Häst och familjeekonomi

Om jag får gissa så gissar jag att ni spårat ur i maten och glömt bort att försöka hålla i ekonomin där med lite vanlig husmanskost och matlådor emellanåt :)?

Jag hade lätt råkat göra det om jag hade lika mkt slantar. Är en sucker för småplock/tapas men det är galet dyrt.

Nej... Det är inte så enkelt. Vi lagar nästan all mat själva och tar med... Däremot är det mesta ekologiskt och då blir det dyrt...
 
Nej... Det är inte så enkelt. Vi lagar nästan all mat själva och tar med... Däremot är det mesta ekologiskt och då blir det dyrt...

Ekologiskt är ofta bra mycket dyrare, absolut. Men inte riktigt så dyrt som ert matkonto, om ni inte äter mycket väldigt dyrt kött osv.. Jag har en kompis som äter mycket ekologiskt (dock alltid vegetariskt), gillar att laga mat och baka och vill att det ska se fint ut ( = dyra råvaror, en hel del färsk frukt som det långt ifrån alltid är säsong för osv). Hen lägger en hel del pengar, ett par tusenlappar, på mat varje månad (inkl annat från matvarubutiken, såsom toapapper).
 
@sassiball ni gjorde alltså samma sak under föräldraledigheten?

När det gäller cyklar så tycker jag det är ok att en bor i lägenheten, men inte fler. Därav min ovilja till dyra cyklar ;)
Alltså det här var ju spännande läsning! Du står på tröskeln till mitt dilemma, men med lite andra förutsättningar... Jag vill bara göra tydligt för dig att detta med att ha barn ändrar alla förutsättningar och spelregler... Plötsligt är det inte så himla enkelt att dra ut till stallet längre... Hur ska du göra med amning, ridning etc? Ta ut barnvagnen i stallet? Barnvakt? Bra att ha allt sånt klart för sig innan ni beslutar att skaffa barn... Det kommer ändå strula när det är dags, men utan plan för hur du/ni skall hantera detta kommer det garanterat att bli tufft.

Vill inte att du ska se detta som kritik eller avrådan, bara något att fundera över. Kram.
 
Ekologiskt är ofta bra mycket dyrare, absolut. Men inte riktigt så dyrt som ert matkonto, om ni inte äter mycket väldigt dyrt kött osv.. Jag har en kompis som äter mycket ekologiskt (dock alltid vegetariskt), gillar att laga mat och baka och vill att det ska se fint ut ( = dyra råvaror, en hel del färsk frukt som det långt ifrån alltid är säsong för osv). Hen lägger en hel del pengar, ett par tusenlappar, på mat varje månad (inkl annat från matvarubutiken, såsom toapapper).

Du har så rätt i allt. Jag är som en igel på min man just nu för att kolla vart pengarna tar vägen! Har börjat skapa ett Excel dör jag kategoriserar alla utgifter och summerar per månad och per år...

Kläder, bil, mat, ränta, sparande, amortering, barnen, sprit - you name it!
 
@KarinS Nej jag har också börjat inse detta, även om allt så klart inte går att föreställa sig. Jättenyttigt med input, det tackar vi för!
Jag kommer troligtvis inte amma så länge så den grejen känns inte så krånglig, flaskmata kan vem som helst göra. Ponnyn är under inkörning och förhoppningsvis körbar om hon är kvar hemma och inte utlånad då. Sen... vet jag inte riktigt. Någon slags helinackordering i stall/lösdrift känns som en bra idé, i alla fall i stallet där jag står (helinackorderad) nu tas min häst väl omhand de dagar jag inte hinner åka ut.

Valde att skaffa häst innan barn av så många skäl, ett av dem var att när ungen väl är ute blir det svårare att motivera både tidsmässigt och ekonomiskt, haha
 
@KarinS Nej jag har också börjat inse detta, även om allt så klart inte går att föreställa sig. Jättenyttigt med input, det tackar vi för!
Jag kommer troligtvis inte amma så länge så den grejen känns inte så krånglig, flaskmata kan vem som helst göra. Ponnyn är under inkörning och förhoppningsvis körbar om hon är kvar hemma och inte utlånad då. Valde att skaffa häst innan barn av så många skäl, ett av dem var att när ungen väl är ute blir det svårare att motivera både tidsmässigt och ekonomiskt, haha

Det var slugt av dig! Hi hi!
 
@KarinS Ibland gnistrar det till ;)
Kommer säkert bli svårt och jobbigt och bökigt på alla vis till och från men vad fan, många hästtjejer har ju barn liksom. Tror dock att en egen gård hade underlättat, då kan man (inbillar jag mig) ta med barnet till stallet när man mockar, gå in efter 1a boxen om det behövs, fodra när den sover och så vidare.
Bror min som bor nära både mina föräldrar och hans svärföräldrar lämnar bort barnet ofta och åker och spelar handboll, på herrmiddag, bygger på huset och så vidare - snacka om lyx! (han har en fru också men hon jobbar skift och det är han som är föräldraledig nu)
 
Fast egen gård ger ju heeelt annan arbetsbörda jmf m att ha hästen helinackorderad och bara åka dit kanske 4 ggr i veckan.

@KarinS Ibland gnistrar det till ;)
Kommer säkert bli svårt och jobbigt och bökigt på alla vis till och från men vad fan, många hästtjejer har ju barn liksom. Tror dock att en egen gård hade underlättat, då kan man (inbillar jag mig) ta med barnet till stallet när man mockar, gå in efter 1a boxen om det behövs, fodra när den sover och så vidare.
Bror min som bor nära både mina föräldrar och hans svärföräldrar lämnar bort barnet ofta och åker och spelar handboll, på herrmiddag, bygger på huset och så vidare - snacka om lyx! (han har en fru också men hon jobbar skift och det är han som är föräldraledig nu)
 
Ni som har barn + partner + häst hur såg er ekvation ut? Har bara en vän att bolla tankarna med och hennes partner betalar det mesta eftersom han har jobb, inklusive hennes häst om det behövs (hon pluggar också).

Jag tror att det är i det närmaste omöjligt att hästen inte ska på verka den andra parten ekonomiskt. Vi gör så att vi lägger in en summa till våra gemensamma konton ( för hus, barn, bensin, renovering etc) och behåller resten själva. Jag gör av med en stor del på hästen medan sambon knappt gör av med några pengar alls. Hästeriet påverkar dock honom på så sätt att jag hade kunnat lägga in ännu mer till de gemensamma kontona. När vi ska göra större gemensamma investeringar får han skjuta till en större del av sina besparingar än jag eftersom jag gjort av med pengar på hästen. Vilket är totalt orättvist men helt enkelt nödvändigt för att det ska fungera. Det är tur för mig att han är så givmild och generös i den frågan.
 
Jag tror att det är i det närmaste omöjligt att hästen inte ska på verka den andra parten ekonomiskt. Vi gör så att vi lägger in en summa till våra gemensamma konton ( för hus, barn, bensin, renovering etc) och behåller resten själva. Jag gör av med en stor del på hästen medan sambon knappt gör av med några pengar alls. Hästeriet påverkar dock honom på så sätt att jag hade kunnat lägga in ännu mer till de gemensamma kontona. När vi ska göra större gemensamma investeringar får han skjuta till en större del av sina besparingar än jag eftersom jag gjort av med pengar på hästen. Vilket är totalt orättvist men helt enkelt nödvändigt för att det ska fungera. Det är tur för mig att han är så givmild och generös i den frågan.

Så fungerar det här också och jag är väldigt kluven till det. Men vet inte hur jag skulle ändra på det heller. Hans hobbys genererar typ pengar och han är typen som folk kastar vad han vill ha efter honom. Undrar om han köpt något till fullpris någon gång i sitt liv :cautious:
 
Hästar kostar en hel del pengar och det påverkar även ens partner om man inte tjänar väldigt bra. Man har helt enkelt inte råd att lägga lika mkt på resor och annat och vill ens sambo ha en med så får denne bidra, eller åka själv, eller gå på restaurang själv osv osv. Det är ju vars och ens val vad man tycker är viktigast.
Jag säljer inte hästarna och dom (andra hästar än nu) fanns i mitt liv innan sambon så att välja bort dem är aldrig ngt han ens yppat, även om han kan tycka att det går väl mkt pengar till dem (och det gör det. Finns endel jag kunnat spara in på...).
 
Senast ändrad:
Sant. Men i vårt fall handlar det om att han gick in med alla sina besparingar till gården och jag var student. Visserligen slipper pengarna gå till ränta men ändå. Jag skulle inte kunna spara så mycket pengar i hela mitt liv ens om jag försökte tror jag :o Nåväl, så länge man är överrens är det väl ok.
 
Nej... Det är inte så enkelt. Vi lagar nästan all mat själva och tar med... Däremot är det mesta ekologiskt och då blir det dyrt...
Vi lagar också det mesta med ekologiska råvaror, men vi klarar oss på 4-4500 kr/ månad. Två vuxna, två småbarn (inkl blöjor, hygienartiklar, kattmat, apoteksvaror ).
Som en jämförelse bara :)
 
Jag planerar att köpa häst inom kort och min man vill nu diskutera den ekonomiska aspekten av att ha en häst i familjen. Han ser pengarna flyga iväg och vill inte själv bli ekonomiskt drabbad - eller snarare. Han vill ha loss lika mycket pengar själv till sina intressen.

Nuvarande lösning i vår familj: Alla pengar vi får in går till 1 gemensamt konto. Till det kontot finns våra två VISA och från det kontot betalas alla kostnader. Vi har alltså inga "egna" pengar alls. Ibland kostar mitt liv lite extra och ibland hans. Pengarna räcker till det dom räcker till.

Hans förslag: Jag får en engångssumma till hästköpet på 130 000 kr (han har köpt lite mer saker än mig innan vilket detta kompenserar), därefter delas ekonomin upp så att vi båda får ut en "månadspeng" till privata konton. Beloppet ska vara runt 4-5000 kr. Dom pengarna skall användas till egna intressen (min häst), kläder, egna resor (vi älskar båda att åka på kompisresor) och annat som inte tillhör familjeaktiviteter.

Jag skall inte lägga in mina värderingar och tankar i trådstarten utan jag vill verkligen höra era åsikter och erfarenheter kring detta med familjeekonomi.

Jag tycker att din sambos resonemang är rimligt. Storleken på "egna månadspengen" går förstås att diskutera.
 
Du har så rätt i allt. Jag är som en igel på min man just nu för att kolla vart pengarna tar vägen! Har börjat skapa ett Excel dör jag kategoriserar alla utgifter och summerar per månad och per år...

Kläder, bil, mat, ränta, sparande, amortering, barnen, sprit - you name it!
Vad tråkigt det måste vara att bara se pengarna rinna igenom fingrarna varje månad...utan att veta vart dom tar vägen.

Vi handlar också ekologiskt och behöver inte tänka så mycket på vad och hur vi spenderar pengar.
Ändå har jag superkoll på vart pengarna går någonstans.

Jag, menar, om man nu jobbar hårt för att dra ihop slantarna varje vecka, då borde man vilja veta vart dom tar vägen?
Annars känns det ju ganska meningslöst?

Det tar ju inte jättelång tid att gör en översikt i exel, eller med papper och penna.
 
Hästarna är våra. Och de pengar som kommer in är våra.
Vi har ingen egentlig uppdelning eller någon genomtänkt budget.
Vi betalar de räkningar som kommer in och blir det pengar över = skitkul.
Vissa månader är tuffare än andra, naturligtvis. Det är ju ingen höjdare när ena ponnyn träffar veterinären för nästan 7000kr på en och samma vecka och dessutom 3000kr veckan före men det är hanterbart. Jag håller också på att bygga upp en hästbuffert på ett av mina konton. Den växer lite i taget men det tar lite tid att komma ikapp eftersom det fortfarande är en del "underhåll" som behövs i stil med passansökningar och ny sadel till unghästen (som reds in av annan) och lite sånt. Och förstås de oplanerade veterinärkostnaderna.

Tidigare så har jag levt med strikt uppdelad ekonomi och det blir ju helt värdelöst om man (båda) inte drar in rejält pengar. Den ena har och den andra inte så man kan inte gå på bio, ut och äta eller dra iväg på en resa.

Om vi pratar ekonomi handlar det mest om att bromsa sambons inköp av en till "billig" bil :grin:
 
. . . . . . . . . . . . . . . . .Per år . . . . . . Per månad
Boxhyra . . . . . . . . . 28 800 kr . . . 2 400 kr
Medlemskap . . . . . 250 kr . . . . . . 21 kr
Anläggningshyra . . 1 000 kr . . . . . 83 kr
Hovslagare . . . . . . . 7 800 kr . . . . 650 kr
Ridlektioner . . . . . . 11 250 kr . . . . 938 kr
Vaccination . . . . . .. 500 kr . . . . . . . 42 kr
Försäkring . . . . . . . . 8 200 kr . . . . . 683 kr
Avmaskning/Vacc . 1 000 kr . . . . . 83 kr
Summa . . . . . . .. 58 800 kr. . . . 4 900 kr

Nu har jag räknat lite högt på ridlektioner för de kostar inte riktigt 250 kr st, men bra tränare är en post som är mkt viktig för mig så den får vara lite för hög.

Den som inte är medräknat här är

* Utrustning
* Bensin
*Evt inköp av transport
*Evt tillskott av foder som mineraler, betfor etc

Men seriöst - det är ju sjukt dyrt och ändå har jag inte räknat in ens ett spontanköp av en grimma... Hur får ni råd?!

Det ÄR skitdyrt med häst. Man gör inte så mycket annat bara :D

Jag har fyra ponnyer, varav tre är hemma och en är ute på foder. Men iom att det står hemma på gården så räknar jag inte någon stallhyra, det ingår i våra boendekostnader.

Jag klarar ponnyerna på 4000kr/månad utslaget på ett år när de är oskodda, med skor 5000kr/månad. Räknar inte med bränslekostnader förstås och bilen och transporten är betalda kontant.

På sommaren kostar ponnyerna nästan ingenting men det tas igen av vintern med vinterskor/sulor/brodd och så grovfoder. Nu har jag en snorbillig grovfoderleverantör, så de har fri tillgång för 1000kr/månad....
 
Jag har en följdfråga eftersom jag och sambon pratar mycket om det här med ekonomi och häst. Vi har lite olika syn på saker. Hur som helst - HUR gör andra/tänker ni om det här med barn och föräldraledighet?

Sambon vill ha barn typ igår, jag är student. Jag kan inte tänka mig att behöva sälja min ponny för att jag inte kommer ha råd att vara föräldraledig student och ha häst.
Således skulle han behöva betala för min häst - alternativet är att vänta med barn till jag tjänat nog för att försörja ponnyn också på föräldrapenning. Han gillar inget av alternativen..

Tja eftersom ekonomin är gemensam så spelar det ingen roll vem som är hemma med barnet...
 
Min sambo skulle aldrig ifrågasätta vart jag lägger mina pengar. Nu är jag väl mer ekonomisk än vad han är ändå.
Vi betalar alla våra gemensamma räkningar 50% var. De pengar vi båda har över är våra egna och vi kan göra vad vi vill med dom.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Acto
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 165
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp