Hästkött

Anhörig

Trådstartare
Ber om ursäkt i förväg om någon tar illa upp, det är inte meningen (har själv 4 dressyrhästar hemma). Hur som helst, en äldre kollega sa på jobbet här om kvällen att hen skulle köpa hästkött som pålägg (osmakligt, tycker jag).
Äter svenskar verkligen hästkött? Importeras det då? Jag menar, hästen som hamnar på tallriken kan ju aldrig fått läkemedel? Hästar föds ju inte upp så som ex. Grisar och kor gör i det syftet. Har alltid hört att hamburgerkött är av häst, men har svårt att tro det pga. Ovannämnda anledningar. Dock konfunderad om min kollega hade rätt, eller fel.
 
Givetvis äts det hästkött i Sverige. I mitt tycke alldeles för lite. Bra gjord medwurst eller korv köper jag gärna som smörgåspålägg.

Det finns läkemedel utan slaktkarens så där ser jag inga problem. Dessutom finns det många hästar som aldrig fått annan typ av läkemedel än årlig vaccination.
 
Vi åt hästfile ett år på nyårsafton. Värdarna fick världens ångest när dom insåg att jag skulle komma :rofl: Men jag ser ingen större skillnad med att äta häst eller ko, typ... Kött som kött. Men i alla fall så tyckte jag inte det var särskilt gott, alldeles för stora köttfibrer :)
 
Har du aldrig tittat på märkningarna och innehållsförteckningarna för hamburgerkött? Det borde ju ge dig en fingervisning annars, tänker jag.

Vi har ätit hästkött, slaktat på en närliggande gård. De har hästkött sällan, men det är lika svenskt som resten av köttet de slaktar.
 
VI har ett lokalt slakteri här i kommunen, som slaktar häst. De brukar annonsera när de slaktat häst, och det går fort åt. Jag äter inte kött överhuvudtaget längre, men älskade Gustafskorv när jag var liten, och den innehåller hästkött.
 
Jag äter gustavskorv med glädje. Har ätit hästfärs, hästbiff osv. En kompis är uppfödare av kallblod och fick slakta en ettåring pga. slinger. Den serverades på nyårsafton bland annat.

Jättebra att bra kött tas reda på! Gott är det dessutom! :up: jag har inga problem med att äta en häst som jag har klappat och vet namnet på, men äter inte mina egna, där drar jag gränsen.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att äta mer häst.
 
Inget konstigt med hästkött på smörgås, tycker inte alls det är osmaklig.

Börjar jag tänka runt det så tycker jag hästkött är bättre än nöt, kyckling mm då häst inte föds upp i syfte att bli mat utan blir det efter ett förhoppningsvis älskat och omtyckt djur i första hand.
 
Man kan ibland köpa hästfilé, hästbiff och hästentrecote på både Coop och Ica Maxi (säkert andra ställen också) och det finns det som heter Hamburgerkött(inte hamburgare alltså) att ha på macka som är av häst, men det är också av ko ibland.

Jag har ätit häst och det är riktigt gott. Enbart svenskt då. :) Inte sett annat än svenskt hästkött i butikerna faktiskt.
 
Jag äter gustavskorv med glädje. Har ätit hästfärs, hästbiff osv. En kompis är uppfödare av kallblod och fick slakta en ettåring pga. slinger. Den serverades på nyårsafton bland annat.

Jättebra att bra kött tas reda på! Gott är det dessutom! :up: jag har inga problem med att äta en häst som jag har klappat och vet namnet på, men äter inte mina egna, där drar jag gränsen.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att äta mer häst.
Samma som du, egna funkar inte men inga problem om någon annan äter dom.

För något år sedan diskuterade jag och en annan som oxå har samma inställning om vi skulle ge hästarna till varandra när det är dags att avliva, båda från jaktfamiljet och har hundar.
 
Jag ser det mer och mer.
Tycker det är bra!

Sen tycker jag själv det är lite för osmakligt för egen del, jag skulle äta om det bjuds men inget jag tänker äta så väldigt frivilligt i övrigt. Jag skulle säkert tycka det vore gott, till och med, men jag är lite känslig. Det sitter i huvudet.

Men det är bra att det tas tillvara och folk börjar våga äta det!
 
Jag har ätit

Hamburgerkött - inget vidare.
Hemgjord hästkorv - inget vidare
Grillad hästen ( ingen aning om del) - jättegott. Hade ridit hästen en gång och klappat den och sett den vid flera tillfällen
Fölcarpaccio - gott
Fölgryta - gott.

Allt utom hamburgerköttetet på Island.

Jag ser inga problem med att äta häst men en jag känt väl är knappast förstahandsvalet.
 
På tal om hästkött. Såg en försäljning från lokalt slakteri med biff, entrecote och en till bit. Häst alltihop. Tänkte handla, men råkade se nedsatt ryggbiff pga. Kort datum(nöt) från samma slakteri precis bredvid. Så nöt-ryggbiffen blev billigare. Annars hade jag köpt på mig några kg häst.

Allt hästkött jag har ätit har varit BRA kött!

Speciellt yngre hästar som går till slakt tycker jag personligen skulle vara "dyrt". Det är riktigt bra!
 
Ber om ursäkt i förväg om någon tar illa upp, det är inte meningen (har själv 4 dressyrhästar hemma). Hur som helst, en äldre kollega sa på jobbet här om kvällen att hen skulle köpa hästkött som pålägg (osmakligt, tycker jag).
Äter svenskar verkligen hästkött? Importeras det då? Jag menar, hästen som hamnar på tallriken kan ju aldrig fått läkemedel? Hästar föds ju inte upp så som ex. Grisar och kor gör i det syftet. Har alltid hört att hamburgerkött är av häst, men har svårt att tro det pga. Ovannämnda anledningar. Dock konfunderad om min kollega hade rätt, eller fel.


Det är väl inget konstigt alls att äta hästkött även om man själv har häst ?

Jag känner nog ingen som för att den själv är hästägare i sak har några problem med att hästkött används som livsmedel.
 
Givetvis äts det hästkött i Sverige. I mitt tycke alldeles för lite. Bra gjord medwurst eller korv köper jag gärna som smörgåspålägg.

Det finns läkemedel utan slaktkarens så där ser jag inga problem. Dessutom finns det många hästar som aldrig fått annan typ av läkemedel än årlig vaccination.


För svenska hästar, som tillägg och förtydligande till @Anhörig så får de ju dessutom inte gå till slakt/livsmedel om de behandlats med preparat som inte anses livsmedelsdugliga.

@Anhörig för att få slakta en häst i Sverige och inom EU som ska gå till livsmedel måste hästen ha pass där läkemedel den behandlats med står införda. Om hästen behandlats med läkemedel som inte är förenliga med livsmedel så är det inte ok som livsmedel.

En del problem finns givetvis ang hur man i sak egentligen kan kontrollera och reglera detta. Men i stort är hästkött inte så stort i konsumtion jmf med andra livsmedel med samma problematik att till 100 % vara kontrollerat att det är ett problem .
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp