Häst och familjeekonomi

Ahahahahaha... nej, min sambo är inte en gubbe även om jag kallar honom för det. Han är både snygg och vältränad och tre år yngre än mig. Du har helt rätt i att han är sjukt odresserad, han är ett livsprojekt. Men det är bra, för jag bestämmer i priniup över alla andra i min omgivning och behöver motståndet för att inte ledsna.

Han skulle dock tyvärr hellre dö än att "mockar, kör bilen och släpet till träningar och tävlingar, agerar portabel stolpe, mockar, kånkar vatten", men det är en förbannad princip snarare än lathet.


Haha det låter bra :D

Min gubbe är inte helt menlös även om det kanske lät så i inlägget :o
Men han tycker om att hjälpa mig och han gillar både hästarna och hundarna vilket såklart underlättar.
Fast när klockan ringde 6 imorse för att vi skulle iväg på tävling var han inte jätteimponerad :p
Men han blev mer imponerad när vi kom hem med den blågula rosetten som tur var :D

Men jag har hängt med honom jorden runt på tävlingar i tid och otid, så nu är det faktiskt hans tur att hänga med mig! Så det är inte synd om honom egentligen.
 
Humm... Det känns lite jobbigt detta... för jag är lite bortskämd just nu med att kunna göra som jag vill, ha ha. Jag kollade av min budget med min kompis som står i det stallet och han sa att kalkylen är rimlig om jag inte tänker tävla eller köpa prylar eller får en oväntad skada. Jag tycker attdet är OK att inte räkna in dem i en kalkyl utan istället se dem som saker man skall ha en buffert för och se till att ha en buffert som klarar av lite "skit".

Uppställning 2400
Skoning 800/mån (1200 var sjätte Vecka) (extra när d e dags f snösulor o brodd tex).
Vacc, tandkoll, avmaskning, träckprov 250 kr.
Träning 4 ggr =1000
Försäkring 400 (lågt räknat om man vill ha liv samt A1)

Med ovanstående e du uppe i nästa 5000 o då är INGET extra inräknat.
Grundutrustning av vettig kvalitet inkl sadel, och ofta vill man ha två...) räkna 25000. Sen ska du ha ridbyxor, stallskor, vinterkängor, jackor. kläder som funkar att rida i regn etc. Körkostnad om stallet inte är nära. Lite nyare bil faktisk kostnad per mil iallafall 25 kr milen. Så 5 km till stallet kostar 750 kr per mån.
Hästen blir/är säkert lite sned och du börjar fundera på kiropraktor etc. Ca 1000 spänn per behandling.

Jag vill inte vara dum men efter att ha haft häst i 12-13 år så kan jag med säga att det enda man kan vara helt säker på att det blir dyrare än man tänkt.
 
Senast ändrad:
Uppställning 2400
Skoning 800/mån (1200 var sjätte Vecka) (extra när d e dags f snösulor o brodd tex).
Vacc, tandkoll, avmaskning, träckprov 250 kr.
Träning 4 ggr =1000
Försäkring 400 (lågt räknat om man vill ha liv samt A1)

Med ovanstående e du uppe i nästa 5000 o då är INGET extra inräknat.
Grundutrustning av vettig kvalitet inkl sadel, och ofta vill man ha två...) räkna 25000. Sen ska du ha ridbyxor, stallskor, vinterkängor, jackor. kläder som funkar att rida i regn etc. Körkostnad om stallet inte är nära. Lite nyare bil faktisk kostnad per mil iallafall 25 kr milen. Så 5 km till stallet kostar 750 kr per mån.
Hästen blir/är säkert lite sned och du börjar fundera på kiropraktor etc. Ca 1000 spänn per behandling.

Jag vill inte vara dum men efter att ha haft häst i 12-13 år så kan jag med säga att det enda man kan vara helt säker på att det blir dyrare än man tänkt.

Hej Hanna och tack för ditt svar! Jag tycker inte alls att du är dum, tvärt om är jag tacksam att du tagit dig tid att svara.

Jag vet inte om du har läst hela tråden, men det jag är ute efter är främst att få fram är lite funderingar kring hur ni andra gör med eran familjeekonomi mot era respektive och dennes pengar.

Jag tror att ungefär 5000 kr är det som kommer vara en genomsnittlig månadskostnad. När det gäller sånt som ligger utanför den fasta månadskostnaden (utrustning, tävlingar ev skador och annat elände) så ser jag det mer som engångskostnader och till dem behöver man en buffert som man plockar av. Till den fasta kostnaden skall det alltså läggas ett månadssparande för oförutsedda händelser. Gällande ridkläder så har jag nog det jag behöver. Samma sak med utrustning… jag har allt utom sadel (+ stigbyglar/läder/gjord) förutsatt att hästen kan ha 155 i täcken. Sen är det såklart roligt att köpa nytt, men det är inget jag MÅSTE göra.

Stallet ligger på cykelavstånd, men troligen blir det en del bil ändå eftersom det ligger på vägen till jobbet. Avståndet är ca 2,5 km enkel resa.

Att saker alltid blir dyrare än man tror håller jag verkligen med dig om. Dessutom kommer jag ju att vilja kunna köpa kläder och kanske resa lite på egen hand. En avsättning av 7000 kr per månad till mig (och såklart till mannen) kanske är vad som behövs för att gå runt.
 
Vi har gemensam ekonomi. Jag kör samma variant som kardinal Richelieu i Tre Musketörern. One for all and more for Me.... Mitt samvete och min sambo är ungefär lika generösa....

Vi har två hundar (små), 4 katter, en d-ponny, en minishettis, ett 20-tal höns.
 
Alltså jag tror i princip alla missförstått den ekonomiska lösningen som min man föreslår så jag gör en snabb uppställning här så att det blir tydligt. Jag vet inte exakt vad vi får in efter skatt men på ett ungefär för att visa principen.

Familjekontot
Sambons lön: 40 000
Min lön: 35 000
Barnbidrag: 3000
---------------------------------
Månadsinkomst: 78 000

- 6000 (Sambons "ha-kul-pengar)
- 6000 (Sambons "mina-kul-pengar)

= 66 000

Till gemensamma saker, mat, räkningar, barnen, amorteringar, bilar, resor och allt annat.

Vi har alltså ingen plan på att införa något som är vårt "eget" eller beroende på hur mycket vi äter eller så utom vår "månadspeng" och den är ju samma belopp för båda.

Ni har alltså ut 78000 efter skatt. Och han gnäller om att han ska ha exakt lika mkt t sina intressen som du till din häst. Känns som att det bara är att plocka vad som behövs för er båda från den summan....
 
Ni har alltså ut 78000 efter skatt. Och han gnäller om att han ska ha exakt lika mkt t sina intressen som du till din häst. Känns som att det bara är att plocka vad som behövs för er båda från den summan....

Det skulle man ju kunna tro... men vi har rätt mycket fasta kostnader privat. Lite för mycket för att bara kunna "plocka ut" 14 000 kr i månaden... tyvärr. Men jag håller på och ser över varenda jäkla kostnad, för jag tycker att det är helt sjukt att inte kunna ha häst när man tjänar som vi gör.
 
Ni har alltså ut 78000 efter skatt. Och han gnäller om att han ska ha exakt lika mkt t sina intressen som du till din häst. Känns som att det bara är att plocka vad som behövs för er båda från den summan....

Insåg till exempel igår att vi lägger 20 000 kr/mån på mat (inkl schampo, alkohol och läkemedel tex) och diesel. Det är SJUKT!!!
 
@KarinS Alltså om inte du som är höginkomsttagare har råd att ha häst, vem har det då:p? För alla handlar livet om prioriteringar, och 20.000:-/månad i mat är kanske något som inte är jättenödvändigt?

Jag har in ca 15'/månad och har två hästarsom jag både tävlar, tränar och åker till kliniken med...
 
Insåg till exempel igår att vi lägger 20 000 kr/mån på mat (inkl schampo, alkohol och läkemedel tex) och diesel. Det är SJUKT!!!

Jeeez.. Jag ska aldrig mer höja på ögonbrynen åt min kompis som käkar för ett par tusen per månad (det tycker jag är massor..haha.). :p Sluta äta på restaurang så jävla mycket! ;) ( <- Ja, det där var avsett som ett skämt.)
Jag är visserligen ingen höjdare på att äta dyr mat, men äter för max 1000:- (oftast ett par hundringar mindre) i månaden, men säg en tusenlapp en månad om det äts ute lite grann och dricks lite alkohol. En flaska schampoo och en flaska balsam (knappt ett par hundringar styck, The Body Shop) räcker i ca 6 månader. Visserligen äter jag bara minipiller (Cerazette), och Kestine (mot myggallergi) under vår/sommar/höst, i läkemedelsväg. Men ändå. Bensinen går loss på ett par tusenlappar (går i mitt fall inte att välja bort), men den är ju mindre att göra åt om man inte har annat val än att åka bil.
 
20k låter helt otroligt. Jag tycker att jag är slösaktig och dålig på att hålla i pengar som lägger ca 3000kr på mat (vi är två i hushållet) och annat som köps på matbutiker (deo, tandkräm, hudkräm etc), dieseln går på ca 2000kr och jag pendlar långt varje dag. Snusen för båda (just nu snusar inte jag) går väl på ca 500kr per månad, alkohol dricker vi extremt sällan.

Kostar det verkligen 15000kr extra i mat att ha två barn :nailbiting:? (eller är det 2 du har?)
 
Det skulle man ju kunna tro... men vi har rätt mycket fasta kostnader privat. Lite för mycket för att bara kunna "plocka ut" 14 000 kr i månaden... tyvärr. Men jag håller på och ser över varenda jäkla kostnad, för jag tycker att det är helt sjukt att inte kunna ha häst när man tjänar som vi gör.

Ja om ni inte har råd att ha en häst så är det inte många som har det, men det handlar ju om vad man prioriterar.
20000 till mat, hygien och drivmedel. Har ni 5 tonåringar och kör en Hummer?
 
Vi har delad ekonomi. Min sambo sätter över sin halva av lägenhetshyra + hemförsäkring till mig och så dras det från mitt konto. Mat och annat från ica betalar vi typ varannan gång, men när vi går ut på bio, restaurang osv brukar han bjuda ganska ofta eftersom han jobbar och får mycket mer än jag per månad (jag pluggar). Även "investeringar" till hemmet, typ möbler, delar vi lika på. Någon millimeterrättvisa blir det ju inte, men det gör oss inte något. Det blir ju lika på ett ungefär. Sen gör vi vad vi vill med våra pengar, jag har mina hästar och han håller på med datorer och spelar air soft bl.a.
 
Men seriöst - det är ju sjukt dyrt och ändå har jag inte räknat in ens ett spontanköp av en grimma... Hur får ni råd?!

Hur jag får råd:
Billig hyra på lösdrift, 1 100:-/mån (hjälper till massvis med allt och får därför lite rabatt, kostar 1 500:- eg)
Knappt något kraftfoder, ca 2 dl havre/dag+mineraler, inga extra vitamintillskott el dyl (frisk, ung häst)
Rider mest ute i naturen, hyr in mig i ridhus ca 3-4 ggr/år för 50:-/gång
Barfotahäst som jag raspar själv, hovis kontrollerar och "jämnar till" 2 ggr/år, kostar 300:-/gång
Tränar för instruktör en gång i månaden, utom december, januari & februari då hästen vilar
Bra veterinärvårdsförsäkring och väldigt låg livförsäkring, jämförde alla bolag innan jag tecknade

Total månadskostnad ca 2 600:- (då är det även medräknat besök av eq-terapeut två ggr/år, div utrustning och förbrukningsmaterial som flugspray, sårsalva, hovfett, bomull odyl)
Är inte intresserad av tävling, så behöver inte betala licenser, medlemsavgifter odyl.
Har 4 km till stallet, så sommartid försöker jag cykla så ofta som möjligt, för att även dra ner på bensinkostnaden.
 
@KarinS Alltså om inte du som är höginkomsttagare har råd att ha häst, vem har det då:p? För alla handlar livet om prioriteringar, och 20.000:-/månad i mat är kanske något som inte är jättenödvändigt?

Jag har in ca 15'/månad och har två hästarsom jag både tävlar, tränar och åker till kliniken med...

Nej, det är inte nödvändigt alls. Det är sjukt! Jag håller som sagt på att gå igenom vad som hänt i vår ekonomi.
 
Om jag får gissa så gissar jag att ni spårat ur i maten och glömt bort att försöka hålla i ekonomin där med lite vanlig husmanskost och matlådor emellanåt :)?

Jag hade lätt råkat göra det om jag hade lika mkt slantar. Är en sucker för småplock/tapas men det är galet dyrt.
 
Jag hade en idé om att ha ett hästkonto när hästen flyttade hem till mig o sambon. Men så blev det ju inte. Borde ta tag i det men vet inte riktigt hur jag vill ha det egentligen. Dyra inköp är ändå oftast kontanta (grovfoder och träningar) och det kontot skulle egentligen bara vara för att få lättare översikt.

Vi har iaf delad ekonomi (och helt olika prioriteringar, jag försöker bli vuxen men det går inte så bra :o) och jag har väldigt dålig koll på vad min häst kostar. Hästen står hemma och jag HATAR att ha grejer fram i tiden som jag vet att jag ska betala. Alltså betalar jag allt direkt. Dvs försäkring /år, köper in allt strö på pall o typ så långt som vi vet att platsen är ledig framöver, köper allt grovfoder i parti samtidigt för o få bra analys osv. Dessutom är jag dålig på att sälja grejer som ändå ska säljas, har lagt ut för mycket pengar på sadlar det senaste tex.

Eh, dåligt svar blev det...

Sådant jag hade tänkt på som inackorderad är grovfoderanalys och träckprov. Båda två går att göra för någon ynka hundring men vill man göra det ordentligt så kostar det betydligt mer.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Acto
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 165
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp