Hästkött

Skrev mest kommentaren om hundkött för att få folk att förstå varför jag inte vill äta hästkött. Det är av samma anledning. Att jag ser hästen som ett sällskapsdjur också och har känslomässiga band. Det skulle bara kännas fel för mig.
Visst har de flesta hästar haft ett bra liv och de ska inte gå till spillo, men det finns ju andra som vill äta det så varsågod :)
Man kan ha känslomässiga band till vilket djur som helst, men det är till individer inte till alla i arten. Jag var hel kär i Krullis - en kalv, och vet andra som har haft samma relation till kor, får, gris, kanin osv.

Jag förstår att man inte vill äta djur man känner men övriga kan har man normalt inget band till alls.
 
Det har förekommit - hur det är idag vet jag inte. Findus-skandalen handlade om felmärkt hästkött

Ett exempel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddq1pj/hastkott-marktes-som-svensk-oxfile
Och äter man ute har man ju ännu mindre koll på vad man egentligen sätter i sig

Ja, att det har förekommit är jag helt med på. Jag känner till fallet och flera därtill. Det innebär inte att det per automatik skulle vara hästkött man får på pizzan hos ens lokala pizzeria.
 
Ja, att det har förekommit är jag helt med på. Jag känner till fallet och flera därtill. Det innebär inte att det per automatik skulle vara hästkött man får på pizzan hos ens lokala pizzeria.
Nej, att det per automatik ALLTID är fel när man beställer oxfilé tror jag inte (och jag skulle tippa på att det oftare handlar om fel styckningsdetalj än fel djurslag)
 
Nej, att det per automatik ALLTID är fel när man beställer oxfilé tror jag inte (och jag skulle tippa på att det oftare handlar om fel styckningsdetalj än fel djurslag)

Ja, att det sker, det gör det nog. Men jag tror att pizzerior och dylikt passar sig mer för att ta den risken idag. Däremot fel styckdel, händer nog betydligt oftare än att man skulle få hästkött/mula istället för oxfilé.
 
Jag gillade inte häst när jag provade det sist(typ 15 årsen minst)
Men blir jag bjuden skulle jag alla fall pröva det, kanske smakar det bättre idag?

Jag hoppas och vill att vi ska äta mer häst i Sverige, för både oss och hästarnas skull. Tror fler skulle välja att slakta sina hästar istället för att låta de plågas hemma. Om de skulle få en billig slakt alt en liten peng för det. :)

Näe Sverige ät mer häst!
 
Och äter man ute har man ju ännu mindre koll på vad man egentligen sätter i sig
Sist jag käkade på lokala pizzerian sa han "jag har skurit bort asfaltresterna, pilla bara bort dubbar och gruskorn om du hittar nåt sånt". :crazy:

Vid middagsbordet i stan kan man iallafall aldrig få höra "du, Rosa var ändå förbannat seg". :p
 
Hästarna har ju oftast haft det bra så varför inte? Sen är det väl yngre hästar som går att äta kan jag tro, en 20-åring är nog rätt seg...

Butta har ju livstids slaktkarens men metacam som numer är vanligare har det inte, så det finns nog en hel del hästar som går att äta. Själv skulle jag dock inte vilja köra hästen till slakteri och om man avlivar hemma går ju kroppen till destruktion.
 
Hästarna har ju oftast haft det bra så varför inte? Sen är det väl yngre hästar som går att äta kan jag tro, en 20-åring är nog rätt seg...

Butta har ju livstids slaktkarens men metacam som numer är vanligare har det inte, så det finns nog en hel del hästar som går att äta. Själv skulle jag dock inte vilja köra hästen till slakteri och om man avlivar hemma går ju kroppen till destruktion.

Jag har avlivat på slakteri. Det var inte värre än att avliva på klinik.
De bultade på sidan av slakteriet, det sköttes väldigt bra och hästen stod lugnt och tryggt och åt ur en hink med havre.
 
Hästarna har ju oftast haft det bra så varför inte? Sen är det väl yngre hästar som går att äta kan jag tro, en 20-åring är nog rätt seg...

Butta har ju livstids slaktkarens men metacam som numer är vanligare har det inte, så det finns nog en hel del hästar som går att äta. Själv skulle jag dock inte vilja köra hästen till slakteri och om man avlivar hemma går ju kroppen till destruktion.

Problemet ang slakt för livsmedel häst är att dokumentation ang behandling med preparat inte dokumenteras på annat än ganska godtyckligt sätt. Det är ett stort problem.
 
Problemet ang slakt för livsmedel häst är att dokumentation ang behandling med preparat inte dokumenteras på annat än ganska godtyckligt sätt. Det är ett stort problem.
Ett annat problem är att det är så få läkemedel som är testade för häst, för dyrt för en så begränsad population då hästägare vill begrava sina döda hästar eller ha deras aska i bokhyllan.
 
Man kan ha känslomässiga band till vilket djur som helst, men det är till individer inte till alla i arten. Jag var hel kär i Krullis - en kalv, och vet andra som har haft samma relation till kor, får, gris, kanin osv.

Jag förstår att man inte vill äta djur man känner men övriga kan har man normalt inget band till alls.

Jag vet inte varför du svara mig? Jag äter inte djurarter jag har som sällskapsdjur. Det hade känts fel, så jag väljer att inte äta det. Känner du annorlunda så varsågod.
 
Och ang häst så har jag aldrig smakat det så vitt jag vet,men hundarna får det lite nu o då. (Barf)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp