Hästkött

Ber om ursäkt i förväg om någon tar illa upp, det är inte meningen (har själv 4 dressyrhästar hemma). Hur som helst, en äldre kollega sa på jobbet här om kvällen att hen skulle köpa hästkött som pålägg (osmakligt, tycker jag).
Äter svenskar verkligen hästkött? Importeras det då? Jag menar, hästen som hamnar på tallriken kan ju aldrig fått läkemedel? Hästar föds ju inte upp så som ex. Grisar och kor gör i det syftet. Har alltid hört att hamburgerkött är av häst, men har svårt att tro det pga. Ovannämnda anledningar. Dock konfunderad om min kollega hade rätt, eller fel.


Nu äter jag inte kött från något djur. Men om jag skulle - varför är just häst oätbart? Det ju jättebra att ha hand om köttet istället för att skicka iväg dem på resor till Turkiet för att slaktas där!

Jag fattar inte detta med att det är ok att äta gris men inte häst. Det är bara kulturella ideér utan fakta- eller miljörelevans. Tvärtom: ska du äta döda djur så ät för jösse namn ett djur som slaktats i Sverige och levt under anständiga förhållanden. Typ en häst.
 
Jag har ätiti hästkött flera gånger då familjen köpt hem filé för att grilla. Himla fint kött (Fast jag känner ingen skillnad från nöt egentligen och tycker att det mesta som inte är vilt smakar lite tråkigt. :o )
I mitt hjärta känns det helt okej att äta svensk häst! Det är förmodligen ett djur som haft ett helt okej liv, fått omsorg och stimulans.
 
Nu äter jag inte kött från något djur. Men om jag skulle - varför är just häst oätbart? Det ju jättebra att ha hand om köttet istället för att skicka iväg dem på resor till Turkiet för att slaktas där!

Nu är nog inte Turkiet en destination för hästar på slakttransporter iof 😎👍
 
Tycker att om man nu äter kött överlag så varför inte häst? Varför duger nöt, fläsk, lamm och vilt men inte Brunte? Har inga som helst problem med att äta hästkött- bra att djuret inte går ”till spillo”. Dock måste jag medge att äta min egen som man ju har haft en emotionell koppling till skulle vara svårare.
 
Jag äter inte hästkött, men har inga problem med att andra äter det.
Likväl skulle jag inte äta hundkött heller.
Jag har ätit kanin (har och har haft sällskapskaniner), men jag skulle nog inte göra om det då det varken var gott samt kändes fel för mig
 
Jag äter inte hästkött, men har inga problem med att andra äter det.
Likväl skulle jag inte äta hundkött heller.
Jag har ätit kanin (har och har haft sällskapskaniner), men jag skulle nog inte göra om det då det varken var gott samt kändes fel för mig

Återkoppling men mest allmänt:
Jag skulle också ha JÄTTEproblem med hundköttt. Har aldrig hört talas om att hundar som slaktas för livsmedel hanteras på ett vettigt sätt.

Kanin äter jag däremot gärna och ger till hundarna också! De översvämmar ju hela ön och borde skjutas av oftare... även i Sverige tycker jag!
 
Återkoppling men mest allmänt:
Jag skulle också ha JÄTTEproblem med hundköttt. Har aldrig hört talas om att hundar som slaktas för livsmedel hanteras på ett vettigt sätt.

Skrev mest kommentaren om hundkött för att få folk att förstå varför jag inte vill äta hästkött. Det är av samma anledning. Att jag ser hästen som ett sällskapsdjur också och har känslomässiga band. Det skulle bara kännas fel för mig.
Visst har de flesta hästar haft ett bra liv och de ska inte gå till spillo, men det finns ju andra som vill äta det så varsågod :)
 
Jag äter inte hästkött, men har inga problem med att andra äter det.
Likväl skulle jag inte äta hundkött heller.
Jag har ätit kanin (har och har haft sällskapskaniner), men jag skulle nog inte göra om det då det varken var gott samt kändes fel för mig
Kaningryta för många är ju annars en riktig delikatess . I Frankrike är den förfinat etablerad ytterligare . (Ja - jag har personlig erf av det franska köket ) .
 
Senast ändrad:
Jag äter kanin, mums! Skulle nog kunna äta hund också, men jag har för mig att det inte ska vara bra kött?
 
Kaningryta för många är ju annars en riktig delikatess . I Frankrike är den förfinat etablerad ytterligare . (Ja - jag har personlig erf av det franska köket ) .

Det var nog en dålig kock i detta fallet. En vän till mig som födde upp slaktkaniner. Hursomhelts inget jag känner för att prova igen.
 
Jag har inte ätit kött på över 30 år (eftersom jag inte gillar konsistensen!), men jag ser inget skäl till att undvika just hästkött. Jag tror dock inte att jag skulle lyckas något vidare med att servera det i min egen familj, av flera goda skäl, så jag tänker inte ens försöka.

Skulle nog kunna äta hund också, men jag har för mig att det inte ska vara bra kött?
Generellt brukar "man" undvika att äta rovdjur, eftersom de är högre upp i näringskedjan och det skulle kunna finnas risker med det.
 
Vad menar du med ”bra kött” ?
Det kan vara något liknande som @ameo skriver. Att man undviker att äta rovdjur? Jag vet faktiskt inte, det är något jag har hört någonstans.
Bra kött: typ en ung älg har väldigt mört och "bra" kött. En riktigt gammal ko är mer seg. Jag har sjukt dålig koll, men det är väl ungefär det jag tror att jag menar :rofl:
 
Jag äter inte hästkött, men har inga problem med att andra äter det.
Likväl skulle jag inte äta hundkött heller.
Jag har ätit kanin (har och har haft sällskapskaniner), men jag skulle nog inte göra om det då det varken var gott samt kändes fel för mig
För mig finns det en mental spärr att äta köttätare, björn ligger lite i gråzonen för mig.
Enligt farmor var räv inget vidare tydligen, detta var vid efterkrigsåren.

Vill någon äta sin eller någon annans hund eller katt bekommer mig inte det minsta så länge hantering och avlivningen gått rätt till.

Själv tyckte jag det är intressant att titta på varför vissa kött är ok i vissa kulturer och i andra inte.
 
Ber om ursäkt i förväg om någon tar illa upp, det är inte meningen (har själv 4 dressyrhästar hemma). Hur som helst, en äldre kollega sa på jobbet här om kvällen att hen skulle köpa hästkött som pålägg (osmakligt, tycker jag).
Äter svenskar verkligen hästkött? Importeras det då? Jag menar, hästen som hamnar på tallriken kan ju aldrig fått läkemedel? Hästar föds ju inte upp så som ex. Grisar och kor gör i det syftet. Har alltid hört att hamburgerkött är av häst, men har svårt att tro det pga. Ovannämnda anledningar. Dock konfunderad om min kollega hade rätt, eller fel.
Många äter hästkött. Fast kanske inte så ofta. Själv äter jag det inte. Oklart varför, äter nötkött, gris, kyckling och fisk.
Men det är bättre att fler svenskar äter kött än att skicka iväg hästar till andra länder för slakt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp