SofiaOfSweden

Trådstartare
Härom dagen hade vi veterinären ute hos hästarna för tandraspning och en rest från en gammal vargtand hos min ena hittades och togs bort. En mycket liten tand så såret blev inte alls stort, men jag blev ordinerad att avstå från bett i några dagar för att låta munnen vila.

Eftersom han är så energifylld och arbetskrävande skulle det vara en omöjlighet både för honom och för mig att låta honom vila i några dagar, så jag plockade fram hackamoret som jag använde för fyra år sedan när den första vargtanden kom, och då red vi på hackamore i ca 2 månader.

Då tyckte jag att det gick väldigt bra och jag hoppades att det skulle gå lika bra den här gången.

Icke sa nicke, red ett "dressyrpass" som lätt kvalar in på de sämsta jag någonsin ridit i hela mitt 18 åriga liv!

INGEN tyngd fanns i handen, nosen petade in i bringan även om jag hade så långa tyglar det gick. Stundtals satte han fram nosen, men när han kände trycket på nosryggen trillade lodplanet in igen. Att rida öppnor och slutor var en omöjlighet eftersom stödet på yttertygeln var obefintligt, likaså vid fina volter.

Av samlingen fanns inte ett spår, för några sekunder började han jobba under sig men det var ingen genomgående samling utan det kändes mest som spänningar i ryggen och halsmuskulaturen.

Min fråga är då: Hur många här inne rider på hackamore, och är det så här det fungerar eller är min häst alldeles för känslig om nosryggen för att fungera på det? Om, hur fasiken rider man på ett hackamore?

Sv: Hackamore

Jag har inte mycket erfarenhet av hackamore men kanske kan du prova ett sidepull eller ett sk bettlöst träns. Dom har ju inte hävstångs effekten så då kanske han får lättare att ta stöd och inte knäcka av.

Om din häst tycker att det är för skarpt med hacket (är det ett ponny eller storhäst hack?) kan du prova ett sidepul, men antar att du inte har ett sånnt hemma. Men kanske du har en remontnosgrimma :idea: Sätt då tyglarna i ringarna, så vipps så har du ett budjetsidepull!

En häst som jag tränar några gånger i veckan brukar jag rida med hackamore. Kan kalla det guds gåva vid vissa tillfällen :D

Man rider på hackamore som vanligt men med en mjuk hand. Har man ett "ponnyhack" med korta skänklar kan man ta ganska mycket utan att orsaka någon sorts skada men har man långa skänklar ska man vara försiktigt då det KAN!! ge skador på hästens nosrygg främst om det sitter för långt ner på nosryggen.
Jobbar honom fint i form på hack och han går inte lika bra på någonting annat!
Är din häst känslig kan man tänka på att skaffa sig ett hack utan kedja utan ha en rem istället!

Storhästhack har jag, och hur jag än gör fungerar det inte. Han vågar inte ta stöd, inte ens när tyglarna är långa och att få stöd på yttertygeln är en omöjlighet.

Nåväl, imorgon kan jag börja rida på bett igen och hackamoret förvisas till skräpkistan igen förhoppningsvis för en lång tid framöver :devil:

Vad är det som går så bra för din häst med hackamore? För många hästar är det avslappnande med att ha något i munnen att suga/tugga på (min häst), samt som de kan ta stöd på.

Med ett hackamore är det ju omöjligt, så vad är det som får dem lösgjorda? Menar nu inte att lösgjordheten sitter i munnen, men i mitt fall så är det en del i lösgjordhetsprocessen.

Min häst är tvärtemot din, han söker sig direkt framåt, nedåt på hacket, och går väldigt bra på det. Anledningen till att jag inte alltid rider på hack är att jag vill kunna ge ledande tygeltag fortfarande. (5 år)
Eftersom jag aldrig kortar upp tyglarna speciellt mkt går han inte bakom handen, vilket han däremot har lätt att göra på vissa bett.

Jag gjorde som så när jag vande honom vid hacket att de första turerna red vi bara på lång tygel, så han verkligen skulle sträcka sig fram och lyssna på mina hjälper, inte på handen, även nu är en stor del av träningen på halvlång tygel för att han ska bära sig själv, men jag har inga problem med att han blir lång eller drar iväg, har ridit in honom så att bromsen inte ligger i munnen.

Jag skulle tipsa dig om att prova rida på sidepull!. Har du en remontnosgrimma kan det funka om du sätter den i höjd med en normal nosgrimma. Sidepull verkar inte lika mycket bakåt som hackamore med skänklar på. Men prova i inhägnat område först så du ser att hästen lyssnar på dig.

Av vilken anledning väljer du att rida på hackamore frivilligt, förutom att hästen går bättre på det? Tänkte på tävlingssammanhang, för det är väl inte tillåtet att tävla på det såvida man inte fått dispens?

Jag tycker att (ponny)hackamore är jättesvårt att rida på! :o

Det är så diffust i sin inverkan, samtidigt som det inverkar så "mycket" (=skarpt?). Det blir mest bara broms av det, om man kan få hästen att hålla nosen framme så att man ens får den funktionen.

Kan tänka mig att det blir ännu svårare när man har ännu längre skänklar...

Föredrar sidepull eller kapson.

Varför krångla till det med skarpt hackamore? Testa detta:idea:

Ja, har redan fått tips på det ochanledningen till hackamore var för att på den tiden (fyra år sedan) sa de flesta hackamore när man frågade om bettlöst. Dessutom ville jag ha något som kunde stoppa hästen, eftersom min är väldigt het och framåt. När jag rider ut vill jag alltså ha något med hävstång så att jag får stopp på hästen, ifall något skulle hända.

Men i paddocken kan jag mycket väl tänka mig att pröva något sådant som du visade, men det hoppas jag slippa på ett långt tag framöver eftersom han är läkt i munnen nu ;)

Dessutom ville jag ha något som kunde stoppa hästen, eftersom min är väldigt het och framåt. När jag rider ut vill jag alltså ha något med hävstång så att jag får stopp på hästen, ifall något skulle hända.

Ologiskt resonemang.
Drar hästen så drar den oavsett om man har grima eller någon form av hävstång. Hästar har ingen automatisk medfödd broms som aktiveras av smärta över nosryggen eller i munnen. Det är en fråga om lydnad och skarpheten på betslet påverkar inte grundlydnaden.

I mitt fall fungerar det. Han lyssnar mycket bättre på bett än vad han gör på hackamore. Sticker han i väg med ett hackamore petar han endast in nosen och fortsätter dra. Har jag däremot ett bett så lyssnar han och saktar ner.

Jag har ridit en tid på hack efter att vi tog en tand på min häst. Hon blev först GALEN, men så kom jag på att det var kedjan hon reagerade på - så då satte jag ett ludd på den och nu går det toppen.

I mitt fall fungerar det. Han lyssnar mycket bättre på bett än vad han gör på hackamore. Sticker han i väg med ett hackamore petar han endast in nosen och fortsätter dra. Har jag däremot ett bett så lyssnar han och saktar ner.

Nu säger du ju emot dig själv? Du ville ju ha "något med hävstång" för att kunna få stopp på hästen. Men i nästa inlägg skriver du att hästen drar med hackamore men lyssnar på (träns?)bett.

Jag hävdar fortfarande att det inte har med skarpheten på bettet att göra (som du ju själv uppenbarligen har märkt!) utan det har med lydnad och även med vad hästen är van att ridas på och i viss mån vad den trivs på.

Samma historia för mig för ungefär två månader sen, ett litet sår i munnen, s jag skulle rida pållen på hackamore i två veckor. Det var det värsta jag varit med om. Han är ju en äldre herre som alltid haft bett, och han tyckte det var vidrigt med hacket. Jag kunde bromsa, thats it typ. :crazy: Som du säger, samling var som bortblåst, och antingen hävde han sig på det eller gick med nosen i vädret. Så nä fy katten, nu har jag det bara om jag skrittar ut för att vriera lite. Förstår mej inte på att man vill rida på det frivilligt, fast iofs smaken är som baken. Men min pålle avskydde det. :cool:

Varför krångla till det med skarpt hackamore? Testa detta:idea:

Jag kör något liknande då och då (för omväxlings skull), men med en sk. "Monty Roberts-grimma" där nosgrimman består dels av en fast och dels av en rörlig/löpande del (lite, lite "skarpare" än en vanlig grimma kan man väl säga). Fäster tyglarna i ringarna till den rörliga delen och tränar sedan dressyr som vanligt. Alla hästar jag provat detta på har fattat "galoppen" (no pun intended ;)) direkt, trots att ingen av dem gått med bettlöst tidigare. T.o.m. vår då 22-årige (men lika het och busig som alltid) ponnyhingst, som gått med bett hela sitt liv, var med på noterna redan från början.

Nu är visserligen mina hästar inte särskilt "handridna", men alla går precis som vanligt på det här bettlösa alternativet, vissa t.o.m. nästan bättre. Har t.ex. ett litet sto som, när hon kom, bara ville släppa bettet, knäppa av i nacken och gå med nosen mellan frambenen (vi misstänker starkt att en graman haft ett finger med i spelet :smirk:). Fick för mig att jag ville se hur hon gick utan bett och provade ovanstående grimma och på bara några minuter hade hon hittat sin rätta form! Numera går hon precis lika bra med bett och det hade naturligtvis gått att få henne att gå ordentligt även med bett, men jag är övertygad om att det hade tagit mycket längre tid. Sedan provade jag på alla hästarna av ren nyfikenhet.

Ägnar mig åt tävlingsdressyr, så det här med bettlöst är inget självändamål för mig och alla hästarna funkar även bra med bett, men tycker att det kan vara bra att variera sig lite. Dessutom kan det ibland ge både ryttare och häst en liten tankeställare och bryta invanda mönster har jag märkt. Funderade tidigare lite på hackamore men är lite "rädd" för det sedan vi hade ett avelssto som fått sitt nosben knäckt av ett (felsittande) hack under sin karriär som hopphäst... inte vackert!:(

Nu säger du ju emot dig själv? Du ville ju ha "något med hävstång" för att kunna få stopp på hästen. Men i nästa inlägg skriver du att hästen drar med hackamore men lyssnar på (träns?)bett.

Jag hävdar fortfarande att det inte har med skarpheten på bettet att göra (som du ju själv uppenbarligen har märkt!) utan det har med lydnad och även med vad hästen är van att ridas på och i viss mån vad den trivs på.

Inte alls säger jag emot mig själv? :confused: Bett har han alltid lyssnat på, med under den här perioden kunde jag inte rida på bett eftersom han precis fått en gammal vargtand utdragen vilket innebar att jag var tvungen att rida på bettlöst alt. låta honom vila.

Däremot lyssnar han mer på hackamore än på sidepull (har iofs inte provat men jag förmodar det) då det är hävstångseffekt på det vilket leder till att han petar in nosen. Dock fortsätter han ibland att dra fast nosen är inpetad men självklart stannar han på hackamore också, men det tar betydligt längre tid än vad det tar med bett.

Det där med skarphet på bett håller jag inte riktigt med, för vissa hästar innebär ett skarpare bett att det blir lättare att få stopp på dem oavsett om de är lydiga eller inte. Min häst skulle jag inte direkt kalla olydig när det kommer till ridning eftersom att jag kan rida honom på ett vanligt tvådelat tränsbett i dressyren men även ute i naturen om jag är själv. Är jag däremot ute med någon annan måste jag rida på ett mycket skarpare bett eftersom jag inte får kontakt med honom vid galopp då han kommer in i sprinttänkandet och då spelar all dressyrträning ingen roll längre.

Alla hästar är olika, på vissa går det att träna bort sprint- och tävlingsviljan och på andra inte.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 997
Senast: Bri
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 378
Senast: Anders
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård