Hackamore, bra el. dåligt?

Sv: Hackamore, bra el. dåligt?

Hackamore kan bli väldigt skarpt i fel händer. Personligen använder jag ibland det när jag pålle är ute och luffar i skogen. När jag ska jobba honom däremot föredrar jag att ha bett, tredelat fullcheek utan nosgrimma. Tycker att det är lättare att nå fram till han då och han är mer styrbar med bettet. sen har jag ingen expert när det kommer till hackamore, men på min häst gör det ingen skada då jag är mjuk i handen och inte rider på kort tygel med det.

Däremot har jag sett någon/några här som är duktiga på att jobba hästen med hack.

Jag tycker, tvärt emot domino, att hackamoret passar bäst när man rider dressyr. Det är viktigt att man är tydlig när man vill att hästen ska gå i form, och samtidit ska man kunna ta bort alla störande moment för hästen. Ett hackamore försvinner när du ger efter i tygeln - vilket gör att eftergiften blir mycket tydlig och komplett. Dessutom ligger det inte och stör hästen i munnen.
Ett hackamorde sitter ju också på ett annat sätt, det ger hästen en annan uppfattning. Med ett bett blir minsta fel ganska obehagligt, då det ligger löst i hästens mun. Det kan röras åt höger och vänster i hästens mun och dras ganska fritt.

Jag tycker inte att, de hästar jag har ridit i hackamore, får en lika ärlig och naturlig form med bett som med hack. Hacket uppfattas som sagt annorlunda och jag skulle nog kunna säga att jag föredragit hack före bett om jag var häst.

Det domino syftar på, att man inte når fram lika bra, beror på att ryttare nuförtiden rider aldeles för mycket med handen. Dock leder det till en sämre form. Men det är helt sant att hack inte är lika fritt, vilket gör att det är lite(mycket lite) mer begränsat att rida med om man rider med handen. Men det som inte kan göras med handen via ett hack, bör inte göras med hande - det är min åsikt.

Sen finns det dock nackdelar också. Ett hack är konstruerat så att det, när man tar i tygeln, blir en hävstångseffekt - nosen trycks bak och nackstycket skjuts lite fram mot öronen. Det är verkligen inte bekämt heller i längden och orsakar till slut stora spänningar i hästens nacke, käke och hals - även vidare i rygg och ben om det är illa.
Detta innebär ju att hack inte bör användas regelbundet.

Däremot finns det något som löser både "kontakt problemet" som domino menade, och "hävstångs problemet". Sidepull är ett mycket bra påhitt. ;) Där har du alla hackamorets fördelar, plus de dela som hacket saknar, och det är dessutom mildare mot häste - och till sist, om ryttaren är för hård i handen så SER man om hästen blir svullen eller får skav efter som att det sitter på nosryggen.

Sidepull är helt klart guds gåva till mänskligheten. :devil: och även till hästarna... :angel:

Min häst fungerar utmärkt på hack. Använder det mest vid uteridning och "hemmadressyr" (dvs när vi inte rider för tränare). Eftersom han lyssnar mkt på sitshjälper och inte rids därefter (inte för mkt genom hand) så tycker jag att det fungerar bra.. Annars tenderar man att få en hals som bara kröker på halsen men fortfarande inte sätter under sig.

Dock går det inte att arbeta på samma sätt som med ett bett med ledande tygeltag osv.

Skulle dock gärna skaffa ett sidepull eller "bitless bridle" och rida honom helt utan hävstångseffekten. Tror att det är något han skulle trivas mkt bra med.

Nåväl.. han fungerar även utmärkt på sitt vanliga tränsbett i dressyren men rids ju även där med mkt sitshjälper. Han är lyhörd och duktig.

Sen i maj rider jag bara med ponnyhackamore. Jag har prövat många olika typer av bett och min häst avskyr allihop. Hon gillar däremot sin hack jättemycket. Hon skummar ur munnen när vi rider och har slutat helt krulla ihop halsen och gå bakom handen ( den tendensen fanns även när jag red med bett) Hon stretar aldrig emot som hon gör med bett i munnen, och slappnar av i hals och nacke, jo faktiskt! Jag är alltså jättepositiv till hacket och min tränare också :banana:

Beror helt på ryttaren, hur pass bra eller dåligt hacket blir. :smirk: :p

jag och min häst älskar hackamoret!
men rider på bett också.
Sist jag red på hacket så lossnade det över nosen och vi skenade 3 varv innan han stannade. Dåligt hack :mad:

Ska köpa ett nytt med RIKTIGA spännen!

det beror på hästen/ryttaren, och när man ska änvända det..

Jättebra förklaring!

Jag har inte ridit på hack speciellt mycket och är ganska ovan. Det är därför jag är försiktig med att använda det då jag är rädd att han inte går i rätt form. Därför föredrar jag att rida på det i skogen. Det är något jag behöver träna på lite och då gärna med en instruktör på marken. Jag rider inte med handen, är mjuk och följsam, utan rider med sätet och skänklarna. Bakifrån och fram. Så där kan jag inte hålla med dig faktiskt. Men det är möjligt att det stämmer på andra. Har sett xempel på båda, både de som rider hästen bra på det och andra som använder det fel.

Jag menade absolut inte att du red endast med handen, hur du rider har jag ju ingen aning om efter som att jag aldrig sett dig rida. Jag menade mest att hack döms ju i allmänhet på det sättet och det beror mycket på att dagns ryttare har mycket av sin "ridning" i handen. Det finns alltid undantag och man kan tycka att det är svårt att rida på ändå. Jag vet själv hur det va att gå över till jättemilt sidepull, och då rider jag mer med sitsen än många andra. Det handlar ju om känsla och det måste man alltid träna på ett tag för att hitta.

Så det kan ju vara en av anledningarna till att du tycker att du inte når fram. Det är ju som att börja tala ett nytt språk, som kanske liknar det man använt tidigare lite, man måste använda och höra det ett tag innan man vet hur alla ord ska sägas.

Precis! :bow: Det är ju alltid ovant i början också! Jag tod det inte som kritik mot mig, ville bara berätta hur jag uppfattade hacket ;) Men medövning, vem vet, kanske trivs ännu bätttre på det då! Hästen trivs iaf att bli riden på det så så fel kan jag ju inte göra ;)

Trevligt att vi är överens. :bow: Sånt är jag ju inte direkt bortskämd med.. :angel: ;)

Hur ska ett sidepull sitta? Alltså hur högt/lågt ska nosdelen sitta, ska den vara spänd eller lös? Är det något annat man bör tänka på?

Ännu en dum fråga, rider du med "kontakt" på tygeln eller inte?

Funkar jättebra för mig i hoppningen :bow: , men i dressyren funkar det inte så då har jag ett banligt bett istället.

Kram Favina :bump:

Hackamore är bra för den ryttare som verkligen kan använda det, men jag tycker inte att det är ett alternativ till bett om man har en väldigt stark häst. Jag vet en häst som blev tung och "hängde framåt" för att komma undan hävstångens verkan och då blir det ju fel. Jag vet också en häst som rids på "ponnyhack" för att den är stark och "fladdrig" att rida och jag tycker inte att den verkar bli lugnare eller stabilare med denna betsling.

:) Som andra har skrivit - sidepull är ett bra alternativ. :rofl:

Hur långt ner på nosryggen sidepullet ska sitta beror på vad hästen trivs med. Det är bra att variera för hästens skull. Dessutom blir det skarpare ju längre ner på nosen du sätter det.
Men man kan utgå från bilden på den här sidan http://w1.472.telia.com/~u47202999/1-2-3/justering.html På min häst sitter det dock något högre upp. Den där sidan är ganska intressant också, om man vill veta lite mer om sidepullet.

Hur hårt man ska spänna beror också på. Men så löst som möjligt tycker jag. Sitter det för löst åker det dock upp när man tar i tygeln vilket det inte ska göra. Tror att det står på hemsidan också.

Angående kontakt på tygeln. Ja, jag har kontakt i tygeln. Lätt kontakt som jag flyttar mellan tyglarna. Precis som med bett, fast hästen behöver inte lika mycket stöd. Jag upplever att hästen hänger mindre i tygeln när man rider på sidepull. Kan sammanfatta det så att jag rider med mindre häst i handen på sidepull. De bär sig bättre och mer balanserat.

Jag tycker att det var en mycket bra fråga faktist. Visar att du tänker till och är intresserad av helheten. :bow:
dessutom finns det inga dumma frågor... ;)

Tack för ett jättebra svar :bow:

Ska pröva lite med mitt sp (det billiga från hööks) i helgen, är himla nyfiken på hur min häst fungerar utan bett.

Bra på rätt häst, men med för hård hand eller på en del hästar som inte trivs på det så smiter ofta hästen undan bakom hand och tyvärr tror många ryttare att det är jättebra att den böjer så fint på halsen...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 187
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
437
Senast: Sirap
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka