Hästhandlaren Madeleine

Mig veterligen enligt forumets tidigare regler så diskuteras inte personer ändå . Men givetvis är det upp till moderatorer att bedöma detta . Jag är dock jätteförvånad om denna tråd fortsätter .
Jag är inte så säker. I så fall borde censuren gälla övriga offentliga personer och nyheter? Hon har ju dessutom valt att själv få gå ut i media med namn och har dessutom skrivit en självbiografi
 
@Korven Jag tror att en tungt vägande faktor till ATT mycket sket sig var hennes låga ålder och brist på erfarenhet. Hon missade säkert mycket vid sina egna hästköp och vart sannolikt själv krängd skadade hästar från andra hästhandlare på kontinenten. Därför hade jag aldrig köpt av en så ung och ivrig hästhandlare själv.

Men jag tror att hon lärt sig en läxa, det återstår att se om 8 månader då hon sätter igång igen

Fast va ?
Domen gäller bokföringsbrott och skattebrott ? Resten är ju rena spekulationer oavsett vad "folk tror sig veta" osv . Det är ju därför tråden blir så oerhört märklig med rubrik a la personens namn osv, att den ens finns på forumet utifrån forumregler allmänt osv .?
 
Offentliga personer kan diskuteras inom rimliga gränser.

Så nu återgår vi till trådens ämne, där jag åter uppmanar till en mer allmän diskussion runt hästhandleri. Det finns ingen anledning att gräva djupt i vilka typer av hästar som sålts eller hur affärerna gått till. Tråden är rensad och jag fortsätter hålla koll.

Och mig veterligen så diskuteras otroligt sällan för att inte säga Aldrig , några "offentliga personer" i några trådar som har rubrik med personens namn .

Utan att vara krånglig vidare så tror jag att det är tydligt vad som är skillnaden .
 
För övrigt, jag undrar lite om det var lättare att vara hästhandlare förr? :idea:

Jag menar, när jag var yngre, för kanske 15 år sedan, satt jag med en tidning "hästar till salu" (hette den så?) eller ridsport och läste annonser med ett max antal tecken och bara en bild ibland.
Då "en snabb googling" inte fanns och någon från andra sidan landet lätt hade kunnat missa ett dåligt/sämre rykte.

Någon som vet om det blivit fler/färre hästhandlare?
 
Fast va ?
Domen gäller bokföringsbrott och skattebrott ? Resten är ju rena spekulationer oavsett vad "folk tror sig veta" osv . Det är ju därför tråden blir så oerhört märklig med rubrik a la personens namn osv, att den ens finns på forumet utifrån forumregler allmänt osv .?
Håll dig till trådens ämne, tack!! Diskussion om trådens (och liknande trådars) vara eller icke vara får du ta under "om bukefalos".
 
För övrigt, jag undrar lite om det var lättare att vara hästhandlare förr? :idea:

Jag menar, när jag var yngre, för kanske 15 år sedan, satt jag med en tidning "hästar till salu" (hette den så?) eller ridsport och läste annonser med ett max antal tecken och bara en bild ibland.
Då "en snabb googling" inte fanns och någon från andra sidan landet lätt hade kunnat missa ett dåligt/sämre rykte.

Någon som vet om det blivit fler/färre hästhandlare?
Mycket intressant tanke! Det måste ju ha varit enklare på så sätt, men å andra sidan så var det betydligt krångligare att importera hästar från andra europeiska hästhandlare.
 
Mycket intressant tanke! Det måste ju ha varit enklare på så sätt, men å andra sidan så var det betydligt krångligare att importera hästar från andra europeiska hästhandlare.

Ja precis.. Om man inte hade en och samma hästhandlare man själv köpte ifrån då.
Och att sälja utomlands i sin tur borde varit ännu svårare... fast ett bra kontaktnät är ju aldrig fel :idea:

Måste ju finnas någon som är äldre än mig och hängt med i köp-och-sälj-snurrorna?
 
Tyvärr tror jag inte att man kan skydda alla som ska köpa häst mot att bli lurade, vissa vill bara inte förstå att "billigt fynd" inte existerar på det sättet dom önskar. Det spelar ingen roll hur dåligt rykte en handlare har i hästsverige, lägger den ut en unghäst med superstam med ua på röntgen för ett lågt pris så kommer hästen bli såld, snabbt dessutom. Och tyvärr, då tar man också en stor risk att stå där med en häst som inte är ok...

@tolksele vet inte om jag är så mkt äldre än dig :p men red hos en sån gammaldags hästhandlare i tonåren, och han annonserade i typ hästfynd och liknande, sen ringde kunderna till honom. Han tog alltid samma pris; 10 för b-ponny 15 för c-ponny 20 för d-ponny och 25 000 för stor häst :laugh: Han köpte av en stor handlare i Danmark och köpte lassvis med hästar, ca 20-30 st i månaden. Detta var i början av 2000-talet och tror att han försvann från marknaden ett par år efter att jag slutade rida hans hästar. Mkt pga slakttransporterna, han hade både ridskolor som bytte in sina gamla ridskolehästar och köpte gamla travare som han bytte med den danske hästhandlaren :( Var mkt skriverier om det i tidningarna och även lite på nätet, men var ju inte alls det mediedrevet över nätet som det är idag med alla bloggar och sidor överallt.
 
@sona Vad intressant! Har stött på personer som handlat med ponnys, importerade från Danmark och Irland men inte alls i den utsträckningen. Tror hen hade kanske 10 ponnysar i taget eller kanske 15 som mest.
 
Jag hade gärna läst hennes bok. Den ska handla om hela hästhandleriet innifrån och ut.
Någon här som läst den?
 
@sona Vad intressant! Har stött på personer som handlat med ponnys, importerade från Danmark och Irland men inte alls i den utsträckningen. Tror hen hade kanske 10 ponnysar i taget eller kanske 15 som mest.

Denne gubbe hade hästar från både brittiska öarna, Tyskland, Holland, Belgien och Danmark. En del skräp men en hel del väldigt fina hästar med. Lite udda synsätt på vad som var värt pengar och inte... Minns än idag med sorg en jättefin holländsk häst han fick hem.. Den hade blivit såld osedd till nån ridskola i Norrland, men dom var missnöjda då den visade sig krubbita.. Den skulle slaktas sa han direkt när den kom tillbaka. Men 15-åriga jag blev tokkär i denna häst.. Så snygg, långbent, lite ädlare och högställd med så fin överlinje. Red den ett par gånger och det var verkligen en once in a lifetime-häst.. Jag tjatade och bad om att få byta min ponny mot den, men han vägrade, tyckte att jag skulle ju inte ha nån jävla krubbitare och rida runt på.. Men han skulle ju få hem en fin holländsk häst som tydligen skulle kunna hoppa, det hade ju varit mkt bättre. Så "min" holländare fick åka med handlaren till danmark och hem kom den han tyckte att jag skulle ha.. En fuxfärgad arabkorsning på knappt 150 cm med massa ringorm... När den väl blev ok från ringormen och skulle ridas så var den de stelaste och trögaste i hästväg jag någonsin träffat på. Hade hellre köpt en travare och haft som hopphäst än den..
Sörjer "min holländare" fortfarande när jag tänker på henne :(
 
Jag har bara koll på hur hästhandlare försörjer sig i holland då vi köpt en hel del hästar utav en holländsk hästhandlare, bla en GP Häst och en unghäst som har otroligt scope. Hästkulturen i holland är en helt annan där otroligt många livnär sig på just hästförsäljning. Köper man häst så är det typ holland man åker till.

Hemma har det ju aldrig riktigt varit så stort.
Minns själv när jag bläddrade i tidningar med hästar till salu.
Svartvit bild och kort text med tel nr. Köpte även min första häst via sån annons. Där var det inte lätt att hålla koll på vem som var hästhandlare eller inte. Inte i min dåvarande ålder iaf.
 
Denne gubbe hade hästar från både brittiska öarna, Tyskland, Holland, Belgien och Danmark. En del skräp men en hel del väldigt fina hästar med. Lite udda synsätt på vad som var värt pengar och inte... Minns än idag med sorg en jättefin holländsk häst han fick hem.. Den hade blivit såld osedd till nån ridskola i Norrland, men dom var missnöjda då den visade sig krubbita.. Den skulle slaktas sa han direkt när den kom tillbaka. Men 15-åriga jag blev tokkär i denna häst.. Så snygg, långbent, lite ädlare och högställd med så fin överlinje. Red den ett par gånger och det var verkligen en once in a lifetime-häst.. Jag tjatade och bad om att få byta min ponny mot den, men han vägrade, tyckte att jag skulle ju inte ha nån jävla krubbitare och rida runt på.. Men han skulle ju få hem en fin holländsk häst som tydligen skulle kunna hoppa, det hade ju varit mkt bättre. Så "min" holländare fick åka med handlaren till danmark och hem kom den han tyckte att jag skulle ha.. En fuxfärgad arabkorsning på knappt 150 cm med massa ringorm... När den väl blev ok från ringormen och skulle ridas så var den de stelaste och trögaste i hästväg jag någonsin träffat på. Hade hellre köpt en travare och haft som hopphäst än den..
Sörjer "min holländare" fortfarande när jag tänker på henne :(
:(:( Gud vad tråkigt.
Men du måste ha lört dig väldigt mycket av att få rida så många olika hästar.
 
Skattebrott var det aldrig tal om utan bokföringsbrott vilket otroligt nog inte hänger ihop i detta fallet? Om man inte bokför och betalar skatt för 8 miljoner eller vad det nu var, hur kam man bara komma undan med bokföringsbrott samt behålla alla pengar?
 
Skattebrott var det aldrig tal om utan bokföringsbrott vilket otroligt nog inte hänger ihop i detta fallet? Om man inte bokför och betalar skatt för 8 miljoner eller vad det nu var, hur kam man bara komma undan med bokföringsbrott samt behålla alla pengar?
Jag har för mig att man kan inte dömas för både och.
Det har med lagar att göra. Kan inte googla just nu, men återkommer när jag sitter vid en dator.

Ps det gällde otroliga 8,9 miljoner
 
Hon hamnade ju hos kronofogden och skulderna hos kronofogden försvinner väl efter efter ett antal år? Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Hon har ju sålt ofantligt många hästar. Över 1500 hästar vilket är helt otroligt! Har vi några andra hästhandlare i sverige som snittar på 100/ år?
Det är otroligt att hon lyckats sälja så mycket som "privatperson " innan någon reagerade.

Ja, jag vet en på rak arm som sålde ca 100 hästar förra året, är uppe i 50 hittills i år.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 392
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 304
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 326
Senast: Solstig
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp