Häst på avbetalning?

devilsdaughter

Trådstartare
Om man ska sälja en häst på avbetalning eller i detta fallet en större klumpsumma vid hämtning av hästen och en mindre summa inom ett sista datum. Visst är det väl så då att hästen inte kan tillfalla köparen förren allt är betalt? Och det gäller väl försäkringen då också att säljaren måste ha kvar sin försäkring på hästen så länge köparen inte har betalt hela summan och försäkringen lyfter man inte över på köparen förren allt är betalt?? Eller hur fungerar det?
 
Sv: Häst på avbetalning?

Jag köpte min häst så och då skrev jag (jag gjorde iordning kontraktet) själv in att hon inte var min förrän hon var slutbetald. Jag såg det som en självklarhet! Vi hade två ställen där kontraktet skulle skrivas på; Ett när jag hämtade henne och det andra när jag betalade det sista.

Försäkringen stod jag för, men jag kommer inte ihåg ifall den stod på dåvarande ägaren eller mig. Jag tog texten i mitt kontrakt från olika förslag jag hittade på nätet, så kontraktet blir mest fördelaktigt för säljaren (som ju tar den största risken)

För oss fungerade det jättebra, men man ska nog känna att man litar på den människa man ska sälja till och även för köparen att lita på den man ska köpa av... Finns många som blivit lurade när det gäller avbetalningar, så se till att ha ett välskrivet, vattentätt, kontrakt. Gärna med en ansvarsdel och där du tar bilder innan hästen lämnas iväg.
 
Sv: Häst på avbetalning?

Om man ska sälja en häst på avbetalning eller i detta fallet en större klumpsumma vid hämtning av hästen och en mindre summa inom ett sista datum. Visst är det väl så då att hästen inte kan tillfalla köparen förren allt är betalt? Och det gäller väl försäkringen då också att säljaren måste ha kvar sin försäkring på hästen så länge köparen inte har betalt hela summan och försäkringen lyfter man inte över på köparen förren allt är betalt?? Eller hur fungerar det?

Vill nog vidnärmare eftertanke inte ens ge råd ifrågan då det är så mycket som kan gå fel :o känner du köparen kanske det går att lita på men det är ju hemskt många såna affärer som gått tokigt ( åt bägge håll) , om jag ändå skulle ge ett råd så blir det nog lämna foder och sälj när de har hela summa eller vänta helt med affär tills pengarna finns, annars så finns det ju låneinstitut om de prompt måste ha hästen innan de har pengarna att som privatperson "agera bank" kan ge många obehagliga konsekvenser och ett kontrakt som täcker allt som kan hända finns nog inte?
 
Sv: Häst på avbetalning?

Beror på. Vill du ha tillbaka hästen om inte betalningen kommer
En del vill inte stå med hästen, och väljer då att skriva över hästen direkt på nya ägaren. Köparen är då skyldig pengar, som man sedan kan driva in via KFM om man inte får betalningen.

Annars får du skriva in äganderättsförbehåll till dess hästen är till fullo betald. Skriv då också in att hästen inte får flyttas från Stall xxxx innan den är fullbetald, och att ägaren har rätt att återta hästen utan skydlighet till återbetalning av erlagt belopp om slutlikvid uteblir enligt avtal.

Det är ändå en rätt stor risk att pengarna inte kommer in. Kolla hos KFM så inte köparen har register där.
 
Sv: Häst på avbetalning?

tack för svaren!
Jag känner inte köparen. de kör långvägar för att köpa hästen.
De hämtade hästen och jag fick delbetalningen, enligt kontraktet har jag äganderätten kvar tills allt är betalt och om jag inte får betalningen innan slutdatumet ska både hästen och handpenningen tillfalla mig enligt kontraktet. Egentligen vill jag inte ha tillbaka hästen, (var jobbigt nog att sälja första gången). Så att hon skulle äga hästen från början och sedan ändå vara skyldig mig pengar hade nog varit ett bra alternativ, men känner mig för okunnig inom sådant för att veta hur jag ska skriva kontrakt på det och dessutom för feg för att tjata om skulden sen om betalningen skulle utebli.

nu har hon alltså hämtat en häst som är värd det dubbla hon behövde betala. Hästen är renrasig och jag äger den fortfarande och har kvar passet och hästens handlingar. Hon behöver ju passet för att hästen ska vara något av värde för henne såklart och summan hon nu är skyldig mig är inte stor. Så man tycker ju verkligen att hon borde betala..
Känner mig dock lite förvirrad ang försäkringen men jag tror att vi gjorde rätt? JAG har fortfarande hästen försäkrad och kommer ha det tills hela summan är betald och hon KAN väl inte försäkra honom förren hon köpt hästen fullt ut? För man kan väl inte försäkra något man inte äger?
 
Sv: Häst på avbetalning?

Undra om man inte kan det. Ingen har kollat huruvida jag äger de hästar jag försäkrat.
 
Sv: Häst på avbetalning?

Gimlan: Men om man inte äger en häst och det händer något med den så kanske man inte kan få ut något på försäkringen?
 
Sv: Häst på avbetalning?

Nu har du gjort ett fel genom att behålla passet, vilket kan sätta dig lite i klistret om det skulle bli kontroll där hästen är. Du står ju som ägare fortfarande och passet ska ju finns där hästen finns + att det ska vara med när den transporteras.
När det gäller försäkring så kan man veterinärvårdsförsäkra och få utbetalt utan att äga hästen. Men man kan inte få ut livvärdet om den dör utan att äga den.
 
Sv: Häst på avbetalning?

Hästen och passet MÅSTE vara på samma ställe, så det kan hon faktiskt kräva att du ska lämna ut oavsett avtal. Lagstiftning går över det ni avtalat, då har hon både häst och pass.

Veterinärvårdsförsäkring borde du avtalat att hon ska stå för, nu kan du ju bli skydlig att betala för hästens skador. Livförsäkring kan hon däremot inte teckna om hon inte äger hästen.
 
Sv: Häst på avbetalning?

Vad konstigt! I LRF:s färdigskrivna köpekontrakt så står det ju att= "När köpeskillingen betalts till fullo skall samtliga hästens handlingar såsom pass, registreringsbevis/språngsedel, licens, mm överlämnas till köparen. "
Eftersom det stod så så tog jag/vi för givet att det skulle vara ok att göra såhär!

Gällande försäkringen så rådfrågade jag Agria och fick då till svar att hon kan INTE ta över min försäkring förren hon har betalat sista kronen för hästen, dvs så länge hon är skyldig mig pengar för hästen så är hästen min och då ska jag ha den försäkrad (såklart). Han sa också att om hon tecknar egen försäkring på den så är det en karenstid på 20 dagar innan den börjar gälla. Och då gäller ju inte hennes försäkring om det skulle hända något på hemfärden?
Åhh blir helt förvirrad nu! Trodde vi gjort allt så rätt!
 
Sv: Häst på avbetalning?

Det kan bli rätt rörigt om det händer hästen något eller hon inte betalar. Du är ju betalningsskyldig för försäkringen. Och om du säger upp försäkringen så har du ägandet till en oförsäkrad häst.
 
Sv: Häst på avbetalning?

Sökte lite nu på detta och det står att man ska kunna visa upp passet inom 3 timmar. Skulle det bli kontroll då så får vi väl helt enkelt köra dit på 3 timmar? Då borde det väl vara ok?
 
Sv: Häst på avbetalning?

Ja, usch.. jag som trodde jag hade ryggen fri nu! Kommer iaf inte säga upp försäkringen så länge jag står som ägare på hästen. Har iaf skickat iväg ett sms nu till köparen om att hon borde försäkra hästen i alla fall. Vi trodde båda två att man inte kunde försäkra en häst man inte ägde! Dum man känner sig nu som inte kollade upp detta tidigare! Men som jag förstod det på han jag pratade med på Agria så var det såhär man gjorde.
 
Sv: Häst på avbetalning?

De tre timmarna gäller enbart om man t ex är ute och rider. Passet måste finnas där hästen finns (dvs vid uppstallningsplatsen, INTE hemma hos ägare)
 
Sv: Häst på avbetalning?

Jaha.. typiskt.. Hade verkligen ingen aning om detta.. Det var köparen som föreslog att vi skulle göra på detta sättet. Och när jag sedan hittade det jag skrev ovan i ett färdigt avtal från LRF så fanns det inte i min tanke att detta var fel.
 
Sv: Häst på avbetalning?

Det kan vara ett medvetet grepp från köparen, som nu fått en häst till bra pris och bara kan begära ut passet. Även om inte äganderätten övergår utan ägarbyte.
 
Sv: Häst på avbetalning?

Hmm.. Nu tror jag verkligen inte det, men det kan man ju aldrig veta såklart.. Hon verkade lika novis om detta som jag.
I kontraktet står det att både handpenningen och hästen övergår i min ägo om resten inte är betalt inom 2 veckor. Men blir man "blåst" så antar jag att det kan vara i princip omöjligt att få tillbaka hästen?
 
Sv: Häst på avbetalning?

Beror på övriga omständigheter. Vet du ens var hästen står? Om du inte blir insläppt där hästen står, får du ju inte beträda fastigheten och kan inte hämta hästen. Då får du ansöka om handräckning hos KFM, och motsätter sig köparen det får ni gå till tingsrätten som får avgöra tvisten.

Fast det är inte den värsta delen, det kan ju bli kostsamt om du blir betalningsskyldig för vad hon gör med hästen, t ex vad gäller vård.
 
Sv: Häst på avbetalning?

Fast kan jag bli betalningsskyldig till vård av hästen om HON går till veterinären med den?
Står en paragraf i kontraktet såg jag nu "Köparen ska ombesörja att hästen försäkras före leverans".
 
Sv: Häst på avbetalning?

Fast ni har ju tydligen avtalat att DU ska ha hästen försäkrad?

Du är ju ägaren till hästen och slutligen ansvarig för att den får den vård den behöver.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 136
Hästvård Min häst har haft problem till o från bak knäna. Behandlad sommaren 2011, vintern 2013 i bak knäna. Skulle söljas nu och var då väldigt...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 126
Senast: alltidhvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp