Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Vad kul att vår tråd nått utanför landets gränser!;)

Medryttarhästen fick ett stoföl efter Abendsturm för tre år sedan! Som har utvecklats till en mkt fin liten dam!:D
två år på kortet!
kira.jpg

bilder148.jpg
 
Sv: Haflinger

Sådär! (*lånar knapp av mig själv*)

Nu har jag ätit (viktigt vet alla vi som har haflinger och lyssnar och lär av dem) och kan berätta lite mer om Nimbus stam.

Pappan är Nestor, han står i Småland, känner nog de flesta här till.

Mamman är alltså Kandela. Morfar liz. Klodskovgaards Steinbock 5 var som numret antyder en av de "tidigaste" hingstarna i svensk haflingeravel. Han föddes i Danmark 1984 och har 14 avkommor i Danmark. I Sverige hann han med att betäcka inte mindre än 97 ston innan han dog 2003. Han har i Sverige 3 diplomston och 8 stambokförda ston. Mest känd är nog Steinbock som far till en hel massa väldigt trevliga haflinger. Många av hans avkommor har också visat hopptalang (Strike, Månskens Stenvind, Liesen m.fl.). Han är även morfar till Hercules, som vann SM-guld i körning i fjol!

Nimbus mormor Kea, född 1979, var också en tidig haflingerimport till Sverige. Keas far Wilrené var den förste haflingerhingsten som godkändes i Danmark.

På mödernet kommer sedan 11331/T Karola (danskt stamboksnummer 7) - 7866/T Karina - 5760/T Klobenstein - 1790/T Kalterer-Moid - 70/I Kreuzwegerin-Fanny. Kreuzwegerin-Fanny är grundare av en av de största stofamiljerna i Nordtyrolen och har flera "ättlingar" i Sverige, bl.a. golden_tinkas favorithaflinger (antar jag med ledning av nicket ... ;) )

Kreuzwegerin-Fanny föddes den 17 maj 1924 i Jenesien i Sydtyrolen (Italien). Uppfödare var Josef Oberkofler, Kreuzweger. Hon såldes sedan till Josef Hammerl i Zams i Nordtyrolen (Österrike). Kreuzwegerin-Fanny var ljus lerfux med melerad man och svans, genomgående bläs och vit underläpp. Hon mätte 150 cm i mankhöjd (mätt med måttband, motsvarar ungefär (ev. drygt) 140 cm med "stångmått" som ju är det vi använder idag), bröstomfång 175 cm och skenbensomfång 19,5 cm.

Se där, lite kuriosa om Nimbus med fleras "urmoder" så här på lördag kväll! :) Lite mer kuriosa: Kreuzwegerin-Fanny levde tills hon var 24 år och fick 10 föl på 12 betäckningar (i Österrike förmodar jag). Kalterer-Moid var en riktig krutgumma, hon levde tills hon var 26 år och fick 21 föl på 21 betäckningar! :eek: Klobenstein ligger inte långt efter med sina 24 år och 20 föl på 21 betäckningar. :eek: igen ... Karina fick "bara" 15 föl på 18 betäckningar ... Hon blev 23 år. Karola såldes som treåring till Danmark.

Vad jag vet lever Kea än i högönskelig välmåga. Så det är ett gäng långlivade ston han har i sin stam, Nimbus!
 
Sv: Haflinger

Hej Jorunn!

Välkommen till haflingertråden du också!

Visst känner jag till Elly, hon blev ju bl.a. BIS vid riksutställningen för haflinger i Borås 2001, och Reserv-BIS i Strömsholm 2002, i konkurrens med över 50 andra haflinger! :bow: :bow: :bow:

Dessutom är jag uppfödare till Eldfuxens Adelante, som även han är e. liz. Aschau. Elly och Adelante var de enda Aschau-avkommorna i Sverige, så det var ganska häftigt 2001 när de blev BIS respektive BIM vid riksutställningen. Nu är det bara Adelante kvar i Sverige. Hon är jättevacker din Elly! :love:

Sen var jag "skyldig" till att hon betäcktes av Abendsturm och fick lille Amarillo (som är kvar hos Jeanette), eftersom det var jag som "importerade" Abendsturm och ställde honom till den svenska haflingeravelns förfogande 2003. Jag tycker det är så roligt att hon fått ytterligare ett föl e. Abendsturm!

Lycka till med dina haflinger och fortsätt gärna att prata med oss här på haflingertråden!
 
Sv: Haflinger

hej :D
tack för infon om nimbus :D vi hoppas att han kommer hem till oss nästa helg om alt går som det ska med sadel letandet. vi vill ju inte rida en omusklad häst med en dålig sadel!
 
Sv: Haflinger

Eldfuxen, jag skulle bli väldigt väldigt glad om du vill dela med dig lite mer av din enorma kunskap och berätta lite om Starut HAH 10 och Nessie HA 158 e Midas 1262, föräldrarna till min flinga. Jag vet ju stammen, den står i passet, men det jag gärna skulle vilja veta lite kringinformation om vad hingstarna lämnat i övrigt och om det finns mycket avkommor i Sverige (mitt sto är dansk import). Tack på förhand :bow: :bow:
 
Sv: Haflinger

Jorunn! Har du icke noen bilde av Elly? Vore greit o få se henne.(visst är jag en fena på norsk?:D) Välkommen till tråden! Ha de´/L
 
Sv: Haflinger

Knapplån.

Vill bara svamla lite om min underbara häst idag. Ibland blir man så stolt att man nästan kan spricka, eller hur? Jag har ju en 4,5-åring som är något av det coolaste man kan tänka sig. Hon är pigg och framåt (försökte dra iväg med matte i trav över stock och sten i skogen idag :D) men ändå lugnet själv. Hon stod på gårdsplanen när två lastbildar dundrade förbi - rörde inte fena. Hon gick över järnvägsspåren, som hon tyckt varit lite otäcka i början, utan att tveka. Får man bara ner med nosen och lukta lite, så går det bra. Hon gick igenom stora vattenpölar (samma visa här, ner med nosen och se vad det är) utan trams.

Visst är hon envis ibland, men det är nog hennes enda "olat". Vid lastning (som hon har varit med om kanske 4 ggr i sitt liv hittills) kan hon ställa sig på rampen och se ut som värsta åsnan, men rädd är hon inte, och sparkas skulle hon aldrig få för sig. Det är bara att hålla sträckt grimskaft inåt och ett stadigt tryck bakifrån så går hon in när hon bestämt sig för det ;).

Jag tycker mig skymta en himla massa "haflinger-drag" i min häst. Envis, godmodig, pigg och glad, orädd, eftertänksam (vill få tid att undersöka ibland) och vansinnigt klok. Kan, som sagt, inte tro att det är en 4,5-åring jag rider på ibland, så "vettigt" uppför hon sig.

Vad tycker ni? Är det en "äkta" haflinger jag har, eller :D?
 
Sv: Haflinger

På mödernet kommer sedan 11331/T Karola (danskt stamboksnummer 7) - 7866/T Karina - 5760/T Klobenstein - 1790/T Kalterer-Moid - 70/I Kreuzwegerin-Fanny. Kreuzwegerin-Fanny är grundare av en av de största stofamiljerna i Nordtyrolen och har flera "ättlingar" i Sverige, bl.a. golden_tinkas favorithaflinger (antar jag med ledning av nicket ... ;) )

Alltid intressant när ""mina"" hästar är inblandade!:) och angående det med favoriten så har du alldeles rätt!:love:
Så jag hoppas ni hjälper mig att hålla tummarna, så att det i Juni 2008 föds ännu en Kreuzwegerin-Fanny ättling, sto såklart, som kommer hamna i mina händer!:bump:

angående Kreuzwegerin-Fanny vet du vem hon är undan?
 
Sv: Haflinger

:D
Knapplån.

Vill bara svamla lite om min underbara häst idag. Ibland blir man så stolt att man nästan kan spricka, eller hur? Jag har ju en 4,5-åring som är något av det coolaste man kan tänka sig. Hon är pigg och framåt (försökte dra iväg med matte i trav över stock och sten i skogen idag :D) men ändå lugnet själv. Hon stod på gårdsplanen när två lastbildar dundrade förbi - rörde inte fena. Hon gick över järnvägsspåren, som hon tyckt varit lite otäcka i början, utan att tveka. Får man bara ner med nosen och lukta lite, så går det bra. Hon gick igenom stora vattenpölar (samma visa här, ner med nosen och se vad det är) utan trams.

Visst är hon envis ibland, men det är nog hennes enda "olat". Vid lastning (som hon har varit med om kanske 4 ggr i sitt liv hittills) kan hon ställa sig på rampen och se ut som värsta åsnan, men rädd är hon inte, och sparkas skulle hon aldrig få för sig. Det är bara att hålla sträckt grimskaft inåt och ett stadigt tryck bakifrån så går hon in när hon bestämt sig för det ;).

Jag tycker mig skymta en himla massa "haflinger-drag" i min häst. Envis, godmodig, pigg och glad, orädd, eftertänksam (vill få tid att undersöka ibland) och vansinnigt klok. Kan, som sagt, inte tro att det är en 4,5-åring jag rider på ibland, så "vettigt" uppför hon sig.

Vad tycker ni? Är det en "äkta" haflinger jag har, eller :D?

:D I allra högsta grad!!!:banana:

Golden-Tinka...... Fotot på tvååringen är det hon som premierades i Svenljunga i augusti?:confused:
 
Sv: Haflinger

Hej Bettys matte!
Jag känner onekligen igen mig! *L* Speciellt det där undersöka först, gå sen det har jag fått lärt mig. Håller jag upp huvet på henne och smackar på så blir hon skit-tvär och tvärstannar och bönglar som fan men låter ja henne gå med huvet och dofta på grejjen så behöver hon inte ens stanna då bara går hon och det gör mej ingenting heller, klart hon måste få se vad det är.. Det är ju som att vi skulle behöva hoppa i en pool med nått i som vi inte vet vad det är med förbundna ögon, kan ju va typ spaghetti eller bilbatterin eller vad som helst !
Men när jag saxade med henne i skogen i början så var det lite jobbigt för varje stock man gick fram till var hon tvungen att smaka på innan hon kunde vända rumpen till så man kunde få koppla på.
Det var verkligen som om hon undersökte vad det var hon skulle dra på först och när vi var med på skogs-DM och stod inne i en ruta med en "port" gjord utav två upprättstående vedträn (som man inte fick stjälpa för då får man straffpoäng) så sa det bara putt putt på shones mule oså låg båda två ner och shone undrade varför ja sa nej för va fan skulle de stå där för, det var väl onödigt där hon skulle gå och allt, hon röjde väg åt sej , men men publiken skrattade iaf och hon skulle ju kunna vinna en dominotävling ..
 
Sv: Haflinger

Min är lika dan,lukta först o gå sen-inte få lukta =tvärnit o sedan i med backen!
Inte konstigt att jag valde en flinga till efter Faffie, det fanns ju inget val!!! En gång flinga-alltid flinga:love:.
Vi måste ha världens finaste,snällaste,smartaste o envetnaste hästras i vår ägo,tänk vilken tur vi har som upptäckt fördelen med haflingern om vi jämför med alla andra hästägare som ännu inte har fattat galoppen:D
 
Sv: Haflinger

Hej Lejonelle!

Jag ska göra så gott jag kan ... :)

Starut HAH 10 föddes 1986 och är efter hingsten 901 Steinadler (född 1969). Han godkändes för avel i Danmark med klass IIA (eller II KL A som de säger i HAD) och fick då stamboksnumret HAH 10. Sedan en tid står Starut i Norge hos Anja Iren Midtbö. (Ursäkta, jag kan inte göra norska ö:n med mitt tangentbord!). Jag var tidigare i år i kontakt med användaren smulemor här på buke och hon kände Starut väl, försök med ett PM!

Starut har en godkänd son i Danmark, Stoffer född 1991. Han står dock inte på HAD:s hingstlista idag. Mer vet jag inte! :o Däremot finns det bilder på Starut och hans förfäder här: http://www.allbreedpedigree.com/index.php?search_bar=photos&query_type=check&h=starut2&g=5. Och här finns information om Starut i Norge: http://www.haflinger.no/hingsteliste/starut/ .

Stoffer är förresten morfar till "bettysmatte"s haflinger (hoppas att det är OK att jag säger det ... :o )

Staruts far Steinadler fick 20 söner godkända för avel. En av dem var liz. Klodskovgaards Steinbock 5. Steinadler är även farfars far till Stromboli (född 1984)i Danmark, som blev reservchampionhingst vid världsutställningen för haflinger 1990. Stromboli står fortfarande på Haflingeravlsforeningen Danmarks hingstlista, så jag antar att han lever än! Steinadler vill jag minnas att jag läste om i någon dansk haflingertidning, och han kunde sitta i boxen. Om jag inte är helt felunderrättad satt även Steinbock i sin box då och då ... :D

Nessie får jag nog leta efter mer information, eller PM:a mig så kan jag ge dig kontaktinformation direkt till HAD. Hon tycks i alla fall vara importerad från Nordtyrolen till Danmark som föl, och hon är stambokförd i Danmark (HAD) i "II KL A".

Den nordtyrolske hingsten 1262 Midas var en toppförärvare! Han fick inte mindre än 21 söner godkända för avel. Den mest kände är nog den tyske Mithras, men även Midas-Clarina (far till bl.a. Merlin) och danske liz. Klodskovgaards Mayday bör nämnas! Midas är således farfar till "Linea pea"s favorithaflinger (antar jag med tanke på nicket ... ;) ). Midas fick naturligtvis en hel hög bra döttrar också! Bild på Midas och några av hans släktingar finns här: http://www.allbreedpedigree.com/ind...red=Standard&x2=n&username=&password=&x=0&y=0 .

Hoppas att detta var till glädje!
 
Sv: Haflinger

Golden-Tinka...... Fotot på tvååringen är det hon som premierades i Svenljunga i augusti?:confused:

Förlåt, jag är ju inte golden tinka, men jag kan svara på frågan *viftar ivrigt med handen*.

Ja, det är hon! Och hon fick 38 poäng. Jag är ju lite inblandad i hennes "tillblivelse" också så jag försöker hålla koll, och jag hade en "spion" i Svenljunga, he he :cool:. Hade ju ytterligare ett "barn" där ... vackra Övregårdens Carmen! :love:
 
Sv: Haflinger

Alltid intressant när ""mina"" hästar är inblandade!:) och angående det med favoriten så har du alldeles rätt!:love:
Så jag hoppas ni hjälper mig att hålla tummarna, så att det i Juni 2008 föds ännu en Kreuzwegerin-Fanny ättling, sto såklart, som kommer hamna i mina händer!:bump:

angående Kreuzwegerin-Fanny vet du vem hon är undan?

Tjenixen! Kreuzwegerin-Fanny var e. Mandl I-8 u. Lissi e. liz./42 Mandl u. Ohast., alltså ett "Original Haflinger Stute". liz./42 Mandl var för övrigt även far till Mandl I-8 så det var "lite" inavel där ... :eek: liz./42 Mandl var en riktig liten superförärvare på sin tid (född 1904 (!) i Aberstückl i Sydtyrolen).
 
Sv: Haflinger

Förlåt, jag är ju inte golden tinka, men jag kan svara på frågan *viftar ivrigt med handen*.

Ja, det är hon! Och hon fick 38 poäng. Jag är ju lite inblandad i hennes "tillblivelse" också så jag försöker hålla koll, och jag hade en "spion" i Svenljunga, he he :cool:. Hade ju ytterligare ett "barn" där ... vackra Övregårdens Carmen! :love:

"Ser din vifftande hand":D
Men visst såg jag din avkomma också, vi deltog med vår vackra tyrolerimport(39p) som jag aldeles själv:banana::D köpt och valt ut på Stofölauktionen i Ebbs 2004.:banana: Jätte stolt och nöjd med tanke på hennes stam som är efter den svaga S-linjen. Varför jag valde just henne var en konstant fråga jag fick under hela den fantastiska helgen på Fohlenhof. Jo, stammen på moderns sida var den gammla Olga familjen från 1926 och vår 21 åriga Ondulas mor är mormors mor till just det fölet. Altså hoppade vi några generationer över + att den unga hingsten är en av mina favoriter, en intressant kombination. Inget säkert kort, som de flesta köper(A och N hingstlinjer) men jag gillade utmaningen och trodde på kombinationen. Hon är nu betäckt med en A hingst vilket jag tror kan bli ett bra resultat.:) Lite avelsresonemang så här i Fölauktions tider.......... en hel knökafull buss från Sverige ger sig i väg nästa vecka......... Hoppas det resulterar i många små stoföl till den svekska haflingeravlen.:angel:
 
Sv: Haflinger

Från det ena till det andra.....
Jag skulle kunna behöva lite råd ang foder. Har hösilage + bete än så länge sedan blir det bara hösilage.Ev ska jag försöka få hem vanligt hö som det inte är så mycket "kräm" i. Men frågan är om o isf hur mycket kraftfoder Hanni behöver. Håller ju på att sätta igång henne både konditions o muskelmässigt. Hur gör ni andra? Vad o hur mycket ger ni era pållar.(vet att det är i fel tråd men jag vill ha foder för flingor specifikt o den kunskapen finns HÄR!)/L
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp