Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

*kl*

Jag måste kontrollera lite grann det här med Tyrolerhaflinger och "vanlig" haflinger;

En Tyrolerhaflinger är väl en haflinger som inte har något "utomstående" blod i sig och som kommer från ett visst ställe?
Men någonstans bakåt i leden så borde det väl finnas det? Hur långt bak ligger dessa led? Hur gör man för att få in nytt blod i aveln? Det måste väl vara ganska begränsat med blod och linjer i så fall? Om det inte är det nu så borde det väl bli det efter tag?

Vad är det som gör Tyrolerhaflingern "finare" än en vanlig haflinger?
Det känns som om det är två läger...

Hoppas jag inte gör någon upprörd ....är bara nyfiken.

Jag kan inte så mycket om detta men längre bak i tråden ställde jag samma fråga och fick svar. Som jag förstod det hela så handlar det om dels att det ska vara rent haflingerblod men framför allt om hårdare krav på de individer som ska användas i aveln. I förlängningen borde det leda till lite bättre kvalitet i genomsnitt även om individer kan vara både bättre och sämre i båda typerna av haflinger. Det fanns också en liten skillnad vad gäller minsta storlek på stona, om jag minns rätt. Leta i tråden om du orkar så finns jättebra svar.

Det här verkar vara någon sorts stridsfråga men jag har inte förstått varför, tycker det inte finns särskilt mycket att strida om. Det står ju var och en fritt att välja. Om man inte kan diskutera med respekt för olika synsätt förlorar hela rasen på det, och det är ju dumt.
 
Sv: SkÅnetrÄff

Hej!! Nu är 2008 igång. :)
Tänkte på vad du sa att det kanske är lika bra att sätta ett datum och en plats för Skåneträff redan nu?

Vill verkligen att det blir av!

Tror du vi kan vara i Åstorp? Eller någon annan Skåning som har platsförslag?:bow:

I vilken månad är vädret stabilast? April? Maj?

Kram kram


Ja äntligen snart vår!!!! :bump:

Slutet på april eller i maj är det väl förhoppningsvis lagom ridväder!
GIVETVIS får vi ju hålla ett tempo som alla kan hänga med i -gammal som ung. Menigen är ju att vi ska träffas så många som möjligt å ha kul -inte rida så fort det bara går!:D Även om det skulle vara så att vi bara kan skritta så är det ju jättekul att hitta på ngt tillsammans med andra Haflingertokar!:banana:

Går säkert att ordna ihop det här i Åstorp om ni vill det. Finns ett stall man kan hyra boxplatser i på anläggningen och gott om ridterräng. Fast finns det annan plats som är lämplig hade det varit kul -jag rider ju här alltid:angel:

Så allihopa -släng nu in en massa förslag på fina platser vi kan träffas på och nån bra helg som kan tänkas passa!:)

Ha en fortsatt bra helg!!!

Camilla
 
Sv: Haflinger

Jag skulle ju, av helt själviska skäl, helst se att träffen var någonstans närmare den nordöstra sidan av Skåne. Men det är nog bara jag som bor på denna kanten, så jag lär väl bli nedröstad :D!

Jag var ute idag på ett piggt "skrälle" som gick fram som en ångvält i början av passet. Man hör så mycket om hur skarpt ett hackamore är, men ett ponnyhack kan inte vara särskilt hårt mot hästen. Då skulle väl inte pållan kunna dra iväg som ett ånglokomotiv och strunta i mattes förhållningar? Nåja, hon lugnade sig rättså snabbt och blev riktigt trevlig.

MEN hon har lagt sig till med en ful vana som hon nu även provade under ridturen. Hon har fått för sig att vända och vrida på mulen så att hon får in en tygel i munnen så att hon sedan kan tugga på den. Man får passa henne som ögat, för ett par tugg och man kan se riktiga märken i tygeln...

Hur får man henne att sluta??? Hon är så snabb. En sekund, så har hon en tygel i munnen. Vet ej varför hon tycker att detta är så kul :confused:? För att det smakar gott? För att retas? Hon gör ju det även innan vi ens hinner komma ur stallet, så det kan knappast vara en protest mot förhållningar eller liknande.
 
Sv: Haflinger

MEN hon har lagt sig till med en ful vana som hon nu även provade under ridturen. Hon har fått för sig att vända och vrida på mulen så att hon får in en tygel i munnen så att hon sedan kan tugga på den. Man får passa henne som ögat, för ett par tugg och man kan se riktiga märken i tygeln...

Hehe, sådär gör Janosch också. Inte när vi rider, men när jag leder honom. Han är snabb som ögat! Men han biter inte, bara suger på den lilla läderremmen som jag binder fast tyglarna med. Knashäst.

Jag gör inget särskilt när han snor tygeln, säger bara "nej" och tar loss den. Om och om igen... Tur att jag är (minst) lika envis som han!
 
Sv: Haflinger

Ja, det här med att tugga under ridtur är helt nytt. Jag säger också "nej" och drar bort tygeln så fort jag bara hinner, men hon kan bara inte låta bli att prova igen och igen och igen...
 
Sv: Haflinger

och igen och igen och igen... jotack jag känner igen det där :rofl:

Du kan väl hojta till här om du kommer på nån bra metod!? :)
 
Sv: Haflinger

Jag skulle ju, av helt själviska skäl, helst se att träffen var någonstans närmare den nordöstra sidan av Skåne. Men det är nog bara jag som bor på denna kanten, så jag lär väl bli nedröstad :D!


He, he, vi får väl försöka hitta ett ställe som ligger precis i mitten så alla får lika långt :D.

Jag var ute idag på ett piggt "skrälle" som gick fram som en ångvält i början av passet. Man hör så mycket om hur skarpt ett hackamore är, men ett ponnyhack kan inte vara särskilt hårt mot hästen. Då skulle väl inte pållan kunna dra iväg som ett ånglokomotiv och strunta i mattes förhållningar? Nåja, hon lugnade sig rättså snabbt och blev riktigt trevlig.

På tal om pigga hästar så tror Romeo min kära 18-åriga artrosflinga att han har blivit unghäst igen!

I fredags hade vi lektion för tränare. Första gången på jättelänge. Det var så himla kul. Vi fick jobba stenhårt och blev genomsvettiga både jag och Romeo. Jag tänkte därför att det var bäst att ta det lugnt dagen efter och bara ta en promenad. Tjo hej det tyckte inte Romeo. Han formligen studsade fram och efter några hundra meter började han bocka på stället. Det var bara att gå (bocka) hem igen och plocka fram longerlinan. Efter 10 minuters vild galopp i paddocken lugnade han sig och promenaden kunde genomföras :).
 
Sv: Haflinger

Nej jag går kuskutbildningen heter den..

Bettysmatte haha, det är som en hundvalp i koppel:D
Shone brukar göra så när hon står på gången, köra in karbinhake och hela skiten och tugga lite men det är mest av tålamodssvårighetiska själ, så jag vet inte vad man kan göra emot ditt problem jag heller.

Vi fick vara med vid varmskoning i skolan, usch va illa det lukta!:eek:

02270020.jpg
 
Sv: Haflinger

*kl*

Jag måste kontrollera lite grann det här med Tyrolerhaflinger och "vanlig" haflinger;

En Tyrolerhaflinger är väl en haflinger som inte har något "utomstående" blod i sig och som kommer från ett visst ställe?
Men någonstans bakåt i leden så borde det väl finnas det? Hur långt bak ligger dessa led? Hur gör man för att få in nytt blod i aveln? Det måste väl vara ganska begränsat med blod och linjer i så fall? Om det inte är det nu så borde det väl bli det efter tag?

Vad är det som gör Tyrolerhaflingern "finare" än en vanlig haflinger?
Det känns som om det är två läger...

Hoppas jag inte gör någon upprörd ....är bara nyfiken.

på en tyroler haflinger finns det utomstående blod ca 16 - 18 led bakåt, dvs från Folies avkommor, medans en vanlig haflinger får ha främmande blod i 6 ledet tror jag.. är inte helt säker!

Det var visserligen från början bara 7 hingstar men stona ger ju sitt med!;) risken för inavel är lika liten som hos andra hästar med stängd stambok.

Den stora skillnaden är att dom i tyrolen har bedrivit seriös avel från dag ett och aldrig korsat in främmande blod för att snabbare kunna förädla rasen, det gjordes ett försök på 50-talet då dom tog in en hingst med 25% arab blod i, Freiherr F-linjen efter bara några år insåg dom misstaget och han togs ur avel!

Dom har även hårdare krav på hästarna och får på så sätt fram mkt bra hästar!

det finns inget som säger att tyroler haflingerna är bättre / finare men för att avla fram dom har uppfödarna gått den långa vägen, medans många andra avlat in arab för att få ett snabbare resultat!

en bra sida angående avel är denna http://www.haflinger.se/page_1196536883476.html

Hmm hoppas du kan förstå mitt något luddiga inlägg.. och att inte jag trampat någon på tårna!

En haflinger är en Haflinger!:)
 
Sv: Haflinger

Tips : Använd en dusch- flaska med vatten och duscha på ordentligt när hästen biter i tygeln.
Med fördel kan detta praktiseras från marken enär den lilla hästen kan bli riktigt rädd och studsa iväg en bra bit.
Försöka duger,denna metod fungerar mycket bra på både hund och katt.Den gör inte ont, är inte traumatisk och man blir inte anmäld för misshandel.
 
Sv: Haflinger

Jag skulle ju, av helt själviska skäl, helst se att träffen var någonstans närmare den nordöstra sidan av Skåne. Men det är nog bara jag som bor på denna kanten, så jag lär väl bli nedröstad :D!

Men vart i Skåne bor du då? :)

Ja det verkar vara någon slags epedemi det här med överenergiska hästar nu! :smirk: De flesta i vårt stall e fullkommligen snurriga för tillfället...
På förra helgens markarbetesträning var Maxi helt tossig! Bara snurrade runt i skallen på honom! *hihi* Till slut blev det för mycket så när matte gjorde en galoppfattning tog lille Maxi det som ett kommando för att han skulle göra piruetter BAKLÄNGES i TRAV!!!!!! :o:rofl: Snacka om att det blev fel i kommunikationen där ja!:angel:

På träningen idag var han däremot en riktig pärla!:love:
 
Sv: Haflinger

Nu kommer några nya vintriga bilder här från kusten!:)

QUOTE]

Vilken är det som står längst ut til höger?:love:

Wincent var en ängel i helgen!!!:love:

Var ute på en liten skogspromenad på nya vägar och han gick så fint! På sistone har han med varit väldigt pigg och tosig. När man är ute ensam har han alltid en massa hyfs för sig och tror att det sitter troll bakom varje sten och träd. :confused:

Varje gång han får den där känslan av att nu börjar det bli farligt:oså stannar han, höjer på huvudet, prustar och sen försöka pressa ut lite där bak (vet inte på vilket sätt det ska skrämma bort trollen, men ibland kan han bajsa så många gånger på en tur att det till slut bara kommer ut èn liten kotte hur mycket han än försöker - konstig idé!)

MEN i går var han inte als så (börjar visst få lite pli på honom igen;)).
Han gick fint med sänkt huvud, jobbade med ryggen och var avslappat och lugn. Ofta när man går på vägen tappar han benen konstant, men i går gick han fint och försiktig, men villigt, fram i skogen. Genom vatten och över träd och hala stenar:love:
 
Sv: Haflinger

om du menar den lilla som försöker rymma så är det Anca den stora bakom är Mimba!:)

visst är det skönt när det finns såna dagar med! hade en sån dag i fredas Tinka gick bättre än nånsin:)
av nån konstig anledning går hon mkt bättre nu när hon bara rids ett par gånger i veckan jämfört med när hon reds oftare..:crazy:

och hon är en riktig skitmaja 7-8 gånger på en tur är inget ovanligt.. och då är det typ diarre...:eek:
nåt ärftligt hon fick av sin mor...


Dom är för härliga dom små kusarna...;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp