Häst och familjeekonomi

Att han kan resa mer och du får försaka det för en häst låter rimligt men vad gör ni vid extrakostnader? om du behöver köpa ny sadel, veterinärbesök osv.
 
. . . . . . . . . . . . . . . . .Per år . . . . . . Per månad
Boxhyra . . . . . . . . . 28 800 kr . . . 2 400 kr
Medlemskap . . . . . 250 kr . . . . . . 21 kr
Anläggningshyra . . 1 000 kr . . . . . 83 kr
Hovslagare . . . . . . . 7 800 kr . . . . 650 kr
Ridlektioner . . . . . . 11 250 kr . . . . 938 kr
Vaccination . . . . . .. 500 kr . . . . . . . 42 kr
Försäkring . . . . . . . . 8 200 kr . . . . . 683 kr
Avmaskning/Vacc . 1 000 kr . . . . . 83 kr
Summa . . . . . . .. 58 800 kr. . . . 4 900 kr

Nu har jag räknat lite högt på ridlektioner för de kostar inte riktigt 250 kr st, men bra tränare är en post som är mkt viktig för mig så den får vara lite för hög.

Den som inte är medräknat här är

* Utrustning
* Bensin
*Evt inköp av transport
*Evt tillskott av foder som mineraler, betfor etc

Men seriöst - det är ju sjukt dyrt och ändå har jag inte räknat in ens ett spontanköp av en grimma... Hur får ni råd?!
 
Senast ändrad:
Vi har delat upp våra kostnader. Min sambo betalar boendekostnader och jag betalar försäkringar, tv, bredband och lite annat.
Sen har vi resten lite uppdelat, men delad ekonomi där jag lägger mina pengar på vad jag vill och sambon på vad han vill. Det funkar bäst för oss eftersom jag inte är särskilt ekonomisk men tjänar dubbelt så mycket som sambon, annars hade jag säkert satt sprätt på hans lön också :angel:
 
400 träning 2 gång i månaden

Önskar att mina träningskostnader hade varit lika låga. Hopptränar nästan varje vecka á 300 kr och dressyrtränar 2 ggr i månaden á 360 kr. På en månad är jag uppe i närmare 2000 kr.
Jag är å andra sidan inte någon superduktig ryttare så därför behöver jag nog mer hjälp än någon som är mer rutinerad. :)
 
Önskar att mina träningskostnader hade varit lika låga. Hopptränar nästan varje vecka á 300 kr och dressyrtränar 2 ggr i månaden á 360 kr. På en månad är jag uppe i närmare 2000 kr.
Jag är å andra sidan inte någon superduktig ryttare så därför behöver jag nog mer hjälp än någon som är mer rutinerad. :)
Hehe, de där 2000 kr hade varit slöseri att lägga på mig :P Skämt åsido så har jag just pga den ekonomiska biten dragit ner rejält på både träning och tävling. Jag vet att jag borde träna mer men det blir för dyrt för mig helt enkelt.
 
Men seriöst - det är ju sjukt dyrt och ändå har jag inte räknat in ens ett spontanköp av en grimma... Hur får ni råd?!

Ingen boxhyra, köper analyserat foder så jag vet vad jag behöver köpa utöver. Bete sommartid, jämför försäkringar och har god kontakt med en vettig veterinär som inte tar 2500 för en vaccination. Typ.
 
Jag har inte haft häst på ett tag nu, men jag har för mig att jag gav 250 kr per lektion då. Men samtidigt - jag tränar hellre för en riktigt BRA tränare (inte altid samma sak som dyr) färre gånger än för en medioker/ointresserad/ickekommunikativ tränare varje vecka.
 
. . . . . . . . . . . . . . . . .Per år . . . . . . Per månad
Boxhyra . . . . . . . . . 28 800 kr . . . 2 400 kr
Medlemskap . . . . . 250 kr . . . . . . 21 kr
Anläggningshyra . . 1 000 kr . . . . . 83 kr
Hovslagare . . . . . . . 7 800 kr . . . . 650 kr
Ridlektioner . . . . . . 11 250 kr . . . . 938 kr
Vaccination . . . . . .. 500 kr . . . . . . . 42 kr
Försäkring . . . . . . . . 8 200 kr . . . . . 683 kr
Avmaskning/Vacc . 1 000 kr . . . . . 83 kr
Summa . . . . . . .. 58 800 kr. . . . 4 900 kr

Nu har jag räknat lite högt på ridlektioner för de kostar inte riktigt 250 kr st, men bra tränare är en post som är mkt viktig för mig så den får vara lite för hög.

Den som inte är medräknat här är

* Utrustning
* Bensin
*Evt inköp av transport
*Evt tillskott av foder som mineraler, betfor etc

Men seriöst - det är ju sjukt dyrt och ändå har jag inte räknat in ens ett spontanköp av en grimma... Hur får ni råd?!
Vi har delad ekonomi och delar ungefär 50/50 på räkningarna. 4700 kr i månaden blir mina omkostnader för mina hästar (som jag har hemma) Övrigt som eventuellt behövs (ny tråd till stängslet och annat sånt) får snällt inkräkta på övriga pengar som eventuellt blir över. Visst kommer 5000 räcka, men du får tänka så att häst är en sport som inte ger utrymme för annat. De flesta som har häst får vackert välja bort resor, kläder mm.
 
Vi har varsin ekonomi, vi sätter in en fast summa var på ett huskonto varje månad och därifrån betalas allt som hör till boendet och en del maskinkostnader. I övrigt betalar jag för mina hästar och vad jag nu vill ha själv. Sambon gör likadant, mest köper han bränsle :D

Mitt råd är att du räknar högt på det mesta för att sedan eventuellt få en glad överraskning :) Sedan kommer det ändå att bli en del kostnader utöver...
 
Sen är det ju det häringa kostnaderna som liksom smyger sig in.
Bruntegull går till kiropraktor/massör - tjosan där rök 1200:-
Just, ja, snösulor och brodd + 300 på hovisräkningen
Licenser, till alla inblandade
Nya joddisar (rea JU!)
Tränar själv för 1000:- i månaden
Måste ha loppfrö, för han gräver 300:- just ja, B-vitamin och E när vi ändå är igång. Där gick en 500-hundring
Morötter - nästan gratis

osv.
Om jag inte räknar med bilen så drar hästen lätt iväg på 6 000:-/månaden. Då har jag en grunhyra utan kraftfoder på 2500:-
De månader jag handlar, täcken eller andra grejor blåser man lätt en tusenlapp extra.
 
Glöm inte veterinärkostnader, dom skenar lärt iväg när olyckan är framme.

Just för att man inte vet vad eller om det blir sånna kostnader så har jag inte med dem i månadskalkylen. Jag ser detta som fasta kostnader som jag vet att jag inte kommer undan hur jag än vänder mig. Till saker som tävlingar, utrustning, vetrinärvård och evt transport så tänker jag mig att jag måste ha en buffert... och därför måste det på den fasta kostnaden in 500 kr som heter just buffertsparande.
 
Var tvungen att jämföra lite försäkringar och insåg att SVELAND ju var 3000 kr billigare per år än AGRIA. Måste kolla detaljerna i villkoren dock.
 
Vi har gemense till att ha bufferten innan du köper hästen iallafall :-)
/ Mvh Toxid som är 52.000 kr fattigare sen i mars tack vare skadad häst & försäkring med begränsad utbetalning....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Acto
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 165
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp