: Haflinger

Ska du åka? Vi vill isf se många fina bilder fr Ebbs!!/L-bara lite avis
Du behöver inte vara avis...... jag ska inte åka för just den veckan ska jag bli mormor:banana: DET får du och hela världen gärna vara avis på:rofl: Sen trivs jag inte på bussresor och i flock metaliteten, lite av en ensam varg, så skulle jag åka var det tjoff ner till auktionen och tjoff hem igen med flyget:crazy: Men fina bilder kan väl Golden-Tinka bidraga med:D
 
Sv: Haflinger

"Ser din vifftande hand":D
Men visst såg jag din avkomma också, vi deltog med vår vackra tyrolerimport(39p) som jag aldeles själv:banana::D köpt och valt ut på Stofölauktionen i Ebbs 2004.:banana: Jätte stolt och nöjd med tanke på hennes stam som är efter den svaga S-linjen. Varför jag valde just henne var en konstant fråga jag fick under hela den fantastiska helgen på Fohlenhof. Jo, stammen på moderns sida var den gammla Olga familjen från 1926 och vår 21 åriga Ondulas mor är mormors mor till just det fölet. Altså hoppade vi några generationer över + att den unga hingsten är en av mina favoriter, en intressant kombination.

Förstår att du är nöjd. Ja, det är ju jag med. Tänk att min "skithingst" kan få så fina avkommor som Carmen. :love:

Ja, "din" S-linjehingst är verkligen intressant, inte minst stammen på mödernet. :love:
 
Sv: Haflinger

Förstår att du är nöjd. Ja, det är ju jag med. Tänk att min "skithingst" kan få så fina avkommor som Carmen. :love:

Ja, "din" S-linjehingst är verkligen intressant, inte minst stammen på mödernet. :love:

Nu blir jag lite nyfiken! Vad menar du med "på mödernet" 14118/T Frühlingstraum tell me, tell me:confused::banana: Visserligen vet jag en del om henne men snälla :idea: upplys mig:)
 
Sv: Haflinger

Jag har bara sett en massa fina avkommor till henne och hennes underbara dotter E15004/T Farah :love: e. 1406 Winterstein :love: så det är en personlig favorit. Sen verkar det vara flera som har den stofamiljen som favorit av någon anledning ... Fölen brukar bli ruskigt dyra, men titta på dem är gratis! De har en massa "officiella" meriter också, men dem hittar jag inte just nu. Farah gick dock etta vid stopremieringen i Ebbs 1994, det minns jag eftersom jag var där. Hon var väldans vacker!
 
Sv: Haflinger

Jag har bara sett en massa fina avkommor till henne och hennes underbara dotter E15004/T Farah :love: e. 1406 Winterstein :love: så det är en personlig favorit. Sen verkar det vara flera som har den stofamiljen som favorit av någon anledning ... Fölen brukar bli ruskigt dyra, men titta på dem är gratis! De har en massa "officiella" meriter också, men dem hittar jag inte just nu. Farah gick dock etta vid stopremieringen i Ebbs 1994, det minns jag eftersom jag var där. Hon var väldans vacker!
Nåja, titta kostar ju inget även drömma är gratis!:smirk:
 
Sv: Haflinger

Precis!

Vi som inte ska till någon fölauktion kan alltid roa oss med att kika i katalogen: http://www.haflinger-tirol.com/downloads/katalog-stutfohlenauktion 2007.pdf Kanske ännu fiffigare om de som SKA till Ebbs tittar i den förstås ... :rofl:

Själv ska jag inte till Ebbs. Jag ska INTE ha fler hästar nu. Har i och för sig varit på x antal fölauktioner utan att köpa ett endaste föl, men nej. Jag kramar mina egna bebisar i helgen.

Lycka till med "mormorskapet" Linea pea
 
Sv: Haflinger

Precis!

Vi som inte ska till någon fölauktion kan alltid roa oss med att kika i katalogen: http://www.haflinger-tirol.com/downloads/katalog-stutfohlenauktion 2007.pdf Kanske ännu fiffigare om de som SKA till Ebbs tittar i den förstås ... :rofl:

Själv ska jag inte till Ebbs. Jag ska INTE ha fler hästar nu. Har i och för sig varit på x antal fölauktioner utan att köpa ett endaste föl, men nej. Jag kramar mina egna bebisar i helgen.

Lycka till med "mormorskapet" Linea pea

Tack Eldfuxen lika pirrigt andra gången!:cool:
Har ändå lusläst kataloget, har ju kontakter där nere på Fohlenhof som mer än gärna är behjälplig med att spendra min pengar:D
Katalog nummer 1 är just ett sto efter E15004 Farah/liz.101/T Amadeus abropå S-hingst och familjen. Nej, har inte tänkt att köpa det:p

Bra Golden-Tinka ge oss några godbitar i vintermörkret!:d men jag missunnar dig inte bussresan, uscha, inget för en gammal mormor som mig:eek: Men du får ett härligt haflingerminne för livet, Fohlenhof firar ju 60 års jubileum som avelcenter........ inte illa!:banana:
Godkväll på er, sadlar och rider ut en sväng i höstkvällen! Vi hörs!
 
Sv: Haflinger

Hei igjen

Så supert å høre om Ellys slektninger i Sverige, og om Abendsturms avkom også. Vet du forresten mer om hennes far Aschau?- tror han er i Nederland- mer vet jeg ikke...
Takk for de gode ordene om Elly- og for at dere husker henne- det gjør meg varm i hjertet.
Skal prøve å legge en link til noen bilder av mine to haffiser..har også noen fine bilder fra forrige helgs utstilling, men de ligger et annet sted- I`ll be back...

http://www.haflinger.no/gallery/index.php?cat=10086

Supert å ha funnet så mange engasjerte haf. svensker:bump:

Jorunn; Elly og Adel
 
Sv: Haflinger

Meget grann dame!:love:Fölis ser inte så tullat ut han heller:love: Kul med haflingernördar fra grannlandet,du får väl sprida ut hjemme i Norge att vi finns så ni kan bli fler som hittar hit./L
 
Sv: Haflinger

Meget grann dame!:love:Fölis ser inte så tullat ut han heller:love: Kul med haflingernördar fra grannlandet,du får väl sprida ut hjemme i Norge att vi finns så ni kan bli fler som hittar hit./L

Kan endast instämma med föregående talare!:D Jätte söt jente!
Välkommen till forumet för Haflingernördar Jorunn!:banana:
 
Sv: Haflinger

Så duktiga ni är, du och Shone!:bump:

Det där med bruksridning tycker jag verkar superkul! :)
Har läst lite om det innan. Dock har jag inte sett att det funnits någonstans här nere i Skåne. Får leta lite till och se om jag kan hitta ngt! Hade ju varit kul att testa iaf!!! :D
 
Sv: Haflinger

Lite avelsresonemang så här i Fölauktions tider.......... en hel knökafull buss från Sverige ger sig i väg nästa vecka......... Hoppas det resulterar i många små stoföl till den svekska haflingeravlen.:angel:

Så avundsjuk jag blir på er!
Hade varit jättekul att åka ner där och se på alla vackra hästar!
Hoppas ni får riktigt trevligt å att ni tar en massa kort som vi här hemma får se sen!!! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp