Hade ni ringt polisen?

Piek

Trådstartare
Igår var det ett förjävla bråk i grannhuset. Det lät som det var två personer (en man och en kvinna) skrek nått så fruktansvärt på varandra, kvinnan var den som var förbannad. Vi gick ut för att lyssna så det inte var någon som for illa men så lät det inte utan kvinnan skrek och mannen försvarade sig tillbaka. De hade fönstret öppet så vi hörde precis vad som sades och vi gick in igen för att inte snoka när vi kände oss säkra på att ingen blev slagen eller liknande.

Tanken kom sen, när är det dags att ringa polisen? Hade det låtit som att det var våld med i bilden hade vi självklart ringt utan att tveka men rejält osams kan alla bli...
Hur tänker ni i liknande situationer?

Jag ringde polisen när jag en kväll när jag parkerat utanför huset hörde ett bråk genom ett öppet fönster. Stannade till och när jag hörde "Jag ska döda dig" så ringde jag polisen. Polisen kom och tog vederbörande med sig. Personen bor inte längre kvar utan efter denna händelse kom den inte tillbaka (men jag har sett X i staden jag bor).

Jag hade inte ringt polisen om jag bara hade hört folk skrika på varandra, mem vid minsta tveksamhet om det var våld inblandat hade jag gjort det. Jag kom i ett läge för några år sedan då jag hörde bråk och tvekade om jag borde ringa, men gjorde det inte. Efter att en vän blivit misshandlad och det tog väldigt lång tid innan någon larmade polisen så bestämde jag mig för att inte tveka igen. Hellre ringa en gång för mycket.

Jag hade inte ringt polisen om jag bara hade hört folk skrika på varandra, mem vid minsta tveksamhet om det var våld inblandat hade jag gjort det. Jag kom i ett läge för några år sedan då jag hörde bråk och tvekade om jag borde ringa, men gjorde det inte. Efter att en vän blivit misshandlad och det tog väldigt lång tid innan någon larmade polisen så bestämde jag mig för att inte tveka igen. Hellre ringa en gång för mycket.
Så tänkte jag med. Ett par i min första lägenhet bråkade ofta och mycket. Ord som "du får inte knarka!!" Kunde komma ur hennes mun och ibland förekom namnen i bråken så jag visste att det var de. Vid ett tillfälle bråkade de mer än vanligt. Jag lyssnade och tänkte väl ungefär att det kommer dröja innan jag får somna tills jag hörde att orden hastigt tog slut och en stor duns hördes så det nästan dånade i väggarna. Då ringde jag och sen var grannfejden igång ;) killen mötte jag på tunnelbanan och om blickar kunde döda alltså. Jisses. Jag var riktigt nervös när jag skulle gå hem. Vid ett tillfälle startades ett arga lappen-krig. Detta i samband med Rix fm-skämtet.

Men, gap och skrik är inget jag bryr mig om att ringa för så länge det inte är allvarliga hot men när jag börjar misstänka misshandel/hot om våld ringer jag.

Igår var det ett förjävla bråk i grannhuset. Det lät som det var två personer (en man och en kvinna) skrek nått så fruktansvärt på varandra, kvinnan var den som var förbannad. Vi gick ut för att lyssna så det inte var någon som for illa men så lät det inte utan kvinnan skrek och mannen försvarade sig tillbaka. De hade fönstret öppet så vi hörde precis vad som sades och vi gick in igen för att inte snoka när vi kände oss säkra på att ingen blev slagen eller liknande.

Tanken kom sen, när är det dags att ringa polisen? Hade det låtit som att det var våld med i bilden hade vi självklart ringt utan att tveka men rejält osams kan alla bli...
Hur tänker ni i liknande situationer?

Skulle inte ringa polisen för att vuxna grälar verbalt, undantag om jag tycker det låter mer som psykisk misshandel än gräl.

Jag räds inte att bli ovän med grannar, hade förut en superfin liten lägenhet med en jävla massa as till grannar. Jag ringde både snut, störningjour och röt ifrån själv.

Jag hade fascinerande ofta häftstift i cykeldäcken under den tiden. Visar bara ytterligare vilka spånskallar det var, klart man inte kan punktera innerslangen med häftstift...

Jag ringer hellre en gång för mkt än en gång för lite. Men det är svårt alltså.. Jag hade kanske inte ringt om det "bara" verkade vara ett gräl. Men hade det skrikits hot eller något så hade det nog varit en annan femma!

http://www.svd.se/sur-lapp-fran-grannen-var-bara-radioreklam

Det där drog igång värsta grejen. Den lappen satt uppe innanför dörren med orden "kolla ordentligt varifrån ljudet kommer" eller nåt sånt och som ett svar satt "och kolla ordentligt varifrån ljudet kommer innan du ringer polisen!" Och så spann det vidare.

Om de nu hade hört ljudet (om de inte var döva hade de garanterat hört det för så illa var det) hade de väl förmodligen varit lite hjälpsamma. Samma sak när jag själv gick upp i samband med ett av deras bråk där jag hört namnen. "Näää vi har bara tittat på tv hela kvällen!" Ja in my ass. Hoppas att ingen av dem kom till skada av allvarligare slag bara.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 413
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
20 487
Senast: Heulwen
·
Relationer För några månader sedan fick jag nya grannar. Ett ungt par. Har inte haft någon direkt kontakt med dem. Första gången jag hörde bråk...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 050
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar