Häst och familjeekonomi

Jag och sambon har villa, vovve, dubbelvolvo, barn och en häst tillsammans.
Hästen ägs alltså av oss båda vilket innebär att vid försäljning går pengarna till oss gemensamt. Min sambo ser det som en kul investering att vara hästägare och är stolt om folk kommenterar att den är en fin häst... Även om inte planen är att sälja så gör det hästen till en gemensam sak och inte. Jag betalar kostnaderna från mitt konto men betalar å andra sidan mindre till bilar och hus.
Förra hästen betalade han till hälften och pengarna från försäljning har han placerat i en gemensam kapitalförsäkring. För oss passar det bra, hästen blir en gemensam sak även om det är jag som har det som hobby. Jag lägger arbete på vår investering och höjer värdet och han ser det lite som en aktie som kan gå precis hur som helst....
 
Sant.

Hur har ni gjort den ekonomiska uppgörelsen hemma?


Jag och min har oxå helt gemensam ekonomi och vi betalar både min häst och hans bilintresse, varken han eller jag klagar :-) men han är med mig i stallet varje dag och har även lärt sig rida nu när jag är gravid, så de kanske e skillnad att han delar mitt hästintresse och jag delar hans bilintresse
Mycket praktiskt!
 
Även jag har en man som inte vill betala för min häst och vi har löst det som så att alla gemensamma utgifter delar vi lika på. Pengarna vi får över efter det delas lika mellan oss och vi gör vad vi vill med vår halva. För mig är det helt främmande att ha helt gemensam ekonomi, jag vill inte betala för hans fotbollsskor och utekvällar precis som han inte vill lägga 5000:- i månaden till min häst. Vi är nöjda med vår uppgörelse och har aldrig tjafsat om pengar efter 7 år tillsammans. Det viktigaste tror jag dock är att ni kommer överens om något som passar er båda :)
 
Hmm njae, alltså jag tror inte det?
Din sambo verkar inte så väldresserad?

Min sambo är typ perfekt, han försörjer oss, han mockar, kör bilen och släpet till träningar och tävlingar, agerar portabel stolpe, mockar, kånkar vatten och sköter allt det jobbiga som hästeriet för med sig.
Dessutom är min karl snygg och jag har fått för mig att din sambo är en gubbe? :crazy:

Jag visste inte att du var en lyxhustru :D?
 
Hmm njae, alltså jag tror inte det?
Din sambo verkar inte så väldresserad?

Min sambo är typ perfekt, han försörjer oss, han mockar, kör bilen och släpet till träningar och tävlingar, agerar portabel stolpe, mockar, kånkar vatten och sköter allt det jobbiga som hästeriet för med sig.
Dessutom är min karl snygg och jag har fått för mig att din sambo är en gubbe? :crazy:
Ha ha, perfekt en sån sambo har jag också, han skämmer bort mig totalt. Nu murar och bygger han ett supersnyggt stall till mig. :)
( min sambo är också en goding)
 
Även jag har en man som inte vill betala för min häst och vi har löst det som så att alla gemensamma utgifter delar vi lika på. Pengarna vi får över efter det delas lika mellan oss och vi gör vad vi vill med vår halva.

Fast det är vad jag kallar att ha gemensam ekonomi fullt ut :p
Ni delar på gemensamma utgifter och slår ihop det som blir över efter det och splittar det på hälften också?

Så hade vi men det fungerade inte i det långa loppet..även om allt blev delat 50/50 så fanns där ändå missnöje om att jag gjorde av med mer/inte drog in lika mycket och det vart orättvist tillslut då att dela på allt.
 
Jag planerar att köpa häst inom kort och min man vill nu diskutera den ekonomiska aspekten av att ha en häst i familjen. Han ser pengarna flyga iväg och vill inte själv bli ekonomiskt drabbad - eller snarare. Han vill ha loss lika mycket pengar själv till sina intressen.

Nuvarande lösning i vår familj: Alla pengar vi får in går till 1 gemensamt konto. Till det kontot finns våra två VISA och från det kontot betalas alla kostnader. Vi har alltså inga "egna" pengar alls. Ibland kostar mitt liv lite extra och ibland hans. Pengarna räcker till det dom räcker till.

Hans förslag: Jag får en engångssumma till hästköpet på 130 000 kr (han har köpt lite mer saker än mig innan vilket detta kompenserar), därefter delas ekonomin upp så att vi båda får ut en "månadspeng" till privata konton. Beloppet ska vara runt 4-5000 kr. Dom pengarna skall användas till egna intressen (min häst), kläder, egna resor (vi älskar båda att åka på kompisresor) och annat som inte tillhör familjeaktiviteter.

Jag skall inte lägga in mina värderingar och tankar i trådstarten utan jag vill verkligen höra era åsikter och erfarenheter kring detta med familjeekonomi.

Nu vet jag inte var du bor, men 5000 kr tycker jag borde räcka mer än väl om du inte bor i storstad där stallhyran kan vara väldigt dyr. Sedan hade jag lagt undan en buffert för oförutsedda händelser ( t ex veterinär), förutsatt att hästen inte måste kosta 130000 kr. Letar man finns det en heldel riktigt fina hästar för ungefär halva den engångssumman som du får.

Själv har jag sex hästar hemma, jag lägger i snitt 10000 kr i månaden på dem. Nu har jag lite avel och unghästar som går på vårt egna bete flera månader per år, men somsagt det är ett snitt inkl. "allt". När det gäller ekonomin så har vi helt delad sådan, vi delar lika på alla löpande utgifter, och det som blir över av lönen gör vi vad vi vill med. Jag lägger det mesta av mina pengar på mina hästar, sambon har egna intressen som han lägger sina pengar på. Nu har vi inga barn, hade vi haft det så hade mitt förslag varit att man även delar lika på utgifterna där. Skulle någon tjäna extremt mycket mer än den andre så skulle jag tycka att ett slags procentsystem hade fungerat när det gäller utgifterna, men den som tjänar mest måste också få pengar över till sina intressen.
 
Vi har helt gemensam ekonomi. Alla konton är gemensamma. Inget tjafs om pengar öht. Vi är gifta och bor i hus. Funkar hur bra som helst. Nu ska jag köpa en till häst och även större bil och nytt större släp. Inget gruff, han tycker bara det är kul att jag har ett så stort intresse och följer alltid med på träning och tävling om han inte jobbar.
 
Hmm njae, alltså jag tror inte det?
Din sambo verkar inte så väldresserad?

Min sambo är typ perfekt, han försörjer oss, han mockar, kör bilen och släpet till träningar och tävlingar, agerar portabel stolpe, mockar, kånkar vatten och sköter allt det jobbiga som hästeriet för med sig.
Dessutom är min karl snygg och jag har fått för mig att din sambo är en gubbe? :crazy:

Ahahahahaha... nej, min sambo är inte en gubbe även om jag kallar honom för det. Han är både snygg och vältränad och tre år yngre än mig. Du har helt rätt i att han är sjukt odresserad, han är ett livsprojekt. Men det är bra, för jag bestämmer i priniup över alla andra i min omgivning och behöver motståndet för att inte ledsna.

Han skulle dock tyvärr hellre dö än att "mockar, kör bilen och släpet till träningar och tävlingar, agerar portabel stolpe, mockar, kånkar vatten", men det är en förbannad princip snarare än lathet.
 
Hm svårt det där. Får ni en varsin summa så där känns det som att det enkelt kan leda till gnabb. Kan lett leda till en diskussion jag och mitt ex hade otaliga gånger. Vi satte in like mycket pengar på matkontot. Det eviga återkommande diskussionen var du dricker mer läsk än mig följt av du äter mer än mig. Jag köpte läsk fredag 3 st icas så ingen dyr läsk och han drack en del han oxå. Kan tänka mig att det inte kom upp i summan av vad han åt för mer i varje vecka. Endå började han det tjafset minst ett par ggr i månaden.

Jag får för mig att sådant tänk kan leda till att det blir lite mer tjafs helt i onödan. Du spenderar pengar, du gör mindre hemma och så vidare.

Alltså jag tror i princip alla missförstått den ekonomiska lösningen som min man föreslår så jag gör en snabb uppställning här så att det blir tydligt. Jag vet inte exakt vad vi får in efter skatt men på ett ungefär för att visa principen.

Familjekontot
Sambons lön: 40 000
Min lön: 35 000
Barnbidrag: 3000
---------------------------------
Månadsinkomst: 78 000

- 6000 (Sambons "ha-kul-pengar)
- 6000 (Sambons "mina-kul-pengar)

= 66 000

Till gemensamma saker, mat, räkningar, barnen, amorteringar, bilar, resor och allt annat.

Vi har alltså ingen plan på att införa något som är vårt "eget" eller beroende på hur mycket vi äter eller så utom vår "månadspeng" och den är ju samma belopp för båda.
 
Vi har helt gemensam ekonomi. Alla konton är gemensamma. Inget tjafs om pengar öht. Vi är gifta och bor i hus. Funkar hur bra som helst. Nu ska jag köpa en till häst och även större bil och nytt större släp. Inget gruff, han tycker bara det är kul att jag har ett så stort intresse och följer alltid med på träning och tävling om han inte jobbar.

Ja, det är ju så vi har det nu... men han vägrar gå med på att jag skall få ha en häst under de omständigheterna. Han vill då få ut lika mkt pengar till kompisresor, skidresor och Mountainbike som han tävlar i.
 
En häst för 130 000 kr. Jag antar att du vill göra "vettiga" saker med den (typ träningar ev tävling etc. 4-5000 kr kommer att gå åt som smör i solsken. Du kan glömma kompisresor och annat.

Humm... Det känns lite jobbigt detta... för jag är lite bortskämd just nu med att kunna göra som jag vill, ha ha. Jag kollade av min budget med min kompis som står i det stallet och han sa att kalkylen är rimlig om jag inte tänker tävla eller köpa prylar eller får en oväntad skada. Jag tycker attdet är OK att inte räkna in dem i en kalkyl utan istället se dem som saker man skall ha en buffert för och se till att ha en buffert som klarar av lite "skit".
 
Jag tror att jag i nästa förhållande kommer att köra på linjen: gemensamma utgifter = gemensam pott.
ALDRIG helt gemensam ekonomi igen, aldrig någonsin..det kan skapa en massa problem den dagen man plötsligt inte är överens.

Bättre då som någon föreslagit att sätta in till gemensamt konto som ska täcka alla gemensamma utgifter..sedan håller man hobbys och övrigt själv och får då bestämma själv, inget tjafs eller utmätning om vem som får mer/mindre än den ena.

Nej, jag inser mer och mer att vi båda skulle må bättre av att ha en del av pengarna som bara var "vår egen". Och för min el så innebär det att jag kan börja spara ihop till min buffert. Just nu har jag inte ens ett eget sparande. Däremot har vi ett gemensamt sparande.
 
Jag och partnern tjänar i stort sett samma (jag några tusen mer i månaden, men han har mer eget kapital) så vi sätter in samma summa varje månad för det gemensamma (mat, hund, hus etc). Resor går utöver och där betalar vi halva var.

Jag hade aldrig velat vara utan "egna" pengar på mitt konto och jag vill heller inte blir försörjd. Om det hade varit stor skillnad i inkomst mellan mig och partnern hade vi nog gjort någon procentuell fördelning så att den med störst inkomst också fått betala något större andel av de gemensamma kostnaderna (eftersom man oftast kompromissar om nivån på levnadsstandard).

Har du råd med en häst under de förutsättningarna?

Jag vet inte... jag håller på att gå igenom vår familjeekonomi just nu för att ta reda på det. Men som jag skrivit innan. Vi kommer ju få ut ett identiskt belopp. Går det åt 5000 i månaden för häst så är det - 10000 kr som skall dras från vårt gemensamma konto. Det är rätt mkt pengar för en familj att avvara.
 
Nu vet jag inte var du bor, men 5000 kr tycker jag borde räcka mer än väl om du inte bor i storstad där stallhyran kan vara väldigt dyr. Sedan hade jag lagt undan en buffert för oförutsedda händelser ( t ex veterinär), förutsatt att hästen inte måste kosta 130000 kr. Letar man finns det en heldel riktigt fina hästar för ungefär halva den engångssumman som du får.

Själv har jag sex hästar hemma, jag lägger i snitt 10000 kr i månaden på dem. Nu har jag lite avel och unghästar som går på vårt egna bete flera månader per år, men somsagt det är ett snitt inkl. "allt". När det gäller ekonomin så har vi helt delad sådan, vi delar lika på alla löpande utgifter, och det som blir över av lönen gör vi vad vi vill med. Jag lägger det mesta av mina pengar på mina hästar, sambon har egna intressen som han lägger sina pengar på. Nu har vi inga barn, hade vi haft det så hade mitt förslag varit att man även delar lika på utgifterna där. Skulle någon tjäna extremt mycket mer än den andre så skulle jag tycka att ett slags procentsystem hade fungerat när det gäller utgifterna, men den som tjänar mest måste också få pengar över till sina intressen.

Hyran är ju på 2400 kr och då ingår hösilage, havre och Krafft (behöver komplettera med mineraler + evt tillskott). Manegekort och medlemskap tillkommer. Ridlektioner för vår hemmatränare (som är superduktig) kostar 150 kr i grupp om 6 personer och 250 om man rider själv.

Jag letar väl efter en häst runt 80-100 000 kr.
 
Nej, jag inser mer och mer att vi båda skulle må bättre av att ha en del av pengarna som bara var "vår egen". Och för min el så innebär det att jag kan börja spara ihop till min buffert. Just nu har jag inte ens ett eget sparande. Däremot har vi ett gemensamt sparande.

Ni kanske ska diskutera saken.
Sen kanske ni kan plocka ut varsin % ur det gemensamma sparandet då? Och lägga resten i den gemensamma potten för gemensamma utgifter..Då har ni båda varsin grund att bygga upp en buffert för era intressen/det ni vill lägga pengar på friditsmässigt
 
Hyran är ju på 2400 kr och då ingår hösilage, havre och Krafft (behöver komplettera med mineraler + evt tillskott).

Finns det analys på stället? Isf kanske det inte alls behöver nåt komplement av andra tillskott = ytterligare pengar att spara in då mineraler ändå kan bli ganska dyrt det med utslaget på ett år
 
Finns det analys på stället? Isf kanske det inte alls behöver nåt komplement av andra tillskott = ytterligare pengar att spara in då mineraler ändå kan bli ganska dyrt det med utslaget på ett år

Sånna detaljer vet jag inte än... Mitt nyväckta ridintresse har bara varat i några månader efter 5-6 års uppehåll.

Det var så sjukt coolt att sätta sig på en bra häst och inse att alla mina kunskaper fanns kvar, det som saknades var lite känsla/timing och en hel massa ridmuskler. Men i 10-20 minuter var jag i himlen med öppnor och slutor och galoppombyten och allt annat som man kan roa sig med.

I alla fall så var det då jag insåg hur mycket jag hade saknar det.
 
Sånna detaljer vet jag inte än... Mitt nyväckta ridintresse har bara varat i några månader efter 5-6 års uppehåll.

Det var så sjukt coolt att sätta sig på en bra häst och inse att alla mina kunskaper fanns kvar, det som saknades var lite känsla/timing och en hel massa ridmuskler. Men i 10-20 minuter var jag i himlen med öppnor och slutor och galoppombyten och allt annat som man kan roa sig med.

Bara ett tips :)

Men då vet du att förväntad hästinköpsbudget säkert blir runt 100.000 iaf om du vill ha en väldigt utbildad häst. Jag skulle våga säga minst den prisklassen
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Acto
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 165
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp