Hästhandlaren Madeleine

Jag tycker det är lika förvånande att folk går på dessa nitar - de hittar en häst med toppstam till 1/4 av vad en häst med samma stam och utbildning hade kostat om den var svenskfödd (eller varit här ett bra tag och verkligen presterat). Eller dessa som åker till hästfabrik i typ Tyskland och oj oj så bra det är - bara att välja och vraka på massa hästar till ett bra pris som är proffsutbildade - vad de inte vet är att många (inte alla) av dessa krakar bor i gigantiska hangarer utan att få komma ut ordenligt, men när det kommer en oerfaren spekulant så tas den in till stallet med guldknoppar och vips är människan grundlurad

Verkar det för bra för att vara sant, så är det inte sant.
 
@cirkus Så är det ju ibland /kan vara, men det är ju inte vad tråden handlar om alls egentligen allt är ju rena spekulationer och antaganden och utifrån en tråd som bär personens namn vilket ju blir så märkligt ?

Mycket märklig tråd oavsett det som censurerats deluxe av moderatorer men ändå finns kvar ändå , och svar/debatter blir om helt andra ämnen lite då och allmänt .
 
Senast ändrad:
Personen har suttit 9 månader om jag hörde rätt. Typ en månad per miljon som inte behöver återbetalas?
Vad hindrar henne från att fortsätta köra på samma sätt framöver? Jag menar; det tog ju 10 år innan hon fick sitt straff. Tidigare har hon bara fått brev från skatteverket?

Läste hennes blogg och hon skriver att kronofogden inte rör henne alls och att hon inte förstår varför hon ska betala skatt.
 
@cirkus Så är det ju ibland /kan vara, men det är ju inte vad tråden handlar om alls egentligen allt är ju rena spekulationer och antaganden och utifrån en tråd som bär personens namn vilket ju blir så märkligt ?

Mycket märklig tråd oavsett det som censurerats deluxe av moderatorer men ändå finns kvar ändå , och svar/debatter blir om helt andra ämnen lite då och allmänt .
Men Mackan! Sedan när blev du moderator?
Vad som passar eller inte avgör inte du. Det finns redan en moderator som uttalat sig och ämnet är dessutom intressant. Trådar spårar alltid in på andra tankar och åsikter i frågan den berör. Ingen direkt nyhet. Låt oss diskutera denna intervju och allt som har med ämnet att göra utan tråkigt tjat på rubriken. Snälla!
 
Det fanns ju en beryktad hästhandlare i Herrljunga för ett antal år sedan (80- och 90-talet?) som förmodligen är rätt välbekant för forumets lite äldre medlemmar.
Bland annat lånade han ut hästar till ridskolor.
De fick en gratis lånehäst, han fick sina hästar tillridna.
Han verkade även att ha satt i system att lämna ut hästar på foder till unga tjejer - när de sedan fäst sig vid hästen så skulle han givetvis ha tillbaks den men man kunde få köpa den till "ett bra pris" :mad:.
Tror att han importerade i parti och minut, både "skräphästar" och bra hästar.
Åkte man dit för att provrida och hittade en häst man gillade så fick man sen välja stam på den, han hade diverse olika papper :o.
Hans hästhållning var ärligt talat förjävlig men det var nog många sköna slantar som trillade in i hans fickor...
 
Personen har suttit 9 månader om jag hörde rätt. Typ en månad per miljon som inte behöver återbetalas?
Vad hindrar henne från att fortsätta köra på samma sätt framöver? Jag menar; det tog ju 10 år innan hon fick sitt straff. Tidigare har hon bara fått brev från skatteverket?

Läste hennes blogg och hon skriver att kronofogden inte rör henne alls och att hon inte förstår varför hon ska betala skatt.

Helt galet!
 
Personen har suttit 9 månader om jag hörde rätt. Typ en månad per miljon som inte behöver återbetalas?
Vad hindrar henne från att fortsätta köra på samma sätt framöver? Jag menar; det tog ju 10 år innan hon fick sitt straff. Tidigare har hon bara fått brev från skatteverket?

Läste hennes blogg och hon skriver att kronofogden inte rör henne alls och att hon inte förstår varför hon ska betala skatt.
Hon har ju en väldigt konstig attityd till samhället överlag.

Nu har hon näringsförbud i åtta månader till utöver fängelsestraffet. Kändes mest som om hela programmet var reklam för hennes bok.
 
Nej, skulder försvinner inte. Däremot kan man så småningom söka skuldsanering men det är höga krav för att få det och det innebär också fem år på existensminimum.
Hon skriver i sin blogg att skulder hon haft för 5 år sedan är borta. Hon har ju levt ett liv i lyxutan att ha pengar som syns. Så läser man bloggen så låter det som att hon aldrig tänker betala tillbaka det hon är skyldig staten.
 
Hon skriver i sin blogg att skulder hon haft för 5 år sedan är borta. Hon har ju levt ett liv i lyxutan att ha pengar som syns. Så läser man bloggen så låter det som att hon aldrig tänker betala tillbaka det hon är skyldig staten.

Jag är inte alls insatt i det specifika fallet så jag vet inte hur turerna har sett ut.
 
Rent allmänt: Som seriös innehavare av f-skatt blir jag skitförbannad när jag hör om sådant här (oavsett bransch). F-skatt är ingen rättighet, det är en förmån som man ska vara rädd om och respektera. Jag har inga problem med att det ges längre näringsförbud vid så här grova skattebrott än vad som är praxis idag.
 
Och vad är praxis i liknande fall? 8 månaders förbud låter väldigt lite.
Rent allmänt: Som seriös innehavare av f-skatt blir jag skitförbannad när jag hör om sådant här (oavsett bransch). F-skatt är ingen rättighet, det är en förmån som man ska vara rädd om och respektera. Jag har inga problem med att det ges längre näringsförbud vid så här grova skattebrott än vad som är praxis idag.
 
Hon skriver i sin blogg att skulder hon haft för 5 år sedan är borta. Hon har ju levt ett liv i lyxutan att ha pengar som syns. Så läser man bloggen så låter det som att hon aldrig tänker betala tillbaka det hon är skyldig staten.

Okej, nu har jag läst igenom hennes blogg till strax före hon började verkställa. Du skrev att skulderna hos KFM försvinner efter fem år vilket alltså är felaktigt. Däremot skrivs skatteskulder av efter fem år. Dock kan preskriptionstiden förlängas enligt 7 § Lag (1982:188) om preskription av skattefordringar m.m.:
7 § Preskriptionstiden får på Skatteverkets ansökan förlängas av förvaltningsrätten mot den som svarar för betalning av en fordran, om han
1. har överlåtit, undanskaffat eller upplåtit särskild rätt till egendom och det kan antas att han gjort detta för att försvåra det allmännas möjligheter att få betalt för fordringen,
2. har saknat känt hemvist och det inte har kunnat klarläggas var han uppehållit sig,
3. inte har kunnat anträffas på känt hemvist inom riket och det inte har kunnat klarläggas var han uppehållit sig samt det kan antas att han hållit sig undan eller
4. har stadigvarande vistats utomlands.
 
[QUOTE LadyCovergirl, post: 17601828, member: 30174"]Okej, nu har jag läst igenom hennes blogg till strax före hon började verkställa. Du skrev att skulderna hos KFM försvinner efter fem år vilket alltså är felaktigt. Däremot skrivs skatteskulder av efter fem år. Dock kan preskriptionstiden förlängas enligt 7 § Lag (1982:188) om preskription av skattefordringar m.m.:[/QUOTE]
Tack för förtydligande
 
Det fanns ju en beryktad hästhandlare i Herrljunga för ett antal år sedan (80- och 90-talet?) som förmodligen är rätt välbekant för forumets lite äldre medlemmar.
Bland annat lånade han ut hästar till ridskolor.
De fick en gratis lånehäst, han fick sina hästar tillridna.
Han verkade även att ha satt i system att lämna ut hästar på foder till unga tjejer - när de sedan fäst sig vid hästen så skulle han givetvis ha tillbaks den men man kunde få köpa den till "ett bra pris" :mad:.
Tror att han importerade i parti och minut, både "skräphästar" och bra hästar.
Åkte man dit för att provrida och hittade en häst man gillade så fick man sen välja stam på den, han hade diverse olika papper :o.
Hans hästhållning var ärligt talat förjävlig men det var nog många sköna slantar som trillade in i hans fickor...

Min mamma var hos honom när hon jobbade på hemtjänsten. Till och med då hade han en massa hästar "hemma ". Fast dom skötte nån släkting om. Sen hade han ju faktiskt hästar över hela landet. Mycket skit men ska även ha sålt en hel del bra hästar.
Sen har vi ju två hästhandlare i grannkommunerna. Den ena har bott här i herrljunga. Båda är ganska kända. Den ena var med på tv. Det var plus eller Janne josefsson.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 395
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 304
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 326
Senast: Solstig
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp