Häst och familjeekonomi

Jag förstår din man, faktiskt, trots att jag är inbiten hästägare (kan inte tänka mig att leva utan häst längre. Eller katten, för den delen.) och ensamstående. Häst är dyrt - emellanåt (typ när veterinären behövs för annat än vaccination..) är det faktiskt äckligt dyrt. Jag skulle inte vilja missunna min partner något som denne verkligen vill ha, men jag hade faktiskt också velat känna att jag har samma frihet, så att säga. Jag tycker inte att det är det minsta konstigt. Precis som jag hade tagit "fighten" om min partner skaffade sig en riktigt kostsam hobby men samtidigt ansett att "hästar är för dyrt" eller något liknande när det kommer till mitt intresse (oh well, om vi nu hade gemensam ekonomi, förstås).

Min häst kostar ca 3468:-/månaden i fasta utgifter (stall, foder, hovis) nu efter nyår. Lägg till några hundringar om man ska räkna in vaccination och tandkoll, kolla masken och avmaskning. Försäkringen kostar knappt 2000:-/år (fjordhäst - billig att försäkra). Lägg till ytterligare ett par hundringar för diverse utrustning (räknar då inte in något av läder - det gör jag själv och räknar till studiekostnader pga utbildningen för närvarande. Inkl sadlarna..som jag definitivt inte skulle ha råd med på annat sätt). Lägg till runt 17k för en bomlös sadel som beställts och ska levereras i januari - en oväntad utgift till följd av att hästen varit halv-/helkonvalescent under hela 2014 och riskerar att bli så bred över ryggen att hans befintliga sadel inte passar under första delen av igångsättningen. Lägg till några tusenlappar i veterinärvård för 2014 (tack och lov har försäkringsbolaget tagit sin del utan strul).
Tävla har vi inte gjort under 2014 av förklarliga skäl, och även innan har det bara blivit någon tävling per år, så det har aldrig varit någon stor post för min del. Skulle jag tävla, skulle det snabbt skena iväg - bara bensinpengarna för att ta oss till tävlingen och licenserna äter upp rätt mycket pengar.
Lägger jag till bilen (som jag numera i grund och botten inte skulle behöva utan hästen) så består en väldigt stor del av mina drygt 9000:- i "inkomst" (CSN...) av hästens kostnader. Har en hästtransport också - lägg till en hundring i månaden för den (skatt, försäkring, besiktning). Huvvaligen, räkna upp det såhär är dumt! Jag som ändå har koll på mina små slantar... :eek:
 
Var tvungen att jämföra lite försäkringar och insåg att SVELAND ju var 3000 kr billigare per år än AGRIA. Måste kolla detaljerna i villkoren dock.
Välj för allt i världen inte Agria, de har en massa undantag i sina försäkringar. Så läs noga innan du väljer bolag.
 
Funderar på vad annars jag kan göra med 58 000 kr på ett år... :eek::eek::eek:

Operera tuttarna
Lyxresa till Hawaii för två
1 st riktigt fin handväska
116 000 HubbaBubba

Fast du har väl tuttar?
Och Hawaii finns ju kvar även om ni får spara lite längre.
IKEA-kassar är sjukt rymliga handväskor.
Och HubbaHubba är dåligt för tänderna och tappar smak efter 3 sekunder.

Inget att fundera över:p
 
Oj, vad billigt många står! Här går 7000 kr oavkortat till stallhyran varje månad, sen tillkommer hovis (som tar 1600 kr var sjunde vecka) och alla andra kostnader. Tränarna börjar på 500 kr/lektionen... Springer lätt över 10´000 kr för oss... Dyrt att ha häst. :/ Men den som säger att lycka inte kan köpas för pengar, den har fel :love:
 
Betalar 5000 kr i månaden för hyra och foder, 1600 kr varannan månad för hovis, 900 kr i månaden för försäkring och tränar för drygt 1000 kr i månaden. Räknar jag in licenser, tävlingar och utrustning så brukar jag hamna runt 10 000 kr i månaden.
 
Vill du byta sambo med mig? :D

Hmm njae, alltså jag tror inte det?
Din sambo verkar inte så väldresserad?

Min sambo är typ perfekt, han försörjer oss, han mockar, kör bilen och släpet till träningar och tävlingar, agerar portabel stolpe, mockar, kånkar vatten och sköter allt det jobbiga som hästeriet för med sig.
Dessutom är min karl snygg och jag har fått för mig att din sambo är en gubbe? :crazy:
 
Jag planerar att köpa häst inom kort och min man vill nu diskutera den ekonomiska aspekten av att ha en häst i familjen. Han ser pengarna flyga iväg och vill inte själv bli ekonomiskt drabbad - eller snarare. Han vill ha loss lika mycket pengar själv till sina intressen.

Nuvarande lösning i vår familj: Alla pengar vi får in går till 1 gemensamt konto. Till det kontot finns våra två VISA och från det kontot betalas alla kostnader. Vi har alltså inga "egna" pengar alls. Ibland kostar mitt liv lite extra och ibland hans. Pengarna räcker till det dom räcker till.

Hans förslag: Jag får en engångssumma till hästköpet på 130 000 kr (han har köpt lite mer saker än mig innan vilket detta kompenserar), därefter delas ekonomin upp så att vi båda får ut en "månadspeng" till privata konton. Beloppet ska vara runt 4-5000 kr. Dom pengarna skall användas till egna intressen (min häst), kläder, egna resor (vi älskar båda att åka på kompisresor) och annat som inte tillhör familjeaktiviteter.

Jag skall inte lägga in mina värderingar och tankar i trådstarten utan jag vill verkligen höra era åsikter och erfarenheter kring detta med familjeekonomi.

Hm svårt det där. Får ni en varsin summa så där känns det som att det enkelt kan leda till gnabb. Kan lett leda till en diskussion jag och mitt ex hade otaliga gånger. Vi satte in like mycket pengar på matkontot. Det eviga återkommande diskussionen var du dricker mer läsk än mig följt av du äter mer än mig. Jag köpte läsk fredag 3 st icas så ingen dyr läsk och han drack en del han oxå. Kan tänka mig att det inte kom upp i summan av vad han åt för mer i varje vecka. Endå började han det tjafset minst ett par ggr i månaden.

Jag får för mig att sådant tänk kan leda till att det blir lite mer tjafs helt i onödan. Du spenderar pengar, du gör mindre hemma och så vidare.
 
Vi har halvt delad ekonomi. Vi tjänar nästintill lika mycket & sätter in samma summa varje månad på hushållskontot (som ska täcka mat, hyra, el, gemensamma nöjen, kalas presenter). Sen betalar vi våra egna hobbys och nöjen. Vi har varsin bil som vi betalar skatt & försäkring var för sig.
Hästen betalar jag för egna pengar hyra,skor,mat,försäkring, tävling, träning, licens etc. Skulle aldrig be min sambo betala! Däremot kan han överraska mig med saker han vet jag behöver/vill ha, ex fick jag ett nytt bett häromveckan som jag gått och suktat länge efter.
Sambon har sin egna intressen, bilar, golf & motorcykeln. Men samma där, jag kan överraska med Något jag vet han behöver/vill ha eller vara gullig och tanka hojen åt honom.
Men som sagt, jag skulle aldrig tillåta honom att betala för hästen, det är mitt ansvar.
 
@KarinS Räkna alltid med att det blir dyrare än det är i din budget. Den budget man räknar innan man köper häst stämmer faktiskt ganska sällan. Klart man kan räkna på schabloner för försäkring (men du vet inte ens vilket bolag den tilltänkta hästen är försäkrad i och ofta är det dumt att byta), stall vet du kanske i dagsläget men saker kan hända som gör att det är nödvändigt att byta stall, tränare kostar sällan 250 kr (här kostar de vettiga tränarna 500-600 kr per tillfälle men när jag bodde söderut betalade jag 300-550 kr per pass, då alltså privata lektioner), ett täcke går sönder, alla bra att ha-saker som man kommer på efterhand men inte tänkte på innan, hästen behöver prova ett nytt bett eller nosgrimma eller padd etc etc etc

Jag brukar inte räkna ihop varje månad vad min häst kostar, uppskattningsvis kostade hon runt 6000 kr/mån när hon var igång men nu har hon varit skadad 9 mån. Har dessutom flyttat nu och har billigare stallhyra men dock dyrare hovslagare.
Men när jag nu budgeterar för en till så har jag ställt upp enligt följande, för båda (min SWB + en ridponny):

Stall + lösdrift (min nuvarande går ute): 4000 kr
Hovslagare: 1500 kr
Försäkring: 850 kr
Grovfoder: 1200 kr
Tillskottsfoder: 300 kr
Träning: 1200 kr
Övriga småsaker tex ET, ny utrustning, tävling: 1000 kr
Extrakostnader för hyra av box till lösdrifthästen för enstaka nätter: 300 kr

Summa: 10350 kr
 
Jag planerar att köpa häst inom kort och min man vill nu diskutera den ekonomiska aspekten av att ha en häst i familjen. Han ser pengarna flyga iväg och vill inte själv bli ekonomiskt drabbad - eller snarare. Han vill ha loss lika mycket pengar själv till sina intressen.

Nuvarande lösning i vår familj: Alla pengar vi får in går till 1 gemensamt konto. Till det kontot finns våra två VISA och från det kontot betalas alla kostnader. Vi har alltså inga "egna" pengar alls. Ibland kostar mitt liv lite extra och ibland hans. Pengarna räcker till det dom räcker till.

Hans förslag: Jag får en engångssumma till hästköpet på 130 000 kr (han har köpt lite mer saker än mig innan vilket detta kompenserar), därefter delas ekonomin upp så att vi båda får ut en "månadspeng" till privata konton. Beloppet ska vara runt 4-5000 kr. Dom pengarna skall användas till egna intressen (min häst), kläder, egna resor (vi älskar båda att åka på kompisresor) och annat som inte tillhör familjeaktiviteter.

Jag skall inte lägga in mina värderingar och tankar i trådstarten utan jag vill verkligen höra era åsikter och erfarenheter kring detta med familjeekonomi.

En häst för 130 000 kr. Jag antar att du vill göra "vettiga" saker med den (typ träningar ev tävling etc. 4-5000 kr kommer att gå åt som smör i solsken. Du kan glömma kompisresor och annat.
 
När jag var sambo så delade vi på alla fasta utgifter men våra separata inkomster var våra egna pengar att lägga på vad vi ville. Inköp av bilar mm betalades gemensamt, däremot så stod vi själva för drivmedel men delade på reparationer, service, besiktningar och försäkringar. Maten räknade vi heller aldrig vem som betalade, det jämnade nog ut sig i längden. Mina hästar = mina utgifter, hans F1-resor, kamerautrustning mm = hans utgifter. Vi tjafsade aldrig om pengar. :)
 
Jag tror att jag i nästa förhållande kommer att köra på linjen: gemensamma utgifter = gemensam pott.
ALDRIG helt gemensam ekonomi igen, aldrig någonsin..det kan skapa en massa problem den dagen man plötsligt inte är överens.

Bättre då som någon föreslagit att sätta in till gemensamt konto som ska täcka alla gemensamma utgifter..sedan håller man hobbys och övrigt själv och får då bestämma själv, inget tjafs eller utmätning om vem som får mer/mindre än den ena.
 
Jag kör helt efter samma melodi som Mia R och Dandylinn. Ingen helt gemensam ekonomi. Vi delar på vissa kostnader rakt av och sedan sköter var och en det mesta själv. Om man som min man har rätt billiga intressen som dessutom oftast genererar pengar så skulle han nog få börja knarka om han skulle göra över med samma summa på lek. Det skulle inte ekonomin alls funka med eftersom han har lägre lön än jag. Skulle jag ha ett ansvar för att vi skulle ha ungefär lika mycket lekpengar så hade jag inte råd att ha honom kvar. Han skulle dessutom aldrig kunna tänka sig att ta emot det.
Jag har ganska lika förutsättningar som du och jag tycker din budget är väldigt snäv. Köp häst för mindre så du har en rejäl buffert. Andra månaden med min tös så fick hon en gren i ögat och trots bra försäkring tror jag att jag betalade runt 25 totalt under de månaderna som hon antingen låg inne eller vi skulle åka på återbesök flera gånger.
 
Senast ändrad:
Var tvungen att jämföra lite försäkringar och insåg att SVELAND ju var 3000 kr billigare per år än AGRIA. Måste kolla detaljerna i villkoren dock.
Byt dock aldrig försäkring på hästen... Då blir det avbrott! Hittar man då tex ett fel som veterinärerna säger är gammalt, sen innan du bytte försäkring. Då får du snällt betala allt själv!
 
Hm svårt det där. Får ni en varsin summa så där känns det som att det enkelt kan leda till gnabb. Kan lett leda till en diskussion jag och mitt ex hade otaliga gånger. Vi satte in like mycket pengar på matkontot. Det eviga återkommande diskussionen var du dricker mer läsk än mig följt av du äter mer än mig. Jag köpte läsk fredag 3 st icas så ingen dyr läsk och han drack en del han oxå. Kan tänka mig att det inte kom upp i summan av vad han åt för mer i varje vecka. Endå började han det tjafset minst ett par ggr i månaden.

Jag får för mig att sådant tänk kan leda till att det blir lite mer tjafs helt i onödan. Du spenderar pengar, du gör mindre hemma och så vidare.
När jag läser att människor gnabbar över vem som dricker mest läsk? ..så undrar jag om dom trivs med livet och i sin relation öht?
Jag menar, varför förpesta dagarna med sånt trams?
 
Jag och partnern tjänar i stort sett samma (jag några tusen mer i månaden, men han har mer eget kapital) så vi sätter in samma summa varje månad för det gemensamma (mat, hund, hus etc). Resor går utöver och där betalar vi halva var.

Jag hade aldrig velat vara utan "egna" pengar på mitt konto och jag vill heller inte blir försörjd. Om det hade varit stor skillnad i inkomst mellan mig och partnern hade vi nog gjort någon procentuell fördelning så att den med störst inkomst också fått betala något större andel av de gemensamma kostnaderna (eftersom man oftast kompromissar om nivån på levnadsstandard).

Har du råd med en häst under de förutsättningarna?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Acto
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 165
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp