Häst och familjeekonomi

Sant.

Hur har ni gjort den ekonomiska uppgörelsen hemma?

Jag har de kostnader jag har, gubben vet väl på något sådär vad djuren kostar. Gubben kör cross och jag vill inte veta vad det kostar oss.
Vi har alltid pengar över till pensionssparande, sparande till barnen, sparpengar till huset. Därutöver har jag ett buffertkonto till hästen, och han har sitt crosskonto. Vi har kommit överens om att inte lägga oss i varandras utgifter, men så litar vi fullt på varandra. Min häst var relativt billig, men det är de löpande kostnaderna som är mest betungande.
Min man vill gärna att jag fortsätter hästeriet för då kan han med gott samvete fortsätta med crossen.
Vi har delad ekonomi. Han tjänar mer i lön.
Sen har vi inga andra hobbies utöver detta. Vi hinner liksom inte....
 
Hans förslag: Jag får en engångssumma till hästköpet på 130 000 kr (han har köpt lite mer saker än mig innan vilket detta kompenserar), därefter delas ekonomin upp så att vi båda får ut en "månadspeng" till privata konton. Beloppet ska vara runt 4-5000 kr. Dom pengarna skall användas till egna intressen (min häst), kläder, egna resor (vi älskar båda att åka på kompisresor) och annat som inte tillhör familjeaktiviteter.

Det är så vi gjort ungefär. Allt går in i en gemensam pott, när allt är betalt (inkl. Överföring till gemensamt sparkonto) så delar vi på det som blir kvar. Min del går till mina hästar och hans del till sparande till veteranbil och kompisresor bl.a. Jag trivs med det. Hade mina hästar varit en gemensam utgift hade jag också kännt att sambon hade medbestämmanderätt när det gäller t.ex träningar, ny utrustning etc.

I normalfallet tjänar vi lika mycket ca, men nu är jag föräldraledig (och kommer vara det längre än sambon kommer vara hemma) så nu har vi väldigt stora inkomstskillnader.
 
Just det, har inte ens svarat på hur vi gör. Det är exakt samma som @Springsteen skriver. Vi delar på det gemensamma och sen är resten våra egna pengar. Dealen om vi skulle få barn är att han kommer få betala för mina hästar eftersom de inte är kompromissbara.

Och vi tjänar inte lika mycket. Han tjänar betydligt mer än mig. Men jag hade hästarna innan vi träffades och har gjort väldigt klart att de kommer alltid att prioriteras. jag tänker inte lägga pengar på resor, resturangbesök osv osv eftersom det inte känns viktigt för mig. Det är premisserna som gäller för att leva med mig. Det kanske låter krasst, men hästarna är en konstant i mitt liv och när jag har kompromissat med hästarna för nåon annans skull har jag alltid ångrat mig, så det kommer aldrig att hända.
 
@Springsteen Tjänar ni ungefär lika mycket då?

Det är olika, ibland tjänar jag mer, ibland tjänar han mer. Ibland är det lika.

Just det, har inte ens svarat på hur vi gör. Det är exakt samma som @Springsteen skriver. Vi delar på det gemensamma och sen är resten våra egna pengar. Dealen om vi skulle få barn är att han kommer få betala för mina hästar eftersom de inte är kompromissbara.

Och vi tjänar inte lika mycket. Han tjänar betydligt mer än mig. Men jag hade hästarna innan vi träffades och har gjort väldigt klart att de kommer alltid att prioriteras. jag tänker inte lägga pengar på resor, resturangbesök osv osv eftersom det inte känns viktigt för mig. Det är premisserna som gäller för att leva med mig. Det kanske låter krasst, men hästarna är en konstant i mitt liv och när jag har kompromissat med hästarna för nåon annans skull har jag alltid ångrat mig, så det kommer aldrig att hända.

Så är det för oss också, fast det är olika med hur vi tjänar, ibland drar jag in mest pengar, ibland är det han som drar in mest, beror på hur mycket vi jobbar, han är egen företagare nu.

Just nu kostar min ponny nästan ingenting då jag hjälper till i stallet där hon står, har gjort det sedan 2011, rider och pysslar osv, men min ponny är inget jag kompromissar med. Sambon gillar att jag har min hobby, han följer med 95% av gångerna till stallet, hjälper till med in och utsläpp, åker till veterinär, tycker att jag ska köpa rosa fluffiga grimmor och matchande benskydd... Han har blivit hästbiten och ska köpa egen häst nästa år. ;)
 
Det är olika, ibland tjänar jag mer, ibland tjänar han mer. Ibland är det lika.



Så är det för oss också, fast det är olika med hur vi tjänar, ibland drar jag in mest pengar, ibland är det han som drar in mest, beror på hur mycket vi jobbar, han är egen företagare nu.

Just nu kostar min ponny nästan ingenting då jag hjälper till i stallet där hon står, har gjort det sedan 2011, rider och pysslar osv, men min ponny är inget jag kompromissar med. Sambon gillar att jag har min hobby, han följer med 95% av gångerna till stallet, hjälper till med in och utsläpp, åker till veterinär, tycker att jag ska köpa rosa fluffiga grimmor och matchande benskydd... Han har blivit hästbiten och ska köpa egen häst nästa år. ;)

Kan ju tillägga att hans största hobby är att bygga datorer och att spela spel. Så jag spelar en hel del med honom eftersom att jag tycker det är trevligt att han har något som han verkligen tycker om att göra. Det bästa som finns är att vara omkring folk som gör något de verkligen tycker om.
 
Vi lagar också det mesta med ekologiska råvaror, men vi klarar oss på 4-4500 kr/ månad. Två vuxna, två småbarn (inkl blöjor, hygienartiklar, kattmat, apoteksvaror ).
Som en jämförelse bara :)

Jag tippar att vi snittar 10.000 per månad till "familjeutgifter" ( mat, bensin och allt som tillhör bilen, kläder och grejer till barnen). En bra månad 7.000 en dålig månad 12.000. 3 barn och två vuxna, absoluta huvuddelen ekologisk eller närproducerad. En post som verkligen gör skillnad är alkoholposten, det märks när vi bjudit till fest fler gånger än vanligt en månad....:o
 
Jag tippar att vi snittar 10.000 per månad till "familjeutgifter" ( mat, bensin och allt som tillhör bilen, kläder och grejer till barnen). En bra månad 7.000 en dålig månad 12.000. 3 barn och två vuxna, absoluta huvuddelen ekologisk eller närproducerad. En post som verkligen gör skillnad är alkoholposten, det märks när vi bjudit till fest fler gånger än vanligt en månad....:o

Jag var i Tyskland med pappa och handlade alkohol i Maj, så sedan dess har jag inte köpt något där... men annars håller jag med dig om att alkohol gör en himla stor skillnad.
 
Jag tippar att vi snittar 10.000 per månad till "familjeutgifter" ( mat, bensin och allt som tillhör bilen, kläder och grejer till barnen). En bra månad 7.000 en dålig månad 12.000. 3 barn och två vuxna, absoluta huvuddelen ekologisk eller närproducerad. En post som verkligen gör skillnad är alkoholposten, det märks när vi bjudit till fest fler gånger än vanligt en månad....:o
Våra bilutgifter drar gärna iväg. Två bilar och vi bor inte inne i stan så det blir några tusen per månad.
 
Våra bilutgifter drar gärna iväg. Två bilar och vi bor inte inne i stan så det blir några tusen per månad.

Ja, jag har kommit fram till att vi lägger ca 12 000 - 15 000 kr i månaden på bilarna när man räknar ut det på ett år. Det är då rätt mycket amortering i dom pengarna, men det är ju ändå pengar som försvinner från "hästpengarna"...
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Ja, jag har kommit fram till att vi lägger ca 12 000 - 15 000 kr i månaden på bilarna när man räknar ut det på ett år. Det är då rätt mycket amortering i dom pengarna, men det är ju ändå pengar som försvinner från "hästpengarna"...
Shit vad mycket ! Långt att pendla? Iofs om ni pendlar så får ni ju iallafall dra av en del av det :)
 
Ja, jag har kommit fram till att vi lägger ca 12 000 - 15 000 kr i månaden på bilarna när man räknar ut det på ett år. Det är då rätt mycket amortering i dom pengarna, men det är ju ändå pengar som försvinner från "hästpengarna"...

Å herregud :eek: *dör en smula*
 
Ja, jag har kommit fram till att vi lägger ca 12 000 - 15 000 kr i månaden på bilarna när man räknar ut det på ett år. Det är då rätt mycket amortering i dom pengarna, men det är ju ändå pengar som försvinner från "hästpengarna"...

Smakar det så kostar det och man väljer ju själv hur exklusivt man "måste" åka.
 
Ja, jag har kommit fram till att vi lägger ca 12 000 - 15 000 kr i månaden på bilarna när man räknar ut det på ett år. Det är då rätt mycket amortering i dom pengarna, men det är ju ändå pengar som försvinner från "hästpengarna"...
Måste ni ha fräsiga bilar då? Man kan ju ha okej bilar för betydligt mindre pengar.
 
Alltså jag måste säga att den här tråden är smått absurd. En familj på 4 personer som får ut 80000 i månaden. Huruvida det finns pengar till att ha häst känns som en ickefråga och är i det närmaste ett hån mot alla som kämpar med små inkomster, hästägare eller ej.
 
Alltså jag måste säga att den här tråden är smått absurd. En familj på 4 personer som får ut 80000 i månaden. Huruvida det finns pengar till att ha häst känns som en ickefråga och är i det närmaste ett hån mot alla som kämpar med små inkomster, hästägare eller ej.
Håller med dig
Vilket trams hur kan man tjäna så mycket och inte ha vett att veta vart pengarna tar vägen?
 
Alltså jag måste säga att den här tråden är smått absurd. En familj på 4 personer som får ut 80000 i månaden. Huruvida det finns pengar till att ha häst känns som en ickefråga och är i det närmaste ett hån mot alla som kämpar med små inkomster, hästägare eller ej.

Men är det inte ofta så? När jag pluggade och hade 10-12000 i månaden drog jag runt 2 hästar och 2 hundar och har nog aldrig haft så bra koll på min ekonomi. Ju mer pengar, desto fler hål.
 
Ja visst är det många som ökar sina utgifter i takt m att inkomsten stiger men det är ju ingen överraskning som det låter på TS.

Vi lägger mkt pengar på mat, köpet d vi vill ha o kollar sällan på priset och jag lägger väldigt mkt på djuren men även om jag inte har exakt koll på var pengarna hamnar så vet jag ju var det finns enorma besparingsmöjlighetet den dagen det blir nödvändigt. Men tjänar man 80 000 så är det helt omöjligt att det inte finns utrymme att klämma in en häst, om viljan finns.



Men är det inte ofta så? När jag pluggade och hade 10-12000 i månaden drog jag runt 2 hästar och 2 hundar och har nog aldrig haft så bra koll på min ekonomi. Ju mer pengar, desto fler hål.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Acto
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 165
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp