Hade ni haft det som krävs?

gunhild

Trådstartare
Det är ju allmänt känt att för att komma nån vart inom ridning så krävs det rätt förutsättningar både med talang och pengar. De flesta anser att utan pengar så kommer man ingenstans. Nu tänker vi oss följande: Du föds in i en riktig hästfamilj med intresserade och engagerade föräldrar. Ni har en stor gård med alla möjligheter och ekonomin är inga problem. Självklart bor ni granne med en fantastskt duktig tränare inom din disciplin och h*n hjälper er med tränings upplägg och att hitta bra hästar. Dvs du har alla förutsättningar att ta dig till elit nivå. Pengar, kontakter, hästar, hjälpsamma föräldrar osv...

Nu undrar jag, hade du (med alla dessa förutsättningar) haft vad som krävs? Att bli elitryttare kräver ju en del förutom allt det praktiska. Har du talangen som krävs? Viljan och kämpaglöden? Det krävs ju en hel del jobb även om du har allt annat som krävs. Om du svarar nej, vad är det du saknar? Är det talangen? Viljan? Orken? Om du svarar ja, vad är det du saknar i dagsläget för att komma hela vägen? Pengar? Rätt häst?

Sv: Hade ni haft det som krävs?

Jag tror deffenitivt att jag hade haft rätt kämparglöd iaf. Jobbar 2 jobb plus skolan och tar mig tid till min häst=hinner aldrig med vänner och pojkvänn går inte att ha. Jobben är endast för att jag själv ska ha råd att ha henne. Alltså rätt mycket slit för 1 st häst. Plus att jag är tvungen att cykla 6 km enkel väg till stallet. Så glöd det har jag. Har verkligen gjort allt som man kan i mitt läge för att utveklas, och jag vill alltid lära mig mer vilket väl är en bra egenskap?

Fattas tid (pga gymnasiet och jobb) och fattas deffenetivt pengar. En häst är allt min ekonomi klarar.
Men inom hästar så tror jag att jag skulle lyckas bra om jag haft lite bättre förutsättningar.

Jag är inte intresserad av att tävla, bara träna för att själv bli bättre! Fast om jag växt upp på hästgård, kanske det, då har man ju det från början...

Tror du att du har talangen som krävs också? Dvs om tiden och pengarna funnits tror du att du hade gått hela vägen till elit ryttare?

Irona, så då är det alltså ditt intresse för att tävla som saknas?

Ja det är det! Annars hade jag ju naturligtvis dragit nytta av möjligheterna att träna mig själv! :)

Ja det tror jag nog, tävlade ju en hel del när man var yngre var med i ponnyallsvenskan osv men det är ju pengarna som satt stop men om det vore så som du beskriver så hade jag nog kommit långt ;) Lite självgod får man väl vara :laugh:

Nej, jag har inte vad som krävs.
Dels är jag för tjock :D och alldeles för lat för o göra något åt det.
Jag har inte talangen heller, jag har fått kämpa för o ta mig dit jag är idag.
Viljan, nja, jag är hopprädd och ger lätt upp så kämpaglöd stämmer inte heller.

Nej, jag skulle inte bli någon elit oavsett.

Intressant fråga.

Nej, jag tror att jag saknar talangen för att ta mig tillräckligt högt upp. Visst, lite talang har jag kanke. Men inte tillräckligt. Orken och kämparglöden hade jag (och har) definitivt haft.

Nej. Jag har inte tävlingsinstinkten. Jag kan jobba och kämpa men jag har inget som helst behov av att vinna. Vilket lär behövas. Jag är heller inte någon talang som ryttare. Faktumet att jag egentligen trivs bäst på marken säger väl en del.

Nej nej nej... :p Jag har varken talangen, lusten eller tävlingsinstinkten. Men jag trivs väldigt bra på den amatörnivå där jag är.

tja, jag vet inte, blir for nervos tror jag och har inte den dar killer instinct...sen ar jag nog inte duktigt nog heller

*KL*

Men tjejer o killar!!! Jag blir lite ledsen när jag ser att så många svarar "nej, jag är inte duktig nog/har inte talangen".

Frågan är ju hypotetiskt ställd, d v s om man _från början_ haft fantastiska förutsättningar, skulle man då haft vad som krävs.

De flesta av oss har inte det, men inte p g a bristande talang, utan för att de flesta av oss inte är villiga att göra "det som krävs" (träna, träna, träna, träna, slit o släp, tidiga morgnar o sena kvällar o mer träning...) Men att vi/ni inte har talangen eller inte är duktiga nog... nej för sjutton. DET lär inte vara det största problemet.

Sträck på er, slå er för bröstet o tänk på vad BRA ni är trots de limiterade resurerna som vi/ni har! :bump:

Sorry för trådkap, som svar på din fråga:

Nej, jag hade nog inte kunnat få hela vägen, jag är nog för bekväm o värdesätter även annat i livet för mycket för att kunna/orka satsa så fullt ut som det skulle krävas.

//C:)

Jag har ridit i snart 18 år och ahr fortfarande inte råd att ha egen häst. Är heller egentligen ingen tävlingsmänniska, men har tävlat några gånger för skojs skull.
Hade jag däremot haft dom där förutsättningarna hade jag förmodligen i alla fall provat. Jag kanske inte hade tagit mig till riktig elitnivå, men hade i alla fall tävlat mer än jag kan göra idag.

Jag tror (hoppas) att jag har vad som krävs, jag bor på stor gård med ganska många hästar . Jag tror att jag kommer (hoppas)vara med i eliten längre fram i tiden. Hade jag haft pengar i massor hade de ju varit lättare att visa framfötterna om man hade råd att köpa några färdiga topphästar, men nu måste jag utbilda de flesta av mina från föl/unghäst (vilket jag älskar) och de tar ju längre tid, självklart hade jag velat utb själv även med pengar men de hade ju inte varit fel o ha en eller två hästar som va uppe i 150 redan:)
Ingen aning om detta är läsbart , haha

Jag hade klöst mig upp till till svårklass men om jag har talang för att den sista biten typ "Meredith- nivå", det vet jag faktist inte.

Jag kommer nog aldrig ha medel nog för att undersöka hur det står till där ändå.

För mig är svaret enkelt, nej!
Jag har inte talangen! :D
Jag har en stor portion jävlaranamma, envishet osv. Men talangen för att komma till toppen saknas, oavsett hur bra hästmaterial jag har.
Dessutom tycker jag även om att strosa i skogen när jag inte tränar och tävlar, gillar dessutom snälla och lugna hästar. Och de hästarna blir ju sällan några stjärnor!

Talangen, kanske, jag har rätt bra hästkänsla och borde kunnat kommit en bra bit. Kämparviljan, kanske inte, är lite för bekväm.

Det som saknas just nu är både pengar och hästmaterial. Har en (flera) kanonfin häst men inte något OS-ämne ändå. Sen hade jag behövt mer tid.

Nej, det tror jag inte att jag hade. Jag har ingen "vinnarskalle" helt enkelt... Är i princip född utan tävlingsinstinkt.. Men jag är nöjd o glad ändå :p

Tror inte jag har den vinnarinstinkten, är inte så mkt tävlingsmänniska.
+ att det känns att man vill hinna med annat oxå...

Går på gymnasiet nu (plugg linje) och delar min häst med min kompis så har henne bar 4-5 dar/veckan, och jag känner ofta att jag inte har tid till mer än att plugga och hästen.
Så då om jag skulle ha kanske flera hästar och åka iväg och träna osv. vet jag faktiskt inte hur det skulle funka med skolan...

Talang vet jag inte om jag har, men hoppas kan man ju ;)

Får väl svara själv också :) Jag tror faktiskt inte att jag hade haft det som krävs. Jag är väldigt ambitiös och driftig när det gäller hästarna och ridningen men det ska vara på mina villkor. Jag jobbar hårt men jag tror inte att jag är beredd att jobba tillräckligt hårt för att lyckas i eliten. Det är tufft att vara elitryttare. Hårt jobb hemma och resa runt på tävlingar jämt. Jag tävlar mkt och satsar på att komma så långt jag kan men där där allr sista biten till elit ryttare har jag nog inte tillräckligt med ambition för helt enkelt. Desssutom tror jag att den sista biten talang fattas. Jag är väl normalbegåvad men inte mkt mer än så och för att hålla sig i den yttersta eliten så tror jag att en del talang krävs. Men jag tror också att man kan komma en bra bit (typ svår klass) på kämpar vilja. Så jag fattas den riktiga viljan och tillräckligt med talang.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.