Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

HIHI Ja tänk! det skulle ju kunna vara Maxi!!! :D
Vet inte alls vad cirkusen hette så varför skulle det inte kunna vara Cirkus Europa! :p

Jag pratade med någon för flera år sedan som hade en haflinger som hon köpt just från Cirkus Europa. Det var därför jag tänkte att det kanske var därifrån han kom! De hade tydligen sålt sina "flingor".
 
Sv: Haflinger

Jag pratade med någon för flera år sedan som hade en haflinger som hon köpt just från Cirkus Europa. Det var därför jag tänkte att det kanske var därifrån han kom! De hade tydligen sålt sina "flingor".

Ja, vem vet!!!
Var det en härifrån södra Sverige oxå eller?
 
Sv: Haflinger

Jag minns inte! :o

Dock TROR jag att hon jag pratade med var från Stockholmstrakten. Tror att det var sommaren 2004 vi pratades vid. Hon hade om jag minns rätt köpt några av Cirkus Europas haflinger och behållit en av dem och sålt vidare två eller tre. Den hon hade behållit trodde hon hade varit BÅDE cirkushäst OCH avelshingst, vilket jag inte trodde, eftersom han saknade både "papper" och brännmärkning. Men jag minns att hon köpt hästarna från Cirkus Europa, eftersom jag själv hade sett haflinger just där.
 
Sv: Haflinger

OK OK!
Som sagt svårt att ta reda på var Maxi kommer ifrån ju tyvärr.

Vet även att han tillsammans med en annan Haflinger (hans bästis), som han gick tillsammans med på cirkusen, blev köpta av en ridskola från en hästhandlare (som köpt dom från cirkusen om nu infon jag fått stämmer).
Men detta var neråt Malmö hållet.

Har funderat på om man skulle åka ner till ridskolan och prata lite med dom. Ska tydligen vara en lite midre ridskola där, sist jag hörde, Maxis Haflinger kompis fortfarande finns.

Fick kontakt med en här på Buke som ridit på ridskolan när Maxi gick där. Tappade dock bort hennes nick och kommer inte ihåg vad riskolan heter! :crazy:

Så läser du detta, tjejen som kände till Maxi, så PM:a gärna mig igen!!!:)
 
Sv: Haflinger

Hej Hej nu kommer jag och stör i cirkusletandet nerå haha!
Tänkte bara slänga in lite nya bilder sen i söndags när jag och Shone var med och tävlade i DM i bruksridning i örebro län.
Förklaring till respektive bild står nertill..

IMG_0106-1.jpg
[/IMG]

Titta, enda sättet att få shone att se smal och smäcker ut på ett kort är att ha en ardenner vid sidan av.. :rofl: Det funka!

IMG_0108-1.jpg
[/IMG]

1 minut innan start och Jessica kliar sig i huvet och undrar hur f*n detta ska gå till

IMG_0111.jpg
[/IMG]

Startlinjen är passerad och vi har kommit in i det första svåra momentet: en halt på 10 sek med framhovarna inom markerat område, denna klarade vi utan problem det blev värre på tillbakavägen där halten var på 20 sek då lyckades vi bara stå i 11 sek

IMG_0112.jpg
[/IMG]

Det andra svåra momentet var att hoppa av hästen på en "brygga" leda fram den en bit och sedan hoppa på igen och jag kan säga att där var jag glad att jag ännu är smal och smidig annars hade jag inte fixat det när hästen INTE går närmre än 1 meter ifrån bryggan och jag vågade inte dra i henne för då skulle hon ha vänt ut arslet så ja skulle fått hoppa upp på huvet på henne men upp kom jag!

Sedan väntade en backa i vinkel där hon tog 9 steg utanför sågspånslinjerna så där drog vi på oss 45 straffpoäng.
Sedan bar det av över en bro till stubbåkern och trampa på ett brunslock, vända i trångt utrymme, trava genom avsmalnande korridor och gallopera över två hinder.

IMG_0113-1.jpg
[/IMG]

Här har vi travat genom en serpentinbana med portar i bokstavsordning men mellan B och C så var shone tvungen och stanna och bajsa så då fick vi straffpoäng för felaktig gångart eftersom halt inte är trav, 1 straffpoäng för varje påbörjad 2 sekunders period.
På protokollet står det: Felaktig gångart, hästen stannar och bajsar!! (De två !! var med)
Men på denna bild syns det lite att hon tycker det är kul, hon älskar att springa vilket jag fick erfara tidigare samma dag på en annan stubbåker där vi värmde upp och hon drog iväg i ASgalopp Yihuuu:banana:

IMG_0114.jpg
[/IMG]

Här är vi på tillbakavägen över bron

Jag skrev med lite extra onödig fakta på vissa ställen, tänkte att de som inte vet vad bruksridning är riktigt kanske blir lite intresserade och ställer upp. Det är ju fjordingarna som härskar oftast på dessa banor så det vore skoj om det kom ut fler haflingerekipage med tanke på att haflingern är en sån smart häst så är den som gjord för denna gren!!
Jaha och så undrar ni förstås hur det gick ja, vi drog på oss 102 straff och den som vann hade väl typ 20 men vi var 14 startande och ja vet inte riktigt vilken plats jag kom på men mellan 6:e och 8:e tror ja, ska ta reda på det imorrn så jag är helnöjd!!

Men nu ska shone få vila och äta massa gräs för nu behöver hon inte vara vacker längre det här året ;)
Jag är snart klar med hennes meritlista kämpar som f*n, mitt mål är att få in en dressyrtävling oxå får se hur det går, blir väl en Lätt D HAHA! Utan galopp, om jag hittar någon...
Nej men allvarligt talat, ni som sålt föl av något slag nog borde det väl vara enklare att sälja ett föl om du verkligen har bevisat att mamman är en riktig allroundhäst?? för då finns det ju chans iaf att fölet oxå kan bli det..

Kramar på er mina vänner
 
Sv: Haflinger

Titta, enda sättet att få shone att se smal och smäcker ut på ett kort är att ha en ardenner vid sidan av.. :rofl: Det funka!

Ha ha, tack för tipset! Grannen har en hög med ardenner, ska tänka på det nästa gång jag fotar mina ...

Startlinjen är passerad och vi har kommit in i det första svåra momentet: en halt på 10 sek med framhovarna inom markerat område, denna klarade vi utan problem det blev värre på tillbakavägen där halten var på 20 sek då lyckades vi bara stå i 11 sek

Stå STILLA? I 20 sekunder?? Nä nu måste jag börja öva! Tror vårt rekord är fyra sekunder ... :rofl:

Det andra svåra momentet var att hoppa av hästen på en "brygga" leda fram den en bit och sedan hoppa på igen och jag kan säga att där var jag glad att jag ännu är smal och smidig annars hade jag inte fixat det när hästen INTE går närmre än 1 meter ifrån bryggan och jag vågade inte dra i henne för då skulle hon ha vänt ut arslet så ja skulle fått hoppa upp på huvet på henne men upp kom jag!

:bow:Jag blir imponerad, både av din "kyla" och din vighet!

Sedan väntade en backa i vinkel där hon tog 9 steg utanför sågspånslinjerna så där drog vi på oss 45 straffpoäng.
Sedan bar det av över en bro till stubbåkern och trampa på ett brunslock, vända i trångt utrymme, trava genom avsmalnande korridor och gallopera över två hinder.

Ah, skönt att höra att det ingår saker som även min häst och jag förmodligen skulle klara av. Backa, trava och galoppera är vi riktigt bra på! :D

Här har vi travat genom en serpentinbana med portar i bokstavsordning men mellan B och C så var shone tvungen och stanna och bajsa så då fick vi straffpoäng för felaktig gångart eftersom halt inte är trav, 1 straffpoäng för varje påbörjad 2 sekunders period.
På protokollet står det: Felaktig gångart, hästen stannar och bajsar!! (De två !! var med)

Ni fick inga kommentarer om att hon var söööt? Det tror jag står i alla dressyrprotokoll som jag och min häst fått ... Till och med en manlig dressyrdomare som kommenterade min hästs utseende ... :o

Men på denna bild syns det lite att hon tycker det är kul, hon älskar att springa vilket jag fick erfara tidigare samma dag på en annan stubbåker där vi värmde upp och hon drog iväg i ASgalopp Yihuuu:banana:

Vänta ... sa du inte förut att du funderade på att betäcka henne med min hingst? Han som kan springa fortare än ljuset? Ah, det blir kanske ett sånt där föl som min lilla "Flicka", som man mest ser som ett litet gult streck över "prärien". Hon har en enooorm accelerationsförmåga! :rofl:

Här är vi på tillbakavägen över bron

Jag skrev med lite extra onödig fakta på vissa ställen, tänkte att de som inte vet vad bruksridning är riktigt kanske blir lite intresserade och ställer upp. Det är ju fjordingarna som härskar oftast på dessa banor så det vore skoj om det kom ut fler haflingerekipage med tanke på att haflingern är en sån smart häst så är den som gjord för denna gren!!
Jaha och så undrar ni förstås hur det gick ja, vi drog på oss 102 straff och den som vann hade väl typ 20 men vi var 14 startande och ja vet inte riktigt vilken plats jag kom på men mellan 6:e och 8:e tror ja, ska ta reda på det imorrn så jag är helnöjd!!

Stort GRATTIS! Ni var jätteduktiga båda två! :bow:

Men nu ska shone få vila och äta massa gräs för nu behöver hon inte vara vacker längre det här året ;)
Jag är snart klar med hennes meritlista kämpar som f*n, mitt mål är att få in en dressyrtävling oxå får se hur det går, blir väl en Lätt D HAHA! Utan galopp, om jag hittar någon...
Nej men allvarligt talat, ni som sålt föl av något slag nog borde det väl vara enklare att sälja ett föl om du verkligen har bevisat att mamman är en riktig allroundhäst?? för då finns det ju chans iaf att fölet oxå kan bli det..

Du är så ambitiös, och jag blir så inspirerad av dig och Shoshone! Vet inte hur det är att sälja föl med eller utan meriterad mamma. "Mina" föl har bara hittat sina människor på sistone.

Kramar på er mina vänner

Kram själv, och tack för de underbara bilderna och massor av inspiration! :bow:
 
Sv: Haflinger

Hej Eldfuxen!
Va bra, hoppas att jag inspirerar dig att prova massa roliga grejjor!
Min klasskompis var faktist med på sin arab och jag kan tänka mej att det var en del utav "bönderna" som tittade konstigt och viskade lite, de trodde väl att hästen höll på att dö i svält eller nått !

Jo jag fick en speciell komentar på mina papper och där stog det:
Bra att du pratar med hästen
Och det tyckte jag var bra att de skrev ut för många tycker ju det är pinsamt att prata med hästen när andra hör men jag snackar JÄMT med Shone, kanske ännu mer på tävlingar för då blir ja så nervös så jag försöker "snacka" bort det men bara, sakta tjejjen saktaa innan halterna och nu ska vi stå still här ett litet tag ja du är duktig du gumman och när vi skulle vända, nu ska vi gå runt här lilla gumman ja in där bra stumpan oså runt oj sväng oja det klarade du galant DUKTIG TJEJ! Jag pladdrar på heeela tiden nästan

mamma höll på att skratta på sig på strömsholm på hoppningen för då kom det in ett jättegulligt ekipage med en medelålderskvinna som ryttare och efter varje hinder hörde man kvittrande utrop från ryttaren: DUKTIG TJEJ, å va duktig du är tjejjen, bra gumman!
Anledningen till mammas garv var förstås att hon tyckte att hon lät precis som mej, hon skrattade och sa: känner du igen dig Jessica?
Men det var inge elakt menat alltså, men ja har blivit att göra så för annars vet inte Shone om det hon gör är rätt eller ej för hon är väldigt känslig för beröm och blir jättestolt när hon gör rätt för när hon inte fattar vad hon ska göra så blir hon så ARG så då ere inte kul o vara med henne hon blir typ som en människa som stammar eller har dyselexi såhär frustrerad när hon får press på sig och arg på sig själv och dumförklarar sig själv och ba: jag är så dum i huvet jag fattar ingenting jag borde inte få finnas! Och sen ser man hur sårad och ledsen hon blir och då blir hennes söta ansikte så sorgset men hjälper man henne så hon gör rätt och får beröm så strålar det om hela henne och hon riktigt bjuder på sig själv, så på så sätt vill hon gärna vara till lags och göra rätt.
Bla bla vad jag babblar iväg ibland...
Alla på denna tråd känner min häst snart, men det är förresten inte min häst, sådetså!
Ambitiös. . . . hmm, det låter trevligt och bra men igentligen vet jag nog inte riktigt vad som menas med det, det låter som att man delar med sig, va d rätt? eller som att man är väldigt engagerad...
 
Sv: Haflinger

Åh,vad sugen jag blir på att prova bruksridning! Ser hur skoj ut som helst! Men det dröjer nog ett tag innan Hanni o jag kan börja träna till det,vi har inte kommit till galoppfattningar än.Hon galoppade ute med draghjälp och en variant lättare ryttare för första gången härom dagen (lite bus också med bakutspark).
Hon har inte mycket till kondis så när jag sitter på är det mest skritt o lite trav som gäller.
Saknar dock Faffie något vansinnigt emellanåt, det är inte riktigt samma med Hanni....../L
 
Sv: Haflinger

Ni är för härliga du och Shoshone, vilken energi, håller med Eldfuxen!
Det där med att prata mycket ligger nog till både rasen och till de som väljer att bli haflingerägare:D !:rofl: Se bara på denna tråden och hur mycket bubbel och glädje det är här! Härligt och trevligt!:banana:
 
Sv: Haflinger

ha ha, fast ska du göra dressyr debut får du nog träna bort pratandet!:angel:;)

Annars fina bilder, det ser kul ut! du kanske borde satsa på trail!
Det var en flinga som kammade hem EM guldet i trail för ett par år sen!:)
 
Sv: Haflinger

Jag brukar sjunga för min min lille hingst när vi rider, speciellt när vi rider dressyr! det är förresten bra att prata med (eller sjunga för) sin häst när man rider den, för då glömmer man inte att andas, vilket annars lätt kan hända, särskilt om man blir nervös. Och slutar man andas så spänner man sig. Om man inte dör av syrebrist förstås ... :rofl: Åh, min lille kille växer också flera decimeter när han får beröm!

Äsch, strunt samma vem som står som ägare, Shoshone är väl "din" ändå? :D Precis som mammas fölis är "min" (snart på riktigt också, ska bara betala för honom ...)

Ambitiös ... hm, jag var faktiskt tvungen att slå upp ordet i NE (Nationalencykopedin, alla översättares "bibel") för att få en bra förklaring till det!

ambitiös > full av ambition
ambition > medveten inriktning på att nå ett mål (av relativt svåruppnåeligt slag)

Så man kan väl säga att jag tycker att du jobbar på bra för att nå mål, är målmedveten helt enkelt!
 
Sv: Haflinger

ha, ha..... ja, just det sjunga är väldigt bra!:D
Mitt gammla halvblod som nu är i hästhimmlen kunde vara ganska så hispi. "Skärp dig" hjälpte inte, "Lägg av Alex!" hjälpte inte heller..."Sista varningen!" Hjälpte inte.......
Sedan brukade jag varna med "OK, då sjunger jag" och vrålade för full hals "Gammle Svarten...." hästekraken höll sig för öronen, slutade stressa och larva sig, bara jag slutade sjunga!:p och mina medryttare (ofta familjen) tjöt Lägga av mamma!!!
Behöver jag tala om att min sångröst inte är den bästa!;)
 
Sv: Haflinger

Felaktig gångart, hästen stannar och bajsar!!

Ha ha, jag tror jag dör. :rofl::rofl:

Vad duktiga ni är och vilka fina bilder! Bruksridning verkar ju superkul. Finns klubbar som anordnar sådana tävlingar i hela Sverige?
 
Sv: Haflinger

Ja det är ju i ditt län som någon förening får gå in och annordna.
våran tävling annordnades av nordsvenska hästen örebro län och DM:et i skogskörning vi var med i i vintras var örebro läns hästavelsförening som annordnade..
men i vissa län annordnas ingenting så då får man vara med och tävla i grann-länet..
Hoppas du provar på! Sitter och har hästkunskap på skolan nu och räknar foderstater, inte allt för skoj, men nödvändigt! Kraaam
 
Sv: Haflinger

Finns det någon broschyr eller något att läsa vad som ingår i bruksridningen.Hittade inte på "juf-sidan" Kunde kanske börja träna med Hanni nu även om jag inte har tänkt att tävla.
Hur lär man en häst att buga??Tips om bra bok,kanske? Vore skoj att ha något att göra de dagar som jag inte ska rida. Kramar till dig med! (kan du kanske behöva om du måste sitta o räkna)/L
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp