Häst och familjeekonomi

Min erfarenhet är att det ofta är så. De jag känner som har riktigt bra inkomster i hushållet (inkluderat min mors sida av släkten, där de flesta har det mycket gott ställt), är de som oftast muttrar om att de är panka när löning närmar sig. Anledningen till att jag har sån stenkoll på mina små slantar, är att jag "alltid" (oh well, inte riktigt, men så gott som) haft en mindre inkomst och djur som ska tas om hand ovanpå det - jag har helt enkelt inget val. Håll benkoll och anpassa övriga utgifter efter den lilla inkomsten, eller så går det käpprätt åt pipan. Det har nog i stort bidragit till att jag prioriterat som jag gjort och gör. Medan de flesta i min bekantskapskrets, av de som har lite "fetare plånbok", faktiskt inte har djur och inget annat än sig själva att ta hand om - de betalar sina räkningar osv när pengarna kommer, och gör sen lite mer "vad de känner för" (i motsats till mig, som väger för och emot och räknar efter innan jag t.ex. åker iväg nånstans eller går ut och äter med polarna). De jag känner har koll så tillvida att de har vett att se till att pengarna räcker hela månaden så att de kan "leva som de vill göra" så att säga, men jag tror knappt att någon av dem kan räkna upp ungefär hur mycket de lagt på mat varje månad under, säg tre månader, tillbaka t.ex. De skulle behöva sätta sig med papper, penna, miniräknare och kontoutdrag om någon bad om en sammanställning av deras ekonomi.
Nu menar jag inte att trampa någon på tårna eller på något sätt mena att om man inte håller koll på varenda krona så är man dum eller slösaktig. Det är upp till var och en - så länge inte folk kommer till mig och vill låna pengar för att de supit upp lönen för tidigt i månaden, är det inte mitt problem :p . Däremot är jag av åsikten att det är sunt att ha koll, iaf mellan tummen och pekfingret, på vad man faktiskt lägger pengar på månad för månad. Har man inte koll, så är det inte rocket science att skaffa sig det (vilket TS ju är igång med :up:).

Däremot håller jag med om att det inte borde vara ett problem att hålla en häst, med vissa justeringar (läs: täppa igen vissa hål ;) ), i det aktuella hushållet.
 
Alltså jag måste säga att den här tråden är smått absurd. En familj på 4 personer som får ut 80000 i månaden. Huruvida det finns pengar till att ha häst känns som en ickefråga och är i det närmaste ett hån mot alla som kämpar med små inkomster, hästägare eller ej.

Vet du - jag håller helt och fullt med dig om att det är absurt!

Samtidigt är ju jag bara ett exempel. Alla som är i tråden har ju uppenbarligen en familjeekonomi?
 
Å herregud :eek: *dör en smula*

Ja, jag instämmer. Jag har 5 mil enkel resa till mitt jobb, så jag pendlar 50 mil i veckan. Eftersom jag kör så mycket så vill jag ha en skapligt säker bil. Jag kör därför en V50. Den är snål och ekonomisk i övrigt. Min man jobbar på annan ort och har 18 mil enkel resa. Eftersom han jobbar flera dagar i sträck brukar det bli ca 50 mil på en vecka. Han kör en XC90, standard (som är target att byta ut till ngt billigare). Våra bilar rullar alltså 100 mil i veckan.

Vi amorterar 7 000 kr i månaden. Lägg på service, försäkring, skatt på det så blir det snabbt större belopp.

Jag har tittat på om vi kan pendla med andra transportmedel, men eftersom båda arbetar oregelbundet så är det svårt att få det att fungera med barnen och att hämta/lämna på dagis.
 
Men är det inte ofta så? När jag pluggade och hade 10-12000 i månaden drog jag runt 2 hästar och 2 hundar och har nog aldrig haft så bra koll på min ekonomi. Ju mer pengar, desto fler hål.

Jag håller med dig. När jag var student kände jag att jag hade mer tillgängliga pengar än vad jag har nu. Säkert var det inte så, men jag hade så bra koll då att jag utan problem kunde unna mig saker då som jag inte kan få pengar till nu.
 
Min erfarenhet är att det ofta är så. De jag känner som har riktigt bra inkomster i hushållet (inkluderat min mors sida av släkten, där de flesta har det mycket gott ställt), är de som oftast muttrar om att de är panka när löning närmar sig. Anledningen till att jag har sån stenkoll på mina små slantar, är att jag "alltid" (oh well, inte riktigt, men så gott som) haft en mindre inkomst och djur som ska tas om hand ovanpå det - jag har helt enkelt inget val. Håll benkoll och anpassa övriga utgifter efter den lilla inkomsten, eller så går det käpprätt åt pipan. Det har nog i stort bidragit till att jag prioriterat som jag gjort och gör. Medan de flesta i min bekantskapskrets, av de som har lite "fetare plånbok", faktiskt inte har djur och inget annat än sig själva att ta hand om - de betalar sina räkningar osv när pengarna kommer, och gör sen lite mer "vad de känner för" (i motsats till mig, som väger för och emot och räknar efter innan jag t.ex. åker iväg nånstans eller går ut och äter med polarna). De jag känner har koll så tillvida att de har vett att se till att pengarna räcker hela månaden så att de kan "leva som de vill göra" så att säga, men jag tror knappt att någon av dem kan räkna upp ungefär hur mycket de lagt på mat varje månad under, säg tre månader, tillbaka t.ex. De skulle behöva sätta sig med papper, penna, miniräknare och kontoutdrag om någon bad om en sammanställning av deras ekonomi.
Nu menar jag inte att trampa någon på tårna eller på något sätt mena att om man inte håller koll på varenda krona så är man dum eller slösaktig. Det är upp till var och en - så länge inte folk kommer till mig och vill låna pengar för att de supit upp lönen för tidigt i månaden, är det inte mitt problem :p . Däremot är jag av åsikten att det är sunt att ha koll, iaf mellan tummen och pekfingret, på vad man faktiskt lägger pengar på månad för månad. Har man inte koll, så är det inte rocket science att skaffa sig det (vilket TS ju är igång med :up:).

Däremot håller jag med om att det inte borde vara ett problem att hålla en häst, med vissa justeringar (läs: täppa igen vissa hål ;) ), i det aktuella hushållet.


Tack för ett svar som träffade mig mitt i prick, för det är precis så det är.

Jag förstår om vissa känner sig ”kränkta” över att någon som kanske tjänar mer säger att h*n inte har pengar över till en häst (eller överhuvudtaget). Jag känner själv frustration över orimligheten i detta. Tricket är nog att inte skaffa sig för mycket fasta kostnader. Vi lever inte på något sätt ett lyxliv. Som ett exempel - mitt senaste klädinköp gjorde jag i somras och det var 2 par byxor på Vero Moda.

Men samtidigt.

Vi pratar om att gå från att ha en ekonomi som går ihop sig bra, men inte lämnar så mycket ledigt - till att få ut 10 000 - 14 000 VARJE månad. Det är ju så det blir om min gubbe ska få ut lika mycket ”lekpengar” som jag behöver till att ha häst. Ingen av er verkar tro på att 5000 kr kommer räcka till mer än det basala för pållen så då behöver jag alltså ha runt 7000 kr för att även få pengar till lite kläder etc.

Det har låtit på mina svar i tråden som att ingen av oss i familjen har haft koll på pengarna, men vår ansvarsfördelning i familjen har varit att min man har skött all ekonomi för vårt privatliv och jag har skött all ekonomi för vårt företag (dom andra fastigheterna på gården). Det kanske låter ytterst gammalmodigt att jag haft så dålig koll själv, men ibland får man prioritera sin energi och det fick bli så för några år sedan.

Det jag kommit fram till är att vi sparar och amorterar mycket. Varje månad amorterar vi ca 9 000 kr på våra lån och sedan sparar vi dessutom nästan 10 000 kr till semester, pension, barnen och renoveringar. Våra boendekostnader är billigare än innan när vi bodde i en ”vanlig liten villa”. Eftersom bostaden är högt belånad amorterar vi som galningar nu när räntan är låg. Jag vet inte om jag vill ändra på det…
 
Ja, jag instämmer. Jag har 5 mil enkel resa till mitt jobb, så jag pendlar 50 mil i veckan. Eftersom jag kör så mycket så vill jag ha en skapligt säker bil. Jag kör därför en V50. Den är snål och ekonomisk i övrigt. Min man jobbar på annan ort och har 18 mil enkel resa. Eftersom han jobbar flera dagar i sträck brukar det bli ca 50 mil på en vecka. Han kör en XC90, standard (som är target att byta ut till ngt billigare). Våra bilar rullar alltså 100 mil i veckan.

Vi amorterar 7 000 kr i månaden. Lägg på service, försäkring, skatt på det så blir det snabbt större belopp.

Jag har tittat på om vi kan pendla med andra transportmedel, men eftersom båda arbetar oregelbundet så är det svårt att få det att fungera med barnen och att hämta/lämna på dagis.

Den största skillnaden i våra ekonomier verkar vara att ni har ganska mycket lån?
Som ni visserligen amorterar duktigt på men trots låga räntor blir det ändå mycket pengar på ränta.
Vi har inga lån utan sparar ihop till det vi vill ha och får betalt i ränta istället ;)

Annars håller jag med om att driftsäkra, bekväma och säkra bilar är ett måste eftersom ni pendlar så mycket som ni gör och det medför såklart dyra bilkostnader.
Men att byta ut XC90 mot något billigare låter vettigt för den är inte billig att hålla igång.
 
ts, som du säkert vet så är det inte de stora inkomsterna man blir rik av, utan av de små utgifterna. Rådet är därför det samma som du är inne på, att se över era utgifter och om det är något ni kan dra in på där. Att amortera och spara är bra, men t ex era matkostnader borde gå att banta ner avsevärt, matlåda och enbart planerade inköp av mat kanske?
 
Tack för ett svar som träffade mig mitt i prick, för det är precis så det är.

Jag förstår om vissa känner sig ”kränkta” över att någon som kanske tjänar mer säger att h*n inte har pengar över till en häst (eller överhuvudtaget). Jag känner själv frustration över orimligheten i detta. Tricket är nog att inte skaffa sig för mycket fasta kostnader. Vi lever inte på något sätt ett lyxliv. Som ett exempel - mitt senaste klädinköp gjorde jag i somras och det var 2 par byxor på Vero Moda.

Men samtidigt.

Vi pratar om att gå från att ha en ekonomi som går ihop sig bra, men inte lämnar så mycket ledigt - till att få ut 10 000 - 14 000 VARJE månad. Det är ju så det blir om min gubbe ska få ut lika mycket ”lekpengar” som jag behöver till att ha häst. Ingen av er verkar tro på att 5000 kr kommer räcka till mer än det basala för pållen så då behöver jag alltså ha runt 7000 kr för att även få pengar till lite kläder etc.

Det har låtit på mina svar i tråden som att ingen av oss i familjen har haft koll på pengarna, men vår ansvarsfördelning i familjen har varit att min man har skött all ekonomi för vårt privatliv och jag har skött all ekonomi för vårt företag (dom andra fastigheterna på gården). Det kanske låter ytterst gammalmodigt att jag haft så dålig koll själv, men ibland får man prioritera sin energi och det fick bli så för några år sedan.

Det jag kommit fram till är att vi sparar och amorterar mycket. Varje månad amorterar vi ca 9 000 kr på våra lån och sedan sparar vi dessutom nästan 10 000 kr till semester, pension, barnen och renoveringar. Våra boendekostnader är billigare än innan när vi bodde i en ”vanlig liten villa”. Eftersom bostaden är högt belånad amorterar vi som galningar nu när räntan är låg. Jag vet inte om jag vill ändra på det…


Fast seriöst, vad är det vi diskuterar här?

Ni vill inte egentligen direkt göra avkall på något. Har hög boendekostnad, köra fina bilar, äter och dricker för hutlöst mkt pengar och om den ene ska få lägga pengar på ngt så ska den andre minsann få lika mkt att leka för (och det sistnämnda är ju ett väldigt infantilt resonemang i min värld).

Köp två nya Dacia duster diesel 4wd så halverar ni era bilkostnader, eller Begagnade skoda Octavia m 4WD så lär ni nog fanken ta er fram.

Bor ni i Stockholm eller nära annan storstadsregion? för på de flesta ställen kan man få tag i en "vanlig liten villa för 1,5 miljoner" och då behöver man inte amortera 9000 i månaden. Flytta är ju dock inget man gör hur som helst.

Semesterresor och kompisresor osv är ju trevligt, men ingen mänsklig rättighet precis lika lite som det är att få ha häst. Man får prioritera.

Det fina är ju att man väljer själv. Det ena är inte bättre än det andra så länge man kan betala för sig men man kan inte ha hela kakan och samtidigt äta den, om man inte är mångmiljonär.
 
Bor ni i Stockholm eller nära annan storstadsregion? för på de flesta ställen kan man få tag i en "vanlig liten villa för 1,5 miljoner" och då behöver man inte amortera 9000 i månaden. Flytta är ju dock inget man gör hur som helst.

Men TS har ju inte skrivit att de amorterar 9k/månad på bolånet, utan på "sina lån" (hus, bilar, kanske något mer som inte nämnts).

*kl*

Jag tycker dock att det är klokt att amortera och betala av lånen så fort som möjligt, om man har råd att göra det - skönt att ha det ur världen. Sparande till barnen och pensionssparande är bra och bör ju få vara kvar.
Däremot hade jag glatt vinkat adjö till en massa resor (vilket bottnar i att det ger mig personligen sjukt mycket mer att ha häst, än att resa) :p Och bantat ner matkontot så in i helsike. Kläder är också något som jag prioriterat bort i hög grad - jag sliter i princip mina kläder tills de inte går att laga på ett vettigt, hållbart sätt (Och nej, jag ser inte ovårdad ut ;) . Men det är klart att det behövs ibland, även om man har det man behöver i garderoben, så iaf ett par hundringar i månaden kan ju vara bra att ha för det. Nu har jag t.ex. inga jeans kvar som är hela, och ytterligare ett par av mina ridbyxor sjunger nog på sista säsongen, så till våren blir det till att shoppa lite!)
Det handlar om prioriteringar, och hur man prioriterar är ju upp till var och en. Sen tror jag att det är klokt att reflektera lite över vad man tror sig behöva och vad man faktiskt behöver i sitt liv/sin vardag. Det är nog lätt att vänja sig vid en viss standard och sedan "få för sig" att man inte har något som går att välja bort utan att bli negativt påverkad av det.
 
"Vi amorterar 7 000 kr i månaden. Lägg på service, försäkring, skatt på det så blir det snabbt större belopp."

Skriver TS i inlägget där hon berättar om familjens bilar och resor till jobb.

I ett annat inlägg skriver hon att de amorterar 9000 kr. (som galningar för att räntorna är låga och deras fastighet är högt belånad.

Det tolkar jag som att de totalt amorterar 16000 kr och sparar/pension 10000 = 26000 kr.

Alternativt så amorteras 7000 kr på bilarna och upp till 9000 är det då 2000 kr kvar vilket ju knappast är att betrakta som "att amortera som galningar på bolånen".
 
Men TS har ju inte skrivit att de amorterar 9k/månad på bolånet, utan på "sina lån" (hus, bilar, kanske något mer som inte nämnts).

*kl*

Jag tycker dock att det är klokt att amortera och betala av lånen så fort som möjligt, om man har råd att göra det - skönt att ha det ur världen. Sparande till barnen och pensionssparande är bra och bör ju få vara kvar.
Däremot hade jag glatt vinkat adjö till en massa resor (vilket bottnar i att det ger mig personligen sjukt mycket mer att ha häst, än att resa) :p Och bantat ner matkontot så in i helsike. Kläder är också något som jag prioriterat bort i hög grad - jag sliter i princip mina kläder tills de inte går att laga på ett vettigt, hållbart sätt (Och nej, jag ser inte ovårdad ut ;) . Men det är klart att det behövs ibland, även om man har det man behöver i garderoben, så iaf ett par hundringar i månaden kan ju vara bra att ha för det. Nu har jag t.ex. inga jeans kvar som är hela, och ytterligare ett par av mina ridbyxor sjunger nog på sista säsongen, så till våren blir det till att shoppa lite!)
Det handlar om prioriteringar, och hur man prioriterar är ju upp till var och en. Sen tror jag att det är klokt att reflektera lite över vad man tror sig behöva och vad man faktiskt behöver i sitt liv/sin vardag. Det är nog lätt att vänja sig vid en viss standard och sedan "få för sig" att man inte har något som går att välja bort utan att bli negativt påverkad av det.

Dina sista meningar är nog en springande punkt. Sen är det ju många som tycker att det är viktigt att bo fint, ha nyrenoverat kök och badrum, köra nya bilar etc. Det handlar om vad man värdesätter i livet. Finns det väldigt mkt pengar behöver man ju inte välja det ena eller det andra men det går att kapa kostnader så in i norden om man bara är motiverad.
 
Jag tycker det låter mycket att lägga 5000-7000:-/månad för en häst. Men det beror ju på vart man bor och vart man hittar bra stallplatser och om man måste ha helinakoredad eller ej.
Jag lägger nog i snitt 2000:-/månad på min häst. Nu har jag unghäst 3år snart 4år så jag tävlar inte än. I de 2000:- ingår stallhyra + allt foder/strö, hovvård (är barfota), träningar 2ggr/mån totalt 400-500:-.

Sen tillkommer veterinärkostnader, försäkring betalas 1gång/år 1500:-, utrustning. Men det har jag ett sparkonto till hästen om man behöver köpa nått nytt eller åka till vet. Om man slår ut alla kostnader blir det nog Max 3000:-/månaden.
 
"Vi amorterar 7 000 kr i månaden. Lägg på service, försäkring, skatt på det så blir det snabbt större belopp."

Skriver TS i inlägget där hon berättar om familjens bilar och resor till jobb.

I ett annat inlägg skriver hon att de amorterar 9000 kr. (som galningar för att räntorna är låga och deras fastighet är högt belånad.

Det tolkar jag som att de totalt amorterar 16000 kr och sparar/pension 10000 = 26000 kr.

Alternativt så amorteras 7000 kr på bilarna och upp till 9000 är det då 2000 kr kvar vilket ju knappast är att betrakta som "att amortera som galningar på bolånen".

Såhär är det:

Vi amorterar 7000 kr på bilarna (dock är det lånet inbakat i huslånet)
Vi amorterar ytterligare 2000 på ett annat lån som också är ett huslån
Vi sparar 10 000 kr i månaden i olika högar (renovering, pension, barnen, resor etc)

= 19 000 kr
 
Men TS har ju inte skrivit att de amorterar 9k/månad på bolånet, utan på "sina lån" (hus, bilar, kanske något mer som inte nämnts).

*kl*

Jag tycker dock att det är klokt att amortera och betala av lånen så fort som möjligt, om man har råd att göra det - skönt att ha det ur världen. Sparande till barnen och pensionssparande är bra och bör ju få vara kvar.
Däremot hade jag glatt vinkat adjö till en massa resor (vilket bottnar i att det ger mig personligen sjukt mycket mer att ha häst, än att resa) :p Och bantat ner matkontot så in i helsike. Kläder är också något som jag prioriterat bort i hög grad - jag sliter i princip mina kläder tills de inte går att laga på ett vettigt, hållbart sätt (Och nej, jag ser inte ovårdad ut ;) . Men det är klart att det behövs ibland, även om man har det man behöver i garderoben, så iaf ett par hundringar i månaden kan ju vara bra att ha för det. Nu har jag t.ex. inga jeans kvar som är hela, och ytterligare ett par av mina ridbyxor sjunger nog på sista säsongen, så till våren blir det till att shoppa lite!)
Det handlar om prioriteringar, och hur man prioriterar är ju upp till var och en. Sen tror jag att det är klokt att reflektera lite över vad man tror sig behöva och vad man faktiskt behöver i sitt liv/sin vardag. Det är nog lätt att vänja sig vid en viss standard och sedan "få för sig" att man inte har något som går att välja bort utan att bli negativt påverkad av det.


Intressanta åsikter… Jag håller med dig om amorteringen och sparandet. De är inte kompromissbara. Inget lockande hästköp i världen skulle kunna få mig att dra ner på dessa poster. Det är familjens försäkring om en tryggare framtid och ett absolut måste. Den dag något skiter sig (kan ju vara hästen som blir sjuk) så är det en trygghet att kunna ta fram pengar någonstans ifrån.

Jag har gjort en hel del ändringar i vårt liv sedan jag skrev första inlägget. Bland annat har jag börjat handla en hel del på Willy’s och upptäckt att DET ÄR SJUKT MYCKET BILLIGARE ÄN ICA!!! Dessutom har dom ju ett stort utbud av ekologiska varor – detta var helt okänt för mig! Det bästa med Willy’s är att affären är så sjukt oinspirerande och tråkig! När jag shoppade på MAXI följde det med så mycket annat hem och när jag kom hem tänkte jag ”Var är maten?!”. Nu kommer det bara med mat hem!

Det där med ”need” och ”want” är spännande. Det är inte speciellt mycket som man egentligen behöver i sitt liv.
 
Såhär är det:

Vi amorterar 7000 kr på bilarna (dock är det lånet inbakat i huslånet)
Vi amorterar ytterligare 2000 på ett annat lån som också är ett huslån
Vi sparar 10 000 kr i månaden i olika högar (renovering, pension, barnen, resor etc)

= 19 000 kr

Då är det ju lite missvisande att säga att det är 7000 som utgör just amortering på bilarna för det ger ju att ni egentligen amorterar väldigt lite på bostaden.

Det är ju bra om man kan spara och amortera mkt, de flesta har tyvär inte 20 000 till det per månad.

Men resterande 60 000, vart tar dom vägen? Mat, hygien och drivmedel för 20000 ger ju ändå 40000 över, ungefär vad många familjer får ut från början.
 
@KarinS

Et annat bra tips är att laga mat efter erbjudanden som affären erbjuder. Vi har ica, willys och coop här i krockarna och jag tycker jag märker en skillnad på att laga mat efter erbjudandena som finns. Är det dåliga erbjudanden nån vecka så lagar vi sådant vi vill ha då.

Ett annat tips är handlingslista som följs relativt slaviskt. Enda jag handlat utöver listan senaste 2 veckorna är kryddor och det var för att det var poppa upp bra erbjudande i butiken.
 
Då är det ju lite missvisande att säga att det är 7000 som utgör just amortering på bilarna för det ger ju att ni egentligen amorterar väldigt lite på bostaden.

Det är ju bra om man kan spara och amortera mkt, de flesta har tyvär inte 20 000 till det per månad.

Men resterande 60 000, vart tar dom vägen? Mat, hygien och drivmedel för 20000 ger ju ändå 40000 över, ungefär vad många familjer får ut från början.


Ja du Hanna, det är en mycket bra fråga (vi får dock inte in 80 000 varje månad utan det varierar lite).

Jag håller på och tar fram svaret.

Igår exporterade jag varenda kontotransaktion för 2014 till Excel, sedan taggade jag varje rad med Månad (den delen gick snabbt). Nu går jag igenom månad för månad och kategoriserar alla rader… typ ”Karin – Kläder”, ”Familjen – Nöje” osv, osv.

I slutet hoppas jag få till ett snyggt sammaställningsark där man enkelt kan se exakt vad vi lagt pengarna på. Och från detta hoppas jag kunna lära mig och familjen om hur vi fram till nu spenderat våra pengar, samt göra en värdering av om detta var bra eller dåligt… och självklart – göra strategier för framtida användning av pengarna.

För jag håller helt med om att det är ABSURT!!!
 
Håller med @MidnightSoul om att handla efter erbjudande.

Det finns dessutom en skitbra app som heter Matpriskollen där du kan lägga in alla affärer i närheten och söka vilka som har bäst erbjudande. Eller så kan du lista alla erbjudande på tex ditt Willys. Just när det gäller tex kött kan man spara ganska mycket genom att kolla pris. Även på frukt och grönt.
 
Det där är nog väldigt nyttigt att göra men se till att ni sitter ner när ni ser resultatet ;):eek:

Ha ha, ja jag är klar med November (det vi passerat) och Oktober nu... MY GOD!!!!!

Nejvars... det som är gjort är ju gjort. Nu gäller det att analysera, lära sig, lägga en smart strategi

... och framförallt

VÄNDA BLAD!!!


:bow:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Acto
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 165
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp