Hackamore!

M

My_08

Hej alla glada!

Har haft litet problem med mitt fullblod den senaste tiden, det är som om han har fått för sig att börja "nicka" när jag rider. Har hört talas om att fullblod kan ha litet "ticks" för sig, men i säkerhets skull ringde jag en kiropraktor som har behandlat min häst innan och frågade om råd. Han föreslog att jag ska börja rida utan bett, dvs med hackamore. Jag känner knappt till någonting om nosgrimman i fråga och skulle vara jätteglad om Ni som har litet erfarenhet och synpynkter angående hackamore kunde dela med er litet av dem. Väldigt tacksam för alla svar!

Sv: Hackamore!

det är inte särskilkt bra o rida med hackamore i dressyr.. men du kan ju alltid ha det när du hoppar.

Hackamore är bland de mest otydliga bettlösa träns som finns. Bitless bridle är bättre. Eller ett kombinationshack där du kan sätta ringar både upptill och i hävstången.
Kan du inte rida med stångbett eller rakt bett kan du itne rida med hackamore - du får inte till styrningen och får du eftergift i handen blir det lätt en falsk eftergift där hästen krullar ihop sej.

Ridkapson eller Bitless Bridle som sagt..

HAr du kollat tänderna på hästen? Att hästen börjar slå med huvudet tycker jag låter som typiskt tandproblem(hakar tex.)

Min (också fullblod)började slå/nicka väldigt med huvudet, och jag misstänkte hakar eftersom hon haft problem med det förr. Men det visade sig att tandhalsarna var framträdande, och metallbettet gav henne ilningar i tänderna :crazy: !

Rider nu på gummibett varvat med sidepull och det går hur bra som helst :)

majja22 skrev:
HAr du kollat tänderna på hästen? Att hästen börjar slå med huvudet tycker jag låter som typiskt tandproblem(hakar tex.)

Det funderade jag oxå på, det va därför jag undrade VARFÖR hon ska rida på det.
En kiropraktor kollar väl sällan munnen... :smirk:

majja22 skrev:
Nä precis, det har jag aldrig råkat ut för att dom gjort :D Tack och lov kanske ;)

Ja för man vet i tusan va dom kan komma med för knasiga idér och VARFÖR... :smirk:

Eftersom ett Hackamore har hävstång verkar det på ett annat sätt än ett vanligt tränsbett. Mer som ett stångbett, och är därmed också skarpare.
Jag skulle satsa på sidepull eller liknande om jag vore du. Det verkar mer som ett vanligt tränsbett och är snällare. Se bara till att remmen över nosen är bred och om den är hård kan du linda den alt sätta på ett tjockt ludd.

Och kolla tänderna!
Och dina egna händer! :)

Jag måste hålla med...

Har provat min pålla på både hack, bitless och sidepull.
Visst hon fungerade bra på hack, men jag var ändå inte nöjd. Hon krullade ihop sig och jag tyckte inte att jag fick samma effekt som övriga bettlösa.

Då fungerar bitless och sidepull mkt bättre. :)

Säger som de andra, rid inte med hackamore när du rider dressyr och så.. Jag har det när jag bara är ute och busar i skogen mest för jag tror dom kan tycka det är skönt att slippa ha bett i munnen ibland.
Min ena, (75% fbl) nickar med huvudet så fort han är rastlös men tack och lov inte när man rider, det måste vara väldigt jobbigt. Ta ut en som kollar tänderna, det gör inte en kiropraktor, för problemet kan sitta där.

Mitt fullblod "nickar" också i perioder. Ända anledningen jag, och de förra ägarna, kunde komma på var att hon blev inrriterad av flugorna när de träffade hennes mule. Sen har det utvecklats till en dum ovana, nu räcker det att det är minsta lilla fluga ute så slår hon :crazy:

Nu vet jag inte riktigt hur de här nickningarna ser ut. Är det mer kast med huvudet eller är det nickning lite nedåt med huvudet (svårt att förklara)? Är det det sistnämnda så kan det vara symtom på hälta. Tycker alltid att det är lurigt när hästen plötsligt börjar med något som den aldrig gjort förut.

Lycka till

Tora

majja22 skrev:

Min (också fullblod)började slå/nicka väldigt med huvudet, och jag misstänkte hakar eftersom hon haft problem med det förr. Men det visade sig att tandhalsarna var framträdande, och metallbettet gav henne ilningar i tänderna :crazy: !

Appråpå tänderna, hur ofta ska man raspa dem?

tuaphua skrev:
Eftersom ett Hackamore har hävstång verkar det på ett annat sätt än ett vanligt tränsbett. Mer som ett stångbett, och är därmed också skarpare.
Jag skulle satsa på sidepull eller liknande om jag vore du. Det verkar mer som ett vanligt tränsbett och är snällare. Se bara till att remmen över nosen är bred och om den är hård kan du linda den alt sätta på ett tjockt ludd.

Och kolla tänderna!
Och dina egna händer! :)

Tack för svaret! Har funderat på sidepull, det verkar vara en snällare variant. Tänderna kollar vi regelbundet, så de är det inte. Och om jag höll i tyglarna för hårt borde det kanske ha visat sig litet innan... äsch, jag vet inte. Skumt är det tycker jag.

Tora skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur de här nickningarna ser ut. Är det mer kast med huvudet eller är det nickning lite nedåt med huvudet (svårt att förklara)? Är det det sistnämnda så kan det vara symtom på hälta. Tycker alltid att det är lurigt när hästen plötsligt börjar med något som den aldrig gjort förut.

Lycka till

Tora

Tack för svaret.
Jag fick också för mig att det kunde vara hälta, ett tag. Men min itution säger mig att det inte är hälta, han nickar inte riktigt på det sättet. Bör kanske också nämnas att han "nickar" eller "kastar" med huvudet när jag leder honom från hagen ibland också.

Jag brukade också tycka det var lurigt när hästen plötsligt börjar med någonting den inte gjort förut, tills jag köpte de här hästen. Han har nog provat på det mesta! Men, en utredning vill man ju alltid göra.

My_08 skrev:
Appråpå tänderna, hur ofta ska man raspa dem?

Det är individuellt, oftast kollar man väl tänderna varje år.
Mitt Fullblod har lätt att få hakar så hon kollas varje halvår och oftast behövs tänderna åtgärdas då också.
Enligt min vet. har just Fullblod lätt att få hakar :smirk:

My_08 skrev:
Varför, han trodde att det var något fel i munnen. :confused:

Kiropraktorn kollade mun+tänder och kom fram till att det va "fel" där.
Men du skriver ju i inläggen (svar) att du kollar din hästs mun, regelbundet, och att det inte är några fel där.
MEN, du frågar oxå hur ofta tänderna ska raspas... Jag får det inte till att hänga ihop riktigt...

Tänderna kollar vi regelbundet, så de är det inte.

Appråpå tänderna, hur ofta ska de raspas

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 804
Senast: Bri
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar