Hästkött

Det här tycker jag är intressant. Varför undviker vi rovdjur om de är däggdjur men när de tillhör fiskarna så är det ju i princip enbart rovfisk vi äter?
Svar finns nog i trikiner, är ju därför griskött inte äts av många rent traditionellt.
Trikiner går ju att testa för idag men ses ändå som orent.
 
Svar finns nog i trikiner, är ju därför griskött inte äts av många rent traditionellt.
Trikiner går ju att testa för idag men ses ändå som orent.
Jo men välstekt griskött innehåller endast döda trikiner och dåligt tillagad fisk kan man få otrevliga överraskningar från även den
Jag ska dock lägga ner det här sidospåret här så får tråden återgå till att diskutera hästköttets vara eller icke vara
 
Ber om ursäkt i förväg om någon tar illa upp, det är inte meningen (har själv 4 dressyrhästar hemma). Hur som helst, en äldre kollega sa på jobbet här om kvällen att hen skulle köpa hästkött som pålägg (osmakligt, tycker jag).
Äter svenskar verkligen hästkött? Importeras det då? Jag menar, hästen som hamnar på tallriken kan ju aldrig fått läkemedel? Hästar föds ju inte upp så som ex. Grisar och kor gör i det syftet. Har alltid hört att hamburgerkött är av häst, men har svårt att tro det pga. Ovannämnda anledningar. Dock konfunderad om min kollega hade rätt, eller fel.
Japp. Jag har ätit rökt höstkött utöver pålägg.
 
Det kan vara något liknande som @ameo skriver. Att man undviker att äta rovdjur? Jag vet faktiskt inte, det är något jag har hört någonstans.
Bra kött: typ en ung älg har väldigt mört och "bra" kött. En riktigt gammal ko är mer seg. Jag har sjukt dålig koll, men det är väl ungefär det jag tror att jag menar :rofl:

Jag har svårt att förstå argument att ”man tror” ”har hört” osv 😅
 
Jag tycker det är jättebra att hästar som går till livsmedel äts upp i Sverige, och de har med största sannolikhet haft ett bättre liv än fläsk- fågel- och importerat kött.
Däremot skulle jag aldrig äta det själv, jag äter inte kött från arter jag har en nära relation till.
 
Hästkött är väldigt gott! När jag var yngre åt jag nästan jämt hästkött på toast, gärna med lite senapssill på toppen :d (låter galet men det är en toppenkombo :love:) Läste att hästkött brukar få bra betyg i blindtest, föga förvånande. Åt en salami gjord på haflinger som farmor (gammal haflingeruppfödare) fått från något stuteri i Italien, det är den godaste salami jag ätit.

Det finns mycket kött man borde äta mer av. Hörde någonstans att det är få vildsvin som äts upp? Konstigt med tanke på att det också är väldigt gott, och viltkött är ju bättre för miljö och hälsa. Der ser också ut att bli fler och fler som föder upp kaniner för köttproduktion. Det tycker jag är bra. Kanin är både gott, miljövänligt och lätt att föda upp. På kontinenten verkar det vara vanligare att äta kanin?
 
Äter endast fisk, inget övrigt kött. Har haft funderingar på att äta hästkött, men är inget fan av köttkonsistens.

Skulle däremot mer än gärna utfodra mina hundar med mina hästar när de tagits bort. Får väl hoppas att mannen orkar stycka :)
 
Har ätit en del hästkött och det är bra kött. Jag gillar speciellt köttfärsen, vi har även hästkött i våran lokala affär emellanåt och det är bra efterfrågan på det. Med tanke på hur lite man får när man slaktar en häst och utpriset på en hästfile så bör det ändå vara en ganska bra affär för slakterierna att ta emot häst, om vi äter lite mer hästkött. Men tror ni inte att vi ibland fått hästkött på resturanger och pizzerior när vi trott vi ätit oxfilé?
 
Ber om ursäkt i förväg om någon tar illa upp, det är inte meningen (har själv 4 dressyrhästar hemma). Hur som helst, en äldre kollega sa på jobbet här om kvällen att hen skulle köpa hästkött som pålägg (osmakligt, tycker jag).
Äter svenskar verkligen hästkött? Importeras det då? Jag menar, hästen som hamnar på tallriken kan ju aldrig fått läkemedel? Hästar föds ju inte upp så som ex. Grisar och kor gör i det syftet. Har alltid hört att hamburgerkött är av häst, men har svårt att tro det pga. Ovannämnda anledningar. Dock konfunderad om min kollega hade rätt, eller fel.
Har ätit hästkött och det är bra kött, smakar gott. Rent miljömässigt och djurvårdsmässigt så är det väl bra att äta häst, synd att bränna upp eller gräva ner bra mat så att säga. Hästar sköts oftast om väldigt bra och det är noggrannt kontrollerat vilka mediciner de får i sig om de ska gå till slakt.

Men att föda upp häst bara för köttets skull tycker jag inte riktigt är ok. Tycker det börjar dyka upp mer hästkött i affärerna också här i Finland, kollade ursprunget på köttet på ett paket, där var det en salig blandning av EU-slaktat och icke-eu, så det hade jag inte velat ha.

Nu äter jag sällan kött hemma, mest på jobbet där maten ingår. Om jag skulle köpa kött hem så är det isåfall inhemskt. Men jag är lite för känslig ändå, det tar emot rent psykiskt att äta en häst, även om jag rent kunskapsmässigt vet att det skulle vara ett bra val.
 
Äter gärna hästkött utblandat med annat kött som i korv t ex. Vet inte om jag har ätit det rent mer än som hamburgerkött men då tyckte jag inte om smaken till min stora besvikelse.
 
Samma här, hästkött växer i munnen men andra får gärna äta det. Och det stör mig att man kan köpa hundmat och kattmat med hela Noaks ark i utom just häst.
Här kan man köpa hästrevben etc i barf-frysen - men jag har inte heller sett färdig foder med häst(fast å andra sidan häst och get har ung samma problem i Sverige, det slaktas så lite att det är svårt att ha storskalig produktion/hantering)
 
Samma som du, egna funkar inte men inga problem om någon annan äter dom.

För något år sedan diskuterade jag och en annan som oxå har samma inställning om vi skulle ge hästarna till varandra när det är dags att avliva, båda från jaktfamiljet och har hundar.
Bytte djur med grannarna efter slakt gjorde man i min släkt när man hade hushållsgris - grisar är vänkära och smarta, kommer de för nära är de svåra att äta
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp