Häst blir rädd?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag hade egentligen tänkt posta i den där tråden om häst och hund, men såg att den blivit låst, så får ställa min fråga här. Då det var en sak jag reagerade/funderade över idag.

Jag skrittade fram min häst ute i skogen, jag skulle rida på banan när jag kom tillbaka. På vägen tillbaka hör jag en hund som skäller, funderade på vad hunden skällde på då fåren (som den hunden brukar skälla på går på bete nu och inte är hemma). Tänkte inte mer på det, men så fort jag kom in på gårdsplanen såg jag att hunden skällde på ett par kaniner i en bur och min häst, som i normala fall inte är rädd, blev helt plötsligt rädd att gå förbi en stuv med brädor.
Var knappt hon ville gå in på banan heller, i mitt huvud existerade endast "fram", men jag märkte att hon blev spänd som en fiolsträng, när vi skulle rida på den delen av banan som var närmast där hunden och kaninerna befann sig. Var jättesvårt att få min häst att slappna av och jag kände av hur hon var på väg att fly, försökte få henne att jobba men hon gick bra tills huvudet vändes åt det håll som hunden befann sig.

Nu i efterhand funderar jag på om hon var rädd för att hon inte riktigt såg vad det var, hundens skällande har inte berört henne tidigare, eller om det kan ha varit kaninerna eller att det var något hunden skällde på lite som typ "åh hunden skäller på något, det är säkert farligt". Om de nu tänker så vet jag inte.

Det var riktigt jobbigt att komma till ordentlig ridning, det var till och med svårt efter att de hämtat hunden och tog in den. Är glad att jag inte lät min häst sticka och har bra balans, men vad hade hänt om hästen hade stuckit och jag t ex flugit av? Vad hade varit rätt och fel?
Finns det något man kan göra?

Lite nyfiken. :)
 
Strikt hundägaransvar. Dock kan det ju vara svårt att bevisa att det just var hundens fel eftersom hunden visserligen var utom ägarens tillsyn men gjorde ingenting emot hästen eller störde dig på det viset.

Kunde lika gärna varit en katt som smög omkring i buskarna och orsakat samma reaktion
 
Hästar kan ju faktiskt reagera på konstiga saker, och det behöver inte ha varit hunden.
I förrgår hade jag ett skit-pass på en av mina hästar. Hon valde att bli rädd för tjurarna i hagen på andra sidan grusvägen. De är nyligen flyttade från en hage precis mittemot hästens hage, till en annan som alltså ligger mittemot paddocken och en annan hage.
Tjurarna är hon van vid, men inte just där.
Tramsigt.
Det blev ingen vettig träning alls och det rök ur öronen på mig för att hästen var fjantig över något hon är så van.
 
Mina hästar(och katter och vår son ettåring:p) reagerar alla på våra hundars varningsskall. Dvs om det kommer någon.

Men aldrig när de skäller vid bus eller vid annat tillfälle.
Lite lustigt och förvisso bra.

Den känsliga hästen blir jättejättespänd när hundarna varnar, hjärtat slår och den blir svårpåverkad och orolig. Den andre är mer van och bryr sig inte lika hårt.
Men det beror alltså på hundarnas typ av skall hur/om de reagerar.
 
Jag hade egentligen tänkt posta i den där tråden om häst och hund, men såg att den blivit låst, så får ställa min fråga här. Då det var en sak jag reagerade/funderade över idag.

Jag skrittade fram min häst ute i skogen, jag skulle rida på banan när jag kom tillbaka. På vägen tillbaka hör jag en hund som skäller, funderade på vad hunden skällde på då fåren (
som den hunden brukar skälla på går på bete nu och inte är hemma). Tänkte inte mer på det, men så fort jag kom in på gårdsplanen såg jag att hunden skällde på ett par kaniner i en bur och min häst, som i normala fall inte är rädd, blev helt plötsligt rädd att gå förbi en stuv med brädor.
Var knappt hon ville gå in på banan heller, i mitt huvud existerade endast "fram", men jag märkte att hon blev spänd som en fiolsträng, när vi skulle rida på den delen av banan som var närmast där hunden och kaninerna befann sig. Var jättesvårt att få min häst att slappna av och jag kände av hur hon var på väg att fly, försökte få henne att jobba men hon gick bra tills huvudet vändes åt det håll som hunden befann sig.

Nu i efterhand funderar jag på om hon var rädd för att hon inte riktigt såg vad det var, hundens skällande har inte berört henne tidigare, eller om det kan ha varit kaninerna eller att det var något hunden skällde på lite som typ "åh hunden skäller på något, det är säkert farligt". Om de nu tänker så vet jag inte.

Det var riktigt jobbigt att komma till ordentlig ridning, det var till och med svårt efter att de hämtat hunden och tog in den. Är glad att jag inte lät min häst sticka och har bra balans, men vad hade hänt om hästen hade stuckit och jag t ex flugit av? Vad hade varit rätt och fel?
Finns det något man kan göra?

Lite nyfiken. :)

Som redan nämts är ju lagen sån att det är strikt hundägaransvar. Men det kan vara svårt att bevisa att hästen är rädd för just hunden.

Som egen parantes brukar jag alltid förutsätta att man kommer råka ut för rena dårar och träna hästarna därefter.
Dels vill jag släcka ut triggers, få dem att välja annat än flykt(jo då det går att träna flyktdjur till att bli coolare än många tror) och om allt ovan skulle misslyckas alt man inte hinner med det pga vikten av att man tränar annat med hästen den tid man har ihop så måste de göras väldigt lydiga.
Man kommer inte kunna kontrollera sin omgivning. Men det går att få rätt hyfsad kontroll över en häst.
Det handlar inte om att man sen missbrukar den kontrollen eller att hästen mår dåligt av det.
De flesta hästar brukar bli tryggare av att slippa ha det ansvaret själva.

Jag har en häst som är extremt flyktbenägen i grunden. Har varit sen han föddes enligt uppfödaren. Han är också otroligt snabb och rörlig. För mig är det min livförsäkring att den hästen är lydig. Är han dessutom något miljötränad får jag det ännu lättare iom att jag slipper att han rycker till.

Det går att simulera diverse läskiga miljöer och moment på ridbanan bara man har fantasi. Där kan man träna hästen och släcka ut triggers utan att riskera skada andra. Och man kan göra en hel del jobb avsuttet om man är rädd att skada sig själv.
 
Hoppas kaninerna överlevde. Fanns ingen hundägare i närheten?

Tänkte samma sak...
Lite det jag också tänkte, brydde mig egentligen inte om att min häst var som en fiolsträng, såg det som bra miljöträning. De verkade överleva, men hur stressade de blev av allt skällande är svårt att säga då jag inte såg på nära håll. De kom och tog in hunden efter en stund och den hade skällt länge på kaninerna, så länge att den tröttnade tog en paus och sen började skälla igen och hoppa för att försöka komma över staketet av det jag såg.
 
Som redan nämts är ju lagen sån att det är strikt hundägaransvar. Men det kan vara svårt att bevisa att hästen är rädd för just hunden.

Som egen parantes brukar jag alltid förutsätta att man kommer råka ut för rena dårar och träna hästarna därefter.
Dels vill jag släcka ut triggers, få dem att välja annat än flykt(jo då det går att träna flyktdjur till att bli coolare än många tror) och om allt ovan skulle misslyckas alt man inte hinner med det pga vikten av att man tränar annat med hästen den tid man har ihop så måste de göras väldigt lydiga.
Man kommer inte kunna kontrollera sin omgivning. Men det går att få rätt hyfsad kontroll över en häst.
Det handlar inte om att man sen missbrukar den kontrollen eller att hästen mår dåligt av det.
De flesta hästar brukar bli tryggare av att slippa ha det ansvaret själva.

Jag har en häst som är extremt flyktbenägen i grunden. Har varit sen han föddes enligt uppfödaren. Han är också otroligt snabb och rörlig. För mig är det min livförsäkring att den hästen är lydig. Är han dessutom något miljötränad får jag det ännu lättare iom att jag slipper att han rycker till.

Det går att simulera diverse läskiga miljöer och moment på ridbanan bara man har fantasi. Där kan man träna hästen och släcka ut triggers utan att riskera skada andra. Och man kan göra en hel del jobb avsuttet om man är rädd att skada sig själv.
Jo, jag såg det som ett rent och skärt miljöträningstillfälle då jag rent av skulle kunna råka ut för något liknande på tävling t ex, men det var svårt att få något ordentligt gjort då hästen för första gången blev "rädd" och spetsade öronen och höjde huvudet till max och tittade ut från banan, samt spände sig som en fiolsträng.
Försökte ändå distrahera henne genom att försöka jobba och göra annat, men kanske hade det motsatt effekt.

Min häst är i grund och bott en väldigt orädd individ som är väldig trygg i sig själv. Stod t ex uppstallad på High Chaparall när jag köpte henne, så hon var redan väldigt miljötränad när jag köpte henne. Vi har tränat på att gå i vattenpölar och i sjön, vilken var läskigt men nu går det bra. Vi kan rida på trafikerade vägar och diverse fordon susar förbi, hon gör ingenting.

Det enda hon gjort är om vi råkar stöta på en människa i skogen, då kan hon spänna till en sekund och sen tillbaka till sitt lugna jag igen. Är det något hon brukar bli rädd för när vi rider, ja då ska vi rida förbi den där saken tills hon inte längre är rädd. Vilket har funkat hittills.

Idag dock, stämde inget av det. Jag vet inte hur hästarnas hörsel är jämfört med våran. Jag kanske var lite provocerande som tvingade hästen att gå på den delen av banan som var närmast hunden bara för att det är miljöträning och inte bör undvikas.

Tanken slog mig bara av ren nyfikenhet vad som hade varit rätt och fel om något hänt, nu känner jag mig egen häst såpass bra att jag kan läsa av signalerna innan det bryter ut så att säga, så jag är inte orolig. Jag är nöjd så länge hästen går förbi det "läskiga" även om den är spänd som en fiolsträng, bara den går förbi. Det gick ändå hyffsat att få henne att fokusera på arbetet, så ska inte klaga över det. Hade egentligen velat ha henne lite mer avslappnad, men rom byggdes inte på en dag så.
 
Skulle hunden ställa eller jaga ett hästekipage, ja då är ansvarsfrågan solklar. Men om hunden jagar eller ställer andra djur och inte hästen då är nog hästägaren ansvarig för sig själv o sin häst.
Det är samma sak om ett tåg eller en lastbil passerar hagen och hästen får spel.
Eller om du möter en MC på skogsvägen.
Självklart ska jag som fordonsförare ta ansvar och hålla åt sidan sänka farten eller tom stanna. Men det blir nog svårt att avkräva ansvar. Om häst/bil eller häst/mc kolliderar så går hästen i vilket fall fri från ansvar och fordonets trafikförsäkring tar på sig de skador som hästen råkar ut för.
 
I en sådan situation när hästen blir besatt av något de ser och/eller svåra att påverka brukar jag låta hästen få stå titta en stund, men då är det viktigt att aldrig låta hästen gå därifrån innan den har lugnat ner sig och spänt av. Och den ska stå still när den tittar eller gå mot det som är farligt, aldrig ifrån.

När den väl spänt av och har fått klart för sig att det inte är något farligt så släpper dom det och man kan rida som vanligt igen
 
I en sådan situation när hästen blir besatt av något de ser och/eller svåra att påverka brukar jag låta hästen få stå titta en stund, men då är det viktigt att aldrig låta hästen gå därifrån innan den har lugnat ner sig och spänt av. Och den ska stå still när den tittar eller gå mot det som är farligt, aldrig ifrån.

När den väl spänt av och har fått klart för sig att det inte är något farligt så släpper dom det och man kan rida som vanligt igen
Hm, intressant. Vi stannade aldrig och tittade ordentligt och vi gick förbi även om hästen gjorde det där klassiska att gå ut på sidan från det läskiga i början innan det gick att gå hyffsat normalt förbi.
Vissa hästar kör den där bättre fly än att titta, vill inte påstå att min häst är sådan oftast kan hon hoppa till och frysa fast i marken en sekund och sen är allt som vanligt. Dock var det inte så med den här hunden/kaninen kombon, men men hon fick inte fly från den och hon överlevde. Får vi se vad hon säger nästa gång vi råkar ut för det. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 014
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 214
Senast: Liran
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp