Häst och familjeekonomi

TS- med de inkomsterna har ni definitit råd. Det handlar snarare om vad ni vill prioritera. Jag tror det är bra med att börja göra en budgettavla á la Lyxfällan för att se vad ni lägger pengarna på. sen kan ni välja vad ni vill förändra.

Och även om ni lägger 20 ´på mat etc tycker jag det borde finnas mktpengar kvar efter tex boende är betalt. Om ni inte typ shoppar dyra designerhandväskor varje vecka...? :p
 
Jag har en följdfråga eftersom jag och sambon pratar mycket om det här med ekonomi och häst. Vi har lite olika syn på saker. Hur som helst - HUR gör andra/tänker ni om det här med barn och föräldraledighet?

Sambon vill ha barn typ igår, jag är student. Jag kan inte tänka mig att behöva sälja min ponny för att jag inte kommer ha råd att vara föräldraledig student och ha häst.
Således skulle han behöva betala för min häst - alternativet är att vänta med barn till jag tjänat nog för att försörja ponnyn också på föräldrapenning. Han gillar inget av alternativen..
 
@tolksele
Jag går just nu på gravidpenning och får ut pinsamt lite pengar..
Under föräldraledigheten kommer jag att få ut väldigt lite pengar också, men det är något vi är överens om. Vi vill snåla med dagarna helt enkelt. Jag kommer att börja jobba lite extra efter ett halvår, just för att klara ekonomin bättre. :)

Vi har delat upp det på så sätt att sambo betalar på hus, räkningar, mat, större utgifter på barnet och "mina" pengar går till hästen, lite nöjen och det som blir kvar kommer att läggas på barnet.
Så ja, vår ekonomi blir absolut påverkad av hästen, men han visste när vi träffades att hästar är ett måste i mitt liv!
Har däremot verkligen kollat över kostnaden för hästen, har strypt en del kostnader. Hästen går numera på lösdrift och jag gjorde lite ändringar i försäkringen. (På livförsäkringen, veterinärvården är orörd)

Så visst går det, men mest för att min sambo är väldigt förstående. :)
 
@Sofie.S Något sånt upplägg har jag också tänkt, men vi är inte riktigt där än :grin: Tror dock inte jag skulle ro runt hästen, man får ju bara typ 2000-3000 som student (en studentmamma behöver tydligen inte äta eller bo speciellt mycket)
 
@tolksele
Det var väldigt snålt! Hur ska man ens kunna leva på det?
Jag kommer att få ut 5500kr efter skatt, vilket är väldigt lite enligt mig. Men det ska nog gå! :)

Jag gjorde en budget över hästen mest för att sambon skulle se vart pengarna tog vägen. Kanske kan vara en ide? :)
 
@tolksele
Det var väldigt snålt! Hur ska man ens kunna leva på det?
Jag kommer att få ut 5500kr efter skatt, vilket är väldigt lite enligt mig. Men det ska nog gå! :)

Jag gjorde en budget över hästen mest för att sambon skulle se vart pengarna tog vägen. Kanske kan vara en ide? :)

Jag har en "grund"budget men vet inte om det hjälper, haha
 
Jag har en följdfråga eftersom jag och sambon pratar mycket om det här med ekonomi och häst. Vi har lite olika syn på saker. Hur som helst - HUR gör andra/tänker ni om det här med barn och föräldraledighet?

Sambon vill ha barn typ igår, jag är student. Jag kan inte tänka mig att behöva sälja min ponny för att jag inte kommer ha råd att vara föräldraledig student och ha häst.
Således skulle han behöva betala för min häst - alternativet är att vänta med barn till jag tjänat nog för att försörja ponnyn också på föräldrapenning. Han gillar inget av alternativen..
Varför är det du som ska offra allt för att han vill ha barn nu? Hur långt har du kvar innan du är klar med studierna? Tänker han ta ut hälften av ledigheten så du kan jobba och få en bättre ekonomi i framtiden, kommer ni dela på VAB:en?
 
@Mia_R Det undrar jag med ;)
Jag kommer inte offra något, han måste ge mig en bra deal. Föräldraledighet delas i min värld lika, VAB lika så. Om inte mitt jobb är viktigare :angel: Som det ser ut nu (man vet faktiskt aldrig!) går jag ut våren/sommaren 2015.
 
@Mia_R Det undrar jag med ;)
Jag kommer inte offra något, han måste ge mig en bra deal. Föräldraledighet delas i min värld lika, VAB lika så. Om inte mitt jobb är viktigare :angel: Som det ser ut nu (man vet faktiskt aldrig!) går jag ut våren/sommaren 2015.

Varför inte plugga färdigt m så kort tid kvar och komma ut på arbetsmarknaden. Är han (du) gammal eller varför sån brådska. Att ha tight ekonomi plus barn och häst lär tära på det bästa förhållande.
 
@HannaZ Det är min tanke också, men åren kommer ju ticka iväg. Vi har inte den lättaste arbetsmarknaden heller. Min största skräck är att bli "för gammal". Barn är ju ingen rättighet utan en gåva.
 
Ni som har barn + partner + häst hur såg er ekvation ut? Har bara en vän att bolla tankarna med och hennes partner betalar det mesta eftersom han har jobb, inklusive hennes häst om det behövs (hon pluggar också).
 
Ni som har barn + partner + häst hur såg er ekvation ut? Har bara en vän att bolla tankarna med och hennes partner betalar det mesta eftersom han har jobb, inklusive hennes häst om det behövs (hon pluggar också).


Men hur kul kommer det att vara att leva på bröd och vatten för att man inte kunde vänta 2 år med att skaffa barn? Är du 35 eller vad är gammalt för dig? Och det blir ju inte lättare att få jobb när man är mindre flexibel pga barn. Vad pluggar du för ngt.
 
Men hur kul kommer det att vara att leva på bröd och vatten för att man inte kunde vänta 2 år med att skaffa barn? Är du 35 eller vad är gammalt för dig? Och det blir ju inte lättare att få jobb när man är mindre flexibel pga barn. Vad pluggar du för ngt.

Sen hade ju jag aldrig skaffat barn med en man som är så snål att han inte kan sponsra hästen om jag ska klämma ut en unge för att han inte vill vänta.
 
@HannaZ Han kommer säkert vara med och göra så gott han kan, annars hade det inte varit aktuellt alls.

Men allmänt håller jag med TS, det är svårt att få "rättvisa" ekonomiskt (och tidsmässigt!) i ett förhållande om den ena har en dyr hobby. Jag tänker att det är lättare om man har egen gård och partnern förhoppningsvis också har glädje av själva gården. Sen blir man både mer flexibel och mer bunden där hemma.
 
@HannaZ Han kommer säkert vara med och göra så gott han kan, annars hade det inte varit aktuellt alls.

Men allmänt håller jag med TS, det är svårt att få "rättvisa" ekonomiskt (och tidsmässigt!) i ett förhållande om den ena har en dyr hobby. Jag tänker att det är lättare om man har egen gård och partnern förhoppningsvis också har glädje av själva gården. Sen blir man både mer flexibel och mer bunden där hemma.
Jag hade väntat tills jag hade gått färdigt utbildningen och jobbat minst ett år. Annars blir ju ersättningen väldigt låg.
 
@sassiball Det är nog så det kommer bli, men problemet kvarstår - min ponny är ett pengaslukande monster och sambon "hotar" med att köpa en ny cykel varannan månad "för det kostar ju lika mycket".

Alltså - hur delar man upp ekonomin? Tänker det blir mer aktuellt med barn eller om man har väldigt ojämn inkomst generellt.
 
@sassiball Det är nog så det kommer bli, men problemet kvarstår - min ponny är ett pengaslukande monster och sambon "hotar" med att köpa en ny cykel varannan månad "för det kostar ju lika mycket".

Alltså - hur delar man upp ekonomin? Tänker det blir mer aktuellt med barn eller om man har väldigt ojämn inkomst generellt.
Har han ekonomi till att köpa en cykel varannan månad så låt honom göra det? Mina hästar kostar mycket men jag betalar allt själv. Lättare för mig kanske då vi tjänar lika mycket och maken köper mycket prylar, elektronik och så. Inga cyklar :D

Vi köper alla "nöjen" själva och sen delar vi rakt av på gemensamma kostnader som hus, barnens grejer mm.
 
Har han ekonomi till att köpa en cykel varannan månad så låt honom göra det? Mina hästar kostar mycket men jag betalar allt själv. Lättare för mig kanske då vi tjänar lika mycket och maken köper mycket prylar, elektronik och så. Inga cyklar :D

Vi köper alla "nöjen" själva och sen delar vi rakt av på gemensamma kostnader som hus, barnens grejer mm.
När jag var föräldraledig var det lite tight måste jag erkänna, fick nalla lite av sparpengarna då för att dra runt hästarna.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Acto
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 165
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp