Hackamore, bra el. dåligt?

Sv: Hackamore, bra el. dåligt?

Hackamore är en otroligt bra uppfinning!
Min häst och jag själv älskar det,använder det i hoppning och dressyr - bett när jag rider ut.
Anledningen till att jag har bett när jag rider ut är att jag vill vara säker på att kunna hålla hästen.
Hackamore är på min häst det mildaste jag kan ha - måste ju vara bättre för hästen än att ha ett bett i munnen som den kan skadas av.

Måste bara säga, kanon svar av Tintilar, både illustrerar för och nackdelar, ett objektivt svar som även illustrerar kunskapen hos den som svarar. Jättebra!

Har själv bara använt Hackamore i skogen som ett alternativ till bett när vi bara "lullar" i skogen. Hästen gillade det jättemycket. Dock var hon ganska pigg i skogen och när jag hade veckor då jag red mer skog än markarbete än vanligt (red alltid bara på hack ute i skogen, och vanligt bett markarbete) fick jag känslan av att hon lätt började "hänga" mot hacket, dvs tog stöd i det med nosen/huvudet väldigt mycket, vilket inte var så kanon lyckat. Men som sagt, har bara limiterad erfarenhet av hack och har somsagt bara använt det i avslappnade, icke avancerade sammanhang. tack igen för ett bra inlägg, fick veta massor som jag inte tidigare visste! :D

Roligt att jag är bra till någoning. :D
Det är såklart olika för olika hästar, samt på vilket sätt ryttaren använder sig av sits, vikt, hand - alla hjälper. Vad man säger till hästen. Det gäller att lära sig rätt ord, precis som med ett språk. Annars kan det bli riktigt konstigt. ;) Dessutom talar nog alla hästar olika språk så man kan inte hitta rätt jämt på en gång.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 187
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
437
Senast: Sirap
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka