Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Hon ville bra gärna följa med ut!
man får ta sats ca 4 m innan grinden sen springa/halka fram öppna grinden snabbt som bara den dra ut hästen som man ska ha ut eller putta ut den om det inte går, därefter fort stänga grinden framför några snabba små rackare som mer än gärna följer med...:D
 
Sv: Haflinger

*KL*

Jaha kära skåningar nu har jag undersökt ridmöjligheterna i mina trakter (Staffanstorp).

Då får jag ju först och främst erkänna att det finns möjlighet att rida alldeles inpå knuten. Det finns nämligen ca 2 mil grässlingor, så kallade beträdor avsatta för ridning och annan motion runt åkrarna vid Kolböra mosse och längs med Sege å. Det är öppna landskap som gäller, lite kullar men ingen mysig skog. Det mesta av turen är alltså helt trafikfritt. Här är en länk där bild finns. Klicka på ”beträdorna” i menyn till vänster.

http://www.kolbora.se/

Ett annat alternativ är bokskogen runt Torups slott utanfor Malmö. Där finns två ridslingor på sammanlagt ca 9 km. Där har jag aldrig ridit själv så jag kan inte uttala mig om det är bra.

Jag kan tyvärr inte erbjuda boxplatser så det får i så fall bli en endagsträff.

Jag förstår så klart att det är jättelångt att ta sig till Staffanstorp för er ”nordbor” (lika långt som för mig att köra till norra skåne :)) så jag tycker fortfarande att det ideala vore om någon bodde/kände till något ställe i mitten av Skåne.

Ja nu har jag i alla fall kommit med ett förslag så in med fler nu alla skåningar (och kronobergare).
 
Sv: Haflinger

:love: Underbart fina hästar, men eländigt vinterväder...

Jag är fruktansvärt trött på regn och lera nu (men idag har det varit sol och ett par minusgrader - underbart!). Det behöver verkligen få torka upp lite nu, två månaders lervälling börjar sätta sina spår. Hästen har fått mugg på ena hoven och det är ju aldrig torrt ute, så det kommer nog ta sin lilla tid att få ordning på det. Usch...
 
Sv: Haflinger

vi har faktiskt haft sol här sen i lördas!:)
så det har torkat upp och nu sen igår frusit på.. hoppas det håller sig så;)

usch mugg är inget kul, en av hästarna har det och det återkommer varje år på samma ställe trots behandling!:mad:
 
Sv: Haflinger

Åh, jag hade så gärna velat vara med men det är liiiite långt för mig och min pålle att åka. Gissar på att det blir 30 mil drygt enkel resa, om det räcker.

Vi flingtöser här uppe får väl ordna en egen flingträff:D
 
Sv: Haflinger

Härliga bilder...tråkigt väder men fina flingor :love:.


*kl*

Ja, nu har kiropraktorn varit ute och det finns hopp.
Rambo hade en insjunknad på vänster sida om manken och var stel i höger sidan. Lite massage och streching kommer få bukt på det.
Insjunkningen beror troligtvis på snedbelastning och felmusklad.

Vid tryck på kors/bäcken (eller brevid på höftknölarna) så reagerade han väldigt kraftigt på vänstra sidan. Höftknölen var högre än den andra så ett par tryck och tillrättaläggningar fick det till att bli lite bättre, men inte helt bra så om 2-3 veckor gör vi en ny behandling.
Men utsikterna ser goda ut i alla fall...puh.

Nu får han inte ridas på 2 dagar och sen är det fortsatt skritt som gäller. Musklerna är väldigt viktigt att han får upp och trots att kiron märkte kraftig avsaknad så har han dock ändå blivit finare sen han kom till mig.

Tack alla ni som höll tummarna :bow:
 
Sv: Haflinger

hejhej allihopa !
har vart lite inaktiv på sistonde ;D
Har fixat praktik plats på en privat hästskola i området vid namn Fors Brunn !
 
Sv: Haflinger

Jag förstår så klart att det är jättelångt att ta sig till Staffanstorp för er ”nordbor” (lika långt som för mig att köra till norra skåne :)) så jag tycker fortfarande att det ideala vore om någon bodde/kände till något ställe i mitten av Skåne.

Ja nu har jag i alla fall kommit med ett förslag så in med fler nu alla skåningar (och kronobergare).

På Hovdala utan för Hässleholm finns två ridslingor om jag inte minns fel. En på 5 och en på 10 km. Inte mycket trafik där tror jag, men störstadelen av stigen går på skogsbilväger - inte på skogsstigar.

Kolla länken (om ni får den att funka)



Visserligen finns det inga stallplatser, men det är kanske inte så viktigt om det bara är över dagen...
 
Sv: Haflinger

får fixa nåt träff mitt imellan stockholm och göteborg! det skulle kunna passa mig! :D

vad bra att det finns hopp för rambo!:bump::bump::bump:
 
Sv: Haflinger

hehe ja en haffis träff närmare mig skulle vara bättre :angel:¨
alla örebroare XD VART HÅLLER NI HUUS ! ?
 
Sv: Haflinger

Jag vill vara med i "De ensammas förening"!:rofl: Dåligt med sörmlänningar här också tycker jag.

Jag har varit lat och bara traskat runt i skogen med pållan i snöre.Det går bättre att tänka då än att försöka hålla koncentrationen vid ridning.Mycket att tänka på när man ska separera,värst blir det för katterna ,de får jag nog avliva de är ju vana att gå som de vill o jag gillar inte lösa katter i stan.
Sorry,nu drog tankarna iväg igen:o

Hannie gillar också att tugga tygla,grimskaft eller vad som nu finns att noppla med-typisk flingagrej tydligen!
Blir lite avundsjuk på era planer på en flingaträff men ni får lova att ta många bilder så känns det inte lika hårt!:D

GT: Hur går det med Tinkas fölmage? Har du kollat med en ring vad det blir för kön?/L
 
Sv: Haflinger

GT: Hur går det med Tinkas fölmage? Har du kollat med en ring vad det blir för kön?/L

jag och en kompis kollade i höstas, men eftersom ingen av oss bär ring använde vi oss av en gammal nyckel och tagel, och den visade både sto och hingst!:confused:
ska testa igen nu snart med en ring om jag hittar nån!;)

PS. får tillökning i familjen idag! lille casper, cocker spaniel valp, så nu behöver jag inte tråna efter din...:angel: .DS
 
Sv: Haflinger

På Hovdala utan för Hässleholm finns två ridslingor om jag inte minns fel. En på 5 och en på 10 km. Inte mycket trafik där tror jag, men störstadelen av stigen går på skogsbilväger - inte på skogsstigar.

Det verkar ju som ett jättetrevligt ställe! Väldigt bra ordnat med speciell hästtransportparkeringsplats (himmel vilket långt ord:D), uppbindningsplatser, paddock och tillgång till vatten.

Hur lång tid kan det ta att köra dit från Staffanstorp tro? Klarar man det på en dryg timme eller är jag för optimistisk? Ja, ja, det är nog bäst att börja lastträna Romeo redan nu så att vi är redo i april/maj :).

Vad tycker ni andra som inte svarat redan? Cämz, Anima? Finns det fler skåningar här?

Angelo: Blekinge ligger ju precis granne :).
 
Sv: Haflinger

Det verkar ju som ett jättetrevligt ställe! Väldigt bra ordnat med speciell hästtransportparkeringsplats (himmel vilket långt ord:D), uppbindningsplatser, paddock och tillgång till vatten.

Hur lång tid kan det ta att köra dit från Staffanstorp tro? Klarar man det på en dryg timme eller är jag för optimistisk? Ja, ja, det är nog bäst att börja lastträna Romeo redan nu så att vi är redo i april/maj :).

Vad tycker ni andra som inte svarat redan? Cämz, Anima? Finns det fler skåningar här?

Angelo: Blekinge ligger ju precis granne :).


Ja Angelo! Själv är jag kronobergare!

Enligt eniro tar det 55 min från Staffanstorp till Hovdala - men det är utan hästsläp!

Själv har jag 1,5 timme till Hovdala utan släp:( O jag kan dessutom inte köra med släp själv, så måste nog tigga lite för sambon... Vi får se om det är möjligt. Han är ju inte i så bra form heller - altså Wincent:crazy:

Jobbar dock nära Hovdala, så när det börjar bli ljusare och längre dagar kanske jag kan åka och kolla lite hur det ser ut....

Skulle vara jättekul att vara med!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp