Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

*kl*

Halloj allihopa!
Vad kul att se lite nya bilder. Jag hoppas nån är vänlig och kan fota lite i morgon när jag rider killen för första gången efter kirobesöket.

Nu i kväll har jag roat mig med att måla av honom. Likt eller inte vet jag inte....men här är bilden. Det är ju en haflinger så den hör ju hit :D

File0003.jpg

oooh fasiken vad fint du målar ;) haha :) Du kan få komma och måla av min dam ;)
 
Sv: Haflinger

Hm nope, österlens haflinger, heter det.. Tydligen skulle hästarna sättas igång nu igen så det blir troligen en del att göra:D skit skoj:P haha och ftersom man själv har en haflinger känner man ju rasen lite:D och de är underbara..:P

Vet inte så mycket om det... Men dom ringde på Wincent när jag sökte fodervärd och ville ha honom till turridningshäst en säsong, men jag ville ju inte det:smirk:
 
Sv: Haflinger

;) Turridningshäst ? neej usch skulle aldrig lämna ut min till de ..

Söker nu med ljus & lykta efter en ny stallplats till 1 maj . Det är jobbigt allt ska ju klaffa :angel:
 
Sv: Haflinger

Fasiken va duktig du är Lakrits!!!

Jag skulle också vilja tömköra, men vet inte hur man kommer i gång riktigt.

Har aldrig kört häst! Hur ska man tänka? Vad skillnaderna mot ridningen. Hur kompenserar man för ben och vikt????

Är det skillnad på hur man jobbar om man tömkör och kör? Skulle vilja tömköra för "gymnastikens" skuld och därifrån köra in honom så att han kan dra lite också och jobba lite med rygg och bakdel...
 
Sv: Haflinger

Hon är ju så fantastisk denna Shone :love: Härlig filmsnutt på henne hon verkar ju så bestämd, "tror du inte jag klarar detta"? "Nu j.....r ska jag visa vad jag går för". Helt suveränt :banana:
 
Sv: Haflinger

Prova och sätt tömmarna genom samma ring som du har dom i nu men utan att trä tömmen genom bettringen, bara direkt från gjorden till bettet... Använd alltså inte de översta ringarna, som man använder vid körningen s.a.s. Enl. min körtränare är det bara hästar i mkt god form som orkar hålla sig just i form om man har tömmarna så högt upp.
Det är alltså lättare för hästen att jobba rätt om man trär tömmen genom de ringarna som sitter på sidorna och sedan direkt till bettet. Så kan man även lägga yttertömmen lite "om baken" för att jobba ihop dom lite mer -ifall det behövs. Går dock lika bra att ha dom över ryggen som "vanligt"!:)

Så ska jag sätta tömmarna nästa gång, tack! Efter att kollat runt lite i några tömkörningstrådar här på buke har jag förstått att min tömsättning nästan ger gramaneffekt :crazy:. Det var verkligen inte meningen! Tur att buke finns.
 
Sv: Haflinger

Håller med-tänk om man ändå kunde teckna! Jag kom aldrig längre än till streckgubbe-stadiet:rofl:

Har provat att tömköra Hannie men på henne behöver man en som leder en stund så hon fattar vad det är man vill. Jag longerar o tömkör i en smalare lädergrimma så jag kan vara säker på att hon inte gör sig illa om/när hon får sina bockningsryck,jag hänger som en trasa efter henne trots alla mina kilon:D Man får passa sig så man inte får mittbena emellanåt det gäller verkligen att ha koll på hennes bakben. Hon är bra mycket vildare o smidigare än vad Faffie var:)/L som just nu trots allt mår riktigt bra(har träffat en gammal klasskompis som är mycket snäll o go,så konstigt det kan bli!:o)
 
Sv: Haflinger

aha där ser man.. Ne skulle aldrig helelr kunna lämna bort min flicka:P men de ska bli skoj o se hur där är:P tror jag sålt två kaniner till de:P:P
 
Sv: Haflinger

Lakrits va du är duktig!!! Jo likt var det allt, det ser ut som ett svartvitt fotografi av honom:bow:

Romeo är en riktigt stilig karl!
Vad duktig du är! Man lär sej av misstagen..
Men jag fattar inte vad ni svamlar om vart tömmarna ska gå, man har väl bara ett par bettringar? eller har ni fler? Vart är det man ska trä dem? Ska titta mer på bilderna.. E helt lost..
Jo det stämmer att man bara vågar sätta in saker på denna tråd, gör man det på andra så måste man inspektera bilden väääldigt noggrant.

Min första dag på praktiken är avklarad, ja e så trött i armarna så jag knappt klarade av att mocka..
Hugger ur hästarnas skogshage så det blir betesmark istället för vildvuxen skog! Men väldigt kul att göra nånting åt sig själv, man jobbar bättre då..
Hej svejs
 
Sv: Haflinger

AHAAA:p Nu ser jag! man fäster de alltså inte i bettringarna utan bara trär dem igenom där och sätter dem i gjorden.
ahaa, då kan det ju löpa..
Men då kan jag nog förstå att han korvar ihop sej.. Men hur ska man ha istället då, tyckte det var delade meningar, lr ja får väl läsa igen jag e så svävig:smirk:
 
Sv: Haflinger

Men är det inte så med tömörning att man ska ha den ena löpande, och den andra fast i bettringen? de e typ den innre tygelen som ska va löpande, så man bara trär den igenom bettringen och sen fäster den i gjorden? :s eller e ja helt ute och cyklar:P
 
Sv: Haflinger

Tack alla :bow:
Jag älskar att måla och har gjort det i hela mitt liv. Är en väldigt stimulerande hobby.
Kul att ni tyckte om den ....
 
Sv: Haflinger

Ska man tömköra på volt kan man ha den inre löpande. men när det gäller rakt fram är det bättre att fästa dom som vid körning fast lägre som cämz skrev.;)

Lakrits jättefint tecknat! tecknade mycke förr (hästar) men har helt kommit av mig, satas på att fota istället!

Iser vid körning ersätter rösten och pisken dom hjälper du inte längre kan använda, pisken används inte enbart till framåtdrivning, utan även om man vill böja hästen, aktivera ena sidan mera, fatta rätt galopp!
Fast det är nog mer när man kör än när man tömkör som pisken används.

utte tömmarna bör vara 16m, det finns nåt mini mått för vad man bör använda men det ärsåklart som bortblåst just nu!:(
Är man i övrigt intresserad av tömkörning har ju Anders Eriksson gjort en del videos mm:)
 
Sv: Haflinger

Hm..som denna tömkörningsgjorden, ska man då sätta tömmarna i de där nere?(ringarna)
58306297_1.jpg


Eller?:S usch vill fatta..Så du rek. att man inte ska ha någon töm löpandes? utan man ska ha de "fasta" båda två?
 
Sv: Haflinger

Ska du inte köra på volt (istället för att longera) så har jag lärt mig att det är bäst att fästa direkt i bettet, löper tyglarna bra igenom dom nedersta ringarna så fäst dom där, det är då lättare för hästen att hamna i en avslappnad form, dom övre ringarna använder man när man har en mkt stark häst som kommit längre i utbildningen!

Går tyglarna igenom den nedre ringen kommer det bli en rak (iaf rakare) linje till hästens mun än om du fäster dom där uppe!
Vilket är bra.;)
 
Sv: Haflinger

okej:p tror jag börjar fatta:P:P haha..

Kan ju hoppas det i alla fall..

volt= en löpande tygel(innre)använda de nedre ringarna..
"Raksträcka"= båda fästa i bettet, men man ska låte tömmarna löpa genom de nedre ringarna..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp