Sv: Hackamore, bra el. dåligt?
Jag tycker, tvärt emot domino, att hackamoret passar bäst när man rider dressyr. Det är viktigt att man är tydlig när man vill att hästen ska gå i form, och samtidit ska man kunna ta bort alla störande moment för hästen. Ett hackamore försvinner när du ger efter i tygeln - vilket gör att eftergiften blir mycket tydlig och komplett. Dessutom ligger det inte och stör hästen i munnen.
Ett hackamorde sitter ju också på ett annat sätt, det ger hästen en annan uppfattning. Med ett bett blir minsta fel ganska obehagligt, då det ligger löst i hästens mun. Det kan röras åt höger och vänster i hästens mun och dras ganska fritt.
Jag tycker inte att, de hästar jag har ridit i hackamore, får en lika ärlig och naturlig form med bett som med hack. Hacket uppfattas som sagt annorlunda och jag skulle nog kunna säga att jag föredragit hack före bett om jag var häst.
Det domino syftar på, att man inte når fram lika bra, beror på att ryttare nuförtiden rider aldeles för mycket med handen. Dock leder det till en sämre form. Men det är helt sant att hack inte är lika fritt, vilket gör att det är lite(mycket lite) mer begränsat att rida med om man rider med handen. Men det som inte kan göras med handen via ett hack, bör inte göras med hande - det är min åsikt.
Sen finns det dock nackdelar också. Ett hack är konstruerat så att det, när man tar i tygeln, blir en hävstångseffekt - nosen trycks bak och nackstycket skjuts lite fram mot öronen. Det är verkligen inte bekämt heller i längden och orsakar till slut stora spänningar i hästens nacke, käke och hals - även vidare i rygg och ben om det är illa.
Detta innebär ju att hack inte bör användas regelbundet.
Däremot finns det något som löser både "kontakt problemet" som domino menade, och "hävstångs problemet". Sidepull är ett mycket bra påhitt.

Där har du alla hackamorets fördelar, plus de dela som hacket saknar, och det är dessutom mildare mot häste - och till sist, om ryttaren är för hård i handen så SER man om hästen blir svullen eller får skav efter som att det sitter på nosryggen.
Sidepull är helt klart guds gåva till mänskligheten.

och även till hästarna...