Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Vad duktig hon är!:) Klart hon kan göra mer än att dra timmer Haflingern är ju en allround häst ingen arbets häst, dom kan allt!:D

hade vart kul att åka iväg på en riktig löshoppningsträning, brukar löshoppa själv, tinka är såpass duktig att hon hoppar allt jag pekar på, sist råkade jag av misstag peka på infångaren bredvid första hindret som hon försökte hoppa, bommen låg på 150cm så det gick inget vidare men viljan finns iaf!:angel:
 
Sv: Haflinger

Vad roligt att se och höra lite om Shone igen. Hon är ju jätteduktig på att hoppa!

Vi brukar göra som GT, löshoppa själva härhemma. Jag tycker det är trevlig omväxling och min lilla filur älskar det. Han blir helt till sig när han ser att jag börjar plocka fram hindret :).
 
Sv: Haflinger

Så här uttråkad kunde hon se ut mellan varven

IMG_0104-1.jpg


Och så här fint gick det :banana:
Det andra hindret är lite högre än det första oså byggde vi det till ett sånt här lååångt sen. och då trodde jag hon skulle ramla igenom och inte vara med på att det blev längre, men hon bara gleeed över.



Så! Nu får ni vänta till NH kursen på fler bilder..

Fint , ser att de är ridtältet på norslund ! :)
Kul att veta att någon annan har en flinga i lindesbergstrakten iaf !!
Usch ibland känner man sig ensam när man ser alla smäckra ridponnyer och så kommer jag med en liten klump ;)
 
Sv: Haflinger

*KL*

Hallå allihop. Idag har vi provat att tömköra Romeo. Romeo är inkörd men jag är verkligen nybörjare på detta (det var tredje gången någonsin i mitt 41-åriga liv). Jag tycker det är ursvårt och trasslar med tömmarna och har svårt med det mesta.

Eftersom det har visats en hel del bilder på när ni tömkör och kör era flingor så vill jag nu ha lite kommentarer från er som kan! Jag törs inte lägga in bilderna någon annanstans på Buke. Jag inbillar mig att ni här i Haffistråden är lite mer förlåtande :). Så hur ser det ut? Gör vi några uppenbara dumma misstag? Jag tål kritik! Romeo försöker gärna smita från att jobba och hamnar ofta bakom hand. Några tips hur man kommer från detta?

DSC02240.jpg



DSC02246.jpg


Lägger också in en filmsnutt där maken håller i tömmarna.

 
Sv: Haflinger

Hm nope, österlens haflinger, heter det.. Tydligen skulle hästarna sättas igång nu igen så det blir troligen en del att göra:D skit skoj:P haha och ftersom man själv har en haflinger känner man ju rasen lite:D och de är underbara..:P
 
Sv: Haflinger

hm ja vet inte speciellt mycket om de, mer än att de ligger i typ södra skåne, ganska nära mig, har x-antakl haflinger där de har turridning i backar och liknande..

Jag går samhälle- ekonomi:p så det har inte ett dugg med min utbildning att göra, men efetrsom jag inte är spec intresserad av ekonomi och vet jag inte kommer jobba med det i framtiden fick jag lite despans:P haha toppen lärare:P..

Så det ska bli himla skoj, men det är ju inte förren vecka 10 som vi ska ha praktiken så det är ju minst 5 veckor kvar..Men antar det går snabbt, vecka 8 har vi ju lov med:love:
 
Sv: Haflinger

vill emd börja tömköra min dam, men vet inte riktigt vad man ska ha för grejer, vad är det för saker du ahr? tomgjord, inspänningstyglar(?) och så träns och tyglar så klart?..
Usch är kass på det men är sugen på att börja tömköra henne som sagt kan vara bra att börja sätta i gång henne med det..
 
Sv: Haflinger

Det första du kan göra för att han inte ska krulla ihop sig är att fästa tömmarna direkt i bettet! vad jag lärt ska man endast vid tömkörning på volt trä tömmen genom bettet, då ska tömmen gå från din hand till bettet och därifrån till gjorden!;)
hoppas du förstår vad jag menar!

Har sama problem som du att hästen gärna går bakom lod (vanligt öht) det bästa är då att tömköra i kapson så att hästen vågar ta fram näsan utan att det blir obehagligt, eller annat bettlöst!
man kan även sätta en rem över nosryggen som fäster i bettringarna och på så sätt lyfter bettet, trycket hamnar då lika mycket på nosrygg som i munnen!

Är det tömmar från hööks du har så förstår jag varför dom trasslar, köpte ett par därifrån som jag använt en gång, aldrig mer!
Det man ska ha för att det ska funka är lädertömmar!

Annars är han väldigt fin din romeo!:d
 
Sv: Haflinger

Det första du kan göra för att han inte ska krulla ihop sig är att fästa tömmarna direkt i bettet! vad jag lärt ska man endast vid tömkörning på volt trä tömmen genom bettet, då ska tömmen gå från din hand till bettet och därifrån till gjorden!;)
hoppas du förstår vad jag menar!

Ja någon tömkörning på volt blir det inte frågan om. Det blir för mycket på böjt spår. Så då ska jag alltså sätta dem precis som vid körning, från bettet upp genom de översta fasta ringarna? Det låter ju praktiskt, då slipper man ju också ändra tömsättningen när man byter varv.


Har sama problem som du att hästen gärna går bakom lod (vanligt öht) det bästa är då att tömköra i kapson så att hästen vågar ta fram näsan utan att det blir obehagligt, eller annat bettlöst!
man kan även sätta en rem över nosryggen som fäster i bettringarna och på så sätt lyfter bettet, trycket hamnar då lika mycket på nosrygg som i munnen!


Kapson ska testas!

Är det tömmar från hööks du har så förstår jag varför dom trasslar, köpte ett par därifrån som jag använt en gång, aldrig mer!
Det man ska ha för att det ska funka är lädertömmar!

Jag har lånat ihop utrustningen i stallet men jag tror minsann att det är Hööks-tömmar. Det är rep längst fram som övergår i vävribb. De kändes väldigt lätta också och flög omkring i blåsten. Lädertömmar får införskaffas. Vilken längd rekommenderar du?

Annars är han väldigt fin din romeo!:d

Tack! och tack för kommentarer och tips!
 
Sv: Haflinger

vill emd börja tömköra min dam, men vet inte riktigt vad man ska ha för grejer, vad är det för saker du ahr? tomgjord, inspänningstyglar(?) och så träns och tyglar så klart?..
Usch är kass på det men är sugen på att börja tömköra henne som sagt kan vara bra att börja sätta i gång henne med det..

Jag använder träns, tömkörningsgjord och tömmar. Hjälptyglar vågar jag mig inte på.

Vad roligt med praktik på Österlens Haflinger. Det är väl dom som ligger vid Brösarps backar? Jag har bara hört gott om det stället. Lycka till!
 
Sv: Haflinger

haha aha, såg ut som det:p att du hade inspänningstyglart:P

Japp det är det, o ska bli skoj.. tror det komemr bli mycket ridnng:D alla hästarna skulle sättas igång nämligen:P
 
Sv: Haflinger

Prova och sätt tömmarna genom samma ring som du har dom i nu men utan att trä tömmen genom bettringen, bara direkt från gjorden till bettet... Använd alltså inte de översta ringarna, som man använder vid körningen s.a.s. Enl. min körtränare är det bara hästar i mkt god form som orkar hålla sig just i form om man har tömmarna så högt upp.
Det är alltså lättare för hästen att jobba rätt om man trär tömmen genom de ringarna som sitter på sidorna och sedan direkt till bettet. Så kan man även lägga yttertömmen lite "om baken" för att jobba ihop dom lite mer -ifall det behövs. Går dock lika bra att ha dom över ryggen som "vanligt"!:)

Hoppas du fattar hur jag menar! *hihi* Sluddrig förklaring!:p

Det är skitsvårt med tömmarna, får inte rätt på dom oavsett vilken typ av töm jag använder:o Bara trasslar ihop sig i en hög vad jag än gör:angel:
 
Sv: Haflinger

När jag tömkör min Ebba så tar jag bara en vanlig travarsele ( har en gammal travare hemma ;) alltid haft travisar :angel: ) och sen tar jag hennes träns funkar utmärkt , inga inspänningstyglare etc , de klarar jag mig utan ;) Ebba blir så dum då och går bara och slänger med huvudet !
 
Sv: Haflinger

*kl*

Halloj allihopa!
Vad kul att se lite nya bilder. Jag hoppas nån är vänlig och kan fota lite i morgon när jag rider killen för första gången efter kirobesöket.

Nu i kväll har jag roat mig med att måla av honom. Likt eller inte vet jag inte....men här är bilden. Det är ju en haflinger så den hör ju hit :D

File0003.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp