Häst med bak knä problem

Sen kan jag tycka att en häst som håller sig fräsch i fyra år efter en inflammation, och sedan sätts igång på tok för snabbt nästa gång problem uppstår (en månad är ju ingenting), rids kontinuerligt i 3-4 månader, och sedan visar en kraftig böjprovsreaktion - det är inte en häst som har jätteproblem med sitt bakknä. Om den inte blivit sönderriden de 3-4 månaderna när den borde fått vila och uppbyggnad, förstås.
Hon har inte varit helt fräsch under de 4 åren, hon har känts ovillig till o från utan att vara halt. Hon blrjade kännas ofräsch i dec förra året o då fixk hon vila tills Jan när jag gjorde en hält undersökning, då va hon halt vb. Vilade till slutet på feb hon såldes i samma veva till en som visste om hennes problem. Hon började rida igång henne o jobba från marken o när hon kom tillbaka till mig så fortsatte jag med de. Ingen hård ridning utan fortsatt igångsättning. Men hon hade kanske behövts behandlas redan i Jan men de blev inte gjort pga när hon såldes o dek som köpte tyckte hon såg fräschhet ut efter att ha vilat.
 
Har du röntgat för att se ev pålagringar, hur illa det är? Hur kan du sälja en häst du vet är halt, förstår inte? :(
Man ser väl iaf till att den är ordentligt utredd och ev säljs som promenadsällskap om den nu är halt vid arbete men inte vid sällskap etc. Stor risk för pålagringar etc nu om den gått och haft ont i 4 år och du inte direkt utrett den ordentligt vad jag förstår osv.

Vet bara av egen erfarenhet att min gamla häst (nu 25, då 20) visade ytterst liten orenhet, enbart på töm vid samling. Inte uppsuttet, Hittades mycket pålagringar vid röntgen. Då var hon ändå enligt veterinäer ren på longering och i gången men markerade ytterst lite bb på böjprov, så ingen stor hälta som i ditt fall. Behandlades en gång med kortison tror jag och varit fräsch sedan dess! Det var alltså 2013. Veterinären (Axel, så en duktig sådan) sa att hon garanterat kommer behöva sprutas varje halvår och max kunna vara hagprydnad. Men ingen spruta i leden sedan 2013 och har varit helt fräsch sedan dess :). Åldern till trots! Kollar upp henne varje år, ibland flera ggr per år då hon har haft några ögonskador och då har vi gjort en hälsokoll samtidigt.
 
Det här låter som en häst som fått ganska korta vilor när besvär visat sig. Jag har själv en häst med inflammationer som spökat och min har fått vila många månader. Vid något tillfälle upp till 6-8 månader utan att hon belastades med ridning/longering eller liknande. Först därefter en extremt försiktig igångsättning med endast skritt i flera veckor och då på jämnt underlag. Därefter trav och det *endast* på rakspår. Absolut inte böjda spår så jag har travat på långsidorna på ridhuset och sedan saktat av inför kortsidan osv. Idag mår min häst bra igen, men det har varit en LÅNG resa. Jag har självklart sett över skoning, utrustning mm och hon är röntgad och ultraljudad kors och tvärs.
Vill man inte ge sin häst TID eller har råd (fullt förståeligt!) så tycker jag att man ska avsluta. Inte sälja... Jag är min hästs sista ägare. Hon kommer inte att säljas just pga hennes problematik.
 
Hon har fått vila längre perioder, flera gånger. Hon har inte visat att hon skulle va så dålig, longerade efter böj prov när veterinären va där o d syntes endast en liten hälta de va efter böj prov hon va kring 3 gradigt halt.

Hur har hon rehabiliterats sen? Har knäna ultraljudats och röntgas?

Min fröken var fräsch i höstas. Vilade sen nästan 4 månader pga min tidsbrist. Sattes igång försiktigt i februari. Kändes inte helt hundra men inte halt eller ovillig. Avfärdades av de flesta som stel. Jag tyckte det blev sämre i takt med igångsättningen. In på klinik. Initialt ohalt men såg ganska skev och kantig ut på lina. Vet var inne på stel och otränad tills vi böjde. Reagerade högt båda bak, ungefär 2 grader på ena och något mindre på andra. Inget i övrigt. Bedövade bort ena knäet. Förbättring men kom fram en liten tveksamhet ena fram. Böjde om. Klapphalt på det frambenet.

Summa summarum så en sjukt snäll häst som vägrat klaga eller visa problem men som kompenserat tills det inte gick. Inflammation båda bakknäna, samt hovled och kotled ena fram. Behandlad där. På ÅB väldigt mkt bättre, bara aningens markering ett par steg på böjprov ena knäet. Hem på fortsatt kontrollerad igångsättning. Ny koll efter tre v. Ännu bättre på lina och ua böjprov.

Dvs nu är det dags för rehab. Stärka bakdelen och bakknäna. Vilket beräknas ta till hösten. Koll i sommar så det fortsätter åt rätt håll.

Utan rehabdelen är det ganska mkt pengar i sjön att behandlat osv och sen ”tuta och köra som inget hänt”. Hon har inte haft problem i bakknäna förr, hoppat en hel säsong och varit tvärfräsch efter. Men här och nu så är hon inte fullt musklad pga vilan och har haft problem med knäna. Dvs jätteviktigt stärka.

Vila är bra i akut skede, men sen måste hästen stärkas och ffa bakknän är otroligt beroende av muskler som stabiliserar och tar belastningen. Annars är det just lederna som får ta stryk.

Din häst skulle jag vilja se en långsam kontrollerad igångsättning när den är friskförklarad. Och sen ett års rehab. SEN kan man börja fundera på om den har kassa knän eller inte. Men jag skulle säkerställa det inte redan finns irreparabla skador i knäna innan jag började lägga pengar på det...

Och hästar kan absolut dölja saker. Länge. Men de där små tecknen måste man ta på allvar. Särskilt om man vet att hästen tidigare haft problem.
 
Utan att ha läst tidigare svar, så skriver jag så här. Bakknä och framkotor är symptom på andra problem, så mitt råd är att leta på andra ställen där grundproblemet kan finnas. Det kan handla om allt från tänder, hur passar sadel fram till hur rider ryttaren? Och en massa annat däremellan.
 
Utan att ha läst tidigare svar, så skriver jag så här. Bakknä och framkotor är symptom på andra problem, så mitt råd är att leta på andra ställen där grundproblemet kan finnas. Det kan handla om allt från tänder, hur passar sadel fram till hur rider ryttaren? Och en massa annat däremellan.

Nyfiken hur du tänker. Bakknän är ju luriga och är ofta oupptäckta länge. Men varför skulle inte ett knä kunna vara primärhältan?
 
Nyfiken hur du tänker. Bakknän är ju luriga och är ofta oupptäckta länge. Men varför skulle inte ett knä kunna vara primärhältan?
Klart att knä kan ge hälta, men oftast som jag skrev bara en sekundär skada. Där problemet finns någon annanstans.
 
Jo men det var just varför du ansåg knän oftast var just sekundära jag var nyfiken på
Därför att studier och forskning påvisat att andra underliggande problem finns vid denna typ av skada/problem. Där hästen avlastar ett annat problem, tex kunde man se att över 70 procent av kotledsinflammationer hade en grund i ryggproblematik allt från ont i ryggen till en taskig sadel eller ryttarproblematik.
 
Därför att studier och forskning påvisat att andra underliggande problem finns vid denna typ av skada/problem. Där hästen avlastar ett annat problem, tex kunde man se att över 70 procent av kotledsinflammationer hade en grund i ryggproblematik allt från ont i ryggen till en taskig sadel eller ryttarproblematik.

Kotled ja. Men jag pratar om bakknän. Just de jag var nyfiken om.
 
Sak samma, ev ryggproblem i bakre delen kan kompenseras med att hästen hänger sig i bak knä/n

Fast har du belägg för att det är sak samma?
Absolut kan bakknän vara sekundära. Men jag håller inte med om att de är det alls i samma grad som kotledsproblem t ex. Tvärtom så börjar man ju idag inse hur mycket knäproblem man missat tidigare. Och en knähäst får ofta ont i ryggen med. (Dvs hönan - ägget frågan)
 
Fast har du belägg för att det är sak samma?
Absolut kan bakknän vara sekundära. Men jag håller inte med om att de är det alls i samma grad som kotledsproblem t ex. Tvärtom så börjar man ju idag inse hur mycket knäproblem man missat tidigare. Och en knähäst får ofta ont i ryggen med. (Dvs hönan - ägget frågan)
Och i det ligger problemet, man behandlar knä, men kommer inte år grunden.
 
Och i det ligger problemet, man behandlar knä, men kommer inte år grunden.

Vad har du för stöd för det?
Som sagt så likt Shaggy är vad jag lärt mig, och vad studier mm visat i modern tid samt också även egen erfarenhet att bakknän mer ofta än sällan är primärproblemet. Medan det motsatta gäller kotleder.
 
@Alexandra_W
Nyfiken på det du skriver om att stärka bakknäna och rehab, kan du inte berätta lite mer om hur du gör detta? Hur lägger du upp träningen för din knä-häst?

Jag har en egen som efter en del trubbel i ridningen, då ffa galoppen, togs in till klinik och blev grundligt genomsökt (röntgad från öron till svans + knän UA) och det enda som hittades var någon grads hälta på böjprov högt bak: knäna. Efter behandling och vila samt skritt i några månader var han UA vid återbesök och jag fick uppmaning om att fortsätta igångsättningen. Känner mig dock stundvis rådvill till hur jag ska lägga upp träningen på bästa sätt för att stärka honom och undvika att problemen kommer tillbaka i framtiden. Vad är do's and don'ts för en "knähäst"?
 
@Alexandra_W
Nyfiken på det du skriver om att stärka bakknäna och rehab, kan du inte berätta lite mer om hur du gör detta? Hur lägger du upp träningen för din knä-häst?

Jag har en egen som efter en del trubbel i ridningen, då ffa galoppen, togs in till klinik och blev grundligt genomsökt (röntgad från öron till svans + knän UA) och det enda som hittades var någon grads hälta på böjprov högt bak: knäna. Efter behandling och vila samt skritt i några månader var han UA vid återbesök och jag fick uppmaning om att fortsätta igångsättningen. Känner mig dock stundvis rådvill till hur jag ska lägga upp träningen på bästa sätt för att stärka honom och undvika att problemen kommer tillbaka i framtiden. Vad är do's and don'ts för en "knähäst"?

Jag vet inte om man rakt av kan översätta från en häst till en annan. Alltså att ett program till en häst kan användas på en annan rakt av.

Men med det sagt så ganska klassisk rehab tycker jag? T ex Klättra uppför (vi har fördel kunna göra det utan att sen behöva klättra nedför som sliter), cavaletti, galoppfattningar (det är fattningarna som stärker) - men även där så vi har fördelen att kunna fatta lugnt och stilla ur skritt, med en häst som vill springa in i galoppen så blir det ju annorlunda.

Samt då allt som faktiskt får hästen att skifta över vikt bakåt och inte lägga sig på framdelen. Skolor, övergångar, tempoväxlingar.
 
@Alexandra_W
Nyfiken på det du skriver om att stärka bakknäna och rehab, kan du inte berätta lite mer om hur du gör detta? Hur lägger du upp träningen för din knä-häst?

Jag har en egen som efter en del trubbel i ridningen, då ffa galoppen, togs in till klinik och blev grundligt genomsökt (röntgad från öron till svans + knän UA) och det enda som hittades var någon grads hälta på böjprov högt bak: knäna. Efter behandling och vila samt skritt i några månader var han UA vid återbesök och jag fick uppmaning om att fortsätta igångsättningen. Känner mig dock stundvis rådvill till hur jag ska lägga upp träningen på bästa sätt för att stärka honom och undvika att problemen kommer tillbaka i framtiden. Vad är do's and don'ts för en "knähäst"?
Min ena häst har en mindre artrosförändring i ena bakknät. Det som har gjort störst skillnad för henne och som jag fortfarande gör nu ett år efter hon blivit helt bra är att gå över upphöjda bommar (i början bommar på marken) varje gång innan ridning. I början syntes det tydligt när hon kommit igång och i början gjorde jag det även efter avslutad ridning både för träningens skull men också för att jag då direkt såg om hon avvek det minsta från sitt ordinarie rörelsemönster. Jag går på hur hon verkar just för dagen men mellan 5-10 minuter håller vi på. Att få igång, att påminna hästen om rörelsen i bakbenet är viktigt och att göra det från marken gör att man verkligen ser och inte bara känner om hästen verkligen lyfter och rör sig rätt. En skada är ju inte bara skadan utan hästen lär sig snabbt ett felaktigt rörelsemönster och det måste man aktivt jobba bort igen för att slippa belastningsskador någon annanstans. I övrigt har jag gjort och gör precis som @Alexandra_W skriver.
Unghästen som påbörjade sin inridning samtidigt ungefär har fått göra samma sak. Det har gjort stor nytta på honom med :) Att ha koll på sina ben är viktigt oavsett om man är yngre och lite obalanserad eller äldre efter en skada.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 774
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp