Hackamore, vilka är mjuka och vilka är skarpa?

Ebblin02

Trådstartare
:D:DHej! Jag rider inte själv på Hackamore men har ändå funderingar på att testa. Är dock inte särskilt utbildad kring Hackamore, vilket jag har förstått att det inte bara är att tuta och köra. Hur vet man vilka som är milda och vilka som är skarpa? Är de med korta skänklar mildare eller hur funkar det? Vilket är det mildaste ni testat? Min kompis letar ett milt Hackamore att mest träna hoppning och dressyr med. Hon rider redan på ett "vanligt skarpt" hack. Och det tävlar hon även med. Finns det någon gräns för vilka man får tävla med? :confused: Behöver som ni förstår lite hjälp i denna Hackamore djungel. :p

Hack med kortare skänkel blir mildare eftersom hävstången blir mindre. Ju längre skänkel desto mer hävstångseffekt får man. När det gäller tävling så är det bara att läsa i TR vad som gäller beroende på om det är ponny eller storhäst.

Ju längre skänkel desto skarpare, eftersom man får mer hävstångseffekt. Ju smalare/tunnare nosdel desto skarpare, eftersom trycket fördelas på mindre yta. Kedja under hakan är skarpare än läderrem.
Så ett milt hackamore har korta (eller inga) skänklar och en bred nosdel och läderrem under hakan.

Här kan du se många olika typer av hackamore, med en kort förklaring till varje: http://myhorseforum.com/threads/types-of-hackamores-full-and-detailed-with-photos.463816/
Det mildaste jag ridit på är detta, som kallas "Jumping hackamore":
11903991_10205771543620165_9214891343830514899_n.jpg

Det enda jag inte kan göra med mitt 'jumping hackamore' är att ....hoppa!
Får inte med mig hästen i snäva svängar. Då måste jag istället rida på ett 'ponnyhack'.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Genom att byta och köpa ridlektioner så har jag lyckats få till hela 9 hopplektioner hittills den här terminen. :banana: (- och terminen...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 103
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Hur mycket ska jag ge för honom utan att bli lurad? (Måste bestämma mig ikväll !!!!) Jag har varit och provridit en häst som är...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
10 253
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18