ha hästen lindad i hagen?

Sv: ha hästen lindad i hagen?

varför säger vet. de då?
då borde väl min pålle inte blivit bra så fort?

för ja hittar ingenstans där de står att man inte ska linda senskador..?

Senskador skall inte lindas eftersom det är en blödning och risken finns att det svullnar eller att man lindar för hårt och då förvärrar skadan.

Senskador skall aldrig lindas och det finns hur många studier om detta där en olindad sena läker bäst.

Du vet ju inget om hur senan har läkt utan att ultraljuda den

eftersom både svullnad och värme är borta så antar jag att den är på rätt väg.
sa vet. också när ja ringde idag..att de är bra att ha hästen lindad på nätterna.

Om du nu blivit rekomenderad att linda så är det väl med stallbandage och inte elastiska lindor va?
gulan

nej nej...inte elastiska...vanliga stallbandage..
elastiska kan ja tänka mej kanske inte är så bra att linda med.

eftersom både svullnad och värme är borta så antar jag att den är på rätt väg.
sa vet. också när ja ringde idag..att de är bra att ha hästen lindad på nätterna.

Fast en senskada kan man ju absolut inte se att den är bra utan att ultraljuda den!

Hur mkt var skadat vid det förra ultraljudet??

de va knappt synbart...dom höll på att missa de...så de är ju ingen allvarlig senskada..
och vet. sa att om senan inte svullnar/tjocknar till efter han gått i hagen en hel dag så är de mycke bättre.

ja va ju orolig att senan kunde ha skadats eller blivit värre trots att de inte syns..trots att svullnad/värme är borta...och vet. sa att man märker om skadan blivit värre ganska så direkt.

Jag är själv väldigt restriktiv med just senskador eftersom de tar väldigt lång tid att läka.

Fast är det så lite så är det nog annorlunda, men jag hade tagit det mkt lungt och absolut inte lindat.

Jag hade ultraljudat den igen efter 4 veckor för att se om det hänt något

Detta kanske inte är en uttänjning utan mer ett slag och då är det ju annorlunda

har redan varit inne 2 ggr och ultraljudat...ska iväg snaryt igen..så har endå bra koll på den..och benet känns så fint nu.

vet. tyckte tillome att han kunde vara lindad i hagen men att eftersom risken är så stor att lindan glider ner så är de dumt att riskera eftersom de kan förvärra skadan väldigt..

*KL*

Hur är det nu då? Ska en senskada lindas eller ej? Här skrivs ju båda delarna, vilket är rätt?
Jag har som sagt alltid hört att det INTE ska lindas men jag vet inte, har aldrig råkat ut för det.

En senskada skall inte lindas, allt detta enligt landslagsveterinärer och de olika klinikerna här ner i Skåne iaf.

Man kan akutlinda med zinkaband (om det finns att få tag i nu?) men annars är det bara rent ben som man skall kyla så mkt det går

*KL*

Hur är det nu då? Ska en senskada lindas eller ej? Här skrivs ju båda delarna, vilket är rätt?
Jag har som sagt alltid hört att det INTE ska lindas men jag vet inte, har aldrig råkat ut för det.

alla klinikerna här iallafall som ja ringt till säger att man ska linda som stödbandage vid senskador.
så ja fortsätter linda på nätterna...har inte hittat någonstans på internet eller hittat nån vet. som säger att man inte ska linda senskador.
så ja tror att man ska de.

OT

Zinkbandage finns på apoteket, men man måste beställa det (i alla fall här), men det kom dagen efter.

zinkbandage brukar väl finnas att köpa på klinikerna också har ja fått för mig..här iallafall..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 737
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka