Häst med bak knä problem

Har du röntgat för att se ev pålagringar, hur illa det är? Hur kan du sälja en häst du vet är halt, förstår inte? :(
Man ser väl iaf till att den är ordentligt utredd och ev säljs som promenadsällskap om den nu är halt vid arbete men inte vid sällskap etc. Stor risk för pålagringar etc nu om den gått och haft ont i 4 år och du inte direkt utrett den ordentligt vad jag förstår osv.

Vet bara av egen erfarenhet att min gamla häst (nu 25, då 20) visade ytterst liten orenhet, enbart på töm vid samling. Inte uppsuttet, Hittades mycket pålagringar vid röntgen. Då var hon ändå enligt veterinäer ren på longering och i gången men markerade ytterst lite bb på böjprov, så ingen stor hälta som i ditt fall. Behandlades en gång med kortison tror jag och varit fräsch sedan dess! Det var alltså 2013. Veterinären (Axel, så en duktig sådan) sa att hon garanterat kommer behöva sprutas varje halvår och max kunna vara hagprydnad. Men ingen spruta i leden sedan 2013 och har varit helt fräsch sedan dess :). Åldern till trots! Kollar upp henne varje år, ibland flera ggr per år då hon har haft några ögonskador och då har vi gjort en hälsokoll samtidigt.
Hon har inte
Gått o haft ont i 4 år. Hon har kollats ca 1 gång per år hält undersökning inte pga knöna. Men hon har i perioder varit ovillig vet inte varför. Hon är kollad på klinik mär jag hitta felet första gången i även förra veckan i torsdags o inga förändringar finns baga inflammation. Den som köpte henne känner hästen o visste om problemen.
 
Det här låter som en häst som fått ganska korta vilor när besvär visat sig. Jag har själv en häst med inflammationer som spökat och min har fått vila många månader. Vid något tillfälle upp till 6-8 månader utan att hon belastades med ridning/longering eller liknande. Först därefter en extremt försiktig igångsättning med endast skritt i flera veckor och då på jämnt underlag. Därefter trav och det *endast* på rakspår. Absolut inte böjda spår så jag har travat på långsidorna på ridhuset och sedan saktat av inför kortsidan osv. Idag mår min häst bra igen, men det har varit en LÅNG resa. Jag har självklart sett över skoning, utrustning mm och hon är röntgad och ultraljudad kors och tvärs.
Vill man inte ge sin häst TID eller har råd (fullt förståeligt!) så tycker jag att man ska avsluta. Inte sälja... Jag är min hästs sista ägare. Hon kommer inte att säljas just pga hennes problematik.
Hon har fått långa vilor i perioder 6
Månader o kortare nån
Månad så de är inte brist på vila
 
Hästen är kollad på klinik förra veckan o behandlad i båda knäna kollade på alla olika sätt röntgen ultraljud som de är gjorts tidigare. Ska lånas ut på foder direkt hon är färdig behandlad till någon som har tid att sätta igång henne för jag har ej de själv.
 
Hon har inte
Gått o haft ont i 4 år. Hon har kollats ca 1 gång per år hält undersökning inte pga knöna. Men hon har i perioder varit ovillig vet inte varför. Hon är kollad på klinik mär jag hitta felet första gången i även förra veckan i torsdags o inga förändringar finns baga inflammation. Den som köpte henne känner hästen o visste om problemen.

Har hon undersökts på klinik när hon varit ovillig?
 
Vad har du för stöd för det?
Som sagt så likt Shaggy är vad jag lärt mig, och vad studier mm visat i modern tid samt också även egen erfarenhet att bakknän mer ofta än sällan är primärproblemet. Medan det motsatta gäller kotleder.
Stöd? Finns att söka på SLU. Även bakknä kan anses som en sekundär skada, inte i samma omfattning som kotleder, men tillräckligt Och jag tror att det kan vara en orsak för att man missar, men OBS jag det är vad jag tror. Mest hänger det samman med min egen arbetsretorik, och egen erfarenhet av egen häst.
 
Hon har fått långa vilor i perioder 6
Månader o kortare nån
Månad så de är inte brist på vila

Jag tycker inte att 6 månader är så lång vila. Inte vid såpass allvarliga skador. Bara för att hästen vilar så innebär det inte att man inte kan göra något alls med den. Man kan promenera vid hand eller testa lite frihetsdressyr och liknande. Många oroar sig när hästen ska vila att man inte kan göra något alls med den och det stämmer ju inte. :)
Sedan är det väl så med att det spelar ingen roll hur länge en häst får vila om igångsättningen sker för snabbt. (Nu har jag inte en aning om hur du gjort med din häst så ta inte detta som kritik) Ta bara detta med att trava på böjt spår. Hur många funderar ens på att hörn i ridhus/ridbana är böjt spår? Min häst fick trava på rakspår i flera veckor (6 tror jag det var?) innan jag försiktigt travade hela varv på banan. Och även här trappade jag upp mycket försiktigt.
Det är skittråkigt att ha en skadad häst, och det är nog ännu mer skittråkigt med igångsättning, men det finns ingen genväg till lyckan utan det måste få ta sin tid. Min häst fick en viloperiod/rehabperiod på drygt 2 år. Och jag tyckte det gick fort...
 
Jag tycker inte att 6 månader är så lång vila. Inte vid såpass allvarliga skador. Bara för att hästen vilar så innebär det inte att man inte kan göra något alls med den. Man kan promenera vid hand eller testa lite frihetsdressyr och liknande. Många oroar sig när hästen ska vila att man inte kan göra något alls med den och det stämmer ju inte. :)
Sedan är det väl så med att det spelar ingen roll hur länge en häst får vila om igångsättningen sker för snabbt. (Nu har jag inte en aning om hur du gjort med din häst så ta inte detta som kritik) Ta bara detta med att trava på böjt spår. Hur många funderar ens på att hörn i ridhus/ridbana är böjt spår? Min häst fick trava på rakspår i flera veckor (6 tror jag det var?) innan jag försiktigt travade hela varv på banan. Och även här trappade jag upp mycket försiktigt.
Det är skittråkigt att ha en skadad häst, och det är nog ännu mer skittråkigt med igångsättning, men det finns ingen genväg till lyckan utan det måste få ta sin tid. Min häst fick en viloperiod/rehabperiod på drygt 2 år. Och jag tyckte det gick fort...

Knän är dock inte alltid det bästa att vila. Beroende på anledning till problemen kan det vara rehab och stärka och bygga upp dem som är det bästa. Inte vila. Men det kräver ju man utreder varför hästen har upprepade besvär. Hann den inte bli frisk, felbelastar den, blir den muskelfattig, sätts den igång fel mm
 
Har hon undersökts på klinik när hon varit ovillig?
Nej inte varje gång, blev behandlad första gången pga de o hon blev frisk förklarad. Efter kanske 6 mån blev hon lite bråkig igen o blev kollad men då var de inte nå fel så ibland är hon bara ovillig utan orsak så kan inte åka in till klinik direkt hon inte riktigt vill.
 
Jag tycker inte att 6 månader är så lång vila. Inte vid såpass allvarliga skador. Bara för att hästen vilar så innebär det inte att man inte kan göra något alls med den. Man kan promenera vid hand eller testa lite frihetsdressyr och liknande. Många oroar sig när hästen ska vila att man inte kan göra något alls med den och det stämmer ju inte. :)
Sedan är det väl så med att det spelar ingen roll hur länge en häst får vila om igångsättningen sker för snabbt. (Nu har jag inte en aning om hur du gjort med din häst så ta inte detta som kritik) Ta bara detta med att trava på böjt spår. Hur många funderar ens på att hörn i ridhus/ridbana är böjt spår? Min häst fick trava på rakspår i flera veckor (6 tror jag det var?) innan jag försiktigt travade hela varv på banan. Och även här trappade jag upp mycket försiktigt.
Det är skittråkigt att ha en skadad häst, och det är nog ännu mer skittråkigt med igångsättning, men det finns ingen genväg till lyckan utan det måste få ta sin tid. Min häst fick en viloperiod/rehabperiod på drygt 2 år. Och jag tyckte det gick fort...
Hästen ska lånas ut på foder som skogs mulle. Hon är ändå 16 år o så lång igångsättning de behövs är hon närmare 18 år när hon är i full kondition o de är inte värt för en sån gammal häst. Så bäst är att hon kommer till nån som är nöjd med att rida ut i skogen endast utan krav att hon ska ridas hårdare
 
Nej inte varje gång, blev behandlad första gången pga de o hon blev frisk förklarad. Efter kanske 6 mån blev hon lite bråkig igen o blev kollad men då var de inte nå fel så ibland är hon bara ovillig utan orsak så kan inte åka in till klinik direkt hon inte riktigt vill.

Kollades knäna med ultraljud då? Eller bedövade man?

Bakknäproblem kan vara supersvåra att hitta mef böjprov eller se i ridningen. Därför jag var nyfiken på om man verkligen uteslutit knäna när hon varit ovillig.
 
Jag är lite böjd att hålla med @Boj. Problem i knäna bak brukar hänga ihop med rygg och SI-leder (dom går alltså lite hand i hand). Dvs det är inte ovanligt att man hittar hältan i knäna men hästen blir halt igen efter ett tag. Problemet ligger då tex i SI-lederna. Det är tydligen svårt att rida hästar halta i SI-leder utan det kommer nästan alltid av yttre påverkan som tex att hästen gått omkull.

Källa: Henrik Nyberg på Husaby klinik.
 
@alltidhvit , som ägare till en häst med diverse problem, där bakknän + rygg varit största problemet, har jag fått lära mig vissa saker den hårda vägen. Min klarar inte av att ridas bara lite grann, han måste gå fullt ut eller inte alls. De ggr jag, pga olika orsaker, inte kunnat rida honom ordentligt, så har han ofelbart blivit halt igen. Så nu rider jag korta intensiva pass (om jag rider på bana) och om det blir mycket på bana under en period, så blir det varannan dags ridning. Kvalitet före kvantitet så att säga. Skrittar fram och av -avsuttet. Gärna bommar, lite upphöjda som tidigare nämnts, nöter inte på volt eller för mycket sidvärts. Tycker jag har fått bättre resultat med den här varianten än tidigare, när jag red "försiktigt".
Jag försöker även lära mig att jobba honom bättre för hand, för de dagar jag inte rider honom, men jag är nog en hopplös elev:laugh::p
 
Jag är lite böjd att hålla med @Boj. Problem i knäna bak brukar hänga ihop med rygg och SI-leder (dom går alltså lite hand i hand). Dvs det är inte ovanligt att man hittar hältan i knäna men hästen blir halt igen efter ett tag. Problemet ligger då tex i SI-lederna. Det är tydligen svårt att rida hästar halta i SI-leder utan det kommer nästan alltid av yttre påverkan som tex att hästen gått omkull.

Källa: Henrik Nyberg på Husaby klinik.
Skriver under på det. Har haft problem i knäna på tre olika hästar, på samtliga var orsaken att de inte rörde sig korrekt i ryggen (av olika orsaker) och då inte blev korrekt musklade kring knäna och därmed överbelastade dem.
Alla tre blev bra med rehabträning, vila har varit direkt skadligt för iaf två av dem.
 
@alltidhvit , som ägare till en häst med diverse problem, där bakknän + rygg varit största problemet, har jag fått lära mig vissa saker den hårda vägen. Min klarar inte av att ridas bara lite grann, han måste gå fullt ut eller inte alls. De ggr jag, pga olika orsaker, inte kunnat rida honom ordentligt, så har han ofelbart blivit halt igen. Så nu rider jag korta intensiva pass (om jag rider på bana) och om det blir mycket på bana under en period, så blir det varannan dags ridning. Kvalitet före kvantitet så att säga. Skrittar fram och av -avsuttet. Gärna bommar, lite upphöjda som tidigare nämnts, nöter inte på volt eller för mycket sidvärts. Tycker jag har fått bättre resultat med den här varianten än tidigare, när jag red "försiktigt".
Jag försöker även lära mig att jobba honom bättre för hand, för de dagar jag inte rider honom, men jag är nog en hopplös elev:laugh::p
Jo de är ju bäst att de hålls i bra kondition o rids ordentligt men jag hinner knte rida så mycket som hon behöver så ska låna ut henne till nån som hinner.
 
Jag är lite böjd att hålla med @Boj. Problem i knäna bak brukar hänga ihop med rygg och SI-leder (dom går alltså lite hand i hand). Dvs det är inte ovanligt att man hittar hältan i knäna men hästen blir halt igen efter ett tag. Problemet ligger då tex i SI-lederna. Det är tydligen svårt att rida hästar halta i SI-leder utan det kommer nästan alltid av yttre påverkan som tex att hästen gått omkull.

Källa: Henrik Nyberg på Husaby klinik.
Ska på återbesök k slutet på maj ska kolla rugg o si leder då. Tror de är nått där
Som gör att knä problemen kommer tillabal
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 774
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp