Häst på avbetalning?

Sv: Häst på avbetalning?

Ja, det har verkligen blivit fel här.. När jag skrev ihop kontraktet så kryssade jag för att köparen ska ombesörja försäkringen. Men när jag pratade med agria så sa dem att vi INTE skulle lyfta över försäkringen förren hästen är slutgiltigt betald, men jag tänkte ju inte då på att man kan ha dubbel försäkring, dvs att både hon och jag har den försäkrad. Tänkte antingen eller...
När hon sen va här så stod vi som frågetecken gällande hur man gör med försäkringen, vi trodde båda att man bara kunde försäkra om man äger hästen, så det som stod i kontraktet, dvs att köparen ska stå för ombesörjning av försäkringen glömdes liksom bort..

Shit va rörigt!
1. Det står i kontraktet att hon ska försäkra hästen.
2. Jag har muntligt sagt till henne att jag har hästen försäkrad tills den övergår i hennes ägo och vi var överens om att hon nog inte KAN teckna någon försäkring själv.
3. Jag har skickat ett SMS om att hon ska försäkra hästen då vi hade fel i antagandet om att hon inte kunde det.

Men antar att jag ändå är körd om det händer något nu..
 
Sv: Häst på avbetalning?

Kom nu dessutom ihåg att agria sa att det inte är någon mening att hon tecknar en försäkring eftersom det ändå är karens 20 dagar och då gäller det ändå inte vid hemkörningen osv. Känner mig faktiskt lite lurad nu.. Hade de inte sagt allt detta de sa till mig så hade jag ju inte varit så säker på min sak om detta vi gjorde var rätt/enda lösningen..
 
Sv: Häst på avbetalning?

KL

Jag kan inte förstå varför man inte väntar med affären två veckor och gör affär när pengarna finns? Varför i hela friden utsätter man sig för så riskabla affärer? Jag begriper inte :crazy:
 
Sv: Häst på avbetalning?

Från vår sida så gjorde vi affären för vi inte var rädda för att riskera den sista slutsumman, (hemmet kändes viktigare, även om köparen hade dåligt med pengar så skulle han hamna på ett toppenställe). Att det var en riskabel affär ur andra synpunkter hade vi inte förstått då.. Det var först efteråt som det skrevs om risker här i tråden som jag fick reda på dem..
 
Sv: Häst på avbetalning?

Lite enkelt om du tänker efter så har ni ju avtalat att du äger hästen tills den är helt betald. Ni har inte gjort något foderavtal untan använt ett köpeavtal. Det betyder att du är ansvarig för hästen som dess ägare fram tills den är betald.
Nu hoppas jag ju att allt går som tänkt men i teorin kan du bli batlningsskyldig för stallhyra, hovslagare, veterinär och liknade som ägare till hästen. Kanske vara en hjälp för att tänka rätt och även för andra som tänker sälja häst på det här sättet.
 
Sv: Häst på avbetalning?

Kom nu dessutom ihåg att agria sa att det inte är någon mening att hon tecknar en försäkring eftersom det ändå är karens 20 dagar och då gäller det ändå inte vid hemkörningen osv. Känner mig faktiskt lite lurad nu.. Hade de inte sagt allt detta de sa till mig så hade jag ju inte varit så säker på min sak om detta vi gjorde var rätt/enda lösningen..

Men inte är det väl karens om hon övertar din försäkring?? Det gäller väl vid nytecknande, och jag hoppas att du inte sagt upp och hon sen tecknat ny, så att det uppstått ett glapp:crazy:
 
Sv: Häst på avbetalning?

Nej, jag har inte sagt upp min försäkring! Jag ringde agria och rådfrågade ang detta och fick då till svar att jag absolut inte ska lyfta över min försäkring på henne förren hela summan är betald eftersom om jag skulle få tillbaka hästen av någon anledning så får jag tillbaka en häst som jag inte har försäkring på.

Gällande avtalet så inser jag nu att det nog va helt fel tillvägagångsätt, kommer nog aldrig mer sälja en häst, hehe. Men jag tror att detta kommer lösa sig till det bästa faktiskt! Förhoppningsvis går allt bra nu! Tack för alla inlägg!
 
Sv: Häst på avbetalning?

*kl*

Jag vet inte anledningen till att du har valt att sälja på avbetalning, men jag skulle nog inte vilja sälja en häst utan att få alla pengar på en gång. Vet att det oftast är mycket pengar det handlar om när man köper en häst, men köparen man inte har alla pengar på sitt konto skulle jag nog säga åt hen att ta ett banklån, så att banken får ta risken. Hoppas att allt går bra för dig.
 
Sv: Häst på avbetalning?

Nu verkar det inte vara så mycket pengar att TS bekymrar sig för slantarna. Betydligt värre kan det ju bli att fortsätta betala för hästen även om den inte längre är i ens förvar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 136
Hästvård Min häst har haft problem till o från bak knäna. Behandlad sommaren 2011, vintern 2013 i bak knäna. Skulle söljas nu och var då väldigt...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 126
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp